Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

28-05-2009 om 18:00

Dochter heeft problemen met cito-toetsen

Onze oudste dochter zit inmiddels in groep 6. Vanaf de allereerste toets (groep2) heeft ze de toetsen onder haar niveau gemaakt. Tenminste dat zeggen de leerkrachten steeds. Voor de cito haalt ze gemiddeld C niveau, terwijl ze de andere toetsen altijd veel beter maakt (goed tot zeer goed). Ons wordt steeds gezegd; maak je geen zorgen, ze doet het hartstikke goed. Maar ik maak me wel zorgen. Want over twee jaar zit ze in groep 8, en wat als ze dan DE citotoets onder haar niveau maakt?

Verklaring van de school is dat de citotoetsen heel anders zijn dan de normale methodegebonden toetsen. Andere vraagstelling, saaier, droger. In dat geval vraag ik me af of het zin heeft om met haar te gaan oefenen. Niet zo zeer om haar niveau op te krikken (want volgens mij is dat niet nodig), maar zodat ze went aan het soort vragen dat er gesteld wordt. Ik heb ontdekt dat er toetstrainingsprogramma's te koop zijn. Heeft iemand ervaring met die programma's?
Of heeft iemand nog een andere tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

28-05-2009 om 19:28

Heel herkenbaar mar-ank

Ging bij mijn oudste precies zo. Ook zelfde verklaring van de leerkrachten. Ik denk dat het wel zin heeft om met haar te oefenen. Zeker als het aan de vraagstelling ligt. Entreetoets was dramatisch gemaakt. In groep 8 heeft de klas een paar oude Citotoetsen gemaakt en dat hielp. Uiteindelijk ging hij naar de HAVO.
Een andere verklaring kan zijn dat methodetoetsen vrij snel na de instructie afgenomen worden. Bij Citotoetsen zit daar een tijdje tussen. Misschien kijkt ze niet rustig wat er gevraagd wordt/of is het te ver weggezakt.

mar-ank

mar-ank

28-05-2009 om 20:18

Slimme opmerking

Daar had ik nog niet aan gedacht; dat de stof is weggezakt. Dan is het een kwestie van vaker herhalen (op school) lijkt mij...

Mijn dochter lijkt mij een echte HAVO-klant. Maar ik ben bang dat ze straks naar het VMBO moet omdat ze haar cito niet goed genoeg maakt. Niks mis met het VMBO hoor! Maar ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt. Mijn lagere school leraar dacht dat ik naar het VWO kon. Maar uit mijn cito bleek MAVO. Met veel gepraat tussen ouders, lager school en middelbare school, mocht ik uiteindelijk naar de HAVO (op proef tot de kerst). Die HAVO heb ik fluitend gedaan, en daarna alsnog (ook fluitend trouwens) het VWO. Ik zou mijn dochter zo'n omweg graag besparen.

poster

poster

29-05-2009 om 11:01

Hier ook

hier ook een dochter in groep 6 die ook de cito`s gemiddeld c scoort.
op alle methode toetsen scoort ze echt hoog,staat op rapport ook altijd 8 en 9 en10.
leert makkelijk en snel aardrijkskunde en topo enzo,maar elke keer weer die cito`s....
wij zien ik haar ook een echt havo kind,maar in tegensteling tot bij jullie op school zegt juf dat de toetsen toch echt beter moeten worden om naar de havo te kunnen.
dat het een strijd wordt is duidelijk.
gelukkig hebben wij hier geen entree toets en geen eindcito,zie mijn draadje hier iets boven,maar de nio.
ik hoop echt dat ze hier wel laat zien wat ze kan.
heb je al een uitslag van de cito`s die nu afgenomen worden?
sterkte in ieder geval.

mar-ank

mar-ank

29-05-2009 om 12:49

Nog geen cito

Wij hebben pas laat vakantie, dus de cito is ook laat. Ik weet niet precies wanneer, maar ik verwacht over een week of twee. Moet ik eens vragen. Naar aanleiding van die uitslag + rapport wil ik eens gaan praten met de juf. Vragen of ze onze dochter ook een HAVO-kind vindt, en hoe dat dan moet met die cito (er vanuit gaande dat de score daarvan weer lager is dan haar rapport). Ik wil best thuis met haar gaan oefenen, als dat een oplossing is. Maar eigenlijk vind ik dat het een taak van de school is. Maar tot nu toe hebben ze altijd zoiets van; komt wel goed. Maar dat zie ik dus niet vanzelf gebeuren, want het is nu al vier jaar zo.

Dankzij jouw draadje Marie, was ik al wel op een site terecht gekomen met oefenstof voor cito en nio: http://www.leestrainer.nl/index.html

kaatje43

kaatje43

31-05-2009 om 12:59

Mar-ank

Mijn advies is: doe haar op een scholengemeenschap. Als ze dan in een Mavo/Havo klas komt. Kan ze altijd naar de Havo en misschien wel na de tweede door naar het VWO. Ik heb met de mentor van mijn zoon net een gesprek gehad. En hij wilde weten hoe wij erover dachten om hem naar 3 VWO over te laten gaan als de cijfers zo door gaan. Hoewel wij onze bedenkingen hebben en hier, wat betreft zoonlief geen voorstander van zijn, is het fijn dat de mogelijkheid er is. Als het erin zit komt het op het VO er toch wel uit, als het goed is. En wie weet misschien valt die Eindtoets wel heel erg mee. Ik heb mij ook achteraf onterecht zorgen gemaakt.

kaatje43

kaatje43

31-05-2009 om 13:06

Het probleem is met de cito-toetsen

dat ze een heel andere vraagstelling hanteren dan bij de methode toetsen. Dit is tenminste wat ik door de jaren heen iedere keer weer van de leerkrachten hoorde. Bij het ene kind geeft dat problemen en bij het andere kind niet. Bij ons op school was het meer regel dan uitzondering. Nu hebben ze het met sommige onderwerpen aangepast en dat gaat nu wel beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.