LaMama
02-07-2010 om 13:29
Dmt uitslag
Op school hebben we, naar aanleiding van het laatste rapport van groep 4, een discussie over de DMT uitslagen. Ik weet dat je ze niet mag koppelen aan de AVI die gelezen wordt (of hoe heet het nieuwe systeem), maar is het zo dat op elke school de DMT matig tot slecht gemaakt wordt?
Er wordt namelijk helemaal niet op geoefend op onze school en ik vraag me af of dat wel klopt. Hoe is dat op jullie scholen?
LaMama

ishtar
02-07-2010 om 15:51
De school weet ik niet
maar mijn kinderen deden het best goed op de DMT. En die werd inderdaad niet geoefend. Dat zou mi ook het doel voorbij schieten.
En hier in groep 6 wordt de DMT nog gewoon afgenomen.

Astrid
02-07-2010 om 21:07
Zegt niet zo veel
Ik hecht niet heel veel waarde aan de DMT test. Als je een sloom kind hebt zal hij nooit hoog score. Zoon heeft z'n hele basisschool loopbaan een C voor de test gescoord. Hij is in alles super sloom. Hier doen ze de test t/m groep 8. Tot het laatste rapport staat hij dus vermeld op je rapport. Hij was in groep 4 al AVI uit en is daarna gymnasium gaan doen. Toch nooit hoger dan een C gekomen.
Oudste dochter scoort altijd een A en was in gr. 3 al bijna AVI uit. Zij vindt het een sport om snel te zijn.
Jongste dochter is nu net klaar met groep 3 en het lezen wil totaal niet vlotten. Ze heeft nu net met moeite AVI 1 gehaald. Zij scoort op de DMT een C. Vind ik voor haar weer hoog.

Annet
03-07-2010 om 09:24
Hier ook altijd lager dan te verwachten
Hier twee kinderen die al vroeg avi-uit waren en verder ook hoog scoren op alle citotoetsen. Er is één uitzondering en dat is de DMT. Daar halen ze hoogstens een B voor.

M Lavell
03-07-2010 om 10:02
Techniek
Als het goed is werkt de school met een methode die aansluit op de dmt.
In de lessen worden per week/periode woorden gebruikt die ook in de dmt toets voorkomen. Er worden zinnen mee gemaakt, ze komen voor in verhaaltjes, etc. De woorden zijn dus wel bekend bij de kinderen.
Er is iets anders aan die dmt toets en dat is dat ze alleen daar op die manier lezen. Losse woordjes in een rijtje. Dat vraagt een bepaalde techniek en die wordt niet geoefend. De veronderstelling is dat die techniek uit de lucht komt vallen. Dat de kinderen zich niet in de war laten brengen door de onsamenhangendheid.
Die techniek kun je zelf oefenen.
DMT staat voor drie minuten. Je kunt met je kind af en toe 1 minuut zo snel mogelijk woordjes uit een lijst lezen en je kind daarbij coachen alsof het een wedstrijd is. Gewoon om de techniek van het snellezen eigen te maken.
Ander probleem: die DMT toets bestaat uit woorden van kort naar lang. In het begin worden de korte woorden nog gelezen, daarna niet meer.
Veel kinderen hebben juist met het lezen van de korte woorden extra moeite. Niet omdat ze moeilijk zijn, maar omdat ze ze hakkend hebben leren lezen. Dat hakken komt als een voorwaardelijk reflex terug en dat kost tijd.
De grootste tijdwinst is waarschijnlijk met korte woorden te halen.
Je kunt een woordenlijstje maken uit elk avi leesboek. Het maakt niet uit welke woorden het zijn. Het gaat om techniek. Kun je zelf eens kijken bij welke soort woorden kind de meeste tijd nodig heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Vic
03-07-2010 om 14:42
Ook eens een c
Mijn dochter heeft voor taalcito's en de DMT altijd de hoogst mogelijke A. Toen ze eens een C scoorde voor de DMT was iedereen zo verbaasd. Toen de juf vroeg wat er mis was gegaan antwoordde dochter dat ze eigenlijk moest plassen en zich daarom niet kon concentreren. Het is natuurlijk maar drie minuutjes, dus als je er even niet bij bent kun je niet meer compenseren.

appeltjeQ
04-07-2010 om 00:06
Ook
Hier ook slechter, als de stopwatch wordt ingeschakeld slaat ze helemaal dicht!