Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

06-09-2012 om 13:29

De stomme juf; hoe het nu gaat

Voor de vakantie berichtte ik er al over. Mijn dochter heeft weer de juf die ze ook in groep 4 had (nu gr6) en daar werd ze erg verdrietig van. We hadden dus direct na de formatie bekendmaking een pittig gesprek gehad op school. Eerst zonder juf en daarna met.
Ik geloof wel dat de juf erg was geschrokken ervan. We hebben nu om de week een gesprek.
Er is nog niks heftigs voorgevallen in ieder geval. Wel ben ik nog steeds bang dat de juf zich slecht aan afspraken gaat houden (dat is gewoon een zwak punt van haar, ze is er al 1 vergeten) dus of we volgende week weer op de afgesproken tijd spreken met elkaar is de vraag. Het lijkt nu heel erg of ze er ook vanaf wil, maar daardoor probeert ze ook voorzichtiger met mijn kind om te gaan; naar mijn idee loopt ze op eieren nu.
Ik hoorde trouwens nog van een andere moeder die eigenlijk met precies hetzelfde probleem bleek te zitten; alleen zij is niet gaan praten. Ik hoop wel dat ze dit alsnog gaat doen, al was het maar dat deze juf gewoon door de directie goed in de gaten gehouden gaat worden. Mijn mening is dat de pedagogische kwaliteiten van deze juf gewoon zwaar onder de maat zijn. En ik hoop dat ze bereid is dat bij te spijkeren.
Ik ben in ieder geval wel blij dat ik het heb aangekaart en de directie neemt het in ieder geval erg serieus. Die was ook niet blij dat de juf een afspraak vergeten was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
b

b

06-09-2012 om 14:34

Dictatoriaal

Het zal wel Nederlands zijn (?), maar ik snap niet dat er in Nl zo dicatatoriaal omgegaan wordt naar elkaar toe (hier naar onderwijzend personeel). Niet te verwonderen dat er maar weinig leerkrachten zijn.
Je doet alsof je de leerkracht moet opvoeden ipv je kind. Je hebt het over zwakpunt van de leerkracht, dat ze door jou op eieren loopt... Nounou, misschien moet je ook je kind haar zwakkere punten met je kind zelf bespreken, haar sterken om recht en sterk in de wereld te kunnen staan.
Misschien zijn er punten waarin je je opvoeding naar je kind kan 'bijspijkeren'zodat leerkrachten en directie niet in een boog om je kind heen hoeven lopen ?? (ik ken je vorig bericht niet)

Tango

Tango

06-09-2012 om 14:59

Eigenlijk denk ik

Dat deze juf bij jou helemaal geen tweede kans meer krijgt. En dat kan hoor, als ze het eerder helemaal verpest heeft bij je kind en je kind met zoveel tegenzin naar school ging, zo gekleineerd werd door deze juf of wat dan ook.
Maar kijk alleen al eens naar hoe je je posting begint met: de stomme juf. Ook juffen zijn mensen die weleens een afspraak kunnen vergeten, maar uit jouw bericht haal ik ook dat juf wel haar best doet naar jouw kind toe. Dat laatste kun je benoemen naar je kind: juf doet haar best, jij kunt ook je best doen en dan lukt het vast wel. Maar als je er eigenlijk zelf niet achter kunt staan, lukt het natuurlijk niet.

b

b

06-09-2012 om 17:00

Titel

Wat vind je zelf van je titel "die stomme juf" ?
Het gaat mij trouwens niet over hoe de kinderen vroeger of tegenwoordig waren, en als jij zegt dat er tegenwoordig veel meer vooroordelen zijn, ben ik het daar ook niet mee eens, die waren er volgens mij vroeger zeker zoveel, ook de roddels en al hebt bijhorende hoorden er 2000 jaar geleden ook al bij, toen waren de mensen evenmin perfect
Wat ik vind is dat ouders niet te snel de opvoeding moeten afschuiven op leerkrachten, maar dat ouders uiteindelijk zelf de grootste verantwoordelijkheid hebben in de opvoeding (zolang ze niet uit de ouderlijks macht gezet zijn)
Je moet daarom het pad niet altijd schoon glad borstelen voor de kinderen hun voetjes, maar ze ook leren zelf hindernissen te overwinnen. Er zullen altijd mensen op hun pad komen welke hen niet liggen, waar ze op een bepaalde manier toch hun manier van doen zullen moeten in vinden
Natuurlijk is het nodig dat je hen regelmatig een helpende hand uitsteekt, hen het goede voorbeeld geeft (wat niet is die juf dom te noemen, op eieren om je dochter heen te laten lopen,enz) maar je kind zelf tot een fatsoenlijkere oplossing helpen komen en te overdenken op een wat verstandelijkere manier hoe ze -ook in de toekomst- met zulke situaties best om kan gaan ....

koentje

koentje

06-09-2012 om 17:16

Even o.t.

ik vind het een beetje raar om te verwachten dat mensen zelf het archief gaan nazoeken om het verhaal compleet te hebben. Ik vind dat dit een forum is waarop je je verhaal zet en waar je dan allerlei reacties op kan krijgen. Dat is juist het leuke ervan. Dat er dan ook wel kort-door-de-bocht of kritische reacties tussen zitten.... tja.

Tango

Tango

06-09-2012 om 21:27

Vorige draadje

Ik heb het vorige draadje wel gelezen en wist ook nog wel globaal waar het over ging. Vandaar dat ik ook schreef dat ik me wel kan voorstellen dat je een juf geen tweede kans meer geeft. Ook bij jouw vorige draadje heb ik me afgevraagd waarom je de keuze maakte je kind weer in de klas bij deze juf te laten zitten. Natuurlijk moeten kinderen leren omgaan met mensen die minder aardig zijn of minder geschikt als juf. Maar daar zijn natuurlijk grenzen aan. In het huidig draadje kwam het op mij zo over dat je aan de ene kant juf wel een tweede kans wil geven (omdat je de keuze voor een andere school misschien nog niet aandurft en ook dat kan ik begrijpen) maar haar aan de andere kant de kans niet geeft want alles wat ze doet of zegt interpreteer je zo dat het weer tegen juf gebruikt wordt. Heeft ze echt laten doorschemeren dat ze de afspraak niet belangrijk vond, of was dat jouw interpretatie? Net als het op eieren lopen, misschien doet juf naar jouw dochter wel heel erg haar best nu, maar wordt het door jou niet zo gezien. En dan vraag ik me af heeft het nog wel zin om dit traject voort te zetten of kun je maar beter de keuze voor een andere school maken.

Wat Moet Ik Hier Nu Weer Mee

Wat Moet Ik Hier Nu Weer Mee

06-09-2012 om 21:39

Wizzy

ik ken het draadje ook nog. Ik heb er toen zelf ook nog in gereageerd, met een andere nick. Onder deze nick van nu heb ik onlangs ook een draadje gestart. Hier ook niet veel vertrouwen in de huidige juf. Ik vind het ook heel moeilijk om open te reageren naar haar en in de 1e weken al een aantal dingen die zich voordeden waarbij mijn hakken meteen in het zand verdwenen. Ondertussen probeer ik de kinderen duidelijk te maken dat je soms dingen gewoon moet doen, omdat de juf dat nu eenmaal graag wil. Hoe moeilijk ze het soms ook vinden. En dat kan van iets heel eenvoudigs zijn (overschrijven van de som van het bord als voorbeeld, ook al snap je allang wat de bedoeling is), tot wat lastiger.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-09-2012 om 22:09

Blijkbaar wel

Blijkbaar verwacht je inderdaad te veel, helaas.
Ik snap dus ook niet hoe iemand denkt het zich te kunnen permiteren om zo kritisch te keer te gaan en dan in dezelfde zin aan te geven dat ze eigenlijk niet weet waar het over gaat.
Nou dat vind ik nogal apart b. Doe je dat in het dagelijks leven ook zo. Of probeer je dan wel te bepalen of je wel weet waar je over praat?
Schieten vanuit de heup vind ik dat.

dorle

dorle

07-09-2012 om 07:32

Wizzy

Ik snap dat het je hoog zit en dat je ontzettend baalt dat je kind weer deze juf krijgt. Maar toch zou je kunnen proberen om iets rationeler te reageren. Je komt op mij best vinnig over. Zet stomme juf tussen aanhalingstekens dan is het duidelijker.
Probeer het iets positiever te bekijken, school lijkt mee te willen werken. Ook een rustige positieve toon naar je kind toe kan helpen. Ik weet hoe het is, mijn kind had vorig jaar een juf waar ze een hekel aan had en ik snapte haar meteen toen ik de juf gesproken had, maar heus iets meer afstand kan helpen.

Wiz-zy

Bedankt voor je update.

Ik weet nog wel waar je draadje over ging. En ik vind dat je je niet af moet laten schepen door de juf. Als ze haar afspraken niet nakomt zou ik weer naar de directie gaan. Deze afspraken zijn gemaakt en die heeft ze maar na te komen. Anders verwateren de afspraken en de kans dat juf weer terugvalt in haar "oude" gedrag is dan ook aanwezig.

Marjolein

Marjolein

11-09-2012 om 09:33

Juist goed!

een update, ik vind het heel prettig om te lezen hoe het verder gaat met je kind en de juf. Ben ook echt benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
Goed dat je zo intensief eraan werkt juist. Ik vind dat je je kind zo ook veel leert, zij moet zich enorm aanpassen aan weer deze juf.
Juf blijft wel dezelfde juf, dus ze kan heel erg haar best doen, maar je dochter zal er toch moeite mee houden. Zeker de eerste periode, mogelijk (hopelijk) dat zij en Juf na een paar maanden beter met elkaar om leren gaan. Jouw rol is dat in de gaten houden en daar ben je heel goed mee bezig, vind ik. Probeer je zo zakelijk mogelijk op te stellen, dat werkt meestal het beste.
Succes!

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 12:05

28 kinderen, 5 afspraken per kind

25 kinderne, 5 afspraken per kind. Dat zijn alleen al 125 afspraken met ouders. Iets meer inlevingsvermogen kan geen kwaad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.