Angela
29-10-2011 om 09:36
Dochter de laatste tijd brutaal op school
Gisteren kreeg ik een briefje van de juf van me dochter met een hoop klachten over het gedrag van me dochter de laatste weken. Het komt er op neer dat ze een grote mond heeft tegen de juf en de stagemeester en zich overal mee bemoeid.
De juf heeft aangegeven dat ze graag met mijn man en mij er graag een keer wil over hebben om afspraken te maken omdat dit gedrag niet door kan gaan volgens de juf. Wat kan ik eigenlijk verwachten van zon gesprek en wie heeft er ervaring mee?
Merk ook wel dat ze de laatste tijd wat mondiger is maar heb niet het idee dat ze slecht in haar vel zit. Hoop toch echt dat dit een fase is.
Met vriendelijke groeten,
Angela

wil40
29-10-2011 om 23:06
Verandering gedrag
Het is fijn dat er een gesprekje komt. De leerkracht vind je dochter de laatste tijd brutaler worden en ze bemoeit zich overal mee. Het kan een verandering zijn omdat ze stoer wil doen,misschien tegenover klasgenoten(?) haar grenzen aan het zoeken is.
Je hoort meer over haar gedrag tijdens dat gesprek en ik zou dat prima vinden. Er is misschien een grote verandering in haar houding tegenover volwassenen of alleen het gezag op school. De leerkracht begint er niet voor niets over. Als tijdens het gesprek blijkt dat je dochter inderdaad bijhoorlijk brutaal is, dan kan je daar thuis met haar over praten.
Misschien is ze niet brutaal, vindt ze zelf, en komt haar gedrag voort uit onzekerheid. Uit ze haar onzekerheid door iets tè mondig te worden.

Marjolein
31-10-2011 om 08:25
Eerst gesprek met je dochter
Wat vindt zij ervan? Herkent ze het? Vraag aan je dochter over welke voorvallen de juf het zou kunnen willen hebben, omdat je niet graag onvoorbereid in dat geprek zit.
Dan weet je al iets meer, en heb je straks het verhaal van twee kanten.
En misschien is het niet gek om haar mee te nemen? Hoe oud is ze? Het gaat over haar gedrag. Of dat misschien bij een vervolg gesprek te doen.
Maar hoe dan ook betrek haar erbij.

Angela
31-10-2011 om 14:22
Reacties
Bedankt voor de reacties. Ze is 11 en zit in groep 8. Manlief en ik denken dat ze behoorlijk begint te puberen.
Heb in iedergeval morgen middag een middag een gesprek met de juf. Heb ook gisten met me dochter over gehad. Na veel doorvragen heeft ze toegegeven dat ze behoorlijk brutaal is geweest. En moet zeggen ondanks dat ik het goed vind dat ze open en eerlijk is geweest ben ik behoorlijk geschrokken.
Bijvoorbeeld tegen de stagemeester zeggen: wat is jouw probleem. Of tegen de juf: Hou je mond. En zomaar mee bemoeien met een ruzie wat haar niet aangaat. Pfff pubertijd.
Met vriendelijke groet,
Angela

wil40
02-11-2011 om 22:44
Angela
Ben best benieuwd hoe het gesprek is verlopen. Laat je dit nog weten, als je wilt natuurlijk?

Angela
03-11-2011 om 11:15
Gesprek gehad (lang)
Nou heb dus dinsdagmiddag een gesprek gehad met de juf. Het was een goed gesprek. Wat mijn dochter vertelde heeft de juf ook bevestigd. Waar ik ook van geschrokken was toen ze met een ruzie tussen andere mee bemoeide aan andere meisje heeft geduwd terwijl zij er niks mee te maken had met die ruzie.
Juf heet tot nu als iets deed wat niet mocht gepraat en op haar donder gegeven. En beloofde me dochter dat ze het niet meer zou doen. Tot dat incident bij die ruzie heeft ze mij uitgenodigd voor een gesprek. Heb nu samen met haar juf afgesproken dat bij een volgende incident consequenties zijn. Dus nablijven of strafwerk mee naar huis.
Heb ook met me dochter gepraat en zij vind het maar saai en alles stom op school. Denk dus ook dat ze toe is om naar de middelbareschool te gaan.
Vriendelijke groeten,
Angela

wil40
05-11-2011 om 23:08
Komt goed
Als het gesprek een beetje indruk heeft gemaakt op je dochter, komt het vast goed. Fijn dat het een goed gesprek was.