Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

22-02-2019 om 20:56

Dochter 8 jaar - ADD diagnose - grillige school scores

Hi!

Mijn dochter is nu 8 jaar en zit in een gemengde groep 3/4 klas. Door ziekte heeft zij veel les gemist vorig jaar, na de zomervakantie is ze wel in groep 4 geplaatst.

Al snel liep mijn dochter tegen problemen. Ze kwam niet mee met de lesstof. Mijn dochter loopt al sinds groep 1 hier tegen aan en gaat altijd met de hakken over de sloot over. Ze wordt wel door elke juf omschreven als een heel slim wijs meisje maar er komt weinig uit in de klas. Erg dromerig en slordig in haar werk.

Los van school heb ik mijn dochter in januari 2019 laten onderzoeken em daar kwam ADD uit. Daarnaast is er een intelligentie onderzoek gedaan met een score van verbaal 118 en performaal 93. Het verschil hiertussen vond de orthopedagoog die de test afnam erg hoog en werd dan ook een disharmonisch profiel genoemd. (???)

Het lagere performale score herkende school ook want dit vertaalde zich in de matige uitvoering van het werk op school.

School heeft in oktober een test cito afgenomen van groep 3, deze had mijn dochter echt zeer slecht gemaakt. Door deze uitslag is zij toen "teruggezet" naar de groep 3 zijde van de klas. Maar niet officieel blijven zitten. Nu is net in januari de cito van groep 3 nog een keer gemaakt samen met de rest van de klas. En nu scoort mijn dochter alles op 1, zelfs in de hoogste 10 procent. Op sommige vakken scoort ze zelfs al op E4 (eind groep 4) zoals lezen en taal.

Nu ben ik volledig in de war, ik heb het idee dat school ervanuit gaat dan mijn dochter volgend kaar groep 4 opnieuw moet doen omdat ze nu eigenlijk tussen groep 3 en 4 in hangt. Ik ben niet perse tegen doubleren op zich maar....

Mijn dochter is sociaal emotioneel verder dan haar leeftijdsgenoten, het feit dat ze nu al sommige vakken op eind groep 4 scoort bevestigd mij ook dat ze slim genoeg is. Aan de andere kant heeft ze heel veel moeite met de logica van rekenen, vooral in verhaalsommen gaat het vaak mis.

Ik denk dat de combinatie van ADD en de achterstand van vorig jaar door ziekte haar dit jaar een slechte start heeft laten maken. Maar dat dit wel in te halen is. (Denk ik)

Ik vind in gesprek gaan met school heel lastig omdat ik niet die moeder wilt zijn die denkt dat haar dochter heel slim is terwijl de resultaten zo grillig zijn. En wanner de resultaten heel goed zijn maar de juf begint over dat het technische aspect nog niet geautomatiseerd is dan is ze mij al kwijt. Soms lijkt het alsof ze zich vasthouden en wat er niet goed gaat terwijl er een hele hoop wel goed gaat.

Mijn vraag aan jullie is concreet:
Wat zegt het verschil tussen verbaal en performaal over het iq en leervermogen?

Is doubleren in dit geval nu juist slim of niet (voor en nadelen?

Kan het zijn dat door het terug plaatsen naar de groep 3 kant, mijn dochter niet wordt gestimuleerd of uitgedaagd om beter te presteren. Zo moest ze meedoen met hakken en plakken met groep 3 samen. om vervolgens 2 maanden later op lees avi E4 (eind groep 4) uit te komen...

Ik vind het heel verwarrend allemaal en ik denk de juf en de IB'er ook. Herkent iemand dit en heeft iemand hier tips
of adviezen voor ons.

Buiten dit alles is mijn dochter een lief rustig dromerig meisje die intens nadenkt over gekke onderwerpen zoals de dood/het oude egypte/ het universum/ rioolsystemen en zwaartekracht. Ze heeft ontzettend veel droge humor en trekt graag op met oudere jongens en meisjes uit de buurt.

Lieve groetjes!
Esmee

Pluk

Pluk

22-02-2019 om 23:20

Ik heb twee kinderen met een disharmonisch profiel. Over het algemeen is het verbale iq een goede voorspeller van het succes op school. Maar het betekent wel dat ze op sommige gebieden heel ver vooruit kan zijn en op andere gebieden achterblijft. Dus je hebt een flexibele school nodig. Met ADD zullen haar executieve functies en concentratie niet best zijn, Dat kan betekenen dat ze moeite heeft met het starten en overzien van taken. En dat resultaten heel wisselend kunnen zijn. Een rustige klas en een rustige plek zijn erg belangrijk.

Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

23-02-2019 om 00:28

Oh ja executieve functies..

Pluk, ik herken idd wat je zegt.

Haar auditief geheugen is zwak en haar werkgeheugen ook volgens het onderzoek ( zo uit mn hoofd)

Haar verbale eigenschappen zijn dan weer ver vooruit haar leeftijd (ook aldus het onderzoek)

Voor mij is dit zo tegenstrijdig dat ik zelf niet weet welke mening ik heb over wel of niet doubleren.

Ik heb binnenkort een afspraak met de juf, moet ik dan aansturen op een andere aanpak, RT of andere vormen van passend onderwijs om haar achterstanden nog meer uit de weg te helpen zodat ze toch over kan naar groep 5. Of mee gaan met de juf dat het goed is voor haar zelfvertrouwen om vooral successen te behalen op een lager niveau en dus doubleren.

Present

Mijn dochter zit in groep 5 en heeft een disharmonisch profiel met een nog groter verschil. Verbaal 128/performaal 91. Daarnaast heeft ze DCD (motorische ontwikkelingsstoornis) en vertoont ze kenmerken die je ook ziet bij ADHD maar doordat het niet duidelijk is wat oorzaak en gevolg is, durven ze er geen label te plakken. Ze is namelijk zeer leerbaar en corrigeerbaar. Grof gezegd functioneert ze op het niveau van groep 7/8 voor begrijpend lezen, ze is een goede groep 5'r met rekenen (1 op cito maar dus wel instructiegevoelig) en op groep 3 niveau qua schrijfvaardigheid, handvaardigheid en gymnastiek. Dat laatste is dus haar DCD. Deze combinatie heeft onze dochter erg gefrustreerd. Het heeft ons een jaar gekost om te begrijpen wat er aan de hand is en hoe daar mee om gegaan moet worden. Ze heeft geen leerachterstand opgelopen, maar had wel een slecht zelfbeeld en opstandig gedrag waar de gemiddelde puber niet aan kan tippen. Ook haar executieve functies waren matig.

Structuur, rustige omgeving, hulp bij het plannen van haar dagtaakbrieven, niet onnodig herhalen, instructies waar nodig in stukjes geven, terug vragen of ze opdrachten begrepen heeft en consequent eisen zijn dat ze het ook zo doet, controleren of ze rekent volgens de strategie die gevraagd wordt zijn wel dingen die belangrijk voor haar zijn. School werkt goed mee. Om de 6/7 weken hebben we een afspraak met de juf en de ib'r om te bespreken hoe het gaat, waar nog wat te doen valt en wat bijvoorbeeld door in ons geval de fysiotherapeut of psycholoog kan worden meegenomen of door hun wordt geadviseerd aan school.

Wat vindt jullie psycholoog die ADD heeft vastgesteld waar ze sociaal-emotioneel thuis hoort? Welke handelingsadviezen kan zij aan school geven? Kan ze doorgetoetst worden op de e3 en m4 zodat de hiaten aan het ligt komen waar eventueel met RT, verlengde instructies wat van haar achterstand kan worden ingelopen. Dat is met lezen immers ook gelukt als ze nu op e4 leest. Ik zou open het gesprek aan gaan en de samenwerking met school zoeken voor passend onderwijs en daar is maatwerk voor nodig. De vraag over volgend schooljaar groep 4 of 5 zou ik pas in mei/juni na de citoronde beantwoorden.

Pluk

Pluk

23-02-2019 om 00:39

Sociaal

Ik zou de groep kiezen waar ze sociaal het meest op haar plek is. De lesstof moet toch per vak aangepast worden. Het gevaar is dat je haar onderschat. Met haar verbale iq heeft ze ook uitdaging nodig. Executieve functies kun je trainen met kleine taakjes thuis. Tafel dekken en zo.

Pluk

Pluk

23-02-2019 om 00:41

Leg de focus op haar sterke punten. Daar groeit ze meer van dan als de focus ligt op zwakke punten.

Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

23-02-2019 om 00:42

Thanks!

Annaniem, thanks voor je tips em vragen!

De orthopedagoog waar het onderzoek vanuit komt heeft het verslag uitgebracht aan mij omdat ik het zelf had aangevraagd. maar ivm andere gemeentes moet school samenwerken met een SWV van de eigen gemeente dus is het verslag doorgestuurd naar een andere orthopedagoog binnen de samenwerkingsverband. (Ik vind t nogal ingewikkeld hoor) die zal het dan moeten oppakken maar school waarschuwde mij dat dit proces wel 3 maanden kan duren.

Mag een school alvast doortoetsen of moeten ze wachten tot de toetsronde van juni?

Ik heb de orthopedagoog toen wel gevraagd wat zij ervan vond, wel of niet doubleren (moeilijke vraag) ze zei op basis van sociaal emotioneel of het iq niet. Maar dat ze niet kan oordelen hoe het op school er aan toe gaat met zn didactisch niveau. Begrijpelijk antwoord vond ik.

Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

23-02-2019 om 00:55

Thanks Pluk!

Thuis laat ik haar zoveel mogelijk haar interesses verdiepen, haar leesvaardigheid is juist gegroeid door haar heel veel te laten lezen over de "gekke" vragen die ze stelt.

Haar juf vind ik echt wel een goede juf, ze "ziet" mijn dochter echt. Echter blijft het een drukke baan voor een juf dus zeker geen tijd voor 1 op 1.

Ik krijg er kriebels van als ik zeg "oh wat kan ze toch goed schrijven al!" Het antwoord dan is "ja maar ze heeft nog niet de officiele schrijftechniek onder de knie dus toch nog even met groep 3 mee"

Of als ik zeg " ze kan al de tafels van 2 3 en 5 uit haar hoofd, dat is toch goed?" Het antwoord is dan " ja dat is automatiseren, maar de techniek van maalsommen kent ze nog niet. Dus nog even met groep 3 mee"

Maar dan hoor ik dat de andere ouders dit antwoord ook krijgen maar die dan wel gewoon in met groep 4 mee mogen doen.

Ik wil niet dat mijn dochter gedemotiveerd raakt, thats it. Tot nu toe is ze nog steeds een vrolijke zelfverzekerd kind maar ze zegt wel vaker, ik ben zeker gewoon dom he. Omdat ze als enige groep 4 kind met groep 3 moet meedoen.

Tamar

Tamar

23-02-2019 om 06:12

Thuis

Krijg je haar thuis aan het werk? Dan zou je de juf kunnen vragen wat precies haar zwakke punten zijn en die oefenen in een 1 op 1 situatie. Met zo'n iq moet ze gewoon over kunnen. Ik ben niet zo voor zittenblijven omdat de ontwikkeling op die leeftijd met rare sprongen gaat. Dan heb je op de middelbare school wat speling. 1 van mijn kinderen kwam maar niet op avi 1 en zat toen ineens op avi 3. Dat kwam doordat hij iets ontdekte dat hij leuk vond om te lezen.

Pluk

Pluk

23-02-2019 om 09:36

Leestip

Druk en Dromerig gaat specifiek over add en adhd bij meisjes. Daarin staan hele praktische tips voor ouders en school.

Ik zou denk ik een paar keer iemand 1 op 1 met haar rekenen laten oefenen. Dan zie je precies waar het mis gaat. Kinderen die zo buiten het gemiddelde vallen kun je niet helemaal overlaten aan school.

Elizabeth

Elizabeth

23-02-2019 om 14:20

Basis

De basis moet wel goed zijn natuurlijk. Omdat ze niet met groep 4 mee kon komen en alle jaren net aan over is gegaan is er duidelijk aan de basis. Daarom is groep 3 nu nog een keer doen geen gek idee. Ik zou wel een duidelijk plan van school willen. Of groep 3 nog een keer doen of komend schooljaar doubleren in groep 4. Niet nu halfslachtig met groep 3 en groep 4 meedoen en dan in groep 5 weer tegen dezelfde problemen aanlopen.

Marianne

Marianne

23-02-2019 om 14:26

Remedial teacher

De basis moet inderdaad goed zijn. Maar een kind dat zo grillig scoort nog een jaar in groep 3 zetten is natuurlijk vreemd. Is er al gekeken waar ze dan precies op uitvalt? Wat beheerst ze nog niet? Hoe groot is dan die achterstand en is er geen remedial teacher op school die dat bij kan werken?
Het lijkt alsof juf de remedie al gevonden heeft en niet meer openstaat voor iets anders. Als ik jullie was zou ik eens met de IB-er of met de directie gaan praten. Want waarom zou blijven zitten de meest ideale oplossing zijn?

Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

23-02-2019 om 15:03

thanks voor alle ervaringsverhalen!

De juf was nieuw en kende mijn dochter nog niet. Ze stelde voor om "opnieuw" te beginnen op groep 3 niveau en zo omhoog te klimmen naar het niveau welke mn dochter wel aankan. Omdat meedoen met groep 4 nogal lastig ging in het begin van t schooljaar. Ik vond het een goed idee maar wil nu wel omdat mn dochter echt in sprongen vooruit gaat doortoetsen en echt achterhalen op welk gebied ze echt achterloopt en op welke gebied het goed gaat.

Het betreft een kleine school met een overbelaste Ib'er. Zij riep helaas bij het eerste gesprek al: school is hierbij handelingsverlegen dit moet doorgestuurd worden naar passenderwijs. Dat is nu dus ook gebeurt (denk ik). Intussen doet de juf haar best.

Juist omdat het al een bekend "probleem" is dat ze moeilijk meekomt. Ze heeft wel het niveau maar doet er langer over om er te komen maar dan doet ze het wel in grote sprongen vooruit. Dit gaat denk ik altijd wel zo blijven.

Ik ben echt geen tegenstander van blijven zitten, denk alleen dat blijven zitten alleen niet de oplossing is. Vooral sociaal emotioneel voorzie ik problemen.

Ik heb jullie tips dankbaar genoteerd en ga er mee aan de slag (vooral met RT denk ik wel dat er winst te behalen is!)

Ik wilde met dit bericht graag horen hoe andere ouders hiermee omgaan omdat ik persoonlijk geen andere ervaringen heb op dit gebied. Mijn jongere zoontje is totaal anders, veel actiever en sneller van begrip! Terwijl mijn dochter juist trager lijkt maar weer veel meer diepgang lijkt te hebben.

Elk kind is uniek! En ik wil haar uniekheid bewaken, uiteindelijk is een gelukkig kind het doel ongeacht welke klas.

Maar ik wil het ook niet klakkeloos met school eens zijn omdat ik het zelf niet weet en achteraf met een ongelukkig kind zitten. Dus met jullie tips en ervaring kan ik het gesprek volgende week met meer "deskundigheid" voeren.

Doortoetsen

Doortoetsen kan altijd. Ze kunnen dat met de cito doen. Ze weten dan waar ze didactisch staat en waar de basis dun is. Als schrijfvaardigheid het enige criterium is dan zou mijn dochter nu niet in groep 5 zitten. Vraag ze maar eens of alle kinderen in groep 4 een lll of hoger scoren op taal en rekenen. Waarschijnlijk niet, er zullen er immers ook uitstromen naar vmbo k. Dus ook dat is niet de norm. De vraag is of ze in staat is om de komende maanden haar basis te verbeteren op met name rekenen dat ze mee kan naar groep 5 waar ze qua iq en sociaal gezien hoort.

Passend onderwijs is maatwerk. Maar ze heeft er recht op! Bijzonder dat het op de kleinheid van de school wordt gegooid. Dat is jullie probleem niet. Net zoals het raar is dat ze advies van hun eigen orthopedische dienst willen. Waarom tijd verspillen, het kind frustreren als er al een advies is waar op gestart kan worden? Dus vraag om een handelingsplan van school en plan na een week of 6 een vervolg afspraak met juf en ib'r om te bespreken waar ze didactisch staat en wat er in het handelingsplan staat qua doelen, hoe de doelen bereikt gaan worden en of dat vervolgens ook het gewenste resultaat geeft. Wanneer school zich handelingsverlegen gaat stellen, komt het bijzonder/speciaal onderwijs in beeld!

Wij hebben ook een kleine school, 125 kinderen.. en de Ib'r werkt elke donderdag een half uur met mijn dochter en geeft haar instructies/feedback voor de opdrachten die ze de rest van de week moet doen. De juf geeft op de taakbrief aan wanneer ze er aan kan werken. Wij spreken de juf en de Ib'r elke 6-8 weken op het moment over het handelingsplan, haar functioneren en welzijn. Het gaat hier in goede harmonie. We hebben immers ook hetzelfde doel; een gelukkig en gezond kind dat tevreden is en leert. Handelingsverlegen hebben ze zich hier niet genoemd en gaan ze ook niet doen.

Kasten

Kasten

24-02-2019 om 15:11

Hier ook een ervaringsdeskundige

Mijn zoon heeft ook een disharmonisch intelligentie profiel met een verschil van 50 punten. Wij zijn al sinds de kleuterklas bezig sinds zijn juf toen aan gaf dat hij motorisch achterliep.
Fysiotherapie, ergotherapie, 3 adhd/intelligentie testen, dcd test, wiebelkussens, koptelefoon, speciale stoelen, laptop, studybuddy, hulp via jeugddienst, school is cool, rt en medicatie zijn o.a. dingen die wij geprobeerd hebben. Heel wat dus! Haha.

Nu is elk kind ondanks dezelfde diagnose natuurlijk anders. Bij mijn zoon heeft medicatie, structuur, werk maken op kopieerbladen/computer en bijv de aanpak van de meichenbaum methode het meeste geholpen. Het meest lastige voor kinderen met een laag performaal iq is het uitvoeren/organiseren en plannen van hun taken. Ik zou in ieder geval kijken of school bepaalde dingen qua organiseren makkelijker voor haar kan maken.

Mijn zoon heeft elk jaar op elke cito anders gescoord, er was echt geen peil op te trekken.
Het uiteindelijke advies van mijn zoon was mavo/havo en daar konden zowel wij als alle leerkrachten zich goed in vinden. Maar toen wij in de zomervakantie de laatste uitslag van wederom een iq test kregen (zijn kloof werd steeds groter en daarom meerdere keren getest), zei de psycholoog dat hij beter naar het speciaal onderwijs kon gaan omdat mavo/havo veel te hoog gegrepen zou zijn...Nou heb ik echt wel vertrouwen in het kunnen van de psycholoog, maar zij kent natuurlijk niet mijn/iemand zijn, kind.

Inmiddels staat hij gemiddeld een 7, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Hij krijgt rt en 1 keer per week komt er iemand van een organisatie hem helpen met het plannen en helpen bij zijn huiswerk.

Het kost in ieder geval veel begeleiding van zowel school als ouders, maar is gezamenlijk zeker mogelijk!

Heel veel succes!

Kasten

Kasten

24-02-2019 om 15:13

Ter aanvulling

Ik heb hier wel eens de vergelijking snelle computer, langzame printer voorbij zien komen.

Klopt bij mijn zoon in ieder geval precies!

Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

25-02-2019 om 00:02

Annaniem

Je zet me wel aan t denken! De lb'er is fulltime leerkracht. Na het lezen van t verslag zei ze meteen dat dit boven haar petje is en dat ze hulp van passenderwijs zal moeten inschakelen voor extra begeleiding.

Ik ga aandringen op meer gesprekken. Want tot nu toe gebeurt er vrij weinig en als ik de lb'er aanspreek zegt ze als eerst hoe druk ze t wel niet heeft. Ik snap dat wel maar het mag niet mijn dochters probleem worden.

Mijn school "wint" met 76 leerlingen!

Esmeevdpoel

Esmeevdpoel

25-02-2019 om 00:03

Kasten

De computer/printer gaat hier idd ook op! Goeie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.