Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-06-2011 om 11:35
Zoontje (vroege leerling) gaat na de zomer naar een combiklas van in totaal 28 kinderen (18 uit groep 3 en 10 uit groep 4).
Omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt, vraag ik mij af wat de voordelen en wat nu precies de nadelen zijn van een combiklas. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hiermee een beetje op weg helpen?
25-06-2011 om 17:43
Geen probleem
Onze oudste zoon heeft van groep 4 t/m 7 in een combi klas gezeten, en het leverde geen enkel probleem op.
Eigenlijk is het een gewone klas zo als alle andere klassen, hoogstens moeten de leerlingen wat meer zelfstandig werken. Omdat de school ook veel niet combi klassen had, werd er altijd een zeg maar goede leraar voor de klas gezet.Hij speelde met alle kinderen, en had geen enkele last van het leeftijdsverschil.
26-06-2011 om 20:44
Hangt van kind en leerkracht af
Een kind moet in staat zijn om zijn werk te doen terwijl de leerkracht aan de andere groep instructie geeft, en dus ook wat hij moet doen als hij er niet uit komt. De leerkracht moet zorgen dat de ene groep kan werken en weet wat ze moeten doen terwijl de andere groep instructie/uitleg krijgt.
Ik vond het positief, zoon vond het ook leuk (gelukkig, want deze klas blijft als combi bestaan tot het eind als het goed is). Hij kreeg niet 3x uitleg over alles, zoals de andere groep 4 en ze mochten net wat meer (er is af en toe gelegenheid wat extra's te doen, een keer stiekem met groep 3 buiten spelen terwijl de andere groep 4 aan het werk is). Er was ook een leuke balans tussen samen dingen doen met de complete groep 4, en soms juist binding tussen de groep 3 en groep 4 kinderen samen in de combigroep.
Jesse