jasset
24-08-2010 om 13:15
De doorgaande lijn(^%$$@#@&#)
Ik moet gewoon even mijn frustratie kwijt, dat is alles.
Is er dan nog ergens een school waar normaal wordt overgedragen van de ene naar de andere leerkracht?
eind vorig jaar heb ik heel wat gesprekken gehad, vragenlijsten in moeten vullen noem maar op. Kind zou een eigen programma krijgen dit schooljaar. En wat denk je? DE NIEUWE LEERKRACHT WEET VAN NIETS! ondertussen heb ik thuis een onhandelbaar kind.
Nu is dit niet de eerste school waar ik dit meemaak, dus ik krijg een vervelende deja vu.
rodebeuk
24-08-2010 om 13:38
Herkenbaar
Dit zijn de weken dat ongeveer 100.000 ouders de school nog een paar weken de tijd geven voordat ze gaan terugkomen op afspraken die vorig jaar zijn gemaakt.
Overdracht heet dat geloof ik.
Ik aarzelde nog of ik zo zou reageren want het klinkt zo negatief, maar ik heb het al van een aantal mensen teruggehoord.
Heeft er ook mee te maken dat leraren zelf de beslissingen over dat soort zaken willen nemen. Er is toch nog steeds schrikbarend veel autonomie in de klas. Ze gaan dus nu zelf kijken of een kind wel die doorgaande lijn nodig heeft.
Zullen we over twee weken weer terugmelden in dit draadje bij hoeveel mensen het vanzelf goed gekomen is? Ben heel benieuwd.
PS Even nog over je onhandelbare kind. Over welke leeftijd praten we hier?
Hopsa
24-08-2010 om 14:02
We bereiden ons vast voor
Onze zoon is vorig jaar begonnen met compacten en verrijken en het is ons wel duidelijk geworden dat dit op school geen gebruikelijke zaak is. Juf was van goede wil, maar had nog nooit met dit bijltje gehakt. Echt structuur heeft ze er dan ook niet in gekregen. Hij heeft versneld leren lezen en kreeg extra rekenwerk, maar in het laatste oudergesprek bleek dat ze dat willekeurig uit koos, kortom, zijn nieuwe meester heeft geen overzicht van de al behandelde stof.
Zoonlief gaat vandaag pas voor de 2e dag naar school, maar volgende week wil ik hem toch eens voorzichtig uithoren of hij nu alleen nog klassikaal werk krijgt.
Iemand nog goede tips om een leerkracht te begeleiden in het traject van compacten en verrijken?
Mamvantwee
24-08-2010 om 15:48
Hier een optimistisch verhaal
...tot nu toe dan, het is pas de tweede week.
We hebben vorig schooljaar veel om de tafel gezeten met de juf, veel 'afspraken' gemaakt, maar er gebeurde zo weinig. Ondanks de 'overdracht' uit groep 1 moest de juf van groep 2 het wiel opnieuw uitvinden. Tot aan het einde van het jaar, in april ofzo: toen werd eindelijk een plusgroepje gestart, werd verrijkingsmateriaal de klas ingehaald, etc. En we hebben afspraken gemaakt over de start in dit jaar.
Ik had er een hard hoofd in...
Maar het kan dus wel goed gaan: dochter (6, gr 3) is vorige week al getoetst op lezen, heeft al direct een zon-werkboekje gekregen met verplichte opdrachten, deze week start het rekenen en er is al plusmateriaal voor handen, de juf heeft ons al bijgepraat en aangekondigd dat we na dit blok in een gesprek gaan evalueren en vooruitplannen.
Wat ben ik blij. Het kan dus wel!
groet, Mamvantwee
Mamvantwee
24-08-2010 om 15:49
Voorhanden en voor handen...
plusmateriaal voorhanden dus...
(wat moeten handen nou met plusmateriaal??)
jasset
24-08-2010 om 16:23
Vragen en antwoord
op de verschillende vragen: Het gaat hier om zoon van net 6. Eind vorig jaar de eindtoets groep 3 gedaan, en nu moet meester van mij toevallig horen dat het ventje dus behoorlijk verder is dan tellen en ik roos en maan.
Een vraagt aan manvantwee: We zitten hier in de 2e schoolweek, er wordt me hier verzekerd dat zoon nog even door de zure appel heen moet bijten, omdat eerst gezamenlijk woordjes worden geleerd, en dan pas de verdeling in zonnetjes enz. komt. Is jouw kind nu dan eerder begonnen met de zon-boekjes, terwijl de rest nog bezig is met de eerste woordjes?
Ik ben al blij met julie herkenning, ik ga de leerkracht dit jaar ( en ik ben bang daarna nog vele jaren) stalken!
Mamvantwee
24-08-2010 om 16:31
Jasset
Hier ook de tweede schoolweek (regio midden dus).
Vorig jaar hebben we veel moeten praten en overtuigen om onze dochter alvast wat te laten testen. Ze heeft toen al klanken/letters moeten lezen, en we hebben toen afgesproken dat ze al direct bij het begin van dit jaar getoetst zou worden. Dus niet pas na een paar weken, 'na het opstarten'. Dat zou leiden tot een ontploffende dochter thuis, dat hadden we al ontdekt...
Dus ja, ze heeft nu al een zon-werkboekje gekregen. En ze heeft er ook al in gewerkt, we hebben het resultaat thuis: nagekeken door de juf. En we hebben dus een zeer vrolijke meid in huis.
Ik begrijp wel dat scholen er erg verschillend mee omgaan, maar wij hebben alleen ervaring met deze school. Hier willen ze meer aandacht voor snelle kinderen, en die hoeven dus niet te beginnen met het 'leren' van woorden die ze al kennen. Wat valt daar nou uit te leren voor zo'n kind? Behalve dan dat school saai, traag en niet leuk is? Persoonlijk vind ik het belachelijk als school zegt dat je zoon 'eerst door de zure appel heen moet bijten'. Daarna is hij misschien we afgehaakt...
groet, Mamvantwee
rodebeuk
24-08-2010 om 17:00
Met 'stalken'
...neem ik aan dat je bedoelt dat je een goede werkrelatie gaat opbouwen?
Hier werd gewoon vanaf de eerste week getest, dat duurde wel een tijdje, en nadat alle kinderen door de avimolen waren gegaan werden de zonnetjes aan het begin van de ochtend vrijgesteld van de instructie voor de maantjes. De zonkinderen waren dan zelfstandig aan het werk terwijl de maankinderen in een kleine kring bij de juf zaten.
Het zou dus kunnen dat de juf de kinderen nog niet test, of dat ze ze wel wil testen maar niet alle kinderen op 1 dag getest krijgt.
rodebeuk
24-08-2010 om 19:09
En bingo
"Mama, de nieuwe juf weet niet dat ik een klas overgeslagen heb en dat ik altijd extra werk deed en minder van de rijtjes".
Krijg ik net te horen bij het avondeten. Vooral dat hij kritiek krijgt op zijn handschrift terwijl school hem zelf eerst te lang bij de kleuters heeft gehouden en vervolgens een klas heeft laten overslaan zit hem dwars.
Mgoed, Jasset, ik zal dus achteraan sluiten bij jou![]()
ijsvogeltje
24-08-2010 om 19:39
Ben ook nog niet helemaal blij
Voor de vakantie was de IB'er nog zó stellig: begeleidingsplan moet in de vakantie klaar en besproken zijn, zodat leerkracht vanaf dag 1 weet wat haar te doen staat. Het schooljaar is nu 1,5 week bezig en we hebben het plan nog niet gezien. De juf trouwens ook niet. Beetje jammer.
Over het compacten en verrijken vertelde de IB'er eind vorige week dat de methode bleek tóch niet gratis te downloaden bleek te zijn. Nu moet IB'er eerst gaan leuren bij andere basisscholen in de hoop dat ze het van hen kan kopiëren. Tja...
Vic
24-08-2010 om 21:20
Hier groep 2
Ik baal een beetje. Dochter kon beter nog een jaartje kleuteren omdat ze nog zo jong was en haar werkhouding nog niet goed genoeg voor groep 3. School is anderhalve week geleden begonnen en ze heeft alle dagen 's morgens alleen maar 'moeilijke' werkjes gekozen. Als ze dat nou voor de vakantie ook had gedaan, was ze gewoon over gegaan.
jasset
25-08-2010 om 08:36
Pluswerk
eindelijkheb ik de meester wakker kunnen schudden. De vorige leerkracht heeft haar huiswerk niet gedaan en dus net gezorgd zoals afgesproken voor een eingen rekenprogramma voor de eerste weken van dit jaar.
Nu krijgt hij "pluswerk groep 3/4".
Hoe merk ik of hij daar genoeg aan heeft, dat hij genoeg uitgedaagd wordt?
Hij mag bijna met het zon-werkboekje beginnen, er moet nog 1 woord geleerd worden. Ik neem aan dat dat niet lang hoeft te duren....
toja
25-08-2010 om 10:26
Manier van werken
Mijn dochter zit nog maar 2 dagen in groep 3 en juf is al bij me geweest. Ze leest al en het is nu veel te makkelijk voor haar. Nu doet ze de eerste dagen gewoon mee met de groep zodat de manier van werken bekend is en dan wordt ze begin volgende week getoest. Juf redt dat niet in de eerst week; want er zijn meer kinderen die aangepast werk nodig hebben (het is een 3/4 combi).
succes
egberdien
25-08-2010 om 13:32
Hier...
voor de vakantie afspraken gemaakt over dochter (8, groep 6, versneld). Aan het eind van de vakantie heb ik de IB-er gemaild hoe de stand van zaken was. Ze was er mee bezig. In de eerste week nog niet veel gemerkt (mama, ik moest gewoon mee doen met SPELLING!!!) maar afgelopen maandag is er toch pluswerk ter tafel gekomen. Nu de routeboekjes nog. Een deel van het pluswerk snapt ze niet, en de juf had geen tijd om het uit te leggen. Dat heb ik de IB-er gemaild en die is als het goed is vandaag met dochter gaan praten daarover.
Dus op zich gaat het redelijk (al had ik natuurlijk veel meer gehoopt). Nu nog internet en laptops in de klas...
Geheel buiten dit alles om is dochter onverwacht toch geplaatst voor een plusklas, 1 ochtend in de week!
Tango
25-08-2010 om 17:36
Vic
Hier ook zo'n groep 2 verhaal. Tangozoon die ook nog beter groep 2 kon doen (vooral volgens school). Begon de eerste week razend enthousiast met allerlei letterwerkjes. Dat gaat goed, dacht ik. Inmiddels in de tweede week rommelt hij weer wat met rijmwerkjes en sommetjes die hij vorig jaar ook al deed. Pfff, maar weer een gesprek aanvragen, want wij willen dat hij wel wat uit dat tweede jaar groep 2 gaat halen.
Geerke
26-08-2010 om 09:51
Na kern één op zon over
Mijn zoon is na kern één al op zon overgegaan. Ik was daar tevreden mee. Maar ze moeten niet eerst alle woordjes samen gaan doen zeg!! Lekker frusty voor jouw kind!
Cindy
26-08-2010 om 13:49
Hier ook prima
Onze dochter is vorige week begonnen in groep 3; haar meester heeft al bekeken dat de methode niet voldoende is voor haar. Hij gaat haar komende week avi-doortoetsen zodat hij haar op niveau kan aanbieden. Zo hebben we het nog niet eerder gezien
!
Moek
26-08-2010 om 13:55
Hier meteen begonnen met stalken
Ik ga er tegenwoordig al (terecht) van uit dat er geen overdracht is geweest. Gelukkig hebben we nu betere leerkrachten, wat een drama vorig jaar. En nu maar hopen dat er niemand ziek wordt voordat we een nieuwe school hebben gevonden.
Bij ons wordt niet alleen geen plusmateriaal aangeboden, maar ook gewoon ontkend dat een kind al kan lezen (terwijl ze het volgens de orthopedagoog toch echt kan, wat wij allang wisten).
Hopsa
26-08-2010 om 17:01
Pluswerk
Jasset, je vroeg je af wanneer het pluswerk voldoende is.
Dat is best lastig. Een belangrijke graatmeter is natuurlijk je kind, vindt hij het leuk of toch nog saai. Daarnaast moet het van voldoende niveau zijn. De juf van mijn zoon dacht dat het van voldoende niveau was wanneer er af en toe fouten gemaakt werden, maar ze was nog niet op het idee gekomen dat er ook fouten gemaakt worden wanneer het saai gevonden wordt.
Bij ons op school wordt helaas niet doorgetoest, maar anders is een mooie graadmeter doortoetsen tot er maar matig gescoord wordt en dan wat betreft niveau daar net onder gaan zitten.
Mijn zoontje heeft al best wel de insteek dat iets wat hij niet in 1 keer snapt te moeilijk voor hem is. En dan wil hij dat ook niet graag doen. Toch is dat nou net het niveau waarop hij moet werken. Misschien niet de hele tijd, maar toch wel deels, zodat hij leert zich stof eigen te maken, zonder dat het hem aan komt waaien.
egberdien
27-08-2010 om 09:53
Jasset
Bij pluswerk moet er op gelet worden dat het uitdagend is, maar ook belangrijk is dat het nagekeken wordt en dat er eisen gesteld worden. Ik merk dat het vaak is: jij MAG pluswerk doen als de anderen dat doen, maar het moet zijn: jij MOET dit pluswerk doen. Hee, je hebt het niet af, hoe komt dat? Pluswerk is niet vrijblijvend, het is serieus werk, de leraar moet er op toezien dat het gemaakt wordt. En dat zal het ook snel duidelijk zijn of het genoeg en moeilijk genoeg is.
jasset
27-08-2010 om 16:03
Hopsa en egberdien
Bedankt voor de tips, dit ga ik inderdaad in de gaten houden! Voor nu ben ik al blij dat hij weer plezier heeft in school, maar ik blijf stalken, het hele jaar! ( offuuh, zoals rodebeuk zegt: een goede werkrelatie onderhouden)
egberdien
27-08-2010 om 16:12
Goede werkrelatie...
hebben we hier ook. Ik vind het zelf even wennen om hier echt aandacht voor te vragen. Pas nadat dochter getest is (en hoog scoorde) durf ik beter eisen te stellen. Dat ze niet het enige hb-kind is in haar klas speelt ook mee natuurlijk. We dragen zelf trouwens ook tips aan met pluswerk en internetsites over hoogbegaafdheid,
jasset
31-08-2010 om 13:43
Protocol hoogbegaafdheid
O wat fijn! Ze zijn inmiddels uit hun "zomerslaap" ontwaakt op school, na een bezorgde mail van mijn kant.
Ze gaan verder waar ze vorig jaar waren gebleven met het protocol hoogbegaafdheid.
Het houdt in dat ze alle LVS-toetsen bij hem af gaan nemen, om te kijken hoe ver hij komt. Nou, ben benieuwd, er gebeurt in ieder geval weer wat!