Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Continu-rooster voor- en nadelen

De school van onze zoon denkt erover een continu-rooster in te gaan voeren. Mijn zoon gaat in maart voor het eerst naar school en wij zijn nu gevraagd naar onze mening hierover.
Ik weet het dus niet. Wat zijn voor- en nadelen van een continurooster? Heeft iemand ervaring?
Bedankt!

juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

18-01-2009 om 09:21

Vaker

Deze vraag komt heel vaak voor, probeer eens in het archief te zoeken volop argumenten.

Voordeel is vooral voor ouders; dat ze geen vier keer heen-en-weer hoeven. Voor kleinere kinderen kan een nadeel zijn dat ze niet even een rustmomentje in de dag hebben. Maar uiteraard verschillen de meningen hierover enorm zoals je zult ontdekken.

bibi63

bibi63

18-01-2009 om 16:47

Voor en nadelen

Het enige voordeel (wat mij betreft) is dat er geen overblijfgedoe is in de ruime zin van het woord. Het nadeel is (of kan zijn, afhankelijk van je situatie), dat kids een half uur eerder vrij zijn, terwijl jij (of partner), bijv. tot half 3 werkt op een bepaalde dag, maar kids nu ineens om half 3 vrij zijn en jij of partner dan dus een probleem hebben. Ook de NSO: het is maar de vraag of zij kids een half uur eerder kunnen/willen ophalen. En NSO kost nog altijd meer dan de overblijf.
Groejes,
Bibi

Tinus_p

Tinus_p

18-01-2009 om 18:44

Nso

bibi:
"Ook de NSO: het is maar de vraag of zij kids een half uur eerder kunnen/willen ophalen."
Nou, als t plots om een complete school gaat, zullen ze wel MOETEN.

Fraz

Fraz

18-01-2009 om 19:21

Nou tinus

dat ligt er maar aan. Hier zijn twee nso vlakbij school. De een heeft met school een afspraak (opvang tijdens extra vrije dagen) de andere heeft hierover geen afspraken. Tis dan maar de vraag of ze zomaar een half uur eerder willen komen ophalen.

Dan over de kosten NSO kost meer maar krijg je veel meer vergoedt waardoor het waarschijnlijk goedkoper is dan overblijven. Over verdere eventuele nadelen heb ik inderdaad al eens eerder geschreven (1,5 maand terug ?)

pimp

pimp

19-01-2009 om 11:04

Hoe probleem tso oplossen bij continu rooster

Hier op school een probleem. Er is al jaren een continu-rooster en de TSO opvang wordt geregeld door de betreffende leerkracht. Nu is het echter zo dat de leerkrachten niet langer dan 5,5 uur mogen werken zonder pauze (school is van 8.30-14.30). De school is nu opzoek naar een oplossing zodat de leerkrachten de wettelijk vastgestelde pauze kunnen nemen.
- ouders geld vragen zodat krachten ingehuurd kunnen worden is geen oplossing aangezien ouders dan plotseling moeten betalen voor iets dat al jaren een feit is.
- school heeft uiteraard ook geen geld over

hoe is dit probleem opgelost bij scholen met continu rooster????

pimp

zon

zon

19-01-2009 om 19:31

Fraz

'Tis dan maar de vraag of ze zomaar een half uur eerder willen komen ophalen'
Natuurlijk willen ze dat, extra inkomsten slaan ze echt niet af.

Fraz

Fraz

19-01-2009 om 20:02

Nou ligt eraan zon

om hoeveel kinderen het gaat. Wij zijn niet zo'n grote school (220 ll) Weinig kinderen gaan naar de NSO en daarvan gaat slechts een klein deel naar de NSO waar mijn kinderen heen gaan (is pas sinds dit jaar open). Vooral van de scholen uit een grote nieuwbouwwijk gaan de kinderen daar heen. Goed dus voor die 6 kinderen van onze school gaat de NSO echt niet eerder open hoor.

Fraz

Fraz

19-01-2009 om 22:05

je kunt je kind inschrijven bij de NSO waar de school (of liever gezegd de stichting waaronder school valt) een samenwerkings verband mee heeft. Tja en die NSO trekt mij gewoon niet.

bibi63

bibi63

19-01-2009 om 22:22

En stel...

...je 'doet' niet aan NSO, maar je hebt een middelbare scholier die je kind ophaalt en oppast. Maar die middelbare scholier heeft les tot 14:30 uur. Tja, ook dan heb je ineens een probleem m.i.
Groetjes,
Bibi

Juulia

Juulia

21-01-2009 om 08:38 Topicstarter

Tja en nu?

Hier is in ieder geval alles geregeld met de BSO. Er is nu een enquete rondgestuurd naar alle (toekomstige) ouders. Hier staat ook de organisatie die de BSO verzorgd bij vermeld. Met de BSO komt het dus wel goed (als er plek is maar dat is een heel ander verhaal).
Ik zit meer in over de vermoeidheid van mijn zoon. Hij gaat in maart naar school maar slaapt zeker 4 dagen in de week nog een uurtje tussen 1 en 2. Gaat hij het wel trekken? Ook vind ik 1430 niet zo;n handig tijdstip waarop de school uitgaat. Ik had net bedacht tot 14.45 te gaan werken, en dat wordt nu dan ineens 14,15, Net na alle pauzes op ons bedrijf. Ik weet het gewoon niet. Waarom kunnen de 'oude' tijden niet weer gaan gelden, nl van 830 tot 1200 en van 1330 tot 1530? Dat waren in de jaren 80 mijn schooltijden. Nou ja ik wacht eerst de uitkomst van de enquete maar eens af.Zien we daarna wel of wel iets moeten gaan regelen.

Juulia

Tinus_p

Tinus_p

21-01-2009 om 09:55

Juulia

Juulia:
"Ik zit meer in over de vermoeidheid van mijn zoon. Hij gaat in maart naar school maar slaapt zeker 4 dagen in de week nog een uurtje tussen 1 en 2. Gaat hij het wel trekken?"
HOud even twee dingen uit elkaar: Op dit moment is hij bijna 4, en als hij NU nog een middagslaapje doet, dan is ene hele schooldag mss te lang voor hem, of moet hij iig wennnen.
Maar op zichzelf is een continurooster juist MINDER vermoeiend. Thuis uitrusten in de lunchpauze is een waandenkbeeld; die lunchpauze is door de stressige reis naar huis en later weer op tijd naar school juist vermoeiend (en ik kan t weten, want beide situaties meegemaakt). Bovendien wordt de schooldag in totaal korter.

Juulia:
"Ook vind ik 1430 niet zo;n handig tijdstip waarop de school uitgaat. Ik had net bedacht tot 14.45 te gaan werken, en dat wordt nu dan ineens 14,15, Net na alle pauzes op ons bedrijf. Ik weet het gewoon niet."
Korter werken of NSO. Ik zou zeggen, neem bv 3 dagen NSO, maak dan lange dagen en profiteer op de andere dagen juist van de korte continue schooldag: Tot 1445 je handen vrij voor boodschappen/sportschool/koffiedrinken bij familie/vriendinnen, en daarna nog een lange namiddag met je kinderen.
Verder (ook al merk je dat niet) hink je zelf op twee gedachten: Enerzijds maak je je zorgen over de vraag of de schooldag niet te lang en vermoeiend is, maar anderzijds wil je juist een lange continue schooldag (830-1530 met TSO) om te kunnen werken.

Chantelle

Chantelle

21-01-2009 om 10:18

Wij zijn verhuisd....

Wij zijn verhuisd, kinderen gaan nog naar oude school. De school bij ons om de hoek heeft een continurooster. Iedere dag zijn de kinderen om 14.00 uur vrij (dus ook op woensdag en vrijdag).
Het lijkt mij heerlijk voor de kinderen. Het betekent dat ze inderdaad op mijn werkdagen wat langer naar de NSO gaan. Het betekent ook dat ik ze minder zie (woensdag en vrijdag werk ik niet, maar dan zijn ze dus twee uur later uit). Maar het is voor de kinderen toch heerlijk toch om zoveel extra tijd te hebben! Geen gevlieg en gehaast. Speelafspraakjes die iets langer duren. Spelen = leren. Geen gevlieg vanuit school naar zwemles.
En aangezien mijn kinderen thuis meer leren dan op school, zou ik het eigenlijk ideaal vinden.

Ons buurjongentje trekt ook nog geen hele dagen school. Ze halen hem gewoon wat eerder op. Maar een volledige dag continuerooster is korter dan een volledige dag niet-continurooster. Ik geloof ook niet in uitrusten tijdends de lunchpauze.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.