Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

07-04-2009 om 20:35

Deelsommen

Ik weet niet of ik hier goed zit maar weet iemand misschien waar ik op internet de uitleg van grote deelsommen kan vinden. bv 32654:96 Zelf weet ik wel hoe ik het zal doen maar zo kan ik het mijn zoon niet uitleggen. die krijgt op school een hele andere methode.
Thuis snapt hij het soms niet, soms wel maar ik kan hem er helemaal niet mee helpen. Ik wil het ook weten.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karin van Vliet

Karin van Vliet

08-04-2009 om 13:00

Staartdeling

Mijn zoon kon het ook niet. "Sommige kinderen leren het nu eenmaal niet" was commentaar van de leerkracht. En gewoon oefenen was zinloos want dan begrepen ze het niet 'echt' en leerden ze alleen het 'trucje'.

Afijn, toen bij het huiswerk de deelsommen kwamen heb ik mijn zoon toch echt voorgedaan (simpel beginnen) hoe een staardeling gaat en som voor som geoefend met de sommen uit het boek. Het kwartje viel, hij weet nu hoe hij het moet aanpakken en kan staartdelingen maken. Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is met de truc van de staartdeling.

Afijn meester werd ziek, er kwam een invalmeester en die zette een rijtje deelsommen op het bord.
"En ik had ze allemaal goed!" vertelde zoon apetrots. En S. die ging huilen en T. keek af bij de meisjes en P. ging gewoon wat anders doen..."

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

08-04-2009 om 15:06

Geen titel

Erg interesant dat boek van opa van Daan en Sanne. Ik zal het straks eens even helemaal lezen. Het zou makkelijk zijn om het even aan de jufrouw te vragen maar ik woon in Spanje en ben de taal nog niet helemaal machtig. Helaas, ik doe mijn best maar ze spreken hier ook nog eens catalaans dus dan raak je helemaal in de war. Volgens Pelle zijn er wel 4 manieren maar het is de vraag of hij die ook mag gebruiken. Het is zo ingewikkeld op welke manier ze hier op school die deelsommen moeten maken. Vaak komt mijn zoon er wel uit maar soms ook niet. En als hij er dan niet uit komt dan kan ik hem ook niet eens helpen. Zelfs mijn man die toch ook best goed kan rekenen snapt niets van die methode. Ik ga dat boek van daan en sanne eens lezen. Misschien haal ik er wat tips uit. Bedankt al vast allemaal

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

08-04-2009 om 16:12

Andere methode

Ik heb het boek nu gedeeltelijk gelezen en ik zie dat hier ook de deelsommen met de staartdelingen uitgerekend worden zoals ik het vroeger geleerd heb. bij mijn dochter en zoon op school wordt bv de som 23456:26 als volgt uitgerekend. 23456 /26 Ja, het deelgetal komt rechts te staan. eerst 234/26 want je kan geen 23 snoepjes over 26 kinderen verdelen.De 2 (van de 26 gaat meer dan 10x in de 23 dus schrijf je 9 op. Doe je 9x6=54,de 5 komt tussen de 3 en de 4 te staan. ik begrijp er geen snars van maar het lukt hem wel. Zo ziet zijn staartje er uit
23456/26 (tussen de 3 en de 4 staat dus een 5
0056 (902)
14
Ik vind het knap hoor.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

08-04-2009 om 16:22

Aanvulling

He verdikkeme, vergeet ik weer te vertellen hoe hij aan die 5 komt. 9x2=18 23-18=5 o en dan doet hij 9x6 is 54 zo komt hij dus aan die 2e nul. 26 kan je dan niet in 0 verdelen dus komt daar de nul van 902 te staan. Dan volgens mij weer hoeveel keer gaat de 2 in de 5 2x 2x2=4 tel door tot 5 = 1 2x6= 12 tel door tot 16 ( van de 6 zeker) = 4 Dus rest 14 Snappen jullie het nog? hahaha. Maar het antwoord is wel goed. Leren jullie kinderen het ook zo in Nederland???

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

08-04-2009 om 16:28

Pelle

Ok dank je Pelle ik ga eens kijken of ik wat over die hapmethode kan vinden. Maar hij moet het toch via deze methode leren. En toen ik het net vroeg maakte hij zo de som. En inderdaad ik begon het ook meer te begrijpen. Het is hier toch een heel ander wereldje hoor. In Nederland zat de jufrouw nog ff in haar klas. Hier scheurt ze direct met de kinderen naar huis om te eten. Ik zou een afspraak moeten maken. Maar ja, daarnet maakte mijn zoon in een mum van tijd die som dus er zal wel niet veel aan de hand zijn.

Jolijt

Jolijt

09-04-2009 om 06:57

Hap methode

heb ik hier aan de kinderen uitgelegd ,want op school deden ze de truc zonder echt te snappen, ze 'hapten' wel, maar niet logisch... En daarna heb ik ze ouderwets staartdelen geleerd en laten zien dat het op hetzelfde neerkomt; je kunt alleen niet je eigen 'hap' kiezen.
Voor degenen die nu de kluts kwijt zijn:
Hap zegt dit: 580 : 4 =
100 x 4 = 400, over 180. 20 x 4 = 80, over 100. 25 x 4 = 100. Antwoord 100 + 20 + 25 = 145

Op zich denkt ik een prima manier, zeker in dit simpele voorbeeld maar met name met minder logische getallen gebeurde er dit:

580 : 4 =
euh..... 60 x moet wel kunnen 60 x 4 =... euh (onder elkaar zetten en uitrekenen met een rekenfout....)230....
En dan raakten ze dus de kluts kwijt. Of, ze namen heel voorzichtig, veel te kleine hapjes en vergaten er dan eentje op te schrijven of te tellen. Op de ouderwetse manier blijft het een kwestie van tafels kennen, bij hap moet je ook de het aantal nullen in de gaten houden.

Pelle, bedankt voor de link! (hoewel het kippenvel op m'n horloge staat tijdens het lezen... )

Jolijt

Jolijt

09-04-2009 om 08:55

Nullen

Daar heb je gelijk in Pelle, maar bij de Hap zag ik toch vaker fouten. Bij ouderwets hoort het bij de truc, het kan niet, dan een nul. Bij de Hap zag ik bij mijn kinderen de slordigheid 3054: 6 = 50 + 9 ipv 500. In de eenvoudige voorbeelden staat dat natuurlijk superdom, maar soms las ik er bij het foutenzoeken zelf ook overheen. Zeker als het om miljoenen gaat.
Het narekenen van je antwoord (schattend) hoeven ze bij ons namelijk niet standaard te doen ..(van de juf... wel van mij!)

Bij het trucje

Bij het trucje doe je niets anders dan inderdaad je tafels onder de 10 toepassen. Je mist daar het inzicht wat je aan het doen bent. Het logisch denken en inschatten hoevaak iets ongeveer zou kunnen.
Inderdaad leren/snappen niet alle kinderen dit. In bepaalde gevallen laat ik de kinderen wel het trucje toepassen. Ik geef meestal aan ouders die met rekenen willen helpen thuis, een kopie van een stukje uit de handleiding mee, waarin dat uitgelegd wordt. Of ik doe er eentje voor op de informatieavond aan het begin van het jaar. Of ik zit gewoon na school een keer met 4 ouders het voor te doen. Ik ben allang blij dat ouders graag willen aansluiten bij de schoolmethode, omdat het anders voor het kind helemaal niet meer overzichtelijk is.

Maylise

Maylise

11-04-2009 om 17:20

Hier zelf weten

De leraar heeft de kinderen hier drie methodes aangeleerd of zo om deelsommen te doen en nu mogen ze zelf weten welke ze gebruiken. Chaos natuurlijk. Mijn dochter snapte er niks meer van. Omdat ik die methodes allemaal niet snap heb ik haar gewoon staartdelingen aangeleerd en nu gaat het perfect. Zij snapt het en past gewoon elke keer die methode toe. Nu maakt ze geen fouten meer. Ze heeft de staartdeling volkomen geautomatiseerd.

May;ise

Massi Nissa

Massi Nissa

11-04-2009 om 20:43

Hier ook een staartdelingfan

Ik kreeg vorig jaar ineens een brugklas wiskunde in de schoenen geschoven, terwijl ik talendocent ben. (Hoge) nood breekt wet. Ik had nog wel tegen mijn leidinggevende verteld dat ik volgens mijn eigen wiskundedocent (ergens eind jaren 80) "een nagel aan zijn doodskist" was vanwege mijn stuitende gebrek aan inzet en inzicht. Mocht niet baten, ik moest wiskunde geven. Het viel eigenlijk nog mee, de meeste dingen waren best logisch. Delingen echter niet. Ik begreep totaal niet waar mijn leerlingen hun antwoorden vandaan haalden. Ze schreven dan allerlei getallenreeksen onder elkaar, maar het werd doorgaans een zooitje en een goed antwoord kwam er niet vaak genoeg uit (het zijn wel leerlingen die cognitief niet zo sterk zijn).
Nou, ik de stoute schoenen aangetrokken en die goeie ouwe staartdeling afgestoft en uitgelegd (op het digibord, haha). Elke les even herhaald tot de hele klas in staartdelingen droomde. Klas blij, docent die ik verving niet. Toen die terugkwam, moest hij echt slikken bij het idee dat ik een dergelijk hopeloos ouderwets hulpmiddel had ingezet. En hoe moest dat dan in het vervolg? Die staartdeling sloot toch helemaal niet aan bij de hypermoderne methode? Ik voelde me een beetje sukkelig bij zoveel gewonde wiskunde-esthetiek, maar dacht stiekem ook: en toch is het handig als je voor eens en voor altijd kunt delen. Lijkt mij. Leek die ik ben.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.