Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter doet het slecht op school?

Hallo

Mijn dochter is 8 jaar en zit in groep 4

Ze doet het niet zo goed op school, heeft een slechtewerkhouding, is snel afgeleid.
Zegt zelf school wel leuk te vinden, vind alles wel saai en zegt vaak al voor dat ze de opgave ziet ik snap het niet. Wanneer ik er samen met haar naar kijk en vraag wat is de vraag dan snapt ze het vaak wel. In de coronatijd heb ik zelf thuis met haar het thuisonderwijs gedaan , in de 1op 1 aandacht,vond ik dat ze de stof goed beheerste.
Op school komt het er niet uit. Maakt de opdrachten vaak fout, en werk vooruit in haar taak terwijl juf nog aan het uitleggen is en heeft vervolgens alles fout. Wanneer ze thuis komt en ik vraag hoe ging het vandaag zegt ze vaak ik had alles fout of alles goed zonder te blikken of te blozen. Zegt ook vaak het boeit mij eigenlijk ook niks.

Ze gaat nu wel over na het volgend jaar omdat we zowel de juf als wij niet zo goed weten wat we hier mee moeten. Ik heb meer het idee dat zij niet tot .een komt en dus zie ik niet de meerwaarde van zittenblijven.
Als ik zegt dat ze wel overgaat maar dat we thuis dan nog wel moeten oefenen word ze boos en zegt ik het vakantie dus dan hoef ik niet meer voor school te doen. Als ik dan zeg dat het wel nodig omdat het niet zo goed gaat op school, zegt ze ach het boeit mij eigenlijk ook niet.
Het is een dames met een eigen wil, bepaald zeof wat ze aan wil en wat niet.gaat haar eigen gangetje, wat men van has vind kan haar niet zo veel scheelen, heeft veel vriendjes en vriendinnetjes.

Haar werkhouding is vanaf groep1 al aan de orde geweest, ook toen al had ze soms weinig interesse in de werkjes die ze moest maken. In groep 2 was er twijfel wel of niet over, op advies van de schooldokter die vond dat ze de kinderen in de klas overmande wel naar groep3 moest. In groep3 niet een hoog vlieger maar uiteindelijk wel voldoende om over te gaan.

Nu is het de bedoeling dat we thuis de stof van afgelopen school jaar gaan herhalen en aan de werkhouding gaan werken. Mocht dit niet werken, wil school een intelligentie test doen?

Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden, misschien iemand hier ervaring mee.

Ze kan wel goed lezen, en ook de keer somen gaan heel goed zonder echt te oefenen.

Guera

Guera

24-06-2020 om 08:45

met als doel?

wat zou het doel moeten zijn van thuis oefenen en werken aan werkhouding?
Ze is nog heel jong. Laat haar lekker haar weg volgen. Zorg dat ze lol houdt in school. Veel belangrijker.

Koffiekop

Koffiekop

24-06-2020 om 10:06

Moet het 'goed gaan' op school dan?

Ik vind het net als Guera het belangrijkst dat mijn kind met plezier naar school gaat. Zolang ze voldoendes haalt is het wat schoolwerk betreft prima, lijkt mij.
Van het woord werkhouding krijg ik, zeker in groep 1, echt vlekken in mijn nek. Spelen, dat moeten ze in groep 1. En je moet de kinderen speels uitdagen om wat te leren. Uitvinden hoe je hun interesse kunt wekken, en zoeken naar hun manier van leren. Niet ze standaard verplicht in een bankje zetten met de opdracht een werkje te maken, binnen een bepaalde termijn. Sommige kinderen, waaronder mijn oudste, komen nooit meer over de schade van dat keurslijf heen...

Ze is snel afgeleid, tja, daar hebben meer kinderen last van. Dat ze slecht de opdracht leest en al gauw zegt dat ze iets niet kan, dáár zou ik mee aan de slag gaan. Een opdracht samen fileren kan daar goed bij helpen. Wat staat er precies? Lees eerst de hele vraag goed door! Bedenk dan wat er van je wordt verwacht. En daarna bedenk je hoe je het aan moet pakken om bij het goede antwoord te komen. Ik hamer er bij mijn oudste (intussen bijna 20) ook nog steeds op om de opdracht eerst helemaal goed door te lezen. Die begint ook al na de eerste zin te schrijven bij wijze van spreken.

Laat je niet gek maken hoor!

Breder

School wil de intelligentie testen, maar dat is in het belang van hun dossier opbouw. Scoort ze laag/onder gemiddeld dan is de deur naar het speciaal onderwijs open gezet. Hoe ze thuis is, is niet wat ze op school zien en andersom. Jullie zien de potentie, school ziet de belemmeringen. Hou het testen in eigen beheer! Jij als ouder hebt dan invloed op de test, maar ook op welke resultaten je deelt en hoe daarmee moet worden omgegaan.

Intelligentietesten moeten op de juiste wijze worden gedaan en worden uitgelegd. Hiervoor moet je ook breder kijken of er redenen zijn die het maken van zo'n test beïnvloeden. Een kind dat snel afgeleid is, is dat ook bij een IQ-test. Dat gaat ten koste van de snelheid waardoor ze lager scoort, maar daarmee is ze dus niet automatisch "dommer". Je zult in zo'n geval dus aan concentratie moeten werken.

Ik denk dat je dus breder moet kijken dan alleen intelligentie. Hoe kan haar gedrag en werkhouding verbeteren, want dat is waar ze nu op vast loopt. Dat is een vraag die je kunt voorleggen bij een huisarts. De huisarts zal dan doorverwijzen naar een kinderpsycholoog. Deze stap is nodig om de testen vergoed te krijgen maar de psycholoog moet wel een contract met jouw gemeente hebben. Hou rekening met wachtlijsten. De psycholoog zal naast de IQ-test, een observatie (laten) doen in de klas, andere testjes afnemen op het gebied van gedrag etc. Je krijgt dan uiteindelijk een breder beeld maar ook advies en eventueel begeleiding over hoe je kind thuis en met school geholpen kan worden.

Maar nogmaals blijf in controle. Maak een afspraak met juf/ib'r in de eerste 2 weken van het nieuwe schooljaar voor een handelingsplan. Hoe gaat school haar begeleiden, wat willen ze van de ouders, welke resultaten denken zij en jullie te halen en dan weer evalueren met de herfstvakantie.

40er

40er

24-06-2020 om 11:14

Klasgenoot

Van mijn zoon had dat destijds ook. Vervelend doen, slechte cijfers noem maar op. Uiteindelijk bleek hij zich te vervelen, heeft een klas overgeslagen en was weer een gezellig kind in de klas. Het hoeft dus niet te zijn dat ze het niet kan, kan ook juist wat anders zijn.
Annaniem noemde al, testen in eigen beheer houden, kan ik je ook alleen maar adviseren!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-06-2020 om 12:17

Mwah

Een kale intelligentietest door school laten doen zou ik niet goed vinden. Dat zou dan een kaal cijfertje zijn en echt een momentopname. Dat komt in een schooldossier en kan je kind nog jaren achtervolgen, op een hele vervelende manier.

Zo’n test is meestal onderdeel van een breder onderzoek waar ook een duidelijke hulpvraag bij past. ‘Waarom is mijn kind zo snel afgeleid’

Wij hebben er jaren geleden nadrukkelijk voor gekozen om zelf een orthopedagoog in te schakelen. Wij kregen zelf de resultaten en konden zelf kiezen of en wat we deelden met school.
Nu nog, in groep 7, is ons weer gevraagd of dat wat wij hebben gedeeld met school in de overdracht mag voor het vo.

Het kostte wat, maar was hier gewoon ook de moeite waard.

Pluk

Pluk

24-06-2020 om 13:01

Vakantie

Vakantie is vakantie hoor! Ik zou zeker niet meer haar gaan werken als ze daar geen zin in heeft. Ik zou wel zelf een onderzoek laten doen. Het kan alle kanten op met jouw verhaal, van hele hoge tot lage intelligentie of kenmerken van ADD oid. Wel in eigen beheer doen en vooral vragen om handvatten.

Annie

Annie

25-06-2020 om 00:45

Oefenen!

Ik zou wel met haar gaan oefenen, en het dan zeker geen oefenen noemen.
Er zijn zoveel manieren om speels te oefenen met de stof, zoek naar manieren waarop dit leuk is voor haar, wat sluit aan bij haar. Leuke spelletjes, samen lezen, liedjes zingen, muziek maken, naar musea, koken, wat dan ook.
(op dit niveau maakt het sowieso niet uit wat je doet, overal kun je makkelijk taal en rekenen in integreren)

Bijkomend voordeel is is dat je haar 'werkhouding' dan ook goed in de gaten kunt houden en misschien zelf wat meer zicht krijgt daar in.

Tamar

Tamar

25-06-2020 om 12:57

rekenen

deden wij met samen bakken. Hier staat 200 gram bloem, maar ik vind dat te weinig, hoeveel is 2x zoveel? En hoeveel boter hebben we dan ook alweer nodig ?

Verder herken ik het enorm, als ik tafels probeerde te stampen ging mijn oudste gillen. Mijn zoon heb ik in wanhoop zelfs geld beloofd, maar hij ging toch onder de tafel liggen krijsen. Nu doet hij VWO. Maar het was een hele lange weg. vaak gooien de ouders het dan op hoogbegaafdheid en de school op ADHD of zoiets. En dan sta je tegenover elkaar, want het kan allebei waar zijn. Daarom is het zo belangrijk om eventueel onderzoek in eigen hand te houden: wat wordt er onderzocht, en wat wordt daarmee gedaan? En alleen uitkomsten die in jouw straatje passen laat je aan de school zien.

De school heeft niet alleen het belang van jouw kind voor ogen, maar vooral dat van de school. Dat heb ik met schade en schande moeten leren.

Tango

Tango

25-06-2020 om 17:01

School

Met de vraag van school (thuis de stof van groep 4 herhalen en werken aan de werkhouding) zou ik absoluut niet akkoord gaan. Dit is een stuk wat school op moet pakken en als zij daar hulp bij nodig hebben moeten ze die inzetten. Als ouder moet je ouder kunnen blijven en geen strijd krijgen over schoolwerk. Af en toe eens iets leerzaams thuis doen is prima, maar geen heel leerjaar herhalen. Echt te gek voor woorden dit.
Verder zou ik inderdaad via de huisarts een onderzoek aanvragen, zodat je het in eigen hand houdt. Een kale IQ test is inderdaad niet voldoende. Er is meer informatie nodig.
Je dochter gaat met plezier naar school. Ze heeft dus niet het gevoel dat ze overvraagd wordt lijkt mij. Ik zou bijna eerder denken aan juist een hoog IQ omdat het werk wat ze nu krijgt haar niet lijkt te interesseren. Maar dat weet je pas als je het laat onderzoeken.

ah, herkenning

Nou was het onze jongste met 3 broers erboven die allemaal klassen hadden overgeslagen, dus het idee dat ze toch wel slim was maar om andere redenen niet goed presteerde was al snel aanwezig.

Op school deed ze aanvankelijk zo goed als niks. De leerkrachten wilden er niet teveel druk op zetten en lieten dat maar een beetje gaan. Dat was precies de verkeerde aanpak. Na testen bleek ze hoogbegaafd en zijn we overgestapt naar een school met een aparte klas voor hoogbegaafden. De leerkracht hier stelde wel eisen aan haar en toen bleek ze toch veel meer te kunnen dan gedacht (de eerste weken was ze verschrikkelijk chagrijnig elke dag, omdat ze nu opeens dingen 'moest', haha)

Toch bleef het ook hier op sommige vlakken moeizaam. Met name rekenen was vaak dramatisch (ze was er ook van overtuigd dat ze dat niet kon). Uiteindelijk bleek ze ADHD te hebben (nou ja, dat dachten wij al vanaf de geboorte, maar nu werd dat bevestigd). Na het starten met medicatie is ze in korte tijd niveau's omhoog gegaan! Dat was met name erg fijn voor haar zelfbeeld, want ze zag zichzelf inmiddels als heel dom...

Inmiddels is ze 11 en zit in VWO 1. Afstandsonderwijs is niet helemaal haar ding, maar gelukkig mag ze nu steeds op school werken, daar gaat het wel goed.

Kortom, ik zeg ook: testen. In eigen beheer. En dan verder zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.