Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De laatste loodjes zijn met recht loodzwaar [eind groep 8]

Volgens zoon is het niet meer te harden op school. Hij verveeld zich stierlijk en is zo aan het VO toe.
Nu vakantie en daarna nog 6 weken school. Onoverkomelijk voor zoon!Zijn er mensen die het herkennen en hoe hebben jullie je ouber de laatste maanden gemotiveerd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verveling

Verveling zou los moeten staan van het onderwijs dat je volgt. Voor sommige kinderen is het gehele onderwijs geen (intellectuele) uitdaging. Verveling zal nog vele keren in zijn leven voorkomen, voor korte en lange periodes, in vele situaties. Ik zou je zoon motiveren op een manier zodat hij leert omgaan met verveling en het niet als pure verveling ziet maar als momenten om bijvoorbeeld te dagdromen, tekenen, etc.

Groet Chocobo

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-04-2010 om 22:52

Herkenbaar hoor

Vorig jaar heeft onze oudste zich ook zo verveeld in groep 8. De laatste periode stond geheel in het teken van de musical. Leuk voor de kinderen met ambities in die richting (en een serieuze rol), maar niet voor kinderen zoals mijn zoon. Hij wilde de kleinst mogelijke rol (hij had geloof ik twee regels tekst) en was bij de meeste repetities niet nodig. Tja, het was niet anders. En inderdaad, je een tijdje flink vervelen is ook best leerzaam.

Nikus

Nikus

29-04-2010 om 23:09 Topicstarter

Haha

Onze zoon heeft bewust gekozen voor 4 regels tekst. ook geen musical kind!

Vervelen is op zich prima maar dat deed hij het hele jaar al. Hij heeft in elk geval een leuke stunt voor de leerkrachten bedacht tijdens de laatste week. Daar kan hij mooi zijn ei in kwijt!

Vervelen is op zich goed maar pff, het is nu wel erg heftig hoor. Naast het musical instuderen moet hij ook nog ehbo examen doen en beide vind hij om te gruwen. Ach, nog maar 6 weken....

tonny

tonny

30-04-2010 om 09:23

Tja, zo voelt het voor heel wat achtstegroepers

en hun leerkrachten zijn niet te benijden... je moet heel wat uit de kast halen om er nog wat van te maken, deze laatste maanden.

T&T

T&T

30-04-2010 om 10:27

Motivatie

Ik heb nog lang geen groep 8 kind (groep 3 en 5), maar zie hier op school datzelfde ook wel gebeuren, echt alles is stom! Op een vraag aan de leerkracht hoe we een activiteit ook voor de grootsten leuk konden maken kwam het antwoord: "NIET" groep 8 vind niks leuk, die willen weg, en dat moet ook, dan gaan ze heel gemotiveerd de volgende stap maken. Als ze het hier nog steeds leuk vonden gingen ze nooit..." )) voor mij was dat wel een nieuw inzicht.
Natuurlijk hier ook een uitgebreid afscheid en wel een tof kamp voor groep 8.
groetjes, Tess

Bastet

Bastet

30-04-2010 om 11:49

Kamp

Het voordeel alhier is,dat groep 8 nog op kamp gaat eind mei,en dan nog de musical.De kinderen met een kleine rol maken bijvoorbeeld decors of doen licht en geluid,dus die hebben ook genoeg te doen.
Bastet

Nikus

Nikus

30-04-2010 om 13:15 Topicstarter

Hier nog 3 dagen kamp

en inderdaad er is genoeg te doen maar zoon lief heeft er geen oog cq boodschapo aan.

Ja Tonny, voor de leerkrachten is het een forse klus om het pubervolk te blijven motiveren.

maan.

maan.

30-04-2010 om 13:33

Volop werken

Hier wordt in groep acht nog volop gewerkt. Na de vakantie komt geschiedenis te vervallen en beginnen ze met een verkiezingsproject. Pasgeleden een project middelbare school achter de rug. En nog steeds volop huiswerk Engels leren, aardrijkskunde en af en toe wat sommen. En natuurlijk het leren van de musicalteksten.
Ook tijdens de les nog volop gewerkt (voornamelijk weektaken).

Nee het vooroordeel dat wij hadden 'in groep acht doen ze niks meer' daar is op deze school helemaal niks van gebleken.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 17:00

Het is niet anders

Soms moet een kind aanvaarden dat iets is zoals het is. Dat het een drukke tijd is en niet alles is zoals hij dat leuk vindt kan ik mij best voorstellen, maar er boos over worden heeft zo weinig zin. Het beste ervan maken dus.

Sawo

Sawo

30-04-2010 om 17:06

Afscheid makkelijker maken

Hoi Nikus

Het hoort erbij en is weinig aan te doen. Het maakt voor de kinderen de overgang ook makkelijker, ze zijn er zo duidelijk aan toe.

Zorg voor een beetje afleiding in de vrije tijd. Bv een leuk uitje in het laatste weekend. waar hij naartoe kan leven. Ga vast een rugzak uitzoeken, vraag niet teveel naar hoe zijn dag was maar begin vast over de vakntie.

gr5oet

Saar

Nikus

Nikus

30-04-2010 om 18:01 Topicstarter

Kaaskopje

Waar lees je dat zoon booos is?

@pelle

Inderdaad maar zoon is toch wel erg puber ook nu. Ook dat maakt het niet makkelijker. Hij is echt een jaar ouder dan de rest en dat begint nu parten te spelen. Sneu voor hem maar het is niet anders.

Als afleiding heeft hij de stunt die hij bedacht heeft. Kan hij mooi zijn ei in kwijt.

Herken het als juf

Ja de motivatie is bij een paar kinderen ver te zoeken. Maar nog volop werk hoor, zo lang mogelijk gaan we "gewoon" door. Wel met de musical ernaast, maar toch.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 23:41

Nikus

Soms gaat mijn fantasie wat met mij op de loop. Dan zie ik een denkbeeldige zoon wat bokkig in de huiskamer staan met 'stom gedoe!'. Wat bozig dus. Ik heb ook puberkinderen (gehad) weet je nog?
Niet om de pret te drukken, maar ik weet niet hoe hij 'zijn ei kwijtraken' heeft verpakt, heb je wel het idee dat het echt grappig is?

Dagje schoolziek?

Vroeger had ik nooit van mezelf gedacht dat ik het goed zou vinden, maar toen mijn zoon zich ook zo stierlijk verveelde, en bovendien een ronduit onaardige meester bleek te hebben in de achtste, heb ik op mijn vrije dag wel eens toegegeven aan een dagje schoolziek. Hij had dan 's ochtends buikpijn, of slecht geslapen, en kikkerde hangend voor de tv. miraculeus op. Kon er dan wel weer een paar weekjes tegen. In zijn groep acht deden ze echt niets meer wat met echt leren te maken had.

Ploen

Hillary

Hillary

01-05-2010 om 09:45

Ook

Zoon is er helemaal klaar mee. Nu moet ik ook wel zeggen dat ze het niet echt getroffen hebben met hun meester en vorig jaar ook al niet. Volgens mij doen ze nog best veel, maar ik heb de indruk dat het na het kamp (begin juni) alleen nog toewerken naar de musical is. Gelukkig heeft hij wel een erg leuke klas. Buiten school trekken ze ook veel me elkaar op en heel veel geven dit jaar met een groepje een verjaardagsfeestje voor de hele klas, dus buiten schooltijd is hij nog helemaal niet klaar met deze groep. Gelukkig gaan er zeker 10 naar dezelfde school, met hetzelfde brugklastype, dus ze hopen allemaal bij elkaar in de klas.

reina

reina

01-05-2010 om 09:56

Misschien

Hoort het er ook niet een beetje bij? Als je weet dat iets waar je lang mee bezig was ten einde loopt kan het niet snel genoeg gaan. Ik merk het zelfs bij collega's die een studie volgen en bijna klaar zijn , die hebben er ook weinig lol meer in. Het is wel goed, denk ik, het maakt de overstap naar iets nieuws makkelijker.

Tineke

Tineke

01-05-2010 om 18:23

Jaar ouder

Hmz, mijn kind is nu 11 (en blijft ook nog ff elf), zit in groep 8, en is ook behoorlijk uit de basisschool gegroeid, dus ik kan me wel voorstellen dat je het wel gehad hebt als flinke 12-jarige op de basisschool. Zeker ook als je al een echte puber bent. Dat zijn echt nog niet veel jongens in groep 8, de meisjes beginnen wel wat de groeien, maar de meeste jongetjes zijn nog van die kleine sprinkhaantjes met hoge kinderstem.

Nikus

Nikus

01-05-2010 om 18:59 Topicstarter

Nou ja

Haha ik moet er gewoon om lachen pelle!

Onze zoon is werkelijk een jaar ouder dan dan het overgrote deel van zijn klasgenootjes. En zeer vroeg in de pubertijd waardoor hij rond 14/15 jaar wordt geschat. Nu gaat het draadje ineens 0over overdrijven? Bijzonder dat Pelle dat zomaar concludeert zonder dat Pelle mij kent! Pelle heeft mij noch mijn zoon in het echt gezien en kent mij derhalve niet. Pelle vult blijkbaar graag in voor een ander?

Nikus

Nikus

01-05-2010 om 19:03 Topicstarter

Ellen

Ik hoef uberhaubt niks te overdrijven!

Nikus

Nikus

01-05-2010 om 19:41 Topicstarter

Ellen

Ik vind het zeer vermakelijk. Ik zal de titel drama queen dan maar voeren als geuzennaam! Natuurlihjk heb ik hier een punt, anders zou ik het niet schrijven!

Nikus

Nikus

01-05-2010 om 19:48 Topicstarter

Oeps vergeet een deel

De sugesties zijn zeer de moeite waard om eens uit te zoeken! Dank daarvoor!

Mijn beide kinderen waren groot. Ook Daan was boven het gemiddelde en dat was volgens de mtabole artsen uniek omdat kids met een energy sw ziekte vaak qua groei onder de marge zitten

Ook toen oudste 4 was bleek hij al het grootste kiund van de klas te zijn.
Hij is begin juli jarig en sociaal emotioneel was hij destijds nog geen 4. Ook gezien de omstandigeheden rondom Daan destijds leek het ons beter om extra te kleuteren. Achteraf jammer hoewel het echt het laatste jaar is dat hij zulke sprongen heeftgemaakt.

Jujube

Jujube

01-05-2010 om 20:25

Dochter

Mijn dochter van 12 moet ook echt naar het VO, ze is ook al een puber aan ´t worden, ze vindt groep 8 ´zoooooo 2009´ en daarbij rolt ze dan met haar ogen..... Het werken stelt weinig meer voor, maar dat vindt ze dan weer niet erg. Verder zit ze enorm te sms-en (ze heeft sinds kort een mobiel) en te geiten met haar vriendinnen. Dit ken ik dus niet van mijn 2 oudste kinderen. Volgens mij wordt zij een ´echte´ puber.
Groet,
Jujube

Tineke

Tineke

01-05-2010 om 21:44

Snap ut nie

Pelle: "Je kind is geen jaar ouder, hij is een jaar blijven zitten"
huh? blijven zitten en ondertussen niet ouder worden? hoe doe je dat? de formule voor t eeuwige leven!
ik dacht dat het heel simpel was: nikus zoon is 12, mijn zoon is 11. Nikus zoon is blijven zitten. Mijn zoon niet. Beide zitten in groep 8. Nikus zoon is een jaar ouder dan mijn zoon. je kunt toch onmogelijk beweren dat ze even oud zijn.?!?

Nikus

Nikus

01-05-2010 om 22:05 Topicstarter

Ja pelle

Je hebt gelijk hoor!

Nikus

Nikus

01-05-2010 om 22:09 Topicstarter

Jujube

owow...hou je hart maar vast!

Nikus

Nikus

02-05-2010 om 00:17 Topicstarter

Ellen

Grmbl, nu ben ik zo benieuwd hoe je rond 2001 heette (ik was ten tijde van het extra kleuteren nog niet te vinden op het forum. Ik geloof pas ergens in september 2002 of zo!) Hoe doet jou kind het dan?

Nikus

Nikus

02-05-2010 om 11:52 Topicstarter

Ellen

Ik ben je dankbaar voor je preek. Ik zal hem in mijn oren knopen. Mijn geheugen is een zeef maar heel langzamerhand begint er wat te dagen

Ik zit ook met de jaartallen in de knoei hoor, er is zoveel gebeurd in de afgelopen 8 jaar dat ik niet meer precies weet wat er wanneer is gebeurd. Zoon startte in 2001 in groep 1 deed daarna nog een keer groep 1, en toen stierf Daan. En in groep 2 liep zoon vast. Ja was 2003

Nikus

Nikus

02-05-2010 om 11:54 Topicstarter

Pelle

Alsjeblieft zanik niet zo!

Nikus

Nikus

02-05-2010 om 12:14 Topicstarter

Ahum pelle sorry

Ik vloog uit de bocht. Het klinkt als een slap excuus maar ben echt ongesteld haha

Bij deze besluit ik dan ook maar even nergens meer op te reageren!

mirreke

mirreke

03-05-2010 om 11:27

Haha, en over leren leren en over vervelen

Jullie zijn wel grappig met zijn allen samen hoor... Toch klopt het in ons geval wel hoor Pelle. Mijn oudste twee zijn allebei nog zeker een kwartaal 11 jaar oud als ze naar de eerste gaan. Dochterlief schoot ineens de puberteit in, zoon is nog echt een jochie, alhoewel hij ineens gaat groeien.
Nikus, idd, knoop het verhaal van Ellen in je oren. Zoals zij het beschrijft is het mij vergaan. Ik hoefde nooit wat te doen op de basisschool, alles ging vanzelf. In de eerste klas van de middelbare kon ik ineens niet meer spellen, snapte ik niets van Engels, haalde ik drieën voor Frans, en nog zo wat. Ik begreep er niets van. Achteraf moest ik natuurlijk gewoon even wennen aan het leren en het plannen. Na het eerste jaar kwam alles weer goed. Maar ik ben er wel van geschrokken.
Ik zou zeker proberen zoonlief zich ergens voor te laten interesseren in deze periode, iets waar hij zijn tanden in kan zetten.
Overigens heb ik niet zo lang geleden nog een minister of staatssecretaris of hoogleraar horen opperen dat die enorm lange vakantie en periode van nietsdoen bij de overgang van groep acht naar de eerste funest is voor het puberbrein, voor de leerhouding, voor deze enorme kostbare periode waarin het brein zo enorm groeit en het lerend vermogen zo groot is.
Ik vond zelf de periode na de citotoets waardeloos op school, als ik naar onze kinderen kijk. Alleen maar gefreubel en heen en weer gehops voor de musical. Groep acht werd in gezet voor de klusjes, voor het ophalen van de prullebakken en zo. Ga toch eens met die kinderen een intelligente excursie doen of zo.
Ik ben het dus ook totaal niet eens met de opvatting die hier lijkt te heersen: ach iedereen verveelt zich wel eens. leer hem daarmee om gaan. Als mijn kind zich verveelt schakel ik direct de school in (het kan wel wat uitdagender), of ik sleep boeken aan of zo. Maar je moeten leren vervelen (op school bedoel ik, een periode van weken, ik heb het niet over een middagje rondhangen thuis) vind ik behoorlijk contraproductief.
Dit zou wel degelijk anders aangepakt kunnen worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.