desperate mother
03-07-2012 om 17:18
De schuld afschuiven
vandaag hebben we een gesprek op school gehad met de leerkracht van aankomend jaar, omdat ik mijn zorgen heb geuit. Deze leerkracht hebben de kinderen in groep 4 gehad, en dat was niet het beste jaar. Veel gedragsproblemen. Ik heb in ieder geval mijn zorgen geuit, maar de leerkracht kwam nu met dingen aanzetten waardoor de schuld ineens bij ons lag. Onze houding naar haar toe e.d. zou hebben bijgedragen aan de gedragsproblemen van mijn kinderen, vooral mijn dochter. Juffen vinden het geloof ik erg moeilijk, uitzonderingen daargelaten uiteraard, om zichzelf een spiegel voor te houden.

fryskdumke
03-07-2012 om 18:53
Constructief
Dag Desperate mother,
Zou er een mogelijkheid zijn om met de juf in gesprek te gaan hoe jullie komende schooljaar beide het beste doorkomen. Zo te horen vinden zowel de juf als jullie dat er iets niet goed is gegaan ( dat is fijn want dan willen jullie beide verandering!). Je kunt je hier op focussen maar je kunt ook kijken wat jullie kind, de juf en jullie als ouders nodig hebben om het optimale uit komend jaar te halen. Na 6 weken zou je dit dan kunnen evalueren. Als je vanuit het laatste gaat denken, verwacht ik dat er heel veel mogelijk is met de juf.

desperate mother
03-07-2012 om 22:33
Dat was dit gesprek juist
om te kijken hoe we het komend jaar ingaan. Maar volgens juf behandelt zij iedereen gelijk, consequent. En ik vraag me dat af. Volgens juf was het pas de laatste paar maanden van dat schooljaar en zei oa mijn dochter dingen als, ik hoef niet naar jou te luisteren, jij bent niet de baas. En dat kwam toch niet zomaar ergens vandaan (maw, dat zeiden wij dan kennelijk). Er is inderdaad een evaluatie-moment afgesproken en zelf had ik ook de herfstvakantie al als doel gezet voor komend jaar. Maar ik hou echt mijn hart vast.

Karmijn
03-07-2012 om 23:08
Bal bij directie
Nou, op aanraden van de directie hebben jullie dit gesprek gevoerd.
De juf wil niet naar jullie en jullie argumenten luisteren, gelooft jullie niet.
Hoe verwacht de directie dat jullie volgend schooljaar het gaan redden?
Wat hebben jullie nodig om enig vertrouwen in deze juf te krijgen?
In een soortgelijke situatie hebben wij onze dochter naar een andere school laten gaan. Een verademing.

fryskdumke
04-07-2012 om 07:01
Idd
verder gaan kijken.
Met de directie om tafel gaan zitten en je gevoel nav dit gesprek weergeven.

Evanlyn
04-07-2012 om 13:30
Herkenbaar
Ik heb geen goeie tips, behalve die ene die je al kent: wegwezen. Maar wel heel veel herkenning. Bij ons lag ook alles aan mijn dochter, die tot dan toe altijd een voorbeeldige leerling was geweest. De juf ergerde zich aan het feit dat ze zich zichtbaar verveelde (zonder te gaan klieren). Ooit van pluswerk gehoord?? De directie steunde de juf en vond mij maar een zeur.
De leerkracht is een volwassene, dus het is aan hem/haar om ongewenst gedrag in te tomen op een professionele manier. Mokkend eisen dat iedereen je naar de ogen kijkt is gewoon niet professioneel.

desperate mother
04-07-2012 om 17:02
Karmijn, de directie
staat vierkant achter deze juf. Het gesprek was met juf en IB-er. En aan IB-er zelf merkte ik ook wel dat zij best inzag dat wat juf stelde niet klopte natuurlijk. Maar de verhalen over deze juf zijn talrijk. Mijn kinderen laten op school vaak nog wel het gewenste gedrag zien, zo hadden ze op de wenmiddag natuurlijk gezegd: mijn moeder vind het niet fijn dat wij u als juf krijgen, maar ik wel (zoon dan). Tja, hallo, die gaat niet zeggen, ik baal van u juf!! maar thuis vertellen ze heel andere dingen. Daarom had ik mijn man natuurlijk ook meegenomen. En die zit altijd rustigjes bij zo'n gesprek, zegt niet veel, maar toen ik hem dus vroeg, vertel maar, zit ik te liegen, wat zeggen de kinderen thuis? Tja, toen kwam hij ook even los.
In overleg met de IB-er hebben we de herfstvakantie dan als termijn gesteld, maar zie ik mijn kinderen afglijden, dan ben ik weg.

desperate mother
04-07-2012 om 17:05
Juf stelt
dat zij iedereen gelijk behandelt en consequent is. Tja, dat laatste is misschien wel het geval, maar jee. Een moeder wiens dochter dus ook het pineut is bij deze juf vertelde het volgende. Kinderen zaten bij haar dochter in de rug te prikken met een schaar. Daarop draait dochter zich om en reageert. Wie krijgt er straf? Haar dochter. En niet die gasten van die schaar. Want dat ziet juf niet, die ziet alleen de reactie. En deze juf is van het slag, vertel maar wat JIJ fout deed. En je mag dan niet vertellen wat de anderen deden.