Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elena

Elena

30-06-2018 om 13:58

Diagnose van concentratie problemen en school

Mijn zon is nu in groep 4. Hij had logopedisch test. de logopedist heeft geschreven dat hij heeft geen logopedisch problemen. Naar haar mening is de problem in concentratie. Dat was in haar rapport. De school van mijn zon heeft geschreven in zijn opp plan dat Bijstelling diagnose: Momenteel is er een concentratieprobleem en geen taalprobleem (zie verslag van de logopediste).
Mijn vraag is kan een school of logopedist een diagnose stellen in concentratie gebied? Ik dacht dat het is een werk of kinder psycholoog, of ergotherapeut, of psychiater. De reden waarom ik vraag is ik ben niet tegen de onderzoek. Ik was op plan in het begin van volgende school jaar naar de ergotherapeut te gaan. Ze kunnen concentratie testen doen en praktische advice given. Het is niet duidelijk is dat problem van concentratie. Wat school verteld and what ik zie dat is unability to work step by step. Hij begint te snel alles. Als een opdracht interessant is hij is enthusiast, als niet, dan minder enthusiast. Maar ze klagen dat hij is te snel aan het werk. Dus ik vind het better een onderzoek by specialist te doen, en geen label te plakken. Besides logopedist is logopedist, zeker kan zij haar mening en tips geven, maar de test zij heeft uitgevoerd was logopedisch and goed gedaan.
Misschien weet iemand officiele informatie over concentratie testen, wie kan diagnose stellen?
Alvast bedankt.

Nog meer diagnose?

Dat testen is maar een deel van het verhaal. En vergis je niet het kan ook nogal een momentopname zijn. Volgend jaar kan het wel heel anders zijn. Het is geen wiskunde.

Je kunt beter het nu geconstateerde probleem accepteren dat het zo is, hij leert nu zo, en kijken hoe je de situatie voor hem kunt inrichten zodat hij het wel kan volgen. We leren niet allemaal op dezelfde manier.

Of bijvoorbeeld hand- in hand met je kind een procedure samen uitvinden hoe hij wel aan het werk komt.

En verder vind ik het wel weer schrijnend dat zo'n jong kind nu al aan de standaard moet voldoen.

Ik denk dat een kundige, ook intuitief kundige leerkracht hem beter aan het werk kan krijgen dan alle testen bij elkaar.

Want het gaat uiteindelijk om de oplossing.

Misschien moet hij wel, net als sommige kinderen dat helpt, voor het lesuur een rondje om de school rennen, strekoefeningen doen in de klas, zodat die energie er uit is en dan rustig gaan werken.

En soms is het gewoon lastig om het probleem te confronteren. Mijn kinderen haalden bijvoorbeeld soms net een paar fouten omdat ze hun rekenwerk niet uit wilden schrijven. Ik was gewend om dat op een kladje te doen, maar dat bleek geen routine in de klas, dus dat deden ze thuis ook niet, al ging ik op mijn kop staan.

En ze waren ook zo goed met rekenen dat het maar een beetje ten koste van hun cijfers ging.

Inmiddels is mijn zoon aan het oefenen voor een toelatingstoets wiskunde voor de universiteit en doet niets anders dan kladjes volkliederen met staartdelingen en controles daarop.

Kinderen hebben soms nogal rigide manieren van denken die soms gewoon door de school, door onbegrip gekomen zijn of in stand gehouden worden.

Ik lees net een orthopedagogisch verslag van vroeger van mijn dochter. De conclusie dat er verder gekeken zou kunnen worden naar haar korte- en lange termijn geheugen. Maar mijn dochter heet een vorm van autisme en haar geheugen werkt juist supergoed. Maar anders. Ze heeft meer instructie nodig en de controle of ze begrepen heeft wat de vraag is. Maar goed, dat doet ze nu ook veelal zelf en anders stelt ze een vraag.

Bij een schriftelijk toets onlangs vroeg de leerkracht als laatste wat iemand zich verder nog kon herinneren van de getoetste hoofdstukken.

Mijn dochter had een samenvatting gemaakt, dichtbeschreven A4. En die kwam dus letterlijk, met punten en kommas en de toets terecht. Zon goed geheugen heeft ze.

Dus tja, wat de relatie nu is met die toetsen vroeger. Het kan helpen om je op een bepaald spoor te zetten, maar het gaat dan vooral om de creativiteit en de pedagogische benadering daarna. En dat kun je niet altijd uit boekjes leren, dat is ook een creatief proces waar we nog maar weinig tekst bij hebben. Denk ik.

Maar de vraag is dus: hoe krijg je dit jongetje aan het werk. Of, is het erg dat zo'n jong kind nog niet zo'n rechtlijnige werkhouding heeft en snel afgeleid is? Juist dat enthousiasme wil je ook niet afremmen.

Pirata

Pirata

30-06-2018 om 20:20

Waarom

Waarom kreeg je zoon deze test door de logopedist?
Je zou ook kunnen denken: "Mooi, er is niks uit de test gekomen.". Zijn er op school problemen vastgesteld? Of komt dat concentratieprobleem uit het niets?

Elena

Elena

01-07-2018 om 01:58

Pirata

Voor mijn zoon is Nederlands een tweede taal. His is nu in groep 4, dus voor deze 4 jaren moet his echt goed met de taal zijn. Maar helaas…. Daarom ging hij naar logopedie. Logopedist test kinderen altijd (na elke 6 manden) om de ontwikkeling van de taal te beoordelen. De scoren van de logopedisch test zijn voldoende. De logopedist heeft geschreven - Gezien de resultaten is hij op niveau in vergelijking met leeftijdsgenoten. Hij kan van hak op de tak springen en vergeet rekening te houden met de luisteraar. Dit is ook wanneer de ander tegen hem een verhaal vertelt. Dit probleem wordt ook op school te zien. Naar mijn mening is dit te herleiden uit een zwakke concentratie en niet vanuit een taalprobleem.
Op school krijgt mijn zoon lage scoren voor taal en spelling, rekenen gaat normaal. (Laatste cito scoren heb i niet gezien nog). Oorspronkelijk was het in zijn dossier taal achterstand, maar nu, na de goede logopedische test, krijgt hij concentratie problemen in zijn dossier als de resultaat van logopedisch onderzoek.

Elena

Elena

01-07-2018 om 05:15

AnneJ

Ik doe echt veel met mijn kind hand in hand. Maar iets effectief te maken moet ik eerst weten wat precis aan de hand is. Of dat concentratie of dat iets anders. Daarom will ik voor praktische advice naar ergotherapeut te gaan. Ik dacht dat een goede specialist kan helpen te verschil maken tussen low motivatie, concentratie, seeing the whole picture at once instead of working step by step.

In zijn rapport schrift de school dat mijn zoon "kan het lesprogramma van de klas nu goed volgen. Hij heeft geen individuele hulp nodig na de groepsinstructie. Als hij weet wat er van hem verwacht wordt, kan hij geconcentreerd aan zijn taak werken." En daarna zie ik diagnose: concentratie problemen. En dat is op basis van logopedisch verslag.

Ik ben absoluut akkord met jouw over een intuitief kundige leerkracht en over de creativiteit en de pedagogische benadering. Maar helaas op school is niet altijd so. Vorige jaar hadden wij twee initiatief juffen met respect voor kinderen en sitiatie met mijn kind was goed, maar deze jaar is absoluut tegenstelling. De erste advice van de juf aan het begin van deze school jaar (ik heb gevraagt mischien ik kan helpen en beter in mijn eigen taal naar mijn kind vertelen wat de juf vraagt van hem) was 'zeg jouw kind dat hij moet als alle andere kinderen normaal gewoon zijn.'

Ik hoop dat volgende school jaar krijgen wij weer een creatief en enthusastic juf.

Dank je wel voor jouw tips en verhaal.

Pirata

Pirata

01-07-2018 om 10:57

Elena

Het lijkt me dat je hier niet veel mee hoeft te doen. Ik zie geen zwaar probleem, en de juf ook niet zo te lezen. Heeft school de uitslag van die test al? Anders zou ik ze alleen vertellen dat het taalgedeelte voldoende is.
Heel veel kinderen van 8 zijn nog wat ongeconcentreerd. Pas als het echt stevig gaat afwijken van het gemiddelde én hij er zelf last van heeft, zou ik daar eventueel iets mee doen.
Nu kun je proberen hem een beetje te helpen een samenhangend verhaaltje te leren vertellen. Doorvragen en hem helpen bij het onderwerp te blijven.

Elena

Elena

01-07-2018 om 21:15

Pirata

ja, de school heeft de uitslag van de logopedische test.
Dat klopt, ik moet samen met mijn kind verhaaltjes leren te vertellen.
Dank je wel voor de advies.

Logopedie

Een logopedist ziet natuurlijk heel veel kinderen waarbij de taal-/spraakontwikkeling anders verloopt dan wenselijk is. Ik denk dat ze dus heel goed kunnen aangeven waar het probleem met betrekking tot de taalontwikkeling zit. De logopedist geeft aan dat ze geen taalproblemen ziet. Maar misschien heeft ze wel gemerkt tijdens het testen wanneer hij moe is, afgeleid is, geen zin heeft, ongeduldig is etc. zijn taal en gedrag daar onder lijdt. Dat kun je een concentratie/motivatieprobleem noemen, maar moet dat nog verder uitgezocht worden? Of is het een gewone jongen van 8 jaar die nog wat jong is in zijn gedrag, waarbij het Nederlands een tweede taal is en hij meer een rekenkundige aanleg heeft dan een talige.

Elena

Elena

03-07-2018 om 12:54

AnnaNiem

Dank u well voor uw antwoord. Ja, soms verwachten wij te veel van kinderen.

Doorvragen bij de logopedist

Zou je nog wat meer vragen kunnen stellen aan de logopedist. Zeggen dat je blij bent dat er geen taalachterstand is maar hoe zij de concentratieproblemen heeft geconstateerd. Hoe heeft zij die gezien? Dan weet je iets meer en kun je kijken met wat oefeningen thuis of jij dat ook constateert of de school.

Mijn zoon 9 jaar heeft ook concentratieproblemen en heeft moeite met plan van aanpak maken (step by step) zoals jij dat noemt. Ik ben hiervoor naar een kinderfysio gegaan. Zij heeft de hele motoriek gecontroleerd en oefent met hem hoe je stap voor stap dingen aanpak, sort geheugentraining. Ik vond het zelf nog te vroeg voor uitgebreid onderzoek. En hij is altijd een dromer geweest.

Als ik jou was zou ik volgend jaar maar weer afwachten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.