Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-11-2010 om 21:29
De school van mijn dochter heeft, in mijn ogen, een raar strafsysteem. Voorbeeld: 2 kinderen houden zich niet aan bepaalde klassenregels. Het gevolg is dat de hele klas daar de gevolgen van ondervindt, bijv. extra voorlezen gaat niet door of de hele klas moet nablijven. Ik vind dat niet goed.
Reden 1: kinderen die zich wel aan de regels houden krijgen ook straf.
Reden 2: jezelf aan de regels houden, geeft geen beloning.
Reden 3: de kinderen die zich niet aan de regels houden, voelen de straf niet: de overige kinderen mogen nl niets hierover zeggen.
Reden 4: de veroorzakers gaan gewoon weer op in de groep en worden nauwelijks op hun ongewenst gedrag aangesproken.
Ik zie liever dat de 'stoute' kinderen zelf straf krijgen of nog liever zien dat de 'brave' kinderen wel privileges hebben/krijgen, maar daar wil school niet aan. Dit is ons beleid. Wat vinden jullie daarvan?
20-11-2010 om 17:38
Toevallig vorige week
Toevallig vorige week bij oudste in de klas gebeurd. Er waren twee raddraaiers en uiteindelijk mocht de hele klas (kort) nablijven.
Resultaat 1 : niet-raddraaiers waren boos en gepikeerd.
Resultaat 2 : deze raddraaiers zijn toch al niet onder de indruk van dit soort straffen; hadden door deze maatregel eigenlijk nu zelfs lol.
Heeft in dit geval dus duidelijk averechts gewerkt.
20-11-2010 om 23:19
Andere school
Ik ben om deze reden patsboem naar een andere achool gedaan. Niet alleen werden we collectief gestraft, maar ik mocht ook niet naar huis terwijl ik zei dat ik ziek was (bleek inderdaad een forse griep). Mijn moeder had het een en ander achter de kiezen van de nazi's en dit deed haar aan die methodes denken, vandaar. Ik heb het gelukkig heerlijk gehad op die nieuwe school.
21-11-2010 om 12:25
Ja dat hoor ik ook wel eens
de reden hiervoor is geloof ik dat de boosdoeners zo meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgen voor wat ze hebben gedaan en de rest van de klas ze erop "aanspreekt". Of het werkt weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het in sommige situaties best rot is voor de rest.
21-11-2010 om 13:48
Dat mag niet
Collectief straffen kan een keertje voorkomen. Geen punt van maken. Maar als schoolbeleid kan het niet.
Het bevoegd gezag is bevoegd om regels te stellen en in zekere mate overtreding van die regels te bestraffen, maar men moet dan wel aannemelijk maken dat die straf ook feitelijk op de persoon in kwestie, van individu tot individu, van toepassing is.
Dat is de basis van onze rechtsstaat. Als school er is om onze kinderen voor te bereiden op onze maatschappij, dan hoort het respecteren van onze rechtsstaat daar zeker ook bij.
Vraag eens of school dit beleid op papier heeft staan en zo ja, waar dan. Vraag een afschrift.
Ik denk dat ze jokken in de hoop dat je afdruipt.
Dat zou ik niet doen, dat afdruipen.
Groet,
Miriam Lavell