Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Discriminatie door school bespreekbaar maken

Wij hebben onze kinderen allen tijdig ingeschreven op verschillende basisscholen, en inmiddels is de tijd gekomen dat scholen laten weten of ze onze oudste kunnen plaatsen of niet.
Helaas hebben wij, op een school na, alleen maar afwijzingen gehad. Iedere keer is het weer dat de school "vol" zit, terwijl buurtbewoners die iets jongere kinderen hebben en waarvan ik weet dat zij hun kind iets later hebben aangemeld wel een plekje krijgen.

Het probleem dat wij hebben met de enige school die wel onze oudste wil plaatsen, is dat het een school is waar veel problemen bestaan. Buurtbewoners waar wij contact mee hebben fietsen allemaal naar scholen verderop. Wij willen graag het heft in eigen handen nemen en willen dus  ons kind ook op een goede school verderop zetten in plaats van bewust ons kind op een slechte school dichtbij te hebben.

Wij hebben het vermoeden dat de afwijzingen in werkelijkheid gebaseerd zijn op de buitenlandse namen van mijn man en ik. Wat onzin is, wij zijn hier geboren, hebben beiden het vwo gedaan en daarna gestudeerd aan de universiteit en leveren geen zwakke kinderen met taalachterstand en aan. Alleen heeft geen enkele school op papier gezet dat hun voorkeur uitgaat naar andere leerlingen. Ze schrijven echt allemaal dat ze vol zitten!

Wij zouden toch graag met de besturen van deze scholen in gesprek willen om zodoende onze kinderen op een betere school te krijgen. Alleen weten wij niet goed hoe wij dat moeten aanpakken. Zeggen dat wij denken dat we gediscrimineerd worden is heel direct.

Hoe pakken we dit het beste aan?


Helaas kunnen basisscholen echt ‘vol’ zitten. Op de basisschool van mijn kinderen is er per leerjaar (dus ook groep 1) plek voor maximaal 74 kinderen. 

Daarnaast hanteren veel scholen voorrangsregels. Bijvoorbeeld broers en zussen op school, kinderen van medewerkers of kinderen die op het kinderdagverblijf zitten wat aan de school verbonden is. 

Misschien kun je nakijken bij de scholen die jullie hadden uitgekozen welke regels zij hanteren. 

Ik sluit mij aan bij de reactie hierboven. Scholen zitten helaas soms vol en hanteren voorrangsregels. Ik vind het wel erg makkelijk om het dan gelijk op discriminatie te gooien. "Wij zijn hier geboren, hebben beiden het vwo gedaan en daarna gestudeerd aan de universiteit en leveren geen zwakke kinderen met taalachterstand en aan." lijkt mij geheel niet relevant. Ook kinderen met een taalachterstand hebben evengoed recht om op een school geplaatst te worden. Hier discrimineer je mijn inziens zelf dus ook. Mocht je iets richting school willen ondernemen, ga dan open het gesprek aan. Zonder gelijk een oordeel te vellen. Misschien kunnen zij je wel heel goed uitleggen waarom een ander kindje wel geplaatst is.

Als die andere kinderen al oudere broers of zussen hebben, kan het best zijn dat ze daarom voorrang krijgen. Ik zou dat gewoon bespreken met de betreffende scholen. Scholen mogen je niet afwijzen om je naam/afkomst/opleiding. Wat wel soms gebeurt zijn schaduwlijsten voor aanmeldingen. Dan melden ouders hun kind veel eerder aan dan eigenlijk mag. Je moet het maar net weten. Maar dat mag dus niet.

Leene

Leene

07-05-2022 om 21:44

hmmmm. Ik heb wel andere ervaringen gehoord. Iemand die maar geen stageplek kreeg en toen hij- uit wanhoop- ondertekende  met ( ik noem maar wat) Martijn Jansen wel voor een gesprek werd uitgenodigd.
Wat ik zou doen is navragen bij ouders van de buurkinderen die wel zijn geplaatst sinds wanneer precies zij ingeschreven staan en of zij broertjes of zusjes op de school hebben. Want dan ga je inderdaad voor.
Als je er echt achter komt dat ze later staan ingeschreven en geen oudere broer of zus op die school hebben zou ik wel een gesprek aangaan. Niet gelijk beginnen met zeggen dat het discriminatie is. Mensen gaan dan gelijk met de hakken in het zand. 
Maar gewoon open vragen. Hoe kan het dat..... 

Leene

Leene

07-05-2022 om 21:54

Lisabette schreef op 07-05-2022 om 21:35:

Ik sluit mij aan bij de reactie hierboven. Scholen zitten helaas soms vol en hanteren voorrangsregels. Ik vind het wel erg makkelijk om het dan gelijk op discriminatie te gooien. "Wij zijn hier geboren, hebben beiden het vwo gedaan en daarna gestudeerd aan de universiteit en leveren geen zwakke kinderen met taalachterstand en aan." lijkt mij geheel niet relevant. Ook kinderen met een taalachterstand hebben evengoed recht om op een school geplaatst te worden. Hier discrimineer je mijn inziens zelf dus ook. Mocht je iets richting school willen ondernemen, ga dan open het gesprek aan. Zonder gelijk een oordeel te vellen. Misschien kunnen zij je wel heel goed uitleggen waarom een ander kindje wel geplaatst is.

Ook kinderen  met een taalachterstand hebben recht om op een school geplaatst te worden schrijf je.

Jaha.. daar is iedereen het mee eens. Maar niet te veel op de school van mijn kind... ( Not in my backyard).

Weet je Lisabetta... Dit kan wel een enorme jijbak zijn. Wil jij je kind op een school waar 90 procent van de kinderen Nederlands als tweede taal heeft?. En die scholen zijn er... Iedereen is het er mee eens dat die enorme segregatie niet wenselijk is in het onderwijs. Maar het is er nog steeds 

Ik denk ook niet dat wij dit gaan oplossen. TO wil haar kinderen op een bepaalde school en heeft het idee dat dit mogelijk niet lukt door haar buitenlandse achternaam. Dat kan ( zie stage verhaal wat ook allang bekend is). Maar we weten het niet. Ik zou denk ik zelf ook het gesprek aangaan.

Ik vind het niet helemaal eerlijk om TO dan gelijk om de oren te slaan met ' jij discrimineert zelf ook'

ik volg het niet helemaal. Je hebt bij meerdere scholen ingeschreven (waarom zo veel?) En bij alle scholen ken je buurtbewoners die wel geplaatst zijn.
Ben je zelf ook op al die scholen geweest om te kijken trouwens? Hier is dat wel gebruikelijk. Sowieso vind je bij het onderzoek doen toch ook al informatie over aanmeldleeftijd, voorrang, wachtlijst en dat soort dingen? En hoe vol de kleuterklassen zijn? Hier waren die een jasr erg vol, maar ze mochten geen kinderen weigeren.

Leene schreef op 07-05-2022 om 21:54:

[..]

Ook kinderen met een taalachterstand hebben recht om op een school geplaatst te worden schrijf je.

Jaha.. daar is iedereen het mee eens. Maar niet te veel op de school van mijn kind... ( Not in my backyard).

Weet je Lisabetta... Dit kan wel een enorme jijbak zijn. Wil jij je kind op een school waar 90 procent van de kinderen Nederlands als tweede taal heeft?. En die scholen zijn er... Iedereen is het er mee eens dat die enorme segregatie niet wenselijk is in het onderwijs. Maar het is er nog steeds

Ik denk ook niet dat wij dit gaan oplossen. TO wil haar kinderen op een bepaalde school en heeft het idee dat dit mogelijk niet lukt door haar buitenlandse achternaam. Dat kan ( zie stage verhaal wat ook allang bekend is). Maar we weten het niet. Ik zou denk ik zelf ook het gesprek aangaan.

Ik vind het niet helemaal eerlijk om TO dan gelijk om de oren te slaan met ' jij discrimineert zelf ook'

Aanvulling: Je hebt gelijk dat ik niet had hoeven zeggen dat TO zelf discrimineert. Dat is inderdaad overbodig en niet correct op basis van de openingspost. Mijn excuses dus TO. Dat had ik niet hoeven of mogen zeggen.

Oorspronkelijke bericht: Wat een aanvallende reactie. Ik zeg enkel dat TO haar kind om hele goede redenen niet geplaatst kan zijn. En dat argumenten als 'mijn kinderen hebben geen taalachterstand' niet relevant zijn voor de discussie. Ze kan beter vragen waarom de school haar kind niet kan plaatsen in plaats van zelf hier een invulling aan te geven. En ja, ik weet dat er scholen zijn waar 90% van de kinderen een andere moedertaal heeft. Sterker nog: mijn kinderen zitten op een basisschool waar het merendeel van buitenlandse komaf is. Ik zie dit eerder als een verrijking voor mijn kinderen. Natuurlijk weet ik dat discriminatie voorkomt. Maar op hoge poten naar een school gaan en met de besturen van scholen in gesprek willen omdat mensen uit de buurt wel zijn geplaatst. Dat vind ik inderdaad onverstandig. Op die manier begin je geen gesprek. Je beschuldigt een school zonder eerst vragen te stellen. Puur gebaseerd op een paar opmerkingen van buren en een kind dat niet geplaatst is. 

De plaatsingsprocedures moeten inzichtelijk zijn. 
Bovendien: hoe weet jij wanneer ouders hun oudste kind hebben ingeschreven? 

Het kan ook te maken hebben met de maand waarin je kind zou moeten starten, er dan geen plek is. Iets jongere kinderen zoals je schrijft krijgen wel een plekje; die worden welicht in een andere maand 4 jaar en starten dus op een moment dat er wellicht wel plek is. Zo is dat hier in ieder geval weleens aan de hand geweest.

Gingergirl schreef op 07-05-2022 om 22:26:

Het kan ook te maken hebben met de maand waarin je kind zou moeten starten, er dan geen plek is. Iets jongere kinderen zoals je schrijft krijgen wel een plekje; die worden welicht in een andere maand 4 jaar en starten dus op een moment dat er wellicht wel plek is. Zo is dat hier in ieder geval weleens aan de hand geweest.

Dat kan inderdaad. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen voorjaar- en najaarskinderen. Voor beide groepen wordt een x aantal plekken gereserveerd. Het kan daardoor voorkomen dat er voor jouw kind geen plek is en voor een ander kind met het zelfde geboortejaar wel.

Ik zou de scholen bellen om na te vragen hoe het zit. Als je echt zeker denkt te weten dat jullie gediscrimineerd worden dan zou je hiervan melding kunnen maken.  Ik weet echter uit ervaring dat veel scholen ook gewoon echt vol zitten. 

Een tijdje terug is er een school bij mij in de buurt hiervoor op de vingers getikt. Een ouder heeft zich na de afwijzing opnieuw aangemeld met een Nederlandse naam en was toen wel welkom... Diezelfde school heeft nu bij aanmelding verplicht gesteld dat ouders en kind eerst een rondleiding moeten hebben gehad anders wordt die aanmelding niet in behandeling genomen.

Waar gaan andere buitenlandse ouders bij jou in de wijk met hun kinderen naar toe? Als ze allemaal op andere scholen zitten dan die waar geen plaats is en die slechte school dichtbij, kan het heel goed zijn dat jullie zijn afgewezen vanwege een buitenlandse achternaam, maar weet je wel waar je kind eventueel heen zou kunnen. Bij mijn kinderen op school zitten uit twee wijken kinderen uit verschillende milieu's (ook laagopgeleide ouders van Nederlandse en buitenlandse komaf willen hun kind op een goede school) op school omdat de "goede" scholen dichtbij allemaal vol zouden zitten en zij hun kind niet op een "slechte" wilden hebben.

Leene

Leene

08-05-2022 om 23:22

Sanne1505 schreef op 08-05-2022 om 21:58:

Een tijdje terug is er een school bij mij in de buurt hiervoor op de vingers getikt. Een ouder heeft zich na de afwijzing opnieuw aangemeld met een Nederlandse naam en was toen wel welkom... Diezelfde school heeft nu bij aanmelding verplicht gesteld dat ouders en kind eerst een rondleiding moeten hebben gehad anders wordt die aanmelding niet in behandeling genomen.

Waar gaan andere buitenlandse ouders bij jou in de wijk met hun kinderen naar toe? Als ze allemaal op andere scholen zitten dan die waar geen plaats is en die slechte school dichtbij, kan het heel goed zijn dat jullie zijn afgewezen vanwege een buitenlandse achternaam, maar weet je wel waar je kind eventueel heen zou kunnen. Bij mijn kinderen op school zitten uit twee wijken kinderen uit verschillende milieu's (ook laagopgeleide ouders van Nederlandse en buitenlandse komaf willen hun kind op een goede school) op school omdat de "goede" scholen dichtbij allemaal vol zouden zitten en zij hun kind niet op een "slechte" wilden hebben.

Verbaasd mij niets helaas. Ik ben aan de ene kant allergisch voor het ' gelijk trekken van de discriminatie kaart' maar nadat ik heb gezien hoe er soms op mijn donker gekleurde buitenlandse collega werd gereageerd...soms steeg het schaamrood van plaatsvervangende schaamte naar mijn hoofd.

Ik snap alleen niet wat je bedoeld met eerst een rondleiding. Dan is er geen discriminatie? Dan kun je toch nog zeggen dat de school vol zit? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ben daarom blij dat er in onze gemeente een gezamenlijke inschrijving is. Scholen hebben daar dus zelf geen zeggenschap wie wel en wie niet. Broertjes en zusjes hebben voorrang en je hebt voorrang op de 6 dichtstbijzijnde scholen . En elk half jaar een verantwoording over de plaatsing. 
Plaatsingscijfers feb 2022 (kinderen geboren 1 mei tm 31 aug 2018) zijn gepubliceerd daar was 96% op eerste keuze. En 3% op keuze 2 En natuurlijk is het zuur als jouw kind niet op keuze 1 plaats staat maar nu weet je wel dat het eerlijk gaat.

Het kan helaas echt zo zijn dat je kind is afgewezen om de buitenlandse achternaam. Of omdat die in een straat/wijk woont waar ouders gemiddeld een laag inkomen hebben.

In mijn stad is er een stadsdeel met vijf scholen. Een ervan heeft louter buitenlandse leerlingen die met hun ouders in een flat/sociale huurwoning wonen. Die school heeft inmiddels klassen met  maar 15 leerlingen, omdat ze zo weinig aanmeldingen krijgen. Ze reclameren zelfs trots dat ze momenteel 9 klassen hebben die allemaal klein zijn... De vier andere scholen hebben vooral "witte" leerlingen die met hun ouders in een koophuis wonen. Intussen ken ik veel mensen die "gekleurde" leerlingen waren die elke dag naar een school veel verderop worden gebracht omdat ze alleen welkom waren op die kleine school. Het was aan het begin van de eeuw al een probleem...

De gemeente hier doet er niks aan omdat zij waarschijnlijk vinden dat er genoeg onderwijsplekken in dat stadsdeel zijn. Ze hebben zelfs die ene kleine school subsidie gegeven voor een nieuw schoolplein, terwijl die school over een paar jaar misschien niet eens meer kan bestaan wegens leerlingentekort. Ouders die van de tweede/derde generatie immigranten zijn en wellicht een goede opleiding hebben, pikken het niet meer als er alleen plek is voor hun kind op een slechte school.

De enige oplossing is misschien toch het probleem blijven aankaarten bij de gemeente. En ze de laten uitleggen hoe het kan dat alleen de school met problemen plek heeft.

Leene schreef op 08-05-2022 om 23:22:

[..]

Verbaasd mij niets helaas. Ik ben aan de ene kant allergisch voor het ' gelijk trekken van de discriminatie kaart' maar nadat ik heb gezien hoe er soms op mijn donker gekleurde buitenlandse collega werd gereageerd...soms steeg het schaamrood van plaatsvervangende schaamte naar mijn hoofd.

Ik snap alleen niet wat je bedoeld met eerst een rondleiding. Dan is er geen discriminatie? Dan kun je toch nog zeggen dat de school vol zit? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Volgens mij bedoelt ze dat ouders zich niet onder een andere naam kunnen aanmelden, door die koppeling met die rondleiding.


Hier een discussie over een school die misschien iemand heeft geweigerd om de afkomst: https://twitter.com/DENK_Amsterdam/status/1198935382009819136 Die school heeft heel duidelijk, beide keren verzonden door de administratie, eerst geschreven dat er in groep 3 geen plek is en daarna bij de "Hollandse" naam ineens wel. Het verschijnsel dat kinderen met een Nederlandse naam wel worden aangenomen heet blijkbaar "ethnisch profileren".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.