Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Iris

Iris

25-09-2009 om 12:06

De zware rugzak......

Mijn zoon zit sinds kort op het v.o. en kampt zoals alle andere kinderen met een zware rugzak Ter info; hij neemt niet meer boeken mee dan nodig, maar heeft lange schooldagen met veel vakken.
De tas is af en toe niet te tillen.

Hebben jullie tips over het vervoeren van de schooltassen ? Momenteel draagt hij de tas op zijn rug. Hij moet zo'n 15 minuten fietsen. Achterop binden vindt hij niet zo handig omdat hij dan moeilijk op en af kan stappen (het is nogal een dik pakket achterop de bagagedrager !).

Alle tips zijn welkom

Groetjes, Iris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-09-2009 om 12:43

Fietstassen

Ik zou niet aan snelbinders enzo gaan beginnen; ik hoor van mijn zoon (ook brugklas) bijna dagelijks verhalen over klasgenoten van wie de tas weer van de fiets is gevallen, snelbinders zijn geknapt etc.
Zijn gewone fietstassen wat? Een zware tas kan daar niet in z'n geheel in, maar hij zal de inhoud dan moeten verdelen over beide kanten. Op dit fiets is dit wel een heel veilige oplossing.
Hier op het forum heb ik ook eens gelezen over een speciale rugzak, die je als fietstas kunt gebruiken, je hangt 'm op een slimme manier over de bagagedrager. Erg mooi ding.
Mijn zoon heeft trouwens niet zo'n last van die zware tas. Nu is hij ook wel groot en behoorlijk sterk, dat zal wel schelen.

Andere iris

Andere iris

25-09-2009 om 12:50

Oplossingen

Hallo,
Onze dochter was vorig jaar brugpieper ook met een zware rugzak. Ze had al snel door dat je vaak boeken in het kluisje op school kunt laten liggen, scheelt weer.

Ze heeft een dubbele, stevige canvas fietstas, een zwarte van het merk fast rider. Ook heel rijn met regen! Daar past meestal de rugzak in en en in de andere tas de gymspullen. Ze verdeelt ook regelmatig de boeken over de tassen, een plastic zak met boeken voor de middag en die doet ze op school in de kluis zodat ze niet de hele dag met die enorme tas hoeft te lopen.

Met zo'n zware rugzak op de rug is sowieso niet prettig fietsen en misschien op den duur ook wel slecht voor de rug. Mijn dochter moet ruim een half uur fietsen.
Ben al lang blij dat ze geen schoudertas heeft, die zijn mementeel helemaal in. Ik zie veel kinderen met een zware schoudertas om fietsen, of wel om en dan los op de bagagedrager en dat is echt levensgevaarlijk. je bent heel snel uit balans.
Verder is er nog de bag up, een rugzak die ook aan de fiets kan. Google maar even op bag up.

Vera*

Vera*

25-09-2009 om 12:54

Iris

Mijn verse brugklasser heeft een rugzakrekje achter op de fiets. Opstappen doet hij tegenwoordig als volgt: i.p.v. achterlangs zwaait hij zijn been voorlangs over de stang heen. Hij heeft nog niet over het rekje geklaagd.

Rekje

Hier ook een brugklasser met een zeer zware tas op sommige dagen. Hij moet 3 kwartier fietsen en heeft zo'n rugzak rekje op zijn fiets. Voor 5 euro gescoord via marktplaats en een spin van de action van 1 euro. Prima oplossing. Alleen het opstappen is ff anders. Net als de zoon van Vera* zwaait hij zijn been nu voorlangs met op / afstappen. Hij is er erg blij mee en fiets prima.

Groetjes, Pinkelot

angel3

angel3

25-09-2009 om 14:15

Doodeng

ik ben hier illegaal want nog geen pubers maar ik rij elke dag langs horden pubers op de fiets. En dan zie ik schoudertassen over de schouder er half op de bagaedrager, tassen aan het stuur, levensgevaarlijk. Zou toch echt voor een snelbinder o.id gaan.
Vroeger maakte ik trouwens afspraken met vriendinnen. Je hebt die boeken soms AMPER nodig op school. Dus voor het ene vak nam de een het boek mee en voor het andere vak de ander. Heel handig, scheelt de helft voor die 2 minuten dat er soms uit gewerkt wordt

Vera*

Vera*

25-09-2009 om 14:21

Angel3

Zoon heeft een biologieboek van 2 (!) kilo. Die wordt op voorstel van de leraar al afgewisseld meegenomen.

joer

joer

25-09-2009 om 16:42

Kluisje/locker

Ik weet niet of jouw zoon een kluisje op school heeft.

Bij ons is het standaard dat elk kind alle boeken in zijn kluisje heeft liggen.

Alleen die boeken gaan mee naar huis waar je de volgende dag(en) huiswerk voor hebt.

Alleen de eerste twee schooldagen dus gesjouwd met boeken om ze allemaal in de kluis te krijgen.

ps. ook handig bij een onverwacht tussenuur. Kan je alvast je huiswerk maken voor de volgende dag(en). Boeken zijn altijd aanwezig op school.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-09-2009 om 16:58

Joer

Maar scheelt het ook echt boeken meesjouwen? Mijn zoon heeft voor vrijwel ieder lesuur huiswerk. Dus de hoeveelheid boeken die je moet meenemen is dan toch gelijk? En als je het leren van een proefwerk over een aantal dagen verspreidt, dan is het juist toch een ontzettend gedoe?

Iris

Iris

25-09-2009 om 17:26

Joer

Ja hij heeft een kluisje, maar voor het huiswerk heeft hij over het algemeen de boeken nodig. Tot op heden heeft hij geen boeken op school kunnen laten. Nu is het schooljaar bij ons net begonnen en is hij natuurlijk een eerste klasser, dus misschien zal hij in de loop van het jaar wat minder boeken heen en weer sjouwen.

Groetjes, Iris

Iris

Iris

25-09-2009 om 17:28

Rugzakrek

Wat een goed idee ! Ik heb gelijk de fietsenmaker hier gebeld en die heeft ze op voorraad. Nu nog even mijn man lief aankijken of hij dit weekend de drager wil monteren op de fiets

Groetjes, Iris

janneke

janneke

25-09-2009 om 19:18

Ook kluisje

Hier hebben ze een kluisje waar ze een gedeelte van de boeken in kunnen doen

janneke

janneke

25-09-2009 om 19:20

Ze zouden rugzak op wielen moeten verplichten

Ik heb ze weleens gezien, tas/rugzak op wielen, hele coole printen erop.
Die zouden ze vanuit school moeten verplichten, als dan iedereen er mee loopt, is het ook niet "lomp".

joer

joer

25-09-2009 om 19:55

Huiswerkvrij

Onze school is zo goed als huiswerkvrij. Ze werken met blokuren, dus het maakwerk en andere zaken word altijd in de lessen gemaakt.

Alleen voor proefwerk of so moeten er boeken mee naar huis.

Kan me voorstellen dat als je elke dag toch veel boeken thuis nodig hebt voor het huiswerk dat een kluisje dan ook geen oplossing is.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-09-2009 om 21:43

Afspreken

Met een vriend(in) afspreken wie welke boeken meeneemt en dan samen doen is ook een veel gehoorde oplossing. Vinden niet alle leraren prettig maar na een beetje uitleg en goede afpraken maken onderling, is dat meestal ook op te lossen. Oudste deed het de eerste jaren ook. Maar idd wel met heel duidelijke afspraken zoals als je plotseling niet naar school kunt bijv. gelijk doorgeven aan je boekenmaatje zodat die zelf de boeken mee kan nemen.
Het is niet echt ideaal, maar wel een praktische oplossing. Zeker in het begin als de tas haast groter en zwaarder is dan degene die er mee moet lopen.
Tegenwoordig werken ze hier met blokuren, en dat is ook heel goed te merken in het aantal boeken dat er mee naar school moet. Scheelt de helft! Nr. 3 die hier naar het VO gaat nu, neemt nu zonder problemen wel alles zelf mee.

Maak het mode

Ja, waarom is het nou gewoon geen MODE om een rugzak op wielen/cq boodschappenkarretje te gebruiken? Die kan je simpel met beugel aan de fiets bevestigen.

Astrid

Astrid

26-09-2009 om 00:01

Bag-up en kluisje (super voor 11 jarige)

Mijn zoon van 11 is nu net in de brugklas begonnen en hij heeft een Bag-Up tas die over de bagage drager gaat. Ik heb er lang over getwijfeld of ik 'm zou kopen (ik kende niemand met dat ding), maar hij is ideaal. Zoon heeft elke dag 8 vakken, soms 7 met een blokuur, maar per vak toch een boek, werkboek en schrift. En ook nog woordenboeken (2 talig onderwijs). Zoon pakt tas op zolder in, maar mij kost het moeite om hem naar beneden te krijgen, zo zwaar!

Zoon doet dus de tas op de bagagedrager en behalve af en toe een gymtasje niks op z'n rug. Ik was bang dat zoon het op de bagagedrager niet snapte, want hij is autistisch en extreem onhandig, maar het gaat dus super. Verder legt hij 's morgens de 1e helft boeken in z'n kluisje en later wisselt hij die om voor de 2e helft en na afloop haalt hij alles op en gaat met die zware tas weer naar huis. Ook dat gaat dus goed. Zoon heeft voor elk vak een andere kleur kaftpapier (incl. werkboeken, mapjes en schriften), dus in 1 ruk, zonder na te denken weet hij welke boeken in z'n kluis moeten. De tas bestaat uit 2 delen en hij doet wel de 1e serie boeken in het ene vak en de 2e serie in het andere vak.

Mijn man wil nu trouwens ook zo'n tas....hij is docent (wel elders), maar daar kennen ze die tassen niet (niet cool genoeg denk ik), dus hij loopt dan niet voor gek met een scholierentas (hoop ik).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.