Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anja

Anja

19-03-2018 om 17:30

Deskundig voor dispensatie voor 2e vreemde taal (op VWO)

Wie weet deskundigen die met de dispensatie van de 2e vreemde taal kunnen helpen?

V@@s

V@@s

19-03-2018 om 18:44

op welke grond wil je dispensatie?

en waarom kom je er niet uit met school.

Anja

Anja

19-03-2018 om 20:30

reden

Kind kan met 2 moderne talen mogelijk het VWO niet halen (en met slechts 1 moderne taal wel).

Verder gaat het niet om mijn kind.

Ik weet dus niet alle details hoe het met school gaat, maar tips over goede deskundigen zijn welkom.

@Emma

@Emma

20-03-2018 om 06:22

passend onderwijs

Bij het Steunpunt passend onderwijs kunnen ze je verder helpen. Ze staan op de website van Balans: www.balansdigitaal.nl

hollie

hollie

20-03-2018 om 09:20

triva

In het vereleden heeft Triva hier wel eens over gepost. Ook postte zij toen een link naar een brief van de overheid hierover. Die heb ik toen op school laten zien. Dochter voldeed aan alle eisen: N-profiel VWO, voor Frans stond ze een 3. Ze had alleen geen officiele dyslexie-verklaring maar dat schijnt niets uit te maken. Wij moesten toen een gemotiveerde brief schrijven. Daarin verwezen we naar die link en dochter mocht Frans laten vallen. Alleen, onze dochter is een eigenwijze hark, die wil niet anders zijn dus die moest en zou toch doorgaan met Frans. En nu staat ze in het examenjaar voor de PTA's een 6.
Dus hopelijk komt Triva nog langs hier.

V@@s

V@@s

20-03-2018 om 09:26

hier

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2014/02/17/kamerbrief-over-ontheffing-tweede-moderne-vreemde-taal-atheneum

School mag in elk geval niet zonder meer 'nee' zeggen, ze moeten daadwerkelijk een inschatting maken

Eva

Eva

20-03-2018 om 19:14

toch wel jammer

Toch jammer die devaluatie van de diploma's als mensen menen recht te hebben op uitzonderingsregels. Een VWO-curriculum bestaat onder andere uit twee moderne talen. Lukt je dat niet, tja, dan krijg je ook geen VWO-diploma.

Engels, Nederlands en wiskunde zijn ook verplicht. Er zullen vast kinderen zijn aan wie een van de vakken niet ligt en waar ze steeds onvoldoendes voor halen. Dan moeten ze daar toch een minimaal cijfer voor halen, willen ze het diploma krijgen.

Triva

Triva

20-03-2018 om 19:46

Eva

Leg mij eens uit waarom er dan wel een wiskunde light versie is en geen Duits of Frans light (waarbij je alleen maar vertaalt naar het Nederlands). Nee laten we al die dyslecten die het prima doen op de bétavakken lekker laten afstromen naar de Havo, dat is goed voor ons land.

Mijn zoon heeft havo gedaan, kon elk jaar (hoge cijfers) overstappen naar VWO in de onderbouw maar heeft dat om bepaalde redenen niet gedaan. School vond het gelukkig prima als hij na de havo (8 vakken cumlaude) overstapte naar VWO zonder die extra vreemde taal. Uiteindelijk werd hij (vanwege dus cum laude) zonder moeite geplaatst op de HBO van zijn keuze en waarschijnlijk gaat hij nog wel stapelen met een master. Ben toch blij dat zijn school zo goed met hem mee dacht en niet denkt als jij.

Verwend gedrag

Eva, waarom kun je geen vrede hebben met de regels zoals ze zijn.
Waarom moet het per se op jouw manier?
Het komt zo verwend over, vind je niet?

hollie

hollie

20-03-2018 om 20:27

Jaaa

Bedankt, v@@s, dat was hem.
Eva, ik ben blij dat die officiele regeling er is. Dat maakt toch dat harde beta's hun diploma kunnen halen, evenals dyslecten met een n-profiel.

V@@s

V@@s

20-03-2018 om 20:31

en daarom is die regeling er ook

om het talent van de beta's niet verloren te laten gaan. Dus laten we hem vooral ook gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Ik ken heel wat cum laude afgestudeerde ingenieurs, die met die tweede vreemde taal nooit hun VWO gehaald zouden hebben.

@Emma

@Emma

20-03-2018 om 20:36

Toch wel jammer...

...dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat een diploma devalueert als dyslecten er één krijgen
Dispensatieregels zijn er voor mensen die dat nodig hebben. De tijd dat je als dyslect nooit iets kon bereiken ligt achter ons.
Gelukkig worden deze beslissingen genomen door deskundigen die hiervoor hebben doorgeleerd en niet door leken die vinden dat iedereen tegenwoordig maar wat aanrotzooit met al die vrijstellingen.

MK

MK

20-03-2018 om 21:58

maar

Zijn alle beta's nu ineens dyslectisch geworden??

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2018 om 23:15

Hoezo devalutaie

Midden jaren 90 (vlak voor de invoering van de 2e fase) mocht je bij mij op school VWO doen met 1 vreemde taal. Hoefde geeneens Engels te zijn. Dus dat VWO "in de goede oude tijd" zwaarder zou zijn klopt niet.

Wel lezen graag

MK, ben jij opeens dyslectisch geworden? Zo nee, waarom lees je die kamerbrief dan niet?
Om het je nóg makkelijker te maken hieronder de tekst.

17 februari 2014
Ontheffing tweede moderne vreemde taal
Op verzoek van het lid Rog (CDA) kom ik schriftelijk terug op de vraag of de ontheffing voor de tweede moderne vreemde taal een besluit is van de school of het recht is van de leerling.
De school kan een leerling ontheffing verlenen voor de tweede moderne vreemde taal op het atheneum (op havo en gymnasium is de tweede moderne vreemde taal niet verplicht). De ontheffing geldt sinds de invoering van de vernieuwde tweede fase, dus met ingang van 2007 in het vierde leerjaar van het atheneum en voor het eerst bij de uitslag van het examen in 2010.
De ontheffing kan worden verleend:
• aan een leerling met een stoornis die betrekking heeft op taal, of met een zintuiglijke beperking die effect heeft op taal,
• aan een leerling die een andere moedertaal heeft dan Nederlands of Fries,
• aan de "eenzijdige bèta" die het onderwijs in één van de natuurprofielen volgt en voor wie het volgen van onderwijs in de taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding hindert.

In plaats van de tweede moderne vreemde taal volgt de leerling een ander examenvak. Het programma als geheel wordt dus niet verlicht. Een en ander is geregeld in artikel 26e lid 4 van het Inrichtingsbesluit VO. In de toelichting geeft de wetgever aan dat met de verplichting voor de tweede moderne vreemde taal en de daaraan gekoppelde ontheffingsmogelijkheden een evenwicht wordt gevonden tussen twee wensen. Enerzijds de wens dat de toegang tot het wetenschappelijk onderwijs gekoppeld is aan brede talenkennis, anderzijds de wens om te voorkomen dat dit leidt tot onnodige blokkades voor leerlingen voor wie het wetenschappelijk onderwijs cognitief haalbaar is maar juist dit ene facet blokkerend kan werken.
Dat een school ontheffing kan verlenen, betekent dat er geen sprake is van een automatisch recht, maar de school heeft ook niet de mogelijkheid om de bepaling te negeren. Zoals met name bij de derde genoemde categorie leerlingen zichtbaar is, dient de school een afgewogen inschatting te maken of van een blokkade sprake is. Waar de tweede moderne vreemde taal niet blokkerend werkt, hoeft de ontheffing niet te worden verleend. De school kan de ontheffingsbepaling echter, zoals gezegd, niet negeren door af te zien van het maken van een afweging.

Mocht de leerling van mening zijn dat de school ten onrechte geen ontheffing verleent, dan kan de leerling zich wenden tot de klachtencommissie- als bedoeld in artikel 24b van de Wet op het voortgezet onderwijs- van de school.
Wanneer dat niet tot een voor de leerling acceptabele uitkomst leidt, is als ultimum remedium de stap naar het College voor de Rechten van de Mens mogelijk.
Het College voor Examens besteedt in zijn jaarlijkse voorlichtingsbrochure over hulpmiddelen en aanpassingen voor leerlingen met een beperking bij centrale examinering nadere aandacht aan het betreffende artikel van het Inrichtingsbesluit VO.
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sander Dekker
Onze referentie
590881

Triva

Triva

21-03-2018 om 08:05

Eva

'Toch jammer die devaluatie van de diploma's als mensen menen recht te hebben op uitzonderingsregels. Een VWO-curriculum bestaat onder andere uit twee moderne talen. Lukt je dat niet, tja, dan krijg je ook geen VWO-diploma. '

Bètas's vragen zich misschien wel eens af of je wel een echt VWO-diploma hebt met C&M, een hele rits talen en wat bijvakjes...

Ik denk dat er ook wel leerlingen zijn die aanspraak doen op deze methode (1 taal laten vallen) en vervolgens met 9 vakken eindexamen doen. Zet dat eens tegenover C&M met 8 vakken.

hollie

hollie

21-03-2018 om 08:13

alsjeblieft

niet hier (en weer) een discussie over de 'waarde' van een cm-pakket. Daar is op dit forum al zoveel gezegd.

Triva

Triva

21-03-2018 om 09:13

holle

O en er mag wel over de tegenhanger gediscussieerd worden van jou? Het was overigens geen discussie maar een argument.

Dora

Dora

21-03-2018 om 11:13

ik heb destijds VWO gedaan zonder wiskunde. Moet ik nu alsnog mijn diploma inleveren? Als je aan de regels voldoet, dan voldoe je aan de regels.

hollie

hollie

21-03-2018 om 12:38

triva

Ik heb in mijn gezin een uitgesproken alfa die absoluut geen betavakken kan en een beta die veel moeite heeft met talen. Ik ben erg blij dat er aandacht is voor die laatste categorie. Zoals al eerder hier gezegd was ik een paar jaar geleden blij dat ik hier las dat die ontsnapping voor de 2e moderne taal mogelijk was, ook als je kind niet officieel dyslectisch is.
De school van mijn dochter heeft hier destijds niet uit zichzelf over gesproken, leek dit zelfs niet te weten en was blij dat ik met jouw link destijds kwam om leerlingen met een n-profiel die dreigen te struikelen over een tweede taal te kunnen ontlasten. Dochter heeft de procedure uiteindelijk niet doorgezet maar het heeft iemand anders uit haar jaar wel geholpen.
Ik zou het daarom jammer vinden als hier de welles/nietes over pretpakketten weer de overhand zou krijgen. Nog niet zolang geleden is daar nog een discussie over geweest. Vandaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.