Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito verandert LVS

Even een vraagje voor mijn vriendin. Haar dochter zit nu in groep 7 en scoort tot nu toe gemiddeld. Daar zou dus een VMBOt advies moeten uitkomen. Maar nu kregen ze van de week een bericht van school dat CITO besloten heeft dat alle voorafgaande adviezen te hoog zijn geweest landelijk gezien en dat alle adviezen dus naar beneden gehaald gaan worden. Dit gaat dus om de gehele leerlijn dus om alle CITO scores die er in het verleden gehaald zijn. Ik ben verbijsterd hierover dat dat zomaar mag. Vriendin ziet in haar dochter ook een VMBOt leerling dus die was hier altijd tevreden mee maar is nu bang dat dit naar beneden beijgesteld gaat worden en dat er dus VMBOk uit gaat komen. Als ze dit eerder geweten had dan was ze al veel eerder naar school gegaan en of bijles laten geven etc om haar een tandje hoger te doen uitkomen. Nu kan ze dat natuurlijk niet meer doen. Wat is wijsheid en hebben jullie hier ook mee te maken gehad?

Klopt

Eerst werden de Cito-scores uitgedrukt in A t/m E

E 0-10
B 10-25
C 25-50
B 50-75
A 75-100e percentiel

Nu wordt het I t/m V

I 0-20
II 20-40
III 40-60
IV 60-80
V 80-100e percentiel

Het kan dus zijn dat je eerst een C scoorde die je nu een II oplevert.

Behalve dat zijn ook de normen an sich aangepast. Jij vindt het raar dat dat zomaar kan, maar als de normen niet meer de werkelijke situatie weergeven, dan is het wel logisch om ze aan te passen. Dat ze normen op een gegeven moment blijken af te wijken kan komen doordat het algehele niveau van de leerlingen omhoog of omlaag gaat, dat de opdrachten wat te makkelijk blijken te zijn geweest waardoor een vertekend beeld ontstaat.

skik

Voorselectie

Zoals er reeds op voorscholen een stille vorm van voorselectie plaatsvindt. ( in kader van zorgplicht), lijkt mij dat dit fenomeen nu ook wordt toegepast bij de overgang PO-VO (maar dan in kader van een financieel plaatje).
Terwijl wij vroeger op het VO nog mochten doubleren, wordt leerlingen vandaag de dag afstromen geadviseerd. Dit is eerder in belang van de status van de school dan van een leerling. Met status bedoel ik slagingspercentage en de vergoedingen van de Overheid aan scholen.

Door de normen op het PO aan te scherpen, scheidt men het 'kaf' van de koren. De betere leerling gaat door, zodoende het aantal doublerende leerlingen op het VO te verlagen en discussie omtrent de kritiek op afstromen op het VO voor te wezen. De aanpassing is in mijn ogen niet zo zeer een aanpassing aan de werkelijkheid maar eerder vanuit financieële overwegingen. In dat geval spelen CITO en het Onderwijs onder één hoedje.

ook het HBO

Bij de aanmelding voor de keuzetoets was er een vakje in te vullen of er sprake is van autisme.
Zoon heeft dit niet aangevinkt. Maar mogelijk dat het HBO informatie gaat opvragen bij school? En dat school daar dan een antwoord op geeft? Ik ben benieuwd. Nog los van de vraag of dit wel mag voordat zoon geaccepteerd is.

eefy

eefy

12-06-2014 om 12:27 Topicstarter

snap ik maar toch

Ik snap het principe wel dat als de normen niet meer de werkelijke situatie weergeven je moet veranderen maar waar stopt dat dan? Ga je op een gegeven moment ook van VWO diploma's HAVO diploma's maken omdat de normen voor VWO nu ook veel zwaarder zijn dan 10 jaar geleden? Ik vind het gewoon raar omdat je krijgt een proefwerkcijfer, bijvoorbeeld een 6 en je hebt allemaal 6jes. Je ouders zijn hier tevreden mee omdat ze denken nou dat is voldoende en daarmee kan ze naar de zessenschool en nu 5 jaar later horen ze dat die 6 wellicht een 5 was achteraf gezien en nu kan ze niet meer naar de zessenschool maar moet ze naar een hele andere school gaan uitkijken. Dit terwijl die ouders weten dat hun kind echt wel op de zessenschool thuis hoort en als ze eerder geweten hadden dat ze 5en scoorde dan hadden die ouders ook eerder aan de bel getrokken. Dat is mijn probleem ermee.

Eefy,

Het is wijs je dochter in groep 8 aan te melden bij een huiswerkinstituutls voor een steviger basis als voorbereiding op de Cito. Eenmaal op het VO zie je wel weer verder.

Dalarna

Dalarna

12-06-2014 om 12:51

Uitleg

http://www.obsdecingel.nl/library/media/3-150213-wijzigingnormeringcito.pdf

Verder vind ik 'gemiddeld' scoren nog al vaag hoor Eefy: dan scoor je dus altijd hoge C's en lage B's. Als ze dat deed scoort ze nog steeds gemiddeld dus dan is er niets aan de hand. Als je standaard C scoort scoor je altijd onder het gemiddelde. C IS mavoniveau. Als het klopt wat je vriendin zei is er niet veel aan de hand (hoge C en lage . Als ze alleen C's heeft gescoord scoorde ze dus NIET gemiddeld.

eefy

eefy

12-06-2014 om 13:11 Topicstarter

dochter vriendin

Dank jullie wel. Mijn vriendin gaat meelezen maar is zelf niet lid van dit forum. Ik heb aangeboden het voor haar na te vragen. Ik weet dus niet precies hoe het zit met hoge c's en lage B's etc. En ook niet of er wat voor dit meisje gaat veranderen. Mijn vriendin schoot in de paniek omdat het voor haar kind erop of eronder is wat VMBOt betreft. Terwijl ze weet dat het kind echt wel naar het VMBOt kan en dat tot dusver ook bevestigd werd door juf en cito. Ze is wel van plan om ondersteuning te gaan regelen maar tja daar zit wel een prijskaartje aan natuurlijk. Ik ga zeker al die links aan haar doorsturen. Dank jullie wel.

Tabitha

Tabitha

12-06-2014 om 14:04

hier ook

Wij hebben van school hier ook bericht over gekregen. Maar het lijkt nog steeds over a-e te gaan en niet over I tot V. Voor dochter heeft dit waarschijnlijk geen consequenties. (Groep 6 en altijd a+).
Ik vind het wel apart dat ze de toetsen met terugwerkende kracht aanpassen. Dat werd me bij ons niet helemaal duidelijk of ze dat gaan doen.
In de brief stond ook dat sommige scholen het wel doen en andere niet, maar is het voor het voortgezet onderwijs dan nog duidelijk waar de score voor staat?

Egel

Egel

12-06-2014 om 14:29

Skik, scores andersom

Even ter informatie: Skik heeft het wel goed uitgelegd maar de cijfers gaan andersom. Dus als je vroeger een A scoorde (beste 25%), wordt het omgerekend en zal dat vaak een 1 zijn (beste 20%) of anders een 2, als je eerder nog maar net een A had gescoord. Dus laag (E) is een 5 en niet een 1.
Groeten, Egel

Lynn

Lynn

12-06-2014 om 14:39

Eefy - begeleiden en kind aan juf/meester "verkopen"

Ik denk dat het weinig zin heeft je druk te maken over aanpassingen vanuit het verleden. Je kan je school er wel naar vragen, maar als ze het doen, doen ze het (zullen ze niet bij 1 leerling niet doen dan).

Wel verstandig: vanaf BEGIN groep 8 huiswerkbegeleiding (kan je zelf doen of inschakelen) en meteen vanaf het begin gaan oefenen met citotoetsen, zodat mn de Cito midden beter gaat (cito einduitslag zal nl niet meetellen volgend jaar, nl. te laat - na aanmelding voor VO).

Als kind beter scoort op cito midden groep 8, dan is er een mooie stijgende lijn in scores.

Daarnaast is natuurlijk het schooladvies van groot belang. Mijn advies is daarom: nu al in gesprek met juf/meester groep 7 en vragen wat ze van kind denken. Als ze niets zeggen, dan zelf zeggen: wij denken dat het een VMBO-T kind is, om die en die reden (zorg voor onderbouwing, goede redenen waarom het op VMBO-T thuishoort op verschillend vlakken zoals werkhouding, zelfstandigheid, inzet, belangstellnig, zelfkennis, omgaan met huiswerk, plannen, creativiteit en oplossend vermogen, omgaan met uitdagingen). Probeer dus juf/meester groep 7 mee te krijgen in dat het kind een VMBO-T kind is. Dat is handig, want schooladvies baseert vermoedelijk het advies op ervaringen van juf/meester groep 7 en 8 (bij ons in elk geval).

Hetzelfde doe je met groep 8 juf/meester na een aantal maanden. Niet meteen aan het begin, maar zeker niet te laat. Eigenlijk op een moment dat je juf/meester nog kunt beinvloeden in denken over kind t.b.v. bepalen van het schooladvies.

Juf/meester kent je kind wel, maar niet zo goed als de ouders en de ouders kunnen de juf/meester dus informatie op die ontbrekende terreinen geven, waardoor juf/meester (mogelijk) eerder geneigd zal zijn bij twijfel meer conform het beeld van de ouders te adviseren. Geen garantie, maar het kan helpen.

Succes voor je vriendin.

Eefy

Het schooladvies wordt leidend vanaf komend schooljaar. Dus als de huidige juf mavo bij dat meisje vindt passen is dat al het halve werk. 'Bevestigd door de cito', bedoel je daarmee dat het meisje een bij mavoniveau horende entreescore heeft gehaald? Dan zijn er goede uitgangspunten om naar de mavo te gaan toch?

Intelligentietesten worden ook regelmatig aangepast omdat ze niet meer kloppen. De bevolking wordt steeds wat slimmer waardoor je bij een gelijke ruwe score elke 10 jaar drie IQ-punten hoger zou scoren. Dat heet het Flynn-effect. Bij een IQ-test, die gebaseerd is op percentielen, dus hoe vaak een bepaalde score voorkomt onder de bevolking, moet het altijd zo zijn dat het gemiddelde 100 is, de laagste 2,5 percentiel onder de 70 en de hoogste 2,5 percentiel boven de 130. Het kan best zijn dat de reden van aanpassing van de LVS-citonormering hetzelfde effect wil bewerkstelligen. De hoogst scorende 25% stellen ze op vwo-niveau, de 15% daaronder op havo-niveau enzovoorts, omdat dat een verdeling is die ze recht vinden doen aan de situatie. Ongeacht het absolute niveau.

skik

mijk

mijk

12-06-2014 om 20:16

hier niet hoor Skik

Hieris het schooladvies feitelijk aan de kant geschoven door lsv omdat nu plaatsingswijzer geld en die is gebaseerd op lsv.

Hanne.

Hanne.

12-06-2014 om 21:39

schooladvies moet wel leidend worden

Het schooladvies is misschien nog niet overal leidend maar dat moet het wel worden.
Zie bv:

http://educatie-en-school.infonu.nl/examen/134324-de-eindtoets-2015.html

Lynn

Lynn

12-06-2014 om 21:59

Schooleisen voor toelating

Eefy, het belangrijkste wat je moet weten is: de VO-scholen bepalen aan welke eisen je kind moet voldoen om toegelaten te worden. Daar waar "men" zegt dat de schooladviezen "leidend" zijn, is dit niet zo relevant.

Het gaat erom hoe de scholen waar jullie kind naar toe wil hun eisen formuleren EN hoe strikt ze daar zelf mee omgaan.

Als je schooladvies te laag is heb je (vermoedelijk) een probleem, tenzij je met allerlei objectieve toetsen komt die (veel) hoger zijn. Dan willen scholen nog wel eens met de hand over het hart strijken. Maar of die van jou dat doet, weten wij hier niet.

Omgekeerd: als er bepaalde LOVS-eisen (Cito volgsysteem) gesteld worden en je voldoet daar niet aan, dan kan de VO-school je kind ook niet toelaatbaar achten. Maar ook daar kunnen ze, met het goede schooladvies, met hun hand over het hart strijken.

Bij ons waren eisen gesteld aan LOVS en schooladvies. Die eisen waren vrij strikt, voor VWO: begrijpend lezen + rekenen groep 6-8 allemaal I en een enkele II. Onze 8e-groeper had allemaal I maar in groep 6 en 7 voor begrijpend lezen een III en een V!! Toch, met VWO advies toegelaten! Maar dan moet de juf/meester van groep 8 je kind goed 'verkopen'. Daar kan zo'n brief/mail aan de juf/meester (die ik hierboven beschreef) misschien bij helpen.

Daarnaast hebben wij zelf nog een gesprek aangevraagd met de betreffende VO-school (ruim voor aanmelding) om uit te leggen dan ons kind een laatbloeier was, wel slim, maar voorheen wat snel en slordig etc. Of dat heeft geholpen weten we allemaal niet, maar het kan dus allemaal wel, maar het blijft afhankelijk van wat de VO-school wil. Het voordeel van zo'n gesprek is dat je de VO-school net wat meer (positieve) informatie over je kind kunt meegeven die zij uit de papieren van de aanmelding niet kunnen halen.

Advies is dus:
- probeer de LOVS scores (Cito midden groep 8) zo hoog mogelijk te krijgen door te oefenen,
- "bewerk"/"informeer" de juf/meester van groep 7 en 8 teneinde het gewenste schooadvies te krijgen (en dat zij ook nog je kind goed 'verkopen') en
- praat met de VO-school. En verder duimen .

eefy

eefy

13-06-2014 om 11:29 Topicstarter

dank

Dank jullie wel voor al jullie nuttige tips en input. Ik heb deze link naar mijn vriendin geforward en ze zal er zeker blij mee zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.