Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mamvan joey

mamvan joey

24-06-2009 om 21:19

Citotoets kleuters

Heeft iemand enig idee waar ik een boekje of wat er dan ook op lijkt kan kopen dat ik kan gebruiken bij mijn zoontje om beetje te oefenen, of hem eigenlijk meer wijs te maken met de toets die kleuters krijgen?
Vind het zo raar namelijk dat hij al 2x een D heeft gescoord dit jaar (groep 1) Hij is best slim, juf heeft me ook paar voorbeelden uit de test laten zien die hij fout heeft gemaakt, zijn allemaal plaatjes, 4 op een rij en dan moeten ze er 1 aanwijzen die er niet bij hoort. Ik zie dan bijvoorbeeld 4 dieren staan, 3 boerderij dieren en 1 olifant, tja ik zie wel dat de olifant er dus niet bij hoort. Mijn zoontje zag dus een klein schaap, groot paard, grote koe en grote olifant. Dus klein schaap hoort er niet bij. Tja is wat voor te zeggen, maar hij denkt dus verkeerd. Zou zo graag een boekje hebben met dit soort spelletjes erin, dus plaatjes naast elkaar en hem dan laten aanwijzen en motiveren wat er niet bij hoort.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Cito toets

Mijn dochter heeft ook cito toets gedaan en moest deze in juni overdoen omdat ze en D scoorde maar voor taal een C . Ik leer mijn dochter oefenen met miniloco daarin hebben ze verschillende boekjes met oefeningen ook via de pc o.a robbie konijn, leer ik mijn dochter de oefeningen met wat hoort er niet bij, wat is groter, zet voorwerpen van groot naar klein.
Ze worden namelijk twee keer getest.

sandra

Ilva

Ilva

24-06-2009 om 21:50

Zo klein

Ach ze zijn nog zo klein. Bij ons op school doet de juf de cito in groep 1 altijd in kleine groepjes (ik dacht 4 kinderen) zodat ze een beetje de motivatie van de kinderen in de gaten kan houden. Dus inderdaad, het schaapje is de enige die klein is. Mijn zoontje (nog niet zo lang 4 en gaat volgend jaar dus gewoon verder in groep 1) deed het slecht bij de kleuren. Vreemd want thuis gaat het prima. Na voorzichtig navragen bij hem kwam er uit 'het is een geheimpje voor de juf'. Hij houdt haar gewoon voor de gek. Maar goed, hij mag dus nog een jaar groep 1 doen dus ik vind het prima.

Rafelkap

Rafelkap

25-06-2009 om 07:03

Och jé

moet je dus NU al oefenen met je kind zodat het goed gaat scoren op de cito-toets?

ayla

ayla

25-06-2009 om 14:34

Moet er eigenlijk wel om lachen

ik vind dat je zoontje best knap redeneert. Tja wat is goed of fout, het antwoord wat hij gegeven heeft is niet perse fout, alleen anders dan het antwoord had moeten zijn. maar ik kan me voorstellen dat je hem liever geen D ziet scoren. Mocht je iets willen doe n dan is idd Mini loco leuk, daar leren ze verbanden zien, onderdelen zien en verbanden leggen. robbie konijn op de pc is trouwens ook leuk en leerzaam

Rompompom

Hoi,
ik sluit me aan bij de vorige reacties; maak je niet druk om toetsresultaten uit groep 1. De digitale logica leren ze vanzelf. Hier op school testen ze niet eens in groep 1. Welke cito was het eigenlijk, taal of ordenen?

Mijn zoon is laatst uitgebreid getest ivm twijfel voor groep 3. Hij scoorde op de cito taal een D. Bleek dat hij de eerste helft (woordenschat)onder de maat had gemaakt en de tweede helft (leesvoorwaarden)juist goed. Ik kan me een vraag herinneren met plaatjes uit het circus. Welk plaatje is de clown? Hij koos voor het plaatje van de jongleur of koorddanser. Tsja, het goede antwoord was een ouderwetse pipo de clown en het figuurtje dat hij had gekozen leek meer op Bumba... Als je te vaak met dit soort logica antwoorden geeft gaat de score snel naar beneden. Ik heb geen enkele twijfel over de woordenschat van zoonlief. Hij is namelijk vorig jaar ook getest door de logopediste en toen bleek zijn woordenschat ok.

Zoon heeft veel plezier gehad van een abonnement op de rompompom. Sluit aan bij de schatkistmethode van de kleuters en maanroosvis in groep 3. Is niet zo duur, ca 30 euro voor een heel jaar. Zie www.zwijsen.nl. Komt 1x per 2 weken en het stopt automatisch na 1 jaar. Ik vond laatst oude nummers terug en dan is het leuk om te zien dat de ontwikkeling van je kind vooruit is gegaan.

Denkt

niet verkeerd maar anders! Dat is prima, maar kan wel een beetje lastig zijn omdat je een leerkracht moet treffen die daar doorheen kan prikken.

Lezersbrief in het parool

Mama van Joey,

Ik zou helemaal niets doen! Er stond een brief in de krant van een kleuterjuf die zei dat 8 van de 45 vragen (aantallen even uit mijn hoofd) dit jaar onduidelijk of vaag waren. Zelfs haar collega's in de lerarenkamer kwamen bij sommige vragen steevast met het 'verkeerde' antwoord. Ze had uitgerekend dat dit het verschil tussen een C en een E kon opleveren. Totaal foute scores dus.

Kortom, jouw zoon is helemaal in orde maar de mensen bij CITO, die moeten nog een beetje oefenen!

Ik vind het wel opvallend dat die test kennelijk zo raar is geweest dat hij zelfs op deze manier in de krant komt. Echt hoor, maak je geen zorgen!

Nasha 1st

Nasha 1st

27-06-2009 om 15:46

Plaatjes hopeloos verouderd

veel van de gebruikte materialen op school bevatten hopeloos verouderde plaatjes....wie heeft er nog een fluitketel bijvoorbeeld? En weten alle kinderen hoe een gewoon koffiezet apparaat er uit ziet, of hebben alle ouders inmiddels een senseo? Ik help weleens op school en dan valt me dat gewoon op, kinderen kijken me soms vragend aan, wat wordt er nu weer bedoeld....

mamvan joey

mamvan joey

27-06-2009 om 21:38

Thanx

voor de reacties, maak me ook geen zorgen hoor, zou alleen wel eens willen oefenen met hem. En verouderde plaatsjes, tja weet ik alles van. Mn dochter moest daardoor de ogentest op het CB over doen, poppfff wat een stomme plaatjes zeg. Mogen ze ook wel eens vernieuwen. Mn zoontje had trouwens voor Taal en ordenen een D. Vind het ook allemaal raar hoor die testen, de juffen zeggen juist dat ze vinden dat hij zo slim is, dat hij heel goed verbaal is, dat hij prima zinnen maakt zonder veel fouten, toch een D voor taal? Hhmmm zet je wel aan het denken. Hij maakt de grootste gebouwen van lego, leg prima naar aanleiding van een plaatje een tractor in elkaar met het spijker/kraal bordje, dus met ordenen is ook niks mis. Stomme cito toest dus. Hij gaat volgend jaar naar groep 2, heeft nog een heel jaar voor hij echt moet gaan schijven ed, komt zeker allemaal wel goed!
Groetjes Marjolein

Jakiro

Jakiro

28-06-2009 om 00:21

Laat lekker gaan!

Ik zou totaal niet gaan oefenen voor dit soort Cito toetsen in groep 1 t/m 6.
Vanaf de entreetoets gaat het pas tellen en tot die tijd is het alleen maar een beetje een leidraad.
Mijn dochter scoorde ook slecht in de kleuterklassen op de Cito toetsen. Zou bijvoorbeeld in jouw voorbeeld genoemd hebben dat de schaap er niet bij hoorde, want die wordt geschoren en de rest niet. Maar wist ook niet waa haar schouders zaten of haar ellebogen, maar wist weer wel waar haar nieren, lever en blinde darm zaten.
Zo'n slechte score dat de juf haar zelfs meer geschikt vond voor een (Z)MLK-school.
We zijn nu 8 jaar verder en het is helemaal goed gekomen; ze gaat tweetalig VWO doen na de vakentie.
Jakiro

Tja, die ouderwetse plaatjes..

Bij ons precies hetzelfde: zoon wist niet wat een afwaskwast was, en van tafel dekken heeft hij ook nog nooit gehoord, dat zeg ik gewoon nooit. Gebakken ei? Nooit gezien.
Misschien hebben wij wel een raar huishouden, maar veel van die plaatjes en vragen zijn op veel verschillende manieren te interpreteren.
Hopelijk hebben ze in groep 2 helderder toetsen.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2009 om 16:59

Vond ik al

met de ogentest op het CB. Wát een suffe plaatjes.

Tirza

Sascha2

Sascha2

04-07-2009 om 20:04

Kijk aan

Op de school van mijn zoontje wordt de citotoets voor kleuters niet afgenomen. Er wordt wel een leerlingvolgsysteem bijgehouden, maar daarbij wordt gekeken naar het kind zelf en zijn/haar uitleg van opdrachten. Het betreft overigens gewoon openbaar regulier onderwijs. Alleen heeft de school ervoor gekozen om geen kleutertoetsen te houden, maar het individueel bij te houden. Ik ben er wel blij mee. Op die manier wordt meer gekeken naar de wijze waarop een kind denkt (dus alle grote dieren bij elkaar is ook een vorm van sorteren waarbij het afwijkende plaatje afvalt) en daarop wordt hier dus wel een goed gescoord. De citotoets neigt veel meer naar hokjesdenken, heb ik het idee (voor de goede orde: ik heb het dan over de citotoetsen voor kleuters).
Enne, ook hier herhaling van de ogentest, omdat het eerste plaatje door dochterlief verkeerd benoemd werd en zij door het commentaar maar spontaan haar mond verder hield

kaatje43

kaatje43

08-07-2009 om 18:25

Ik kan mij nog herinneren

dat een jongetje bij zoon in de klas 10 jaar geleden de fluitketel niet kon benoemen. Ha ha, iedereen in zijn familie had een waterkoker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.