Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

December-leerling: jaar overslaan?

Hoi, Mijn jongste is een decemberkind. Ze is nu 5. Dat wil dus zeggen dat zij zeg maar voirig jaar groep 0 heeft gedaan (7 maanden) en nu dus dit jaar in groep 1 zit. We hebben begrepen van school dat er een nieuwe wettelijke regeling is dat kinderen die VOOR 1-1 4 zijn geworden het eerste jaar dus al meteen groep 1 doen (net als de esptemberkinderen) en dan het volgende jaar in groep 2 zitten. MITS het betreffende kind dat aankan.

Voor mijn dochter houdt dat in dat zij de mogelijkheid heeft om volgend jaar niet nog eens groep 2 te doen, maar meteen door te stromen naar groep 3 MITS zij het aankan. Nu si zowel school als ikzelf ervan overtuigd met hoe zij het NU doet, dat zij dat zou kunnen. Zij zit overigens op een Montessorischool. Deze school is groeiende en het kan zijn dat we volgend jaar een groep 2/3 krijgen maar ook dat er een 3/4 komt. Als dochter dus naar 3 zou gaan kan dit dus een combi 2/3 worden, mar ook een 3/4. Daar zijn ze op school nog niet over uit. Een 2/3 zou ideaal zijn voor dochter. De vraag is dus of zij ook een 3/4 aan zou kunnen.

School is haar aan het testen op nivo en op groep 2 testjes. En houden haar ontwikkeling in de gaten. Er staat nog niks vast, maar we zijn hier dus wel mee bezig. Vooral de vraag: wel of neit naar 3 als zij zich zo blijft ontwikkelen als ze nu doet?

Voorbeelden van nu:
Mijn dochter is zichzelf nu aan het leren om te lezen (dick bruna), schrijven (woorden van haar Mega Mindy laptop af overnemen en er zelf verder mee gaan), is bezig klok te leren kijken, heeft vorige week de Romeinse cijfers ontdekt, regelt alles op school wel even en neemt de nieuwe kindjes als vanzelf onder haar hoede. Ze helpt juf dingen te onthouden zowel gevraagd als ongevraagd (en is daar erg trots op) en corrigeert met gemak de oudsten in de klas op afspraken en regels wat zij ook als vanzelf van haar aannemen. Hier thuis speelt zij bijna niet meer (nu met mooi weer wel met broer buiten of de Wii) verder doet ze continue uit zichzelf werkjes.

Mijn vraag: wie heeft er ervaring met een decemberkind (of november/januari etc) die officieel in groep 1 zat, maar erg voor was zeg maar. Is het kind wel of niet naar groep 3 ipv 2 gegaan en wat zijn de resulaten daarvan? In groep 3 is er nog wel ruimte voor spel, maar minder dan in groep 1/2. Zal mijn dochter dat gaan missen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-04-2010 om 18:46

Bij dochter op school

en volgens mij wel op de meeste scholen gaan kinderen van voor 1-1 altijd gewoon naar groep 1. Kinderen van daarna gaan naar de instroomgroep.
Dus het merendeel van de kinderen met de leeftijd van jouw dochter gaat volgend schooljaar naar groep 3.

Dendy

Leandra

Leandra

06-04-2010 om 18:51

Doorstromen

Als de school de richtlijnen van het ministerie volgt, had ze na een half jaar groep 1 nu gewoon in groep 2 gezeten. Logischerwijs gaat ze dan nu naar groep 3. Het is dus niet een groep overslaan. Al doen veel scholen moeilijk hierover. Mijn zoon is van 31 oktober en stroomt door naar groep 2 na de zomervakantie. Maar ik ben vast gewaarschuwd dat hij vast groep 2 over moet doen.Dat is dan geen zitten blijven, maar kleuterverlengen.... jaja... Ben er maar niet op in gegaan, want ik dacht dat ik nu al de strijd zou moeten leveren. Volgend jaar zien we wel weer. Maar jouw kind stroomt dus gewoon door. Fijn!

Groetjes Leandra

Jakiro

Jakiro

06-04-2010 om 18:54

Al jaren

Rare school, want deze regel is al jaaaaaaaaaaaaaaaren. (kijk maar eens bij ouders en school)
Mijn tweeling is van 19 december 2005 en zij zijn net na de kerstvakantie ingestroomd in groep 1.
Zij gaan dus in de zomer van 2011 naar groep 3, kleuteren 1,5 jaar, mits......
Precies andersom geredeneerd dan bij jou dus.
Jakiro

Jolinar

Jolinar

06-04-2010 om 19:14 Topicstarter

Reactie op iedereen

Allereerst dank voor de info dat deze regeling dus al jaren oud is. Dat wist ik niet. Dan even per persoon reactie:

Pelle: Hoe ik het begrepen had mogen kinderen dus doorstromen naar groep 3 vermits ze daar aan toe zijn. Dus de ruimte wordt gegeven om het niet als iets klakkeloos uit te voeren, maar per kind te kijken of zij/hij eraan toe is OF om nog een jaar te kleuteren OF om dus naar groep 3 te gaan. Dat vind ik zelf niet vreemd maar is gezien het soort onderwijs waarop zij zit helemaal in lijn hiermee (montessori). Het "mits" is miss mijn kort-door-de-bocht weergeven ervan. In elk geval gaan ze dat op onze school dus niet zomaar doen, maar willen ze het onderbouwd zien of het kind eraan toe is of toch nog te jong is in de ontwikkeling. Hoe het er nu naar uitziet is dochter rijp genoeg over een half jaar.

Leandra: Dochter doet ook al groep 2 werk hoor. Zij zit op montessori en zit in een combi 1/2. Sinds dochter dat aan is gaan geven is zij steeds meer betrokken bijd e groep 2 werkjes. Zo werkt dat op de montessori. Dus zij mag nu zowel de leuke werkjes meedoen (het moeilijkere knutselwerk bijv) en ook de mindere kanten bijv eerst een werkje en dan pas spelen. Ze zit dus in de onderbouw en functioneert momenteel als een kindje in groep 2. Het is dus meer de vraag of ze nog een jaar onderbouw zouden moeten bieden of dat ze rijp is voor zoals ze het op montessori noemen de middenbouw (3/4/5).

Jakiro: grappig, dochter is van 20-12!

Heb het vandaag doorgevraagd. Wat ik begrepen heb is het volgende: Dankzij het montessori systeem konden kinderen die toe waren aan extra werk (de kinderen uit november/december zeg maar) maar nog baat hadden bij extra speeltijd (dus baat hadden bij de structuur van een 1/2) prima gedijen in de onderbouw met een extra aanbod van groep 3 werk (verbreding van werk terwijl ze nog in de onderbouw zaten). Daarom werd tot nu toe die kinderen in de onderbouw gehouden met extra werk uit groep 3, bezoekjes aan groep 3 etc. Maar dochter loopt dus nog meer in de kijker omdat zij blijk geeft toe te zijn aan minder speeltijd, veel meer al een echte groep 3-er aan het worden is en dat komt dus niet zo vaak voor op die leeftijd.

Jakiro

kan het niet laten even te reageren op je bericht. Ik heb ook een tweeling van 19 december (wel uit het jaar 2003). Ze hebben eerst een half jaar in de instroomgroep gezeten, vorig jaar in groep 1 en nu dus in groep 2. Onze zoon is vorig jaar wel getest om te kijken of hij eventueel door zou kunnen naar groep 3. We hebben echter besloten dit niet te doen. Hij zou het prima aankunnen maar is (was) nog heel speels. Alle vriendjes gingen naar groep 2. Nu heeft hij het prima naar zijn zin op school: hij krijgt extra verdieping, verveelt zich dus totaal niet (daar waren we wel bang voor) en zit echt lekker in zijn vel.

Onze dochter wilden we zowiezo nog een jaar laten kleuteren; haar ontwikkeling verliep anders en we gunden haar nog een jaar zonder te veel druk en moeten. Dit jaar heeft ze echt een gigantische inhaalslag gemaakt en vol vertrouwen gaat ze naar de zomer naar groep 3.

Ik vond het geen makkelijke keuze vorig jaar voor onze zoon maar ben er wel heel blij mee.

Ik blijf mij trouwens verbazen over alle verschillen op scholen.

Spelen en werkjes

Ik heb geen decemberkind maar een junikind dat een schooljaar heeft overgeslagen, of eigenlijk 2 en 3 in 1 jaar heeft gedaan. Toen ze in groep 2 zat was ze thuis ook veel aan het lezen en werkjes aan het maken. Toen ze doorging naar groep 3 en later 4 ging ze thuis weer meer spelen.
Als het op school (te) saai is merk ik ook dat ze thuis meer achter de computer wil, en sudokus gaat maken of zo.
Ze vinden zelf wel een evenwicht in spelen en "werken".

Jakiro

Jakiro

06-04-2010 om 23:25

Tocada

Wat leuk !! Precies 2 jaar ouder dan die van mij

Ik heb mijn berichtje heeeeeeeel zakelijk opgeschreven, maar ik zal nu mijn mening opschrijven over het doorstromen.
Ik heb ook een dochter van 13, zij is van eind oktober. Zij heeft bijna 3 jaar gekleuterd (omdat de school nog de ouderwetse 1 oktobergrens aanhield) en was altijd de oudste van de klas.
Op de basisschool heb ik weleens mijn twijfels gehad of ze niet te lang gekleuterd heeft, omdat ze altijd cognitief vrij ver voor liep.
Nu zit ze in de brugklas van het VWO en ik ben dolblij. Ze is sterker dan de meeste andere kinderen uit haar klas, op sommige punten volwassener en kan dingen onderweg/op straat/op de fiets beter aan dan haar beste vriendin die een jaar jonger is.
3 Jaar kleuteren heeft niet alleen invloed op de schijnbaar belangrijker overgang van groep 2 naar 3, maar ook op die van goep 8 naar klas 1. En nu achteraf is die overgang veel belangrijker terwijl je daar einde groep 2 geen rekening mee houdt.
Persoonlijk hou ik voor mezelf en voor mijn kinderen ook meer de stelregel aan dat ze pas in 2012 naar groep 3 gaan, mits.......dus net andersom dan de school in principe doet.
Ze zijn pas 5 als ze naar groep 3 gaan en pas 11 als ze 10 km moeten gaan fietsen voor hun middelbare school (als ik de planning van school blijf volgen)
Volgens de leerplichtwet mogen ze dan zelfs nog 2 extra dagdelen missen van school (ze zijn dus zo jong, dat een hele week school eigenlijk teveel is, maar toch al zo oud dat ze naar groep 3 mogen, waar je natuurlijk gewoon 9 dagdelen naar school moet om alles bij te kunnen benen; beetje tegenstrijdig)...
Die mitsen en maren vallen natuurlijk weg als ze zich uitermate bijdehand gaan gedragen en de ingeslagen weg blijven volgen. Mijn dochtertje bijvoorbeeld doet nu al groep 2 werkjes (letters lezen en schrijven) en kan optelsommetjes tot 10 maken. Dus het kan best zijn dat zij wél het plan van school gaat volgen.
Maar ook dan hangt het er wat mij betreft vanaf of ik ze uit elkaar wil gaan laten lopen qua cognitieve ontwikkeling.
Ach,we hebben nog een jaar, maar tot nu toe gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar 2,5 jaar kleuteren en geen 1,5 jaar.
Groeten,
Jakiro

Jolinar

Jolinar

07-04-2010 om 09:26 Topicstarter

Pelle

De reden dat ik zei: 2/3 is ideaal en 3/4 kan ze dat aan? Komt vanwege wat je in je latere post beschrijft: Mijn zoon zit nu in de combi groep 4/5/6 en daar hebben ze geen bouwhoek etc meer. En de combi 2/3 die we nu hebben duidelijk wel.

Omdat de school groeiende is hebben we er nog geen zicht op wat de groepen volgend jaar gaan worden en hoe die eruit komen te zien. In een groep 3/4 zou ze natuurlijk echt de allerjongste zijn en ze is niet groot qua lengte. Wel qua gedrag dus. Aan de andere kant is het normaal zo op montesori dat er een combi 3/4/5 is en daar hebben ze dan ook nog bouwhoek etc.

In reactie op je latere post: ik gun mijn kind een fijne schooltijd wat bij haar aansluit. Ik denk dat dat op zich in een groep 1/2 nog wel zou kunnen, maar omdat er altijd veel aanwas van onderaf aan is ben ik bang dat op het eind van het jaar er zoveel jonge kindjes bij zijn en zij dus 1 van de oudsten is (wat ze wel heel leuk vind om te moederen) en er te weinig tijd/aandacht overblijft voor een dochter die groep 3 werk wil doen. Ze verveelt zich nu als soms en is in mijn optiek gewoon toe aan groep 3. Terwijl er bijv ook een meisje in de groep zit die ouder is en nog duidelijk niet toe was aan groep 3.

Ik ben wel blij dat ik eht hier gepost heb omdat ik nu dus hoor dat het helemaal geen uitzondering is als dochter volgend jaar naar groep 3 zou gaan. En dat dat op veel scholen gebeurd, soms zelfs standaard. En dat het daar eerder uitzondering is dat een december kind in groep 2 blijft nog een jaar omdat het echt qua ontwikkeling nog te jong is. Ik ben gesterkt in mijn mening dat dochter dus prima naar groep 3 zal kunnen.(tenzij haar ontwikkeling de komende maanden tot juni stagneert, dan is het volgend verslag en het advies)

vlinder72

vlinder72

07-04-2010 om 09:37

Bij ons op school

Gaan alle kinderen t/m december automatisch naar groep 2. In groep 2 wordt er bepaald of kinderen door gaan naar groep 3 of nog een jaar groep 2 gaan doen. Sommige kinderen gaan dan door en sommige doen nog een keer groep 2. Wat mij wel is opgevallen is dat de meeste echt jonge leerlingen dus de kinderen geboren in oktober, november en december het uiteindelijk toch niet redden. Bij mijn zoontje in groep 4 is nu de jongste leerling van september. Ik zou ook kiezen voor groep 3. Lukt het toch niet dan kan een kind altijd groep 3 of 4 nog een keer doen.

Jakiro

Jakiro

07-04-2010 om 12:55

Pelle

Oké,ik zal het anders stellen.
Als 5 jarige mag je 5 uur extra thuisblijven en in overleg met en toestemming van de directeur, nog eens 5 uur extra.
Op een scholweek van 23,25 uur (hier) en 9 dagdelen (hier) zijn dat 2 dagdelen of 1 hele dag en eventueel nog 1 extra dag.
Die uren per week zal bij jou niet anders zijn en die wettelijke regeling ook niet.
Een kind van 5 kan lichamelijk gezien te jong zijn voor een 23-urige schoolweek (daarom is die regeling er), maar zou kalendermatig gezien wél naar groep 3 moeten (mogen), waar je toch écht die 23 uur moet krijgen om het bij te benen.
Daar zit (wat mij betreft) veel discrepantie tussen.
De leerplichtwet gaat dus nog uit van een 6-jarig kind in groep 3 en tot 6 jaar in een kleuterklas.
En die discrepantie zie ik bij mijn eigen kinderen terug. Vraag is alleen, waar leg je de nadruk op ? Het cognitieve of het lichamelijke cq sociaal/emotionele ?
Geen makkelijk vraagstuk en jouw beslissing als ouder zal altijd, op enig moment, niet de beste gebleken zijn. Maar op een ander moment wel de beste.
In het voorbeeld van mijn oudste; ik had er niet aan moeten denken dat zij een jaar eerder al naar de middelbare school was gegaan. Zij was toen nog gewoon te jong voor die verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. De tweeling zal dan nog jonger zijn dan dat zij theoretisch geweest zou zijn en mij lijkt dat niet wenselijk. 11 Jaar en dan 35 lesuren per week, 1 uur per dag onderweg van en naar school, huiswerk, verplichtingen etc. Ga d'r maar aanstaan !
Retroperspectief gezien ben IK blij met de beslissing die er 7 jaar geleden genomen is. En neigt, door de door mij opgedane ervaring, de beslissing vwb deze kleuters ook die kant op te gaan. (maar, zoals ik eerder zei, mits........)
Jakiro

Primavera

Primavera

07-04-2010 om 18:00

Maartkind

Mijn jongste is niet van januari, maar van maart en de beschrijving van je dochter doet me aan haar denken. Hier alleen geen Romeinse cijfers, die is ze nog niet tegengekomen. Haar vriendin, die ook van Maart is heeft min of meer dezelfde voorsprong en beiden gaan nu over van groep 1 naar groep 3. Ik kan je dus nog niet vertellen hoe het uit gaat pakken, maar de juffen en wij als ouders hebben er alle vertrouwen in.
In het land waar ik woon gaan al 40 jaar alle kinderen die voor 1 januari zijn geboren in principe door naar de volgende groep, dus ze is maar 2-3 maanden jonger dan andere kinderen van haar klas, dus in die zin wel vergelijkbaar. Ze hebben hier geen speelhoeken in de klas van groep 3 en eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom die nodig zouden zijn, leidt alleen maar af en spelen kan ook prima thuis of op het plein.
Ik vraag me trouwens af waarom die eerste 3 maanden van het jaar zo veel zwaarder schijnen te tellen dan de overige 7 maanden. 3 maanden aan het begin van het schooljaar missen worden op vreemde wijze als onontbeerlijk gezien voor de kleuterontwikkeling ook al doet diezelfde kleuter even later gewoon 7 maanden zonder problemen met diezelfde klas mee. Waarom worden die eerste 3 maanden als een heel jaar achterstand geteld en de overige 7 maanden als spek en bonen?
Waarom maken ouders zich zorgen dat een kind hoogstens 3 maanden voor zijn verjaardag met 11 jaar op VO komt en maken ze zich geen enkele zorgen dat een kind van 12 nog steeds een heel jaar op de basisschool zit, waarbij het leeftijdsverschil van 3 maanden ouder zijn er ineens niet meer toe doet? Als ik zo na de lichamelijke ontwikkeling kijk van sommige meiden met borstgroei, ongesteldheid, haren op de benen en puistjes dan moet ik er niet aan denken dat zo eentje als enige nog in een klas vol jonge kinderen op de basisschool moet zitten. Ik kan me van vroeger zo'n ouder en ook nog vroeg lichamelijk rijp meisje herinneren, die daarmee ontzettend gepest is en zich er erg ongemakkelijk onder voelde. Op een school waar een groot deel van de leerlingen in de pubertijd was en dezelfde lichaamsveranderingen doormaakte zou zij zich waarschijnlijk beter op haar plaats gevoeld hebben.
En wat zelfstandigheid betreft, hier in Italië gaan kinderen in principe allemaal met 11 jaar naar het volgende schooltype en een kwart van de kinderendus met 10. En daar wordt echt dezelfde zelfstandigeheid gevraagd als in een Nederlandse brugklas en ook dezelfde soort vakken gegeven met ieder een eigen leerkracht, huiswerk, repetities en tentamens zelf moeten plannen, enz. Vreemd dat Italiaanse kinderen daar niet te jong voor blijken te zijn. Ik denk echt dat dat 'te jong' meer in het hoofd zit van degene die oordeelt dan dat kinderen werkelijk 'te jong' zijn.
Groeten Primavera met één augustuskind, twee oktoberkinderen en één maartkind.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-04-2010 om 19:25

Ik kan

alleen uit eigen ervaring putten. Het extra kleuterjaar voor oudste (oktober 98) heeft slecht uitgepakt....Hij is er niet beter van geworden, eerder slechter en uiteindelijk moesten we hem naar het Speciaal Onderwijs laten gaan na groep 3. Niet voor het leren, maar zijn gedrag....

Nu mijn septemberkinderen....al vanaf dat ze op school kwamen riepen de juffen "ze zijn zo jong..." En dus kwam extra kleuteren toch wel vaak ter sprake....ik heb meerdere malen duidelijk aangegeven daar geen voorstander van te zijn, gelet op mijn eerdere ervaringen....Beiden zijn dus op tijd doorgegaan naar groep 3. Dochter heeft het de 1e maanden behoorlijk zwaar gehad....Ze vond het echt niet leuk....Maar ineens zag ze het licht....het leren lezen ging zo snel en ze krijgt door waar ze dat lezen allemaal voor kan gebruiken en nu gaat ze als een speer!!! Hoogvliegers zijn het geen van beiden, maar dat hoeft niet, ik ben heeeeel blij met gewoon gemiddelde cijfers als een 6 en 7. Concentratie van zoon was zelfs van matig naar voldoende gegaan....super toch??? Ik ben blij dat ik heb doorgezet.....Er mogen best een beetje eisen aan kinderen gesteld worden, en als er al ergens gedoubleerd moet worden, dan maar in een andere groep, niet in de kleutergroepen....

Fraz

Fraz

07-04-2010 om 20:00

Ook eigen ervaring

zoon van december heeft 2,5 jaar gekleuterd. School hanteerde toen nog niet door tenzij voor de herfstkinderen en nu andersom dus door tenzij. Zoon liep vooral met rekenen al flink voor en leerde als een trein lezen. Nu dan halverwege het jaar door gegaan van groep 4 naar groep 5 (samen met nog drie kinderen waarvan twee ook herfstkinderen). Tja ik had liever gehad dat hij eerder was door gegaan naar groep 3. Ik ben wel blij dat hij nu uiteindelijk toch in de groep zit waar hij hoort.

Jolinar

Jolinar

08-04-2010 om 20:22 Topicstarter

Humpfff

Was even mijn eigen draadje kwijt en bleek verplaatst te zijn... Nu weer gevonden dus haha.

Wel grappig de tegenstellingen dat de ene (zoals Vlinder72) zegt dat de meesten die jong doorstromen het toch niet redden en dat anderen juist zeggen van wel.

Wat betreft de ontwikkeling vooral in groep 7 en 8 zie ik het als groot positief punt later dat dochter op een montessori zit met dus combi-groepen. Als zij in groep 7 zit zal zij meiden van een jaar ouder en jonger bij zich in de groep hebben.

Tsja en het is nu nog niet te vertellen of zij vroeg of laat zal gaan puberen (soms denk ik dat ze nu al begonnen is hihi). Merk wel dat manlief er wat terughoudender in is dan ik ben. Niet dat ik het perse wil ofzo, maar als school het gaat voorstellen zullen ze dat echt wel goed onderbouwd hebben. Juist omdat het op onze school niet zomaar gebeurd, maar goed bekeken wordt de komende maanden hoe dochter zich gaat ontwikkelen. Wel hebben jullie posts mijn man geholpen, omdat ook hij neit wist dat dit al jaren op veel scholen toegepast wordt en blijkbaar met voldoende positieve resultaten.

Annet

Annet

08-04-2010 om 22:59

Zeker doen

Scholen zijn meestal niet zo happig op vroeger laten doorstromen (ik weet het, zo is het officieel niet meer, maar voor scholen voelt het wel zo). Dus als school zelf voorstander is van groep 3 dan kun je gerust aannemen dat daar reden voor is.
Langer kleuteren en je vervelen op school is niet leuk!
Mijn oudste is van oktober en mocht gelukkig op tijd door (school was uitgekozen op kijken naar het kind). Toch heeft ze zich nog behoorlijk verveeld op school. Dus ik moet er niet aan denken hoe het geweest zou zijn als ze nog een jaar gekleuterd had (ik denk dat ze helemaal gestopt was met meewerken op school door demotivatie). Nu zit ze in de brugklas en leert ze weer nieuwe dingen.
Kijk eens bij cito naar de resultaten van de eindcito groep 8. Daar wordt verslag gedaan van elk jaar. Telkens zie je terug dat de jongste kinderen het relatief beter doen dan de oudste kinderen. Dit is heel wat neutraler dan indrukken van individuele ouders.

Jolinar

Jolinar

09-04-2010 om 13:33 Topicstarter

Annet

Qua Cito zit onze school al zeker 4 jaar goed (zo lang mijn oudste er zit). Citoscores zijn altijd hoger dan landelijk gemiddelde en idd de jongsten doen het er erg goed.

Vandaag was ook weer een mooi voorbeeld van hoe dochetr presteert. Ze hadden musical vandaag en ach ja... met een groep van 32 waarvan veel nieuw aanwas loopt dat wel eens anders dan geoefend. Dochter had een rol waarbij ze de hele tijd op toneel zat en de juf ook. Juf vertelde me lachend dat dochter elke keer zei: juf, dat hebben we zo toch niet geoefend? Juf, het gaat zo niet goed hoor!

Maar het mooiste vond juf... dat dochter HAAR tekst (dus die van de juf in de hoofdrol) helemaal uit haar hoofd kende en juf souffleerde, want juf zelf was de tekst helemaal kwijt.

Er werden werkjes gedaan later op de ochtend en er was verschil tussen de jongste en oudste qua werk. Dochter zei zelf dat ze neit wist wat ze nu moest doen, met welk groepje ze mee moest. Toen heeft juf heeft dochter een flinke knuffel gegeven en in haar oor gefluisterd: vanaf nu ben je voor ons een oudste! Dus ja mag met de oudste werkjes meedoen. En trots dat ze is!

Tsja, ik ben er wel uit als school met het voorstel komt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.