Bernadet
01-02-2012 om 09:35
Cito in de brugklas
Ik dacht altijd dat citotoetsen voor basisschoolleerlignen waren, maar dochter’s klas heeft afgelopen week een aantal CITO toetsen gemaakt. Het ging o.a. om taal, begrijpend lezen, rekenen, Engels en wiskunde.
Volgens haar mentor is dit om het niveau te toetsen en om eventuele extra reken- of taallessen te geven.
De hele klas was nerveus omdat door de mentor ook werd gezegd dat de uitslag heel belangrijk zou zijn, en dat bij een slecht gemaakte toets het grote gevolgen voor de leerling kon hebben?
Kent iemand deze CITO toetsen? En kan een negatieve uitslag consequenties hebben?

M Lavell
01-02-2012 om 09:41
Referentieniveaus
Ja, dat heeft te maken met de invoering van de referentieniveaus. De scholen zijn verplicht methode onafhankelijke toetsen af te nemen in taal en rekenen (en wat ze verder nog belangrijk vinden). De uitslag van die toetsen bepaalt voor de leerling of het juiste niveau bij het schooltype behaald is en voor de school of er 'goed' onderwijs gegeven is.
Wel een beetje raar dat leerlingen daar pas over geinformeerd worden als die toets er al aankomt.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
01-02-2012 om 10:55
Hier ook
Ja, hier werden ook cito's afgenomen en ik snap die leraar niet, over die 'grote gevolgen'. Hier kreeg je indien nodig een tijdje een uur bijles in taal en/of rekenen of begrijpend lezen.

M Lavell
01-02-2012 om 11:20
In de schoolgids
Kan wel degelijk grote gevolen hebben. Leerlingen die het vereiste niveau niet halen, halen het examen ook niet. Beetje bijles is een goed begin, maar niets verbiedt scholen om dat na te laten of te beperken en leerlingen naar een lager niveau te verwijzen.
En uiteindelijk, als dat beetje bijles niet helpt, dan zit er ook niets anders op dan leerlingen naar een lager niveau te verwijzen. Het niet kunnen halen van het examen (waarin die referentieniveaus ook getoetst worden), is een bindende reden. Compenseren van deze vakken kan niet.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
01-02-2012 om 11:21
Vergeet ik de rest
Over die schoolgids dus: daar moet in staan wat de betekenis van deze toetsen is voor het doorstromen en hoe de school daarmee omgaat.
Groet,
Miriam Lavell

Bernadet
01-02-2012 om 13:58
Bedankt
Bedankt, het is me nu duidelijk. Maar het is inderdaad jammer dat school hier niet over gecommuniceerd heeft. Over de meest onzinnige onderwerpen stuurt school een brief uit, maar over zoiets belangrijks als dit dus niet.

bibi63
01-02-2012 om 13:59
Ook getoetst
Hier ook in de brugklas getoetst (maar ze noemde het geen CITO, of dat het wel of niet was, geen idee, het gaat om de toets). Kinderen die te laag scoorde op rekenen of taal kregen een aantal weken extra les. Prima toch?
Gr. Bibi

Ise
01-02-2012 om 14:04
Apart
Bij mijn zoon zijn deze toetsen in oktober al afgenomen. Inderdaad: rekenen, taal en engels. Opvallend bij mijn zoon was de opvallend lage scoren voor rekenen en wiskunde terwijl dat zijn beste vak is (hij zit in 1VWO en staat gemiddeld een 8.8). Dit was ook op de basisschool al het geval. A-scores voor de gewone cito's en een score op ruim VMBO-t niveau bij de entreetoets. School heeft niets in de schoolgids staan over de Cito-toets, maar we zijn wel op de info-avond daarover op de hoogte gebracht. Hier een linkje van de site van Cito zelf: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/cito_volgsysteem_vo.aspx
Overigens zijn taal en rekenen voor iedereen twee verplichte vakken bij mijn zoon op school.

M Lavell
01-02-2012 om 14:36
Wat ze moeten kunnen
De referentieniveaus waaraan getoetst wordt, staan vast en zijn tamelijk precies omschreven. Je kunt ze ook oefenen.
http://www.taalenrekenen.nl/referentiekader/scholing/onlinetraining/
Groet,
Miriam Lavell

Wiske71
01-02-2012 om 18:54
Beetje domme vraag
Mijn kind heeft ook in de brugklas zo'n cito gemaakt, maar dan meteen aan het begin van het schooljaar. En ook een aan het eind van het schooljaar in de tweedeklas.
Daar kwam de tweede keer toen een briefje mee naar huis:
uw kind XXX heeft gescoord xF en xF. Moet ik daar als ouder ook iets mee?
Na de toets aan het begin van het VO hebben we nooit een uitslag of wat dan ook gekregen. Is ook nooit ter sprake gekomen in contact met mentor/leraren.

Marjolein
02-02-2012 om 08:55
Hier het vak rt
op het rooster, verwarring alom. De naam is nu veranderd in ReTa voor rekenen en taal. Dat hebben ze 1 uur per week. Er zijn ook Cito toetsen rekenen afgenomen volgens zoon, maar hij krijgt niet de uitslag te horen.
In hetzelfde uur doen ze ook de brugklas screening voor dyslexie, waar zoon (dyslectisch) niet verrassend een Nul voor haalde. (Vroeger kreeg je nog een 1 voor de moeite.) Die uitslag werd dan wel weer klassikaal voorgelezen
Ik ga de uitslag van het rekenen even navragen bij de mentor, als dat zo belangrijk is.
Rekenen kan kind heel goed, helaas lukt wiskunde heel wat minder goed. Dat is echt iets anders.