Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tinca

Tinca

05-10-2009 om 11:16

Dochter 6 jaar, (wil graag) engels leren

Mijn 6 jarige dochter spreekt al een klein beetje Engels. En verstaat veel. Dit omdat ze sinds baby blootgesteld is aan de Engelse taal. Ik en mijn man praten samen vaak Engels. Tegen dochter spreekt mijn man Nederlans (helaas niet Engens). Mijn man is Engelsman.

Dochter luisterd graag naar haar Engelse liedjes CD. Kijkt naar Dora en Diego, nu nog omdat jongere broer en zus ernaar kijken. Dit alles bij elkaar heeft haar toch meer geleerd dan ik eerst dacht. Ze vind het erg leuk als er een Engels sprekend iemand op visite komt. Dan doet ze erg haar best om Engels te spreken. Graag wil ik haar en mijn twee jongere kinderen de kans geven om goed Engels te leren. Wie heeft er tips hoe ik dit op een leuke manier kan doen?

Ik vind het jammer dat er op school geen engelse les wordt aangeboden.
Vooral tips over leuke kinderliedjes CD's zijn welkom.
Of luister cd maar maar misschien is dat nog te moeilijk? Misschien nog een ander ideeën?

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praten met papa

Er is op OOL een hoop te vinden over taalontwikkeling en tweetaligheid. Er is ook een leuk boekje in de handel 'hoe kinderen tweetalig opgroeien'. Ik zou denken dat als ze maar flink met haar vader praat (zelfs al praat hij Engels en zij Nederlands) ze al prima Engels leert. En misschien een zootje Engelstalige kinder-dvd's aanschaffen en boekjes in het Engels voorlezen. En Ceebeebies laten kijken

Voor zover ik weet moet je je van het Engels op de basisschool niet al te veel voorstellen. Ik zou het niet in de schoolse hoek zoeken eigenlijk, als je in huis een native speaker rond hebt lopen. Daar kan geen juf of meester in het basisonderwijs tegenop!

Groeten,

Temet

Jvo

Jvo

05-10-2009 om 13:48

Waarom?

Waarom praat je man geen Engels tegen haar, maar jullie onderling wel?

Wij zijn niet tweetalig, maar Engels wordt hier in huis wel veel gehoord/gelezen. We zijn Engelse websites voor de kinderen nooit uit de weg gegaan, ze keken als peuter gewoon naar BBC en toen mijn oudste (nu 10) eenmaal zelfstandig internet opging (met 4-5 jaar) merkte hij dat hij Engels nodig had als hij verder wilde.

Hij heeft het zichzelf dus geleerd, en in een razend tempo ook nog. Op school krijgen ze ook wel les, maar dat is voor hem al veel te simpel. Voor de uitspraak gaat hij naar een native speaking buurvrouw (de jongste (8) ook, want die is een inhaalslag begonnen ).

In jullie geval is de oplossing natuurlijk heel simpel...

Overigens kan je bij de 'witte boekenwinkel' oefenboekjes halen voor Engels, en misschien kan je een abonnement nemen op "Story Box" of "Discovery Box" (die lenen wij van de buuf).

En op internet is er natuurlijk genoeg te doen en lezen in het Engels (www.uptoten.com was hier favoriet).

leraar

leraar

05-10-2009 om 16:33

Gewoon doen

Wat jammer dat je man niet gewoon Engels met jullie dochter praat! Het is voor hem waarschijnlijk makkelijker en zij leert spelenderwijs Engels. Daar heeft ze later heel veel voordeel van, al was het maar op een reguliere middelbare school, maar tweetalig onderwijs in het VO is dan ook makkelijker.
Mijn zus heeft haar kinderen ook tweetalig opgevoed (man praat Frans) en kinderen kiezen automatisch de taal die bij de ouder past. Probeer het gewoon een tijdje, je dochter vindt het leuk en jij kunt het ook wel volgen. Succes!

Dank je wel rosa

Wij hebben gisteren een hele leuke middag gehad met jouw sites Rosa, dank je wel!!!
Nog een site om Engels te leren (echt gericht op kinderen die (nog)geeb Engels spreken: Mingoville/ Heel erg leuk

Tinca

Tinca

06-10-2009 om 20:59

Leuke tips...

Dankjes voor tips
Helaas wil Pappa geen Engels met dochter spreken. Daar heeft meneer geen zin in. Kost energie omdat dochter hem niet altijd begrijpt. Dus vandaar dat ik een andere manier zoek. Misschien kan ik hem nog overhalen. Het is het proberen waard. Verder heb ik veel aan de internet tips. Groetjes

Niet begrijpen

Mijn kinderen zitten op een school waar ze vanaf groep 1 engels krijgen. De engelse juf praat op school alleen engels, zowel tegen de kinderen als ouders als juffen. Mijn ervaring is dat de kinderen geen enkel probleem hebben met begrijpen. Ook kinderen die van andere scholen overkomen. Het gaat gewoon veel makkelijker. Ik speelde vroeger op de camping ook met allerlei nationaliteiten en kan mij niet herinneren dat ik hen niet begreep.

Jvo

Jvo

07-10-2009 om 12:32

Wat jammer...

..dat papa geen zin heeft om Engels met zijn dochter te praten. Natuurlijk begrijpt ze hem in het begin niet altijd, maar als hij volhoudt gaat het erg snel. En het hoeft ook niet continue, waarom niet alleen tijdens het eten? Of als ze samen op de fiets zitten?

Hoe jonger ze is als hij er mee begint, hoe eerder ze het oppakt. Ziet hij dan niet in dat hij haar een heleboel moeite op de lange termijn bespaart door Engels met de paplepel erin te gieten?

Tihama

Tihama

07-10-2009 om 16:21

Zo zonde

Kinderen hebben letterlijk een inprentingsperiode voor vreemde talen. Dat betekent dat je tot je 7e elke vreemde taal op native niveau leert. Daarna neemt het te halen eindniveau langzaam af. Vanaf 12 jaar blijft dat eindniveau ongeveer hetzelfde.
Dus je dochter heeft een fabelachtige kans om engels op native niveau te leren, maar je man ontneemt haar die kans.
Hij beseft vermoedelijk niet hoe belangrijk engels is voor de rest van de wereld. Hij is er aan gewend dat alle informatie op websites, studieboeken, televisie, congressen in zijn moerstaal aangeleverd wordt. Maar wij, normale stervelingen hebben dat allemaal moeten leren. En dan nog missen we nuances. De beschikbare informatie is zoveel groter als je vloeiend engels beheerst.

Weet je man dit allemaal wel?

Tihama

Tinca, klinkt zo negatief

Je man heeft daar geen zin in zeg je, dat vind ik erg negatief overkomen en als ik eerlijk mag zijn een zwak excuus. Geen zin, tja we hebben allemaal wel eens iets waar we geen zin in hebben toch?? Lijkt me nu niet zoveel extra moeite voor hem. Hopelijk is hij nog te overtuigen van het gemak voor je dochter (zeker omdat ze het zelf zo leuk vindt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.