Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
schoolmoeder

schoolmoeder

04-04-2009 om 18:36

Citoscore en schoolkeuze?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-04-2009 om 19:14

Ingridt

Doelde je ook op mij? Van mijn oudste weet ik natuurlijk wat voor vlees ik in de kuip heb, maar jongste is net 4. Ze lijkt zo op het eerste gezicht niet zo voorlijk als haar zus, maar zo af en toe maakt ze best slimme opmerkingen. Ik heb dus totaal geen idee welke kant dat op zou kunnen gaan.

Maylise

Maylise

08-04-2009 om 20:01

Hot item op school

Bij mijn zoon in groep 5 zijn er bij de laatste ouder avond al ouders geweest die vroegen of we alvast een indicatie konden krijgen welk middelbaarschool type de leraar aan dacht. Die wilde daar niet aan beginnen om begrijpelijke alsmede minder begrijpelijke redenen.
Het leeft dus heel erg. Ik begrijp dat ook wel, zeker inderdaad bij kinderen die er tussen hangen. Ik ga me er nu nog niet druk om maken echter. Die strijd gaan we over een paar jaar wel weer aan.
Ik heb trouwens mijn dochter met havo advies inderdaad aangemeld voor een havo/vwo brugklas. Niet overigens omdat ze persé vwo moet doen maar wel omdat er zo minder kans is dat ze af zal zakken dan op een vmbo/havo brugklas.

Maylise

Fraz

Fraz

08-04-2009 om 20:42

Alexis

misschien bedoelde de leraar als er twijfel is tussen Havo of VMBO-T dan is voor Havo een begrijpend lezen B sterk aan te raden.

Vic,

ik bedoelde niemand in het bijzonder hoor. En 4 jaar is inderdaad wel erg jong. Het ging mij meer om die opmerkingen over kinderen in groep 6 of 7. Het lijkt me dat je tegen die tijd zowel als ouder als als leerkracht/school toch al best kunt inschatten waar een kind ongeveer thuishoort qua vervolgonderwijs.

Ingrid

Emmawee

Emmawee

10-04-2009 om 20:25

Pelle

Ik vind het gebruik van taal als communicatiemiddel heel handig. Maar ook dan maakt het weer uit wát je zegt. Je hebt gelijk dat het gebruiken van taal een risico met zich meebrengt dat de juf schrijft: goed. Of: volgende keer beter. Daar heb je nog geen pukkel aan.
Het maakt feitelijk niet uit of je woorden gebruikt of welke schaal je gebruikt, het gaat er vooral om wat de context is. Juist bij de Citoscore wordt die context (meen ik) heel duidelijk uitgelegd.
Op een rapport een 8 of een "goed" voor rekenen kan van alles betekenen. Ik zou willen weten of het betekend "voor een leerling van groep 4 kun je goed rekenen", of dat het betekent: "in vergelijking met de vorige periode heb je veel bijgeleerd", of dat het betekent: "met de toetsen heb je 80% goed", of: "optellen en aftrekken kun je goed, maar je vindt het nog lastig om dit altijd goed toe te passen. Als je goed kijkt of er + of - staat, dan lukt het je." (bijvoorbeeld).
Groeten, Maw.

Wilma

Wilma

12-04-2009 om 19:39

Ik heb ook niet zo'n goed beeld van havo/vmbo

Ikzelf heb vroeger HAVO gedaan. Mijn zoon is niet zo'n hoogvlieger, maar ook geen superdesuperlaagvlieger. Hij vindt 't allemaal wel best, lijkt 't. Daarbij is hij echt gewoon slécht in spelling, vandaar ook dat hij getest wordt op dyslexie (maar dat weten we dus nog niet). Maar ik hoor dus tot de groep die écht geen idéé heeft waar hij naartoe zou moeten na de basisschool. Hij zit nu midden in de entreetoetsen en ik heb géén idee wat daaruit gaat komen.
Ik ken 'm écht heel goed als zijnde mijn kind ('je kent je eigen kind toch wel!'), zoals hier werd gezegd, maar over de middelbare schoolkeuze heb ik geen idee.

Ik ben wél inderdaad ook opgevoed met 't idee wat Pelle schrijft, dat vooroordeel van het VMBO. Zélf heb ik echter niet zoiets van dat mijn zoon naar de HAVO móet. Als hij daar op zijn tenen moet lopen om 't een beetje te begrijpen, hoeft hij daar echt niet naartoe omdat het beter staat dat hij op de HAVO zit. Dan heb ik liever dat hij gewoon gelukkig en op zijn plaats is op het VMBO. VMBO-t heb ik 't dan over, die andere richtingen (lager dan VMBO-t) heb ik helemáál geen idee van.

Echt erg frustrerend dat onze leerkracht er dus totáál niks over kan en mag zeggen. Ik leer nu nog meer van dit draadje hier dan van wat ik van school hoor.

Maar mijn reactie was dus op dat ik mijn kind dus wél goed ken, maar dat ik dus evengoed géén idee heb waar hij naartoe zal gaan na de basisschool.

Groetjes,
Wilma (zo vreemd om mijn naam voorbij te zien komen op OOL terwijl ik dat dus niet ben...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.