Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nikje

nikje

12-04-2012 om 18:52

Continurooster

Jawel ook onze school gaat aankomend schooljaar met het continue rooster beginnen.
De kinderen gaan dan van 8.15 tot 14.00 naar school.
Jongste gaat dan volgend jaar dus gelijk met dit model beginnen gelukkig heb ik hem nog een jaartje thuis maar toch.
In het kader van, je alvast maar druk maken maar ik ben dus op zoek naar ervaringen, van hoe jouw kleuter het vond, trok hij het wel om gelijk mee te gaan? Of hield je hem af en toe thuis?

En hoe vinden jullie het continurooster?fijn of toch niet?

Alvast bedankt!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

12-04-2012 om 20:07

Makkelijker voor kleuter

Mijn kinderen zijn allebei als kleuter het continuerooster ingestapt en dat ging probleemloos. Ik heb ze niet direct ook naar de bso laten gaan, dus ze waren om 1415 uur thuis en konden dan bijkomen.
Het lijkt me lastiger voor een kind dat al op school zit en moet veranderen. Het een is niet per se voor- of nadeliger dan het ander, maar het feit dat ze van het een naar het ander moeten switchen, kan vervelend zijn. Al vinden sommige kinderen het juist ook heel fijn dat ze van de overblijf af zijn.
Of je kind moet wennen aan die lange dag hangt olgens mij meer af van de mate waarin het gewend is aan bijvoorbeeld kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Zijn ze dat helemaal niet gewend, dan is zo'n schooldag heel vermoeiend. Maar daarvoor zijn er meestal wendagen. Eventueel kun je in het begin je kind op woensdag thuishouden, om het even rust te geven.
Er is hier net een heel draadje geweest met voor- en nadelen van het continuerooster. Misschien kun je daar al veel info uithalen?

Toke

Toke

13-04-2012 om 15:56

Daarom

nou, ik kan me wel voorstellen dat mensen zich geen goede voorstelling kunnen maken van hoe het zal zijn, en dat ze zich in dat licht afvragen of het niet zwaarder zal zijn dan een schooldag die door een middagpauze wordt onderbroken.
Dus ik vind de vraag/veronderstelling niet zo gek, alleen is mijn antwoord dat het op zichzelf geen verschil maakt. Kinderen moeten vaak wennen aan school (sommigen niet trouwens), maar een kleuter hoeft niet ook extra te wennen aan het continurooster.

Vanaf het begin

Onze kinderen zitten op een Montessorischool en die scholen hebben (voor zover ik weet) altijd een continurooster. Kinderen weten dus niet beter vanaf groep 1.

Zelf zou ik het vanwege de extra 'overgangsmomenten' juist erg onrustig (nog los van de volstrekte onhaalbaarheid als je werkt) vinden om de dag te onderbreken om naar huis te gaan, en dan het thuiszijn weer te moeten onderbreken om weer naar school te gaan.

Op onze school eten ze in de kleuterklassen ook op bordjes (ipv ui de broodtrommel) en wordt er tegen het einde bijv. voorgelezen door de juf. Daarna gaan ze buiten spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.