Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De bespreekzone

Wie van de docenten onder ons wil iets vertellen over hoe het eraan toegaat met het bespreken van leerlingen in ‘de bespreekzone’. Dochter had in het begin van het jaar weinig motivatie en de eindsprint kwam te laat. In maart stond ze op 7 tekorten. Dat zijn er nu 3, met 2 compensatiepunten. Voor de kernvakken staat ze een krappe voldoende. Voor haar pleit dat ze vier tekorten heeft weg gewerkt in drie maanden, tegen dat de compensatie van CKV en maatschappijleer komt. De mentor is voor overgaan, maar dat is de mij-leerkracht en daar is ze een modelleerling. Het gaat om 4 havo.
Hoe zou dit bij jullie uitpakken?


het pleit voor je dochter dat ze een deel van de onvoldoendes weggewerkt heeft en dat ze geen tekort heeft in de kernvakken (Engels, wiskunde, Nederlands). Daarna gaat het van de vergadering afhangen. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het voordeel van de twijfel gaat krijgen, maar pin me er niet op vast.
Sterkte
Sini

MMcGonagall

MMcGonagall

29-06-2022 om 19:51 Topicstarter

 We houden er overigens ernstig rekening mee dat het niet lukt, maar het zal alsnog wel even slikken worden als ze het hoort. Zitten blijven wil ze niet, want ze heeft al een jaar extra omdat ze van vmbo-t komt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-06-2022 om 20:07

MMcGonagall schreef op 29-06-2022 om 19:51:

We houden er overigens ernstig rekening mee dat het niet lukt, maar het zal alsnog wel even slikken worden als ze het hoort. Zitten blijven wil ze niet, want ze heeft al een jaar extra omdat ze van vmbo-t komt.

Als ze niet blijft zitten, hoe staat het dan met de motivatie voor volgend leerjaar? Als ze daar weer voor een eindsprint gaat kan het weer mis gaan.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-06-2022 om 20:51

Hier ook nog spannend in 4 havo... Is het zeker dat ze bespreekgeval is? Ik dacht dat ckv en maatschappijleer niet meetellen als compensatie. Hier vormen ckv, levensbeschouwing, maatschappijleer een combi cijfer dat volgens mij niet meetelt voor de overgang. En al helemaal niet apart. Bij jullie wel?

MMcGonagall

MMcGonagall

29-06-2022 om 20:59 Topicstarter

Drietje schreef op 29-06-2022 om 20:51:

Hier ook nog spannend in 4 havo... Is het zeker dat ze bespreekgeval is? Ik dacht dat ckv en maatschappijleer niet meetellen als compensatie. Hier vormen ckv, levensbeschouwing, maatschappijleer een combi cijfer dat volgens mij niet meetelt voor de overgang. En al helemaal niet apart. Bij jullie wel?

Ik heb het zelf niet nagekeken. Haar cijfer voor gym telt in ieder geval niet mee, dat weet ik wel.

Drietje schreef op 29-06-2022 om 20:51:

Hier ook nog spannend in 4 havo... Is het zeker dat ze bespreekgeval is? Ik dacht dat ckv en maatschappijleer niet meetellen als compensatie. Hier vormen ckv, levensbeschouwing, maatschappijleer een combi cijfer dat volgens mij niet meetelt voor de overgang. En al helemaal niet apart. Bij jullie wel?

Dat verschilt per school, elke school mag dat zelf bepalen hoe ze de overgangsnormen hanteren. 

Scholen gaan er nogal verschillend mee om. Er wordt bekeken of de tekorten in de profielvakken zitten bijvoorbeeld. Dat is vaak wel belangrijk. Of zitten de tekorten in de keuzevakken. Ze heeft deels al toetsen gemaakt die meetellen voor het examen. Ze begint dan dus al met een achterstand. 

Verder is het ook het beeld wat ze hebben, doet ze verder goed mee, was er een bepaalde oorzaak dat ze eerder niet gemotiveerd was enz… wat is het potentieel. 
Lastig te zeggen hoe het bij jullie zal gaan. 

zoals eerder gezegd: hangt een beetje van de school af. 4 havo is voor-examenklas, wij kijken dan naar slaagkansen (en zien ook slagen-met-een-her prognose). 

Ik ben zelf als teamleider vaak de voorzitter van zulke overgangsvergaderingen Wat Suzy schrijft, vaak wordt het totaalbeeld meegewogen. Wat voor haar pleit, is dat zittenblijven eigenlijk geen optie is (want, afkomstig van de mavo). Mavisten die het in havo 4 niet halen gaan in principe naar het mbo. Ze heeft de laatste maanden wel laten zien dat ze kan werken (en dan ook met betere resultaten komt). Bij ons op school zouden we haar dan waarschijnlijk het voordeel van de twijfel geven.

Heb je de mentor gevraagd om al jullie argumenten voor overgaan mee te nemen naar de vergadering? Dat is vaak wel slim, dan kan hij of zij ter plekke een breed onderbouwd pleidooi houden

Hier ook teamleider en voorzitter.  De insteek is altijd: denken wij dat deze leerling het volgende, moeilijkere schooljaar succesvol kan afronden? Dan ja. Anders niet. Bij ons mogen opstromers van de mavo overigens gewoon blijven zitten in havo-4 en als ik me niet vergis (ik doe vooral onderbouw) is dat tegenwoordig ook in de wet geregeld. 
Waar kijken we naar? Motivatie, werkhouding, zit er een stijgende lijn in, hoe sterk is de compensatie, hoe scoort de leerling in de kernvakken, zijn de PTA-onderdelen, die dus al meetellen voor het examen, voldoende of onvoldoende? Ook wel: heeft de leerling het hele jaar de lessen gevolgd, niet gespijbeld maar ook: zijn de lessen doorgegaan of was er veel uitval? Ten slotte scheelt het ook nogal of een 5 een 4,5 is of een 5,4. Het kan twee kanten op en omdat veel leerlingen denken dat een bespreeklijst vaak betekent dat ze toch wel overgaan is de teleurstelling groot als het niet zo is. 
Leg inderdaad je argumenten aan de mentor voor, wie weet helpt het.

Mijn man werkt in het VO. Op zijn school mogen opstromers gewoon blijven zitten maar vaak willen ze dat niet vanwege leeftijdsverschil. Ze moeten dan naar het mbo. Heeft ze iets achter de hand?

Verder is kernvakken voldoende en stijgende lijn wel een pré maar compenseren met vakken als ckv en gym mag niet omdat dat op de eindlijst ook niet mag. Combinatiecijfer kan wel compensatie zijn, maar dat is niet alleen maatschappijleer.
Maar voor drie van de zeven eindexamenvakken onvoldoende staan is wel veel.

De mentor achter je hebben is vaak wel handig. Maar uiteindelijk beslist die dat niet in zijn eentje.
Mijn man is mentor van havo 3. Daar kijken ze ook en vooral naar de vakken die een leerling gaat kiezen. In de bovenbouw naar de prognose op slagen en de cijfers voor de PTA toetsen.

Opstromers mogen hier ook blijven zitten hoor (is inderdaad een recht), maar dat is voor ouders en leerlingen eigenlijk nooit een reële optie en raden wij ook meestal af. Een leerling doet er al een extra jaar 
over en dan wordt het nóg een extra jaar.

Daarnaast, vaak is het niet redden in havo 4 als opstromer een teken van óf demotivatie (en dat wordt er met een extra jaar niet beter op), óf van matige capaciteiten (en vaak redden leerlingen dan de 5e ook na een extra jaar in de 4e alsnog niet).

Geen docent hier maar ook moeder met een kind in de bespreekzone 4 havo. Heeft hard gewerkt om zijn tekort voor een kernvak weg te werken en dat is gelukt, helaas heeft hij nu een tekort voor een ander kernvak. Een leestoets Nederlands voorbereiden?  Hoeft niet mam ik sta voldoende en hoe moeilijk kan het zijn.  Kan beter mijn tijd besteden aan dat andere kernvak.
Ja ja! Het is nog even spannend hier dus. 

Mag duidelijk zijn dat die voldoende inhield dat het net iets meer was dan een studententien. Een 4.2 erbij en de voldoende was een onvoldoende. 

Dit  zijn  rare jaren op school. De Corona pandemie heeft bij een aantal leerlingen  echt geleid tot achterstanden, maar ook tot een soort ‘gelaten’ demotivatie. Anders / serieuzer dan de normale puber- hormonale dip die sowieso in H4 niet ongebruikelijk is. 
Tel daarbij op ( hoewel ik niet weet of en in welke mate dat voor jouw dochter geldt) dat er de afgelopen 2 jaar onder het mom van ‘ leerlingen mogen niet de dupe worden van  Corona’ nogal eens soepeltjes is omgesprongen met de overgangsnormen, en je hebt ook nog eens ( meer dan gemiddeld) leerlingen in een leerjaar die daar ( op basis vsn capaciteiten, of te grote achterstanden) eigenlijk niet thuis  horen.

Los van deze zaken is wat iemand anders hierboven zei over  tl opstromers  in h4 normaal gesproken vaak waar: als t niet lukt ligt het meestal aan capaciteiten of motivatie/ werkhouding. En die veranderen meestal niet zomaar spontaan na de zomervakantie

Maar maar goed. Jouw dochter IS aan t werk   gegaan, dus laat zien dat ze wil. Enig idee waarom  ze het  begin h4 heeft laten zitten? Enig idee hoe het  met haar ( Corona) achterstanden zit? Hoe graag wil ze een havo diploma? Realiseert ze zich dat ze (als ze naar h5 mag) ze een groot deel van die  in h4 niet echt geleerde stof in h5 grotendeels op eigen houtje zal moeten leren? Voor de meeste ( niet taal) vakken is de examenstof nl het hele pakket van wat in h4 en h5 behandeld is. Dat wordt volgend jaar nog een keer heel snel herhaald, maar je krijgt er wel pta toetsen en examen over! 

Ik denk dat de kans heel reëel is dat ze door mag (al dan niet met wat waarschuwingen van t genre dat ik hierboven noemde) maar ik zou er  zelf ook met haar over praten. En realistisch zijn. Als je na de eerste pta  periode in h5 ontdekt dat het hem  echt niet gaat worden heb je gewoon ( nog) een jaar verloren. Want dan is mbo de route eigenlijk de enige die overblijft, en dat had natuurlijk ook direct na haar tl diploma gekund . Niet perse een drama, maar wel  iets om even bij stil te staan.

En mocht ze niet over mogen..,dan natuurlijk ook goed bepraten of ze de ‘ausdauer’ heeft om nog 2 jaar door te bikkelen voor dat havo diploma.

Om een of andere reden heb ik uit eerdere draadjes ( sorry, hoort niet geloof ik maar toch) het idee dat je dochter de havo intellectueel prima aankan , maar tot nu toe wat gemakzuchtig is geweest qua schoolwerk? In dat geval vind ik het veelbelovend dat ze klaarblijkelijk een knop heeft omgezet. Na jaren niet echt  hard werken kost ook even tijd om te ontdekken hoe je dat dan voor elkaar krijgt, echt aan de slag. Heeft ze een doel? Bepaalde hbo opleiding in t vizier? Snapt ze de ruimere ( msch voor haar aantrekkelijkere) opties op de arbeidsmarkt? Iets van een stip op de horizon kan het msch gemakkelijker maken de focus nog even  vol te houden..

oh, en als  ze ECHT door wil en zij ( en jij) er ook vertrouwen in hebben dat dat een strak plan is:  een goed verhaal richting de mentor, msch zelfs op papier, om voor te lezen op de overgangs vergadering  kan  een fantastische indruk maken. Stukje reflectie, waarom ging t eerst  matig, wat is er gebeurd waardoor het nu beter gaat, hoe gaat ze dat doorzetten, waar wil ze na h5 heen….docenten worden echt blij van leerlingen die laten zien waar ze voor staan  ipv last minute te zeuren om extra werkjes voor een  beter cijfer en/of lijdzaam af te wachten wat er gaat gebeuren.

Enfin, wat gedachtes van mijn kant..,.laat je nog even weten hoe het afloopt?.

O IngridT, ik geniet altijd zo van jouw schrijfsels over schoolse zaken en de rol/houding/onderbouwing van docenten in bepaalde zaken.

Hier is het ook spannend maar de school beseft zelf dat het op het punt van de wiskunde dit jaar niet helemaal goed gegaan is. Er komt volgend jaar voor wiskunde een soort van reparatieplan met extra lessen voor leerlingen die er niet al te best voor staan. Daarover is morgenmiddag nog een bijeenkomst voor ouders gepland. Ik hoop dat de uitvoering van dat plan beter gaat zijn dan de lessen wiskunde tot nu toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.