Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Adrienne

Adrienne

01-04-2012 om 18:03

De eindcito verplicht?

Even een vraag over die eindcito voor groep 8. Ik hoorde regelmatig dat er een nieuw soort eindcito voor groep 8, voor in ong. april, verplicht gaat worden (in het nieuws). Op het forum zie ik het ook af en toe voorbijkomen. Ik dacht zelfs dat Miriam schreef dat het gewoon verplicht is per volgend schooljaar.
Hoe zeker is dat?
De adjunct op de school van mijn kinderen vertelde laatst dat het nog echt niet zeker is, dat de wet eerst nog gewijzigd zou moeten worden (?), en dat de school zich er bovendien met hand en tand tegen zou gaan verzetten. Zij ging er duidelijk vanuit dat het op onze school nog niet zou gebeuren komend schooljaar (ze doen wel de entreetoets).
Ik vind die eindcito prima en ben benieuwd of ze gelijk heeft.
Groeten, Adrienne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ze heeft gelijk

Je schooldirecteur heeft gelijk. Strikt genomen is de wet er nog niet door. Maar het is met dit soort dingen net als de Betuwelijn: als het eenmaal in een bepaalde fase is, dan kan men niet meer terug. Die fase is hier allang bereikt.
De gewone Cito gaat volgend jaar in ieder geval niet door en wordt vervangen door de Cito-eindtoets. Of ie dan ook al echt naar de wet verplicht is, weet ik niet. Volgens mij niet, maar dat zat dan gewoon in de planning.
Er is wat gesteggel. Er zijn scholen die liever hun eigen eindtoets laten maken door een andere testfirma. Het is mogelijk dat dat ervan komt. Maar een verplichte eindtoets (als een soort examen) komt er.
"Zij ging er duidelijk vanuit dat het op onze school nog niet zou gebeuren komend schooljaar (ze doen wel de entreetoets). "
Dat is dus zoiets: de entreetoets wordt dit jaar al niet meer meegenomen als beoordelingscriterium door de Inspectie. Je kan 'm wel doen als je wil, maar voor verantwoording naar de Inspectie moet er dan nog iets. Dubbel werk dus.
Groet,
Miriam Lavell

Adrienne

Adrienne

02-04-2012 om 12:49

Bedankt miriam

Bedankt Miriam,
Maar wel een soort van jammer voor ons. Want gezien de onzekerheden en de weerzin ertegen van school, denk ik dat onze dochter dan geen cito eindtoets krijgt. Terwijl we benieuwd zijn en ze toetsen maken ook wel leuk vindt.
Ik wou dat ze hem ergens anders toch kon doen!
Groeten, Adrienne

Dat kan

Je kunt volgens mij wel die cito-toets laten doen. Misschien bij de schoolbegeleidingsdienst.
Overigens denk ik dat die toets niet aan jouw school voorbij zal gaan. Hij wordt gratis verstrekt en de Inspectie zal toch op zijn minst zeer dringend verzoeken....
Groet,
Miriam Lavell

Adrienne

Adrienne

02-04-2012 om 12:55

Goed om te weten

Ah, dat zijn weer twee nieuwe dingen die ik heel interessant vind om te weten. Dus ze kan hem mogelijk toch wel doen, dat ga ik dan uitzoeken tegen die tijd.
En bovendien denk je dat er toch wel vrij grote kans is dat de school het toch gaat doen -en het is gratis.
Fijn! Groeten, Adrienne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.