Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tanja

Tanja

10-11-2011 om 07:49

Citotoetsen

School heeft besloten om deze week al de citotoetsen (lvs)
te geven ipv in januari, omdat ze anders in januari en februari in de toetsen zitten ivm de citotoets groep 8

Is dit niet te vroeg, omdat ze dan misschien stof krijgen die ze nog niet behandeld hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 08:21

Raar

Hier op school deed men dat voorheen wel om het definitieve advies vroeg uit te brengen. Maar helaas krijgen de kinderen nu de cito's van het lvs gewoon in januari,eerder mag namelijk niet van het ministerie dit schooljaar. Dus volgens mij gaat school nu buiten het boekje...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2011 om 09:10

Toetskalender en om welke toetsen gaat het?

Op de toetskalender van cito kan je zien wanneer welke toets afgenomen moet worden: http://www.cito.nl/~/media/cito_nl/Files/Primair%20en%20speciaal%20onderwijs/cito_vs_toetskalender_gr1-8.ashx. School kan niet op eigen houtje dit aanpassen omdat de normering dan niet meer klopt. Navragen om welke toetsen jet gaat en anders de MR inschakelen.
Wanneer ze nu de M-toetsen gaan afnemen heb je zeer grote kans op tegenvallende resultaten en krijgen ze de inspectie op hun dak. Verscherpt toezicht enzo, dat is niet prettig voor een school.

Rosa van der Zanden

Het zou mij ook niet uitmaken

In groep 7 is eigenlijk alle stof al behandeld. Tegenvallende resultaten kan ik me dus niets bij voorstellen, het lijkt mij ook niet dat de maand December nog veel invloed heeft op het niveau. Zou ook niet best zijn als een kind afhankelijk is van 4/5 weken leerwerk in groep 8.
En waarom zijn ze Januari en Februari bezig met de eindcito? Die duurt toch maar 3 dagen?

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 13:24

Het heeft wel met het eindadvies te maken. Bij het opstellen van het eindadvies wordt hier het resultaat van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1 t/m groep 8 meegenomen.
En vanaf dit schooljaar moet de citotoets van het lvs in januari afgenomen worden, eerder mag niet. En er zijn scholen in NL die niet de eindcito doen, overigens. Dat gaat meen ik veranderen vanaf volgens schooljaar,dan word die toets weer verplicht.

tuin huisje

tuin huisje

11-11-2011 om 14:19

Hier ook al in oktober

Hier was ik ook verbaasd toen mijn zoon voor de herfstvakantie al begon met de m8 toetsen. Ik baal hier wel van, want hij is na de zeer tegenvallende resultaten van eind groep 7 net lekker aan de slag met extra oefeningen. Een paar extra weken kunnen in mijn ogen net het verschil maken. Ik ga eens de links bekijken die in dit draadje gegeven zijn en daarmee terug naar de school. De reden die school gaf, was inderdaad de hoeveelheid toetsen in januari en dan in februari de eindtoets.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An

An

11-11-2011 om 16:03

Na de eindcito

Hier doen ze de lvscito's na de eindcito. zonde van de leertijd om het nu te doen.

Groet, an

Tanja

Tanja

12-11-2011 om 09:12

Bedankt

voor jullie reacties.
Het gaat hier om groep 8.
De cito's lvs die normaal gesproken hier in januari worden gegeven zijn naar afgelopen week verplaats.
Mijn zoon heeft de afgelopen week 2 x begrijpend lezen gehad, dus toets 1 en de dag erna een vervolg. 3x spelling en 3x rekenen.
Eigenlijk zouden ze vrijdag woordenschat en nogmaals spelling krijgen en aanstaande maandag nog een keer rekenen.
Maar dat krijgen ze niet meer volgens zoon omdat ze al genoeg toetsen hebben gehad (volgens de leraar)
Beetje vreemd, ga ik toch eens navragen.

Natuurlijk zullen die 4/5 weken niet veel doen.
Maar ik vroeg het me gewoon af.
Ze krijgen donderdag hun rapport, ben benieuwd.

Tanja

Tanja

12-11-2011 om 09:13

Tuinhuisje

dat was hier ook de reden inderdaad.

Tanja

Tanja

15-11-2011 om 07:04

ben ontzettend trots op mijn zoon.
Hij heeft gisteren de resultaten van de cito's gekregen en heeft overal een A voor gescoord.
Terwijl hij voor spelling een C stond en voor rekenen een B.
Supergoed gedaan.

Marjolein

Marjolein

15-11-2011 om 10:35

Tanja, gefeliciteerd

Wat een mooie uitslag.
Heeft school al het voorlopig advies uitgebracht? Of komt dat nog? Dan ben ik benieuwd of het naar boven wordt bijgesteld. Het blijft altijd wat duister hoe ze dat advies bepalen, vind ik.
Maar dit is natuurlijk een prachtig uitgangspunt.

Tanja

Tanja

16-11-2011 om 17:13

Marjolein

Hij heeft HAVO-VWO advies.
Zijn resultaten schommelen altijd iets.
Dan weer een A dan weer een B of een C.
Mijn heeft ASS en is HB.
Op zich gaat het heel goed met hem maar hij heeft (ik moet zeggen had) moeite met zijn concentratie.
Vandaar de schommelingen met zijn cito's.
Maar over de hele linie laat hij zien dat hij het gegeven schooladvies aankan (volgens de leerkrachten).

Ik heb het gevoel dat bij hem, zoals men dat zegt, het kwartje gevallen is en dat hij veel zelfverzekerder is geworden.
Heel fijn om dat te zien.

Marjolein

Marjolein

17-11-2011 om 11:00

Jazeker, tanja,

heerlijk dat het zo goed met hem gaat! Zeker van genieten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.