Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Samantha

Samantha

15-01-2018 om 20:50

Depressief kind en schoolverzuim, toelaten of niet?

Mijn dochter van 16 heeft een diagnose voor depressie, ze gaat al 3 jaar naar psychiaters en psychotherapeuten. Ze begon op het vwo, nu zit ze op havo en is ze blijven zitten. Dit jaar gaat het echter wel goed qua cijfers, zevens achten en negens zelfs. Het probleem is dat ze zich vaak zo slecht voelt dat ze niet naar school wilt. Elke week blijft ze minstens een dag extra thuis, en vaak kan ik haar niet uit bed krijgen, waardoor ze ook nog veel te laat is en vaak haar eerste uur mist. De school zegt dat ze het begrijpen, maar ik weet niet of ik het moet toelaten wanneer ze weer thuis wilt blijven, of dat ik haar toch een beetje moet pushen om alsnog te gaan. Ik wil niet dat ze weer blijft zitten maar ik snap ook wel dat ze mentaal ''ziek'' is. Wat moet ik doen?

Balans

Je kunt niet voelen wat zijn voelt maar wel haar helpen de balans te bewaren door naast haar te staan en te vragen wat ze nodig heeft.
Het alternatief is dwingen. Lijkt me niet. Je zou nog kunnen proberen met school af te spreken of het zin heeft dat ze een dag in de week thuis werkt, maar dat is ook lastig want thuis werken moet ook maar kunnen.
Laat het bij haar en steun haar. Ze is al 16 jaar. En gelukkig begrijpt school het ook.Ze doet nota bene ook goed haar best en haalt goede cijfers. Dat gaat goed.

Priem

Priem

16-01-2018 om 16:57

niet dwingen

Ik weet niet hoe depressief ze is, maar niet pushen. Ze moet al aan haar eigen maatstaven voldoen, ze hoeft er geen oplegde druk bij.
Blijf hulp zoeken, blijf geduld hebben, zolang ze met dit ritme zúlke cijfers haalt zou ik haar dat gunnen.

vuurvlinder

vuurvlinder

16-01-2018 om 20:58

hier ook meegemaakt

Vorige jaar zaten wij in dezelfde situatie. Dochter was depressief. Ze wilde ook regelmatig niet naar school. Heel ingewikkeld. Ik moet zeggen dat ik een depressie wel als heel ingrijpend heb ervaren. Gelukkig kon ze op school een aangepast rooster krijgen. Ondanks dat lukte het soms niet om naar school te gaan. Ze kon de drukte om haar heen niet aan volgens eigen zeggen. We hebben wel gepusht om naar school te gaan, maar dat heeft ook wel eens geleid tot een paniekaanval. Dat wil je ook niet voor je kind. In overleg met de behandelend psycholoog hebben we toen afgesproken dat als ze niet naar school kon dat we wel afspraken wat ze wel ging doen. Niet de hele dag in bed liggen, maar thuis werken aan school, gaan sporten of iets anders ondernemen. Op moeilijke momenten namen we haar ook wel eens mee zodat ze uit haar bed en haar donkere kamer zou komen. Meestal voelde ze zich dan beter. Het vraagt veel een kind met een depressie, steeds weer zoeken wat het beste aansluit op dat moment.

lieverdje

lieverdje

17-01-2018 om 09:47

iets ondernemen inderdaad

"Niet de hele dag in bed liggen, maar thuis werken aan school, gaan sporten of iets anders ondernemen. Op moeilijke momenten namen we haar ook wel eens mee zodat ze uit haar bed en haar donkere kamer zou komen."

sluit ik me helemaal bij aan. Er op uit gaan helpt altijd iets om je beter te voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.