Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De meerwaarde van het gymnasium - of niet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mopperkont

mopperkont

28-04-2009 om 19:30

Verschillen tussen gymnasia onderling

Mijn dochter is overgestapt van het ene categorale gymnasium naar het andere. Het was een wereld van verschil. Gymnasium 1 was dus zo'n osm gymnasium, bovendien groot en onpersoonlijk. En gymnasium 2 had een wat hoger nerd-gehalte, was veel kleiner en mijn dochter zit daar helemaal op haar plek. Het is echt een hele leuke school!

lukke

lukke

05-05-2009 om 22:26

Sollicitatiecommissies

Ik heb regelmatig in commissies gezeten en al dan niet gyn doet er bij ons (geen wetenschappelijk werk) niet toe, veel mee de vervolgopleiding.

Temet

Temet

05-05-2009 om 22:35 Topicstarter

Lukke

Kijk, dat idee had ik nou ook altijd al. Dat wat je op de middelbare school gedaan (of niet gedaan) hebt niet zo bar veel meer uitmaakt, omdat dat ahw wordt overschreven door de vervolgopleiding. En voor geen enkele vervolgopleiding is, voor zover mij bekend, gymnasium een toelatingseis.

Groeten,

Temet

neteret mut

neteret mut

06-05-2009 om 00:30

Nu niet meer

maar tot voor heel kort was het een eis voor theologie om zowel latijn als grieks gehad te hebben. Omdat veel studenten dat niet gehad hadden was er een vooropleiding van 1 jaar om die talen erin te stampen. Althans zo was het in Groningen. Per universiteit verschilde de opzet van de studie, wanneer je welke vakken kreeg. In Utrecht kreeg je bv al snel ook echt kerkelijke vakken terwijl in Groningen je die pas kreeg als je het gedeelte "kerkelijke opleiding "deed. Daarom kan ook de regeling van wanneer je de oude talen gedaan moest hebben verschillen. Verder heb ik begrepen dat inmiddels de eis van latijn kennen vervallen is. Grieks kennen blijft wel verplicht omdat dat nu eenmaal de taal vh nieuwe testament is. Helaas is dat nieuwtestamentisch grieks en geen oud-grieks zoals je op het gym leert.

Coco

Coco

07-05-2009 om 08:16

Persoonlijk

Latijn is voor mij erg nuttig geweest om inzicht te krijgen hoe een taal grammaticaal en syntactisch in elkaar zit. Dit omdat het een pure "schrijftaal" is en dus heel strak de regels volgt.
Een kennis van mij die Nederlands doceerde aan de Universiteit van Antwerpen zei dat ze bij de grammaticacolleges de gymnasiasten er zo uit kon pikken, omdat die op dat onderdeel veel meer inzicht bleken te hebben.
Ik denk dat bij het selecteren van de CV vooral wordt gelet op de hoogst genoten opleiding en de werkervaring. Ik kan me niet voorstellen dat de middelbare school een rol speelt (tenzij dat natuurlijk de hoogst genoten opleiding is, maar voor dat soort banen zal het verschil tussen gymnasium en VWO al helemaal niet belangrijk zijn).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.