angel3
01-02-2010 om 09:44
Dilemma: helpen op school wat vertel ik juf wat niet?
Regelmatig help ik groep 3 met lezen. Woordjes, kleine verhaaltjes, beetje schrijven. Elke week een half uur.
Ik krijg steeds hetzelfde clubje mee. Stuk of 8 kinderen.
Nu zitten in dit groepje kleine nivo verschillen en grote kind verschillen
. Er zitten 2 notoire klierders bij. Twee hele serieuze kindjes, die heel goed opletten en graag meedoen. Een paar dromers die je goed bij de les moet houden en een paar wisselvalligen. Ik doe mijn best dat half uur en verder bemoei ik me er niet al teveel mee. Ik ben de juf niet en ook hun ouder niet. De laatste tijd heb ik toch te doen met de kids die echt hun best doen. De klierders vragen veel aandacht en dat probeer ik zoveel mogelijk te negeren, maar toch...
Ook het nivo verschil begint me op te vallen. De dromers komen ook echt minder goed mee en dan met die klier tutten erbij is het helemaal lastig.
In hoeverre ga ik hiermee nou naar de leerkracht? de kinderen zijn haar niet vreemd. Ik laat weleens een opmerking vallen en dan weet ze echt wel over wie ik het heb. Dus bemoei ik me er dan niet teveel mee? Gewoon zo laten? beetje lezen elke week en van me af laten glijden of toch nader bespreken met de juf? (juf is niet een heel erg toegankelijk type nl...) 
koentje
01-02-2010 om 10:00
Juist
heel belangrijk dat jij je bevindingen ook aan de juf vertelt.
Ga na wat jij wilt wat de juf over jouw kind weet.Zij kan ze beter helpen naarm,ate ze ze beter kent denk ik...
Ik snap je twijfel niet zo. Of is de juf zo onbenaderbaar?
kaatje43
01-02-2010 om 10:02
Wel zeggen
De juf kan de kinderen dan ook aanspreken en dan weten de "klierders" dat ze niet ongestoord hun gang kunnen gaan bij jou, want jij bent toch de juf niet. Ook ter bescherming van de dromers. Ik zou het trouwens eerst zelf tegen de kinderen zeggen en als dat niet helpt dan naar de juf gaan.
reina
01-02-2010 om 10:12
Wel
Ik neem aan dat je tijdens het lezen wel laat merken dat je hungedrag niet acepteert? En ja, wel tegen de juf zeggen, dan kan zij het weer bespreken met de kinderen die klieren, ook als ze het al weet is deze info goed om te horen (want juist bij anderen dan de juf durven sommige kinderen meer openlijk vervelend te zijn).
Hoedje
01-02-2010 om 10:16
Hoi. Ik ben voorleesmoeder bij groep 1 en 2 en zat in de zelde situatie. Dit ontnam mij het plezier in het meehelpen. Ik wil het dan ook graag een beetje goed doen. Ik heb de juf een email gestuurd, met in het kort gezegd de mededeling dat het in deze samenstelling niet echt werkbaar is en dit ten koste gaat van de rustigere kinderen. Stel voor het gezelschap wat te wisselen. Hoe langer je ze hebt hoe vrijer ze ook worden, dus wisselen kan nooit kwaad. Ik heb er 1 uit, daarvoor 2 andere teruggekregen en het gaat nu prima. De lastige klanten kunnen bij de juf zelf in het groepje. Ik stuur de juf altijd een mail als ik haar wat wil zeggen, anders sta je als lulletje rozewater bij de deur en komt het nooit goed over. Nou succes.
angel3
01-02-2010 om 10:23
Onbenaderbaar
valt op zich ook wel mee. Ik ben ook redelijk 'assertief' ha ha, maar ik wil me niet met haar vakgebied bemoeien. Waar ligt de grens? daar zit mijn twijfel. De juf is wel zo n type van: ja ja dat weet ik al lang, het is nu eenmaal zo 
Maar goed misschien moet ik er maar even een gesprekje aan wagen.
En ja ik laat de klierders zeker merken dat hun gedrag niet getolereerd wordt, maar behalve streng toespreken en uitleg geven heb ik weinig middelen. Je kan zo n kind moeilijk op de gang zetten 
Vic
01-02-2010 om 10:37
Het is nu eenmaal zo?
Dan zou ik er snel klaar mee zijn. Ik neem aan dat jij dat leesmoederschap ook een beetje voor je plezier doet, en ik zou er zelf weinig aan vinden met zo'n stel klierders. Die kun je toch niet gaan opvoeden of terechtwijzen op je eigen manier, dus dat kun je beter aan de juf overlaten. Ik heb trouwens nooit anders meegemaakt dan dat de leerkracht de lastigste kinderen voor haar rekening nam.
Puck
01-02-2010 om 11:20
Angel
Natuurlijk wil de juf weten wat jouw bevindingen zijn met jouw leeskinderen. Je bent een beetje het verlengstuk van de juf op dat moment en je mag best zeggen wat jij ervaart. Juf kan daar alleen maar haar voordeel mee doen en als je het gewoon objectief brengt dan is het toch helemaal niet "in haar vakgebied of vaarwater zitten". En wat betreft de klierders: jij bent op dat moment de juf voor ze dus waarom zou je ze niet op de gang kunnen zetten? Ze hebben zich maar fatsoenlijk te gedragen. Ik heb in mijn leesmoedertijd ook wel eens een kind terug gestuurd naar de klas onder het motto: als je hier niet samen gewoon kunt lezen, dan ga je maar terug naar de klas.
Kom op, gewoon wat zelfverzekerder zijn, JIJ bent op dat moment de juf en dan hoef je niet over je heen te laten lopen door een stelletje snotneuzen die lopen te klieren. En als je gewoon duidelijk bent dan accepteren de kinderen dat ook prima en zien ze je echt niet als die stomme strenge leesmoeder.
Pennetje
01-02-2010 om 11:23
Kan wel hoor
Wat ik altijd doe als ik help en er kinderen aan het klieren zijn: die kinderen terugbrengen naar de juf met de vriendelijke maar ferme mededeling dat ik geen juf ben en dat ik dus niet kan omgaan met dit gedrag. Dat juf het zelf maar moet oplossen. Daarmee sla een een paar vliegen in een klap: je laat de kinderen merken dat je het gedrag niet accepteert, je geeft de juf indirect een opsteker dat zij blijkbaar wel met lastig gedrag kan omgaan (ook al is het niet zo) en je bent zelf van die klieren af. En voor de kinderen die wel meewerken is het ook een goed signaal. Meestal hoef ik dat maar een keer te doen en werkt de tweede keer iedereen mee.
Yvon Meijer
01-02-2010 om 12:52
Jazeker bespreken
Maar wat een grote groep is dat om mee te lezen! Hier hebben de meelees-ouders groepjes van 3 of 4 kinderen. Met 8 kinderen komen ze toch bijna niet aan lezen toe? Kan het groepje niet door de helft: één lees-ouder erbij en de klierders uit elkaar, elk in een ander groepje.
Mariekje
01-02-2010 om 17:20
Hier ook gehad
Toen mijn eingen dochter nog in groep 3 zat heb ik ook een tijdje meegelopen als leesmoeder. Had ook 8 kinderen onder me hoede. En presies hoe jij beschrijft had ik dus ook. Wij (de leesmoeders) hadden ook met de juf afgesroken om bij ongewenst gedrag haar te informeren en soms ook zelf straf te geven als de juf niet in de buurt is. En ik heb wel eens een kind op de gang gezet toen de juf even weg was. Dus als ik jou was zou ik met de juf bespreken hoe omtegaan met ongewesnt gedrag en afspraken te maken.
Mariekje
Tango
01-02-2010 om 22:56
Grote groep
Ik ben het eens met Yvon, 8 kinderen is wel een erg grote groep om mee te lezen. Ze moeten dan lang op elkaar wachten en gaan dan klieren.
Ik lees zelf ook met groep 3 en groep 5-kinderen (voor groep 4 is een andere leesmoeder). Ik deel de groepjes zelf in (op avi-niveau) en dat zijn dan echt groepjes van hooguit 3 kinderen. Als er geklierd wordt, moeten ze de keer daarna alleen komen, vinden ze nooit gezellig dus dan kijken ze daarna wel beter uit.
Overigens bespreek ik ook regelmatig met de juf hoe het loopt.
angel3
03-02-2010 om 08:44
Gedaan!
Dank voor de reacties. Ik heb in middels met de juf gesproken. Ze vond het fijn om te horen. Ze zei dat ik zelf een oplossing mag bedenken maar dat ik ze ook gewoon terug kan sturen naar de groep en dan regelt zij het. De groep is op zich niet te groot. Ze gaan deels zelf aan de slag met letterbladen. Of met letterbakken. Deels lezen we samen wat woordjes. Soms om en om (groepje lezen, groepje letterbak). Op zich gaat dat best.
Bedankt voor jullie mening