Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fianna

Fianna

24-11-2011 om 23:04

Dochter groep 1 loopt voor

Dochter (juli, 4 jaar), groep 1, loopt voor. Is volgens de juf erg slim, ver vooruit met alles en dan voornamelijk rekenen en lezen. Ze leest idd al wat woordjes, is ze zelf mee begonnen en hele simpele sommetjes maken kan ze ook (2 +2=4, dat werk, dus niet heel ver vooruit, maar ze heeft het zichzelf geleerd). Altijd wel gedacht dat ze slim was, maar volgens juf erg slim. Juf heeft voorgesteld om haar groep 2 werkjes te laten doen, als en wanneer ze wil. Wil ze niet, ook goed. Dochter is blij, want huilde laatst dat ze niet naar school wilde omdat ze spelen vermoeiend vond maar letters wilde leren. Ik vind het prachtig dat de juf haar hierin de ruimte geeft en haar wil laten doen wat ze wil doen en kijkt naar haar behoeftes. Maar hoe gaat dit verder? Iemand had het er al over om haar te laten versnellen.
Dat lijkt me nog niet aan de orde, maar ik vermoed wel dat als ze de smaak te pakken heeft van groep 2 werkjes doen op school, ze niet meer terug wil. Thuis speelt ze ook amper, maar kan ze zo tijden lang rijmen of andere 'werkjes' doen. Ik vermoed dat ze eind groep 1 dus al redelijk goed leest (wrs beter dan haar broer in groep 3). Wat dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toetsen doen

Juf kan haar de citotoetsen laten doen, om te kijken waar ze is; als ouders kan je haar bedienen met leuke boeken spelletjes en uitjes wat ze maar leuk vindt.
Letters leren kan ze zichzelf ook thuis, als ze kijkt in de wereld om haar heen, daar heeft ze helemaal geen school voor nodig, en dan kan ze zelf aangeven wat ze wil leren. Ik heb gemerkt dat het bij al mijn kinderen tot 6 jaar gewoon schimmig is voor school (en mij als ouder!) wat precies ed goede weg is, omdat ze zo onregelmatig leren, af en toe stil lijken te staan en dan weer je van je sokken blazen.
Ik kan je op een briefje geven dat het een puzzel is die niet zomaar op te lossen is, maar het helpt om te beginnen met wat door te toetsen op school.. succes!

Fransien

Fransien

25-11-2011 om 08:25

Praten

Fijn dat je dochter zo lekker leergierig is, fijn dat ze vanalles zo goed oppakt en fijn dat de juf haar met de groep 2 werkjes mee laat doen. Nu is het een kwestie van vinger aan de pols houden en ruim op tijd (paasrapport is al rijkelijk laat) kijken of ze met groep 2 door moet naar groep 3 of dat het in haar geval beter is om groep 2 voor een tweede keer te doen, maar dan met extra uitdaging. En het is niet erg om met groep 2 mee te doen, zeker niet als je dochter het zelf fijn vindt, en het is ook niet erg om in groep 2 te blijven met een eigen programma (mijn heel erg voorlopende jongetje doet dat nu, inderdaad met zijn eigen programma).
Informeer als het mogelijk is wel bij andere ouders hoe strak de kleuterjuffen aan de oktober- of januari-grens vasthouden en hoe ze met versnellen omgaan.

Hoe het hier ging

Hier ook een kind dat voorloopt, inmiddels in groep 3 (van oktober 2005). Ik weet niet meer precies hoe het ging in groep 1 eerlijk gezegd. Volgens mij was het toen vooral redelijk vrij spelen en werden de echte werkjes pas 'verplicht'' in groep 2, en als ik me wel herinner heeft zoon zich in groep 1 redelijk vermaakt met wat hij toen mocht doen. In groep 2 begon de voorsprong nogal in het oog te lopen - hij ging toen ook wat lezen - en juf heeft op een gegeven moment gewerkt met een weektaak, hij kreeg dan een aantal dingen extra op die hij binnen een week af moest hebben. En eerst mocht hij boekjes halen uit groep 3, maar omdat hij daar wel heel erg snel doorheen dreigde te razen verzon juf een list: hij moest van elk boek een leesverslag maken. Geniale vondst. Het leesverslag bestond altijd uit de volgende opdrachten: wat is de titel van het boek? Wie zijn de hoofdpersonen in het boek? Vond je het boek leuk en waarom? Maak een tekening over het boek. Vooral die laatste vraag gaf hem wat te kauwen, want zoon is van nature geen tekenaar
Toen kwam groep 3, en even vreesden wij dat hij daar met maan roos vis weer van voren af aan kon beginnen, maar dat ging uiteindelijk gelukkig goed, hij gaat nu samen lezen met groep 5, en er is verdiepingsmateriaal voor lezen onderweg, zodat hij dingen kan doen die leestechnisch wel moeilijker zijn maar toch wat beter aansluiten op de belevingswereld van zesjarige jongetjes (het is namelijk verder een gewoon zesjarig jongetje). Daarnaast heeft hij dan nog een map met extra materialen/opdrachten die hij kan doen, en voor rekenen heeft hij pluswerk.

Kortom: men ziet kans zoon aardig bezig te houden, ook al is hij voor met rekenen en is hij met lezen bijna Avi-uit (aldus de IB'er)

Versnellen is tot nu toe niet nodig gebleken en ik sta daar ook niet om te springen, zolang het goed gaat, gaat het goed.

Die voorsprong met lezen is fors en zal ook alleen maar toenemen, want hij leest graag dus wordt hij er steeds beter in. Tja, 't is niet anders.

Kortom, het kan gewoon goed gaan. Juf springt er in jouw geval kennelijk goed op in, maar zal voor groep 2 wel aanvullende opdrachten moeten verzinnen, ze kan je dochter moeilijk die werkjes nog een keer laten doen. Maar als het goed is, kan de school daar wel wat op verzinnen.

Groeten,

Temet

Overigens

Fianna, ik zou gewoon met de juf overleggen - daar kan je best mee wachten tot het volgende tienminutengesprek - "wat nou als ze straks al goed kan lezen?" Belangrijk is de overdracht naar groep 3, als ze haar daar weer van voren af aan laten beginnen dan wordt ze daar natuurlijk niet blij van. Hier had de juf van groep 1/2 dat heel goed in de gaten, juf van groep 3 leek dat aanvankelijk niet zo opgepikt te hebben (liet zoon wel beginnen met "zon"boekje, maar dat is ook veel te makkelijk) maar het kwam uiteindelijk dus wel goed.

Juf vragen naar het plan, je dochter in de gaten houden en bij zorgen aan de bel trekken, dat is zo'n beetje mijn advies.

Groeten,

Temet

mijk

mijk

25-11-2011 om 10:26

Goed overleggen

wat ze dan in groep 2 en 3 met haar van plan zijn. Bij mijn dochter kreeg ze in groep 2 een andere juf en die begon gewoon weer opnieuw met de werkjes. Dochter werd dus in haar eigen ogen een jaar achteruit gezet. Is een heel naar jaar geweest...

Mijk

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 12:42

Fransien

Toevallig weet ik dat ze niet strak aan de oktobergrens vasthouden, dat is een de reden dat mijn kinderen sinds enkele maanden op deze school zitten. Ook is er recentelijk een meisje (feb kind) van groep 2 in groep 3 gezet. Dus het lijkt me dat ze er eventueel voor open staan. Maar mijn dochter is wel van juli, dat maakt een verschil.

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 12:49

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen.

Even voor de duidelijkheid. Ze draait niet volledig mee met groep 2, maar mag groep 2 werkjes doen. Hoe veel, hoe vaak weet ik eigenlijk niet. Maar ik vermoed dat het er wel op uitdraait dat ze helemaal met groep 2 meedraait.
En dan moet er wel bedacht worden wat ze volgend jaar gaat doen en idd in groep 3. Ik zal idd eens over een tijd vragen hoe ze dat doen met dit soort kinderen als ze dan nog ene keer groep 2 doen. Nu nog niet. Even aankijken hoe het gaat

Ze loopt dus niet alleen voor wb rekenen en lezen, maar ook sociaal-emotioneel. Eigenlijk op alle gebieden. Wel grappig, ze is nog geen meter hoog, haha.

Toetsten, ik zal het eens vragen ja.

Ze hoeft voor mij ook niet te versnellen. Althans nu is daar nog helemaal nog niks over te zeggen en is het niet aan de orde. Maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat als ze zo doorgaat het misschien wel een optie is.

Ben wel heel blij met haar juf hoor!

mpronk

mpronk

25-11-2011 om 14:22

Herkenbaar

mijn zoon zit in groep 2 en leest volop. Hij krijgt vaak andere werkjes aangeboden. Wat hij soms wel maar soms niet leuk vindt. Merkt dat het van hem toch wel moeilijker is. Maar het daagt hem wel uit. Hij heeft het gelukkig wel leuk in groep 2. Maar juf activeert hem. Hoop op een goede leerkracht in groep 3.
We hebben ook een dochter van 12 jaar. Die t/m groep 5 het speciale basisonderwijs volgde en daarna naar het speciaal onderwijs ging. Die doet daar nu het laatste jaar. Wat een verschil in ontwikkeling met mijn zoon uit groep 2.
Moeilijk om hier als ouder mee om te gaan. Wel goed dat ze veel in leeftijd schelen.

marion

Primavera

Primavera

25-11-2011 om 15:15

Groep 1,2 en 3 in twee jaar

Ik denk dat er een hoop kinderen zijn, waarvoor het beter is om de stof van groep 1, 2 en 3 in twee jaar te doen. Groep 2 is daarbij de klas die het makkelijkste over kan worden geslagen zonder dat dat hyaten geeft of extra werk vraagt. Daarom zou ik dus bij dit soort kinderen, waarvan je makkelijk van te voren aan kan zien komen dat ze aan het eind van groep 2 ook al zo goed als alle stof van groep 3 beheersen, dus gewoon groep 2 laten overslaan.
Andere optie is om groep 2 met schrijfoefeningen te laten doen en dan naar groep 4, maar er zijn niet veel scholen die dat goed kunnen organiseren.
Persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet zo van in om een kind geforceerd in een klas met leeftijdsgenoten te houden en daardoor een volledig eigen programma te moeten bieden. Veel kinderen vinden het toch niet echt leuk om zo van hun groep af te wijken.
Groeten Primavera

"Er zijn namelijk kinderen die pas in groep 3 beginnen met woordjes maar supersnel gaan. Het verschil tussen jouw zoon en het gemiddelde van de klas begin groep 3 is veel groter dan straks begin groep 4"

Ja, daar zou je eigenlijk best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

25-11-2011 om 16:34

Voorsprong

Hier konden ze ook al lezen in de kleuterklas. Mijn kinderen hebben (op een na) zichzelf min of meer leren lezen ergens tussen 3,5 en 6 (afhankelijk per kind) maar dat heeft op school nooit problemen opgeleverd. In de kleuterklassen was het toch vooral veel spelen. Groep 3 kregen ze een aangepast programma met andere kinderen die al konden lezen als die er waren. Vanaf groep 4 was het sowieso geen probleem meer omdat aan de ene kant de voorsprong kleiner wordt en aan de andere kant de niveau's verschillen in de klas duidelijker waardoor de juf makkelijker indelingen kan maken.

Ook schrijven en rekenen deden ze vaak thuis al wat en liepen ze op school in voor, al was die voorsprong minder opvallend dan het lezen want daarin lagen ze echt flink voor.

Persoonlijk zou ik me pas zorgen gaan maken als je in een scenario terechtkomt dat een kind het echt niet naar zijn zin heeft of op een andere manier vastloopt op school. Maar wel of niet voorlopen in de kleuterklassen vind ik op zich geen gegeven waar je iets mee moet doen zolang het kind het leuk heeft.

Een gesprekje aangaan met de juf over eventueel wat uitdagendere werkjes is natuurlijk altijd een prima idee.

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 17:43

Maylise

'Maar wel of niet voorlopen in de kleuterklassen vind ik op zich geen gegeven waar je iets mee moet doen zolang het kind het leuk heeft.'

Eens hoor, maar dochter geeft aan dat ze niet wil spelen en werkjes wil doen.

Reageer straks uitgebreider!

Zorgelijk!

Niet dat je kind voorloopt (dat doen er veel meer) maar wel dat ze niet wil spelen op deze leeftijd. Ik zou me daar toch echt wel meer druk over maken, omdat je tijdens spelen vaak samenwerkt. Als een kind dat mist, mist het ontwikkeling op sociaal gebied.

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2011 om 12:04

Nou....

Mijn kinderen hadden periodes dat ze alleen maar wilden lezen, of alleen maar wilden bouwen, of alleen maar wilden puzzelen,of werkjes maken. Volgens hun kleuterjuf is dat prima om even te laten gebeuren, kennelijk zijn ze dan ontvankelijk om op dat moment veel op te steken van hetgeen ze graag doen. Na een tijdje is het nieuwe eraf, hebben ze ervan opgestoken wat nodig was en zoeken ze weer iets anders.

Astrid

Astrid

26-11-2011 om 19:34

Hier ook 2 van die snelle kinderen, maar beide toch anders

Mijn oudste kind heeft op school nooit echt gespeeld en al helemaal niet in de bouw of poppenhoek. Hij wilde alleen maar werkjes doen. Hier helaas wel gewoon groep 1 en 2 doorlopen, darna naar 4. Ik had liever dat kleutergebeuren overgeslagen. Dat vond hij echt 3 x niks.

Hier had zoon ( eind mei) zich zelf lezen geleerd toen hij 3 was. Toen hij eenmaal kon lezen las hij alles wat los en vast zat. Geen leesboeken, maar info boeken. Nu zit hij in 3 vwo met 13 en dat is die klas niks bijzonders. Zitten nog 4 jonkies van 13 die in het voorjaar 14 worden.

Dochter was in gr. 1 gemiddeld en liep in gr. 2 voor. In gr. 3 ging ze opeens razendsnel en was binnen dat jaar avi uit en had een enorme rekenvoorsprong en wilde al werkstukken maken. Toen werd er geroepen dat zij achteraf korter had moeten kleuteren. Ze is van december, dus heeft ook nog eens 2,5 jaar gekleuterd. Uiteindelijk heeft zij 4 en 5 in 1 jaar gedaan. Ze was er gewoon aan toe aan meer uitdaging. Groep 4 was zo saai.

Nu zit zij in gr. 8 en is qua interesse klaar met de basisschool. Dit resulteert in minder goede cijfers. Het boeit haar niet meer.

Ik ben nu ondertussen van erg naar het kind kijken en aanbieden wat het kind wil. En met versnellen is niks mis mee. Hier 2x goed uitgepakt. Ken er wel meer zo.

Fianna

Fianna

02-12-2011 om 12:15

Nee poezie niks zorgelijks daar

Ik bedoel niet dat ze niet wil spelen. Ze wil alleen niet de HELE dag spelen op school, ze wil ook dingen leren. Overigens is ze sociaal erg sterk, werkt goed samen, heeft veel contact met andere kinderen dus daar maak ik me absoluut geen zorgen om.
Overigens doet ze nu sinds een tijdje groep 2 werkjes en ze is enorm opgeknapt. Veel minder driftbuien thuis.

Fianna

Fianna

02-12-2011 om 12:27

Astrid

Ik houd versnellen in gedachten. Tijdens 10-minuten gesprek gaf haar juf aan de ze op alle vlakken voorloopt, gemiddeld bijna een jaar, ook sociaal-emotioneel dus. En als ik zie hoe erg ze is opgeknapt sinds ze groep 2 werk mag doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.