Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-10-2008 om 20:49

Dochter (6) vindt het niet zo leuk op school

Hallo,

Mijn dochter is eind augustus 6 geworden en zit nu in groep 3. Zij is dus geboren in 2002 en nu is het zo dat de helft van de kinderen in haar klas uit 2001 komt. De kinderen die wel uit 2002 komen zijn vrijwel allemaal uit januari of februari. Ze is dus echt de jongste, ook wel in haar doen en laten. Met als gevolg dat mijn dochter slecht aansluiting vindt. Vorig jaar waren er 3 groepen 1/2, dit is gehusseld en daar zijn 2 groepen 3 uit voortgekomen. Vorig jaar had ze veel vriendjes om mee te spelen, ook veel speelafspraakjes. Maar dit waren eigenlijk allemaal kinderen die nu nog in groep 2 zitten.
Ik had al het idee dat het helemaal niet zo lekker liep in de klas, ook met haar werk. Ze is slim zat, vind het leren ook niet zo moeilijk, maar is er vaak helemaal niet bij met haar hoofd. Juf moet haar ook vaak op haar vingers tikken als ze niet oplet. Net vertelde ze me bij het naar bed brengen dat ze vaak zit te denken aan het buiten spelen en dat ze het idee heeft dat niemand met haar wil spelen. Heel slecht voor mijn moederhart kan ik je wel vertellen en dat ik zwanger ben en een overdaad aan hormonen heb helpt niet echt. Tijdens ons praatje heb ik me goed weten te houden, maar ik heb net wel een potje zitten brullen beneden.
Want wat moet ik hier nu mee? Ik kan toch de samenstelling van de klas niet veranderen en de juf ook niet. Morgen zal ik wel een gesprekje aanvragen bij de juf. Al zal het wel idioot zijn als ik daar zit te huilen.
Overigens heeft dochter rondom huis wel genoeg vriendjes en vriendinnetjes, als ze de kans krijgt is ze hele dagen van huis of zit de hele buurt hier. Dus ik heb niet het idee dat het aan dochter sociale kwaliteiten ligt.
Iemand van jullie nog goede ideeen om het schoolse leven voor mijn dochter leuker te maken?

grt, Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

21-10-2008 om 22:25

Bespreken

Eerst inderdaad met de juf bespreken. Misschien valt het allemaal best mee. Kinderen kunnen een verhaal soms wel groter maken dan het is. Als het eenmaal voor is gekomen dat ze met niemand konden spelen, maakt een kind er soms van dat het altijd zo is. Goed doorvragen bij het kind zelf is hierin ook belangrijk.
Verder vind ik het leeftijdsverschil wel heel groot hoor, niet helemaal handig hoe het is ingedeeld. Mag je best aangeven. Waarschijnlijk doen ze er niets mee, maar dan is het wel gezegd.
Verder kun je misschien zelf een beetje helpen door eens een kind uit de klas bij jullie thuis te vragen (evt. via de ouders), wie weet klikt het dan ineens wel heel goed.
Succes ermee!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2008 om 10:59

Vanmiddag

om 12.15 heb ik een gesprek met de juf. En wat ik daar dan mee moet weet ik ook niet.
Ik heb echt het idee dat het aan de samenstelling van de groep ligt. Weinig meisjes, die eigenlijk allemaal ouder zijn. Eén meisje wordt in januari al 8. Met één jongetje speelt ze wel graag, dat was vorig jaar ook al zo. Maar die heeft ook meer vriendjes en ook hij wordt volgende maand al 7. Dus zo dik als vorig jaar is dat ook niet meer.
Ik weet nu dus echt niet wat wijsheid is. Het even aankijken of aandringen op een andere groep nu we nog zo vroeg in het schooljaar zitten. Want de groepen zoals ze nu zijn blijven in principe ook tot groep 8 zo.

grt, Dendy

Maxime

Maxime

22-10-2008 om 11:17

Leeftijdsverschil

Hoi Dendy,

Hopelijk kan je dochter nog switchen naar een andere groep, maar mocht dat niet mogelijk zijn hoef je je denk ik niet tot groep 8 druk te maken hoor. Op een gegeven moment wordt het leeftijdsverschil steeds minder duidelijk. Mijn dochter (van augustus, dus altijd een van de jongste van de klas) werd uiteindelijk beste vriendinnen met een meisje wat was blijven zitten in groep 2, dat meisje was dus zeker 1,5 jaar ouder dan mijn dochter. Ok, het ligt ook aan hoe de kinderen allemaal zijn ingesteld, sommige blijven ook nog eens heel lang kinderlijk. Mijn dochter speelde altijd al graag met wat ouder kindjes en mijn zoon bijvoorbeeld kiest wat sneller jongere kindjes uit. Dus voor de samenstelling van een ideale klas moet er juist voldoende variatie in leeftijd zijn. Jouw kind heeft nu geen keuze en heeft alleen maar de keuze uit wat oudere kindjes.

Succes,
Maxime

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2008 om 14:34

Gesprek gehad

Ik heb met de juf gepraat en de juf had ook al gezien dat er geen klik was met de rest. Omdat ik vanochtend al had aangegeven dat het niet zo lekker liep had ze zelf vandaag ook al wat extra aandacht aan dochter gegeven. Tijdens het vrij spelen ging dochter alleen zitten tekenen en toen heeft juf geprobeert of ze niet liever met een ander kind in de poppenhoek wilde. Maar dat wilde ze niet. Het probleem zit dus ook wel een beetje in de eigenwijzigheid van dochter.
We kijken het nog maar even aan en proberen links en rechts wat te sturen.

grt, Dendy

Leeftijdsverschil

Het kind wat 8 wordt in groep 3 is ook in deze groep een uitzondering mag ik aannemen (en hoop ik). Verder is het toch normaal dat er tot een jaar leeftijdsverschil in een klas kan zitten. Uit je verhaal begrijp ik dat de school de 1 okt.grens nog gebruikt en is jou kind dus echt een jonge leerling. Maar ook al zouden ze 1 januari aanhouden dan nog heb je toch kinderen van jan. en dec. in 1 klas, dat is ook bijna een jaar leeftijdsverschil. Dat ze geen aansluiting vindt is natuurlijk wel jammer en sneu voor haar maar ik denk niet dat je het probleem moet zoeken in een half jaar tot driekwart jaar leeftijdsverschil. Misschien is de klik er niet, of het duurt gewoon wat langer. Sterkte met je dochter en een fijne zwangerschap gewenst.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2008 om 19:02

Nee

school hanteert de dec/januari grens. De kinderen van 2001 zijn gewoon kinderen die extra hebben gekleutert of die in groep 3 zijn blijven zitten.

grt, Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-10-2008 om 09:20

Mieke (ot)

Ik ben 22 dec uitgerekend, maar ik hoop echt dat de jongeman eerder komt. Ik heb momenteel bekkenklachten en een beurse rib, omdat hij me verrot schopt
Leuk dat je ernaar vraagt, een december2008-draadje is niet levend te houden)

grt, Dendy

Tanja

Tanja

26-10-2008 om 09:21

Nou

Bij mijn zoontje op school hanteren ze nog steeds de oktoberregel. Dus als je van na oktober bent start je in het volgende jaar gewoon in groep 1 en begin je in groep 0.
Uitzonderingen daargelaten.

Nee dus

Dendy:"school hanteert de dec/januari grens. De kinderen van 2001 zijn gewoon kinderen die extra hebben gekleutert of die in groep 3 zijn blijven zitten."
Nee dus. Of eigenlijk: een januari regel zoals de oktoberregel was, bestaat niet. De school dient de leerlingen een schoolloopbaan binnen acht jaar te bieden. Die opzet verenigt zich niet met het toepassen van de oude oktoberregel, maar ook niet met het op dezelfde manier toepassen van een andere datum. De kern is dat leerlingen niet blijven zitten, maar doorstromen op hun eigen niveau.
Eerder schreeft je:"Zij is dus geboren in 2002 en nu is het zo dat de helft van de kinderen in haar klas uit 2001 komt."
De regel, in beginsel binnen acht jaar doorstromen, leidt bij correcte toepassing tot een klas waarin de leerlingen in hetzelfde jaar geboren zijn. Voor groep 3 is dat dit schooljaar het jaar 2002 (ze zijn of worden 6 in 2008). Alle kinderen die ouder zijn (geboren in 2001 of eerder), zijn blijven zitten.
Als dat inderdaad de helft van de klas is, dan zou deze school zich moeten schamen. De inrichting van de school voldoet dan vanzelfsprekend niet aan de plicht in beginsel een schoolloopbaan binnen 8 jaar te bieden.
Groet,
Miriam Lavell

Leeftijd

hoi Dendy,

mijn dochter is versneld naar groep 3 gegaan, zit nu in groep 4, en verschilt minimaal 1/2 jaar tot 1,5 jaar met de andere meiden. het verschil valt bij haar niet erg op omdat er verschillende kinderen in haar klas zitten die net zo speels is als zij.

volgende week mag ze bijvoorbeeld naar een feestje van een meisje dat dan 8 wordt. mijn dochter is 6, wordt in februari pas 7. Maar het meisje wat 8 wordt, is net als mijn dochter nog volop bezig met poppen en barbies, speelt op het schoolplein ook 'elfje'.

wat ook veel uitmaakt is of het kind de oudste thuis is. Kinderen die de oudste zijn, blijven vaak wat langer speels, terwijl kinderen met grote broers/zussen vaak meegetrokken worden door hun broer of zus. Ik merk dat bij mijn jongste ook heel erg, die kijkt met grote zus mee naar Totaly Spies en Kim Possible terwijl oudste op die leeftijd nog met de jongste naar kabouter Plop keek.

Het is dus maar net wat voor type kinderen in haar klas zitten. Als in de andere groepen wel wat speelsere kinderen zitten, dan zal ze misschien daar wel aansluiting vinden).

Groetjes
Gruffalo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.