Suze
04-11-2011 om 16:19
Compacten en laag scoren
Zoonlief (groep 6) is een tijdje aan het compacten met rekenen met een aantal andere kinderen in de klas. Nu vertelde de juf dat een deel van die compacters bij de toets in de klas (zelfde stof als de niet compacters) lager scoren dan de niet-compacters (in elk geval de hoogste groep daarvan dan, weet geen details).
Bij zoonlief is eerder (ca. februari van dit jaar) met doortoetsen door school vastgesteld dat hij een half jaar voor loopt met rekenen, dus ik kan mij niet voorstellen dat er met zijn intelligentie/kennis opeens heel veel mis is waardoor hij niet zou kunnen compacten. Bovendien blijkt dat slechtere scoren bij meer kinderen te spelen.
Juf overweegt nu de slecht scorende compacters weer te laten stoppen met compacten. Ze heeft wel het idee dat het mogelijk met slordigheid te maken heeft (dat de kinderen denken dat ze wel goed zijn en dan niet meer goed hun best doen), maar zeker weet ze het niet.
Ik ben bang dat zoonlief, die naar onze mening (mede gezien die doortoets) voorloopt en juist uitdaging nodig heeft, het te makkelijk krijgt zonder compacten. Als hij stopt met compacten wordt het nog saaier (herhalingen, geen verrijkingsstof) voor hem, dus nog minder prikkel om zijn best te doen.
Iemand een idee waar het aan ligt dat de compacters lager scoren en wat er aan te doen is? Of dat de juf gelijk heeft dat ze het kennelijk niet aankunnen en dus maar moeten stoppen met compacten?

Annet
04-11-2011 om 17:57
Ik denk dat de vraag niet relevant is
De reden van compacten is meestal dat een kind de herhaling in het hoofdstuk niet nodig heeft.
De methode die ik ken is: eerst toets van hoofdstuk en dan de gecompacte stof aanbieden. Er wordt een norm gesteld voor de toets, bijvoorbeeld een 8 halen. Eén keer de norm niet halen, betekent niet gelijk niet meer compacten. Meerdere keren wel.
Bij jullie wordt de toets aan het eind gedaan. Zal ook best OK zijn, maar dan moet school een norm stellen voor het resultaat. Dit kan niet het resultaat van de niet-compacters zijn. Dat is geen neutrale norm. Ik zou dus school vragen om een echte norm te stellen.
De reden dat de niet-compacters hoger stellen kan van alles zijn. Mijn eerste idee is dat ze te weinig leerlingen laten compacten. Er zijn blijkbaar veel meer leerlingen die zouden kunnen compacten. School zou wat makkelijker kunnen worden met het toestaan van compacten. Ook daar komt die neutrale toetsnorm goed van pas.
Mijn tweede idee is dat ze beter kunnen kijken naar de gemiddelde cijfers die de compacters eerst haalden. Mijn oudste haalde altijd een 8 zonder compacten en daarna ook met compacten. Prima dus. De herhaling was niet nodig maar gaf alleen frustratie.
Er zijn ook leerlingen die hard werken en juist door het vele herhalen goede cijfers halen. Als je die laat compacten, dan gaat het cijfer omlaag. Dan weet je pas als je die leerlingen niet laat compacten.

Annet
04-11-2011 om 18:50
Foutje in mijn tekst (aan het eind)
"Er zijn ook leerlingen die hard werken en juist door het vele herhalen goede cijfers halen. Als je die laat compacten, dan gaat het cijfer omlaag. Dan weet je pas als je die leerlingen niet laat compacten'."
niet in de laatste regel moet weg. Dat weet je pas als je die leerlingen laat compacten.

Vic
04-11-2011 om 20:02
Twijfels over compacten
Ik heb wel eens mijn twijfels over het compacten gehad. Mijn oudste heeft een heel goed rekenkundig inzicht, maar ik merk dat zij niet zoveel parate kennis heeft. Dat lijkt me te wijten aan te weinig oefening en herhaling van sommetjes.

ayla
04-11-2011 om 22:48
Slordigheid
dochter compact ook bij rekenen. toevallig heb ik gisteren wat rekentoetsen bekeken en kunnen zien waar ze de fout in gaat, ze haalt namelijk wel voldoendes maar geen hele hoge punten. bij haar is het dus echt slordigheid, - voor + aanzien, cm ipv km opschrijven en ga maar zo door en als je dat bij een heel rijtje doet dan heb je natuurlijk al snel een lager punt. Dit heeft echter geen gevolgen voor haar compacten, meester ziet aan de rest van de sommen dat ze het kan, bespreekt naderhand wat er fout is gegaan en hoopt dat ze de volgende keer wel de aanknop bij haar hersens gevonden heeft

wil40
05-11-2011 om 00:37
Compacten stoppen
Compacten heeft alleen zin als duidelijk is dat een kind zonder herhaling/oefening de stof beheerst. Meerdere keren onvoldoendes halen duidt op een gebrek aan oefening. Natuurlijk kan het dat een kind min en plus door elkaar haalt, maar dat probleem is dan weg na een bespreking met het kind. Slordigheidsfouten herken je direct.
Door compacten moet het rekenniveau van het kind zelfs stijgen, er blijft dan tijd over voor speciale rekenopdrachten.
Compacten is prima zolang de resultaten goed zijn.

Jet
07-11-2011 om 10:02
Pas op, slechte ervaring met niet meer regulier rekenen
Hier liep zoon altijd voor met rekenen, deed altijd vanaf groep 3 met een groep hoger mee en haalde daar alleen maar A scores. Eind groep 6 hebben ze het systeem omgegooid en werden alle leerlingen getest hoever ze waren. Zoon beheerste toen alle stof van de lagere school en was al op middelbare school niveau. Daarom heeft hij in groep 7 alleen maar rekentijgers en inzicht rekenen gedaan, leek erg leuk tot de entreetoets kwam en hij een percentiel haalde van 53. Dit past natuurlijk absoluut niet bij iemand die alleen A scores haalde op een groep hoger. Zijn leerkracht heeft hem toen in versnelde vorm weer de gewone sommen van groep 7 en deels groep 8 laten doen. Gelukkig heeft dit gewerkt, hij haalde op de Cito weer een percentiel van 93.
Maar het heeft nog voor heel wat stress geleid, want die lage entreetoets gaf een mavo advies en gelukkig de Cito Havo/VWO, waar hij dus nu zit.

Kansas
07-11-2011 om 10:28
Klopt
Ik herken jouw verhaal, Jet. Dat is met mijn dochter ook gebeurd. Zij heeft gelukkig een docent in groep 8 gehad die haar de ontbrekende stof van rekenen heeft aangeleerd.
Ze zit nu al een aantal jaren op de middelbare school en ik merk wel dat ze wat automatismen rond eenvoudig rekenen minder heeft dan mijn andere kinderen die niet gecompact hebben. Ze kan alles wel beredeneren maar sommige eenvoudige dingen kosten haar meer tijd of ze is er buitengewoon slordig in. Ze maakt nog wel eens slordigheidsgfouten en daar wordt je op de middelbare school toch op afgerekend. Ze had nog wel wat meer vermenigvuldigen etc erin hebben mogen laten slijpen ook al raakte ze daardoor dodelijk verveeld.
Dus Ayla, stap er niet te gemakkelijk over heen, die foutjes met minnetjes en plusjes, slordigheidjes etc ook al lijkt je dochter het te snappen en er verveeld door te raken. Laat je dochter leren netjes te werken. Dat is zeker zo belangrijk.

Vic
07-11-2011 om 10:29
Jet
Ik heb diezelfde ervaring. Dochter heeft in groep 7 en 8 weinig tot niet mee gedaan met het reguliere rekenen, en had op de eindcito 73 percentiel voor rekenen. Gelukkig was de totaalscore wel hoog genoeg voor een vwo-advies.

Vic
07-11-2011 om 10:44
Ja ook
Dochter zit nu in de brugklas, en had voor haar eerste proefwerk wiskunde een 6. Toen ik nakeek waar ze de mist in ging, bleek tot mijn verbazing dat ze de ingewikkelde opgaven goed had en de simpele rekenopgaven fout. Het fijne is dat ze daar zelf ook van baalt dus de toets erna een stuk beter had opgelet

Kansas
07-11-2011 om 10:45
Het verschil tussen een cm en dm of tussen size 14,50 en 1450 kan grote gevolgen hebben ook al snapt men het en is het een slordigheidje, zie, http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2011/10/enorme-slof-voor-brit

Kansas
07-11-2011 om 17:08
Elissa
Dat weet ik (staat ook bij de ps in mijn link) maar is wel een mooi voorbeeld wat er kan gebeuren als je een slordigheidje bij rekenen maakt.