Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter herkent geen cijfers

Twee weken geleden hadden we een 10-minutengesprek op school. Juf gaf aan dat we huiswerk meekregen want dochter kon de geleerde letters niet snel genoeg opnoemen (binnen 1 seconde) dat moesten we gaan oefenen thuis met haar.
Ik vroeg haar hoe het met de cijfers dan ging. Het kon geen kwaad om de cijfers tot en met 20 ook te oefenen.
We zijn eerst met de letters begonnen en het ging wel goed. Ze heeft moeite met de b en de d. Als ik de letter laat zien weet ze het wel, maar als ik er een woord van heb gemaakt, bv boek, moet ze echt goed kijken of het nu boek is of doek.
Nu zijn we begonnen met de cijfers en we weten niet wat er gebeurt.
Ze kent de cijfers tot en met 9, die kan ze opnoemen.
Maar bv 17, ze heeft geen idee. De 20 zegt haar ook niets.
Alle cijfers hebben we geoefend en daarna weer opnieuw begonnen en weer de 17 laten zien. (die heeft ze dus net nog gezien) en weer heeft ze geen idee.
Als ik de 13 laat zien, zegt ze 33 en als ik haar dan aankijk zegt ze vragend 93 of 27?
Wie herkent dit? Morgen ga ik naar de juf (ze zit in groep 3) want ik vind dit veel erger dan ik dacht en dat zij liet doorschemeren.
Ze kan wel gewoon tot 20 tellen, en ook wel verder.
Het is net of haar kortetermijn geheugen heel kort is. Als ze naar de badkamer moet om tanden te poetsen en haar pyama aan te doen, en ik roep haar naar 10 minuten is ze alweer wat anders aan het doen en loopt in haar ondergoed en heeft nog niet gepoetst.
Maar misschien heeft ieder kind dat wel....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

30-11-2008 om 17:02

Dat laatste

Vind ik wel iets dat alle kinderen wel hebben. Tegen mijn dochter moet ik zulke dingen ook herhaaldelijk zeggen, voordat ze ze uitvoert. Die is ook altijd snel afgeleid door van alles.
Wat betreft de cijfers, dat vind ik wel zorgelijk klinken, zeker dat het niet blijft hangen. Met de letters valt het denk ik wel mee. Er zijn meer kinderen die d en b verwisselen. Misschien heeft het wel met dyslexie te maken. Ik geloof dat ze dit nu nog niet kunnen testen, maar er zijn wel signalen die erop kunnen duiden, hoorde ik laatst. Was ze bijvoorbeeld ook laat met kleuren herkennen?
Misschien is er wel iemand die hier meer van af weet.

Guinevere

Guinevere

30-11-2008 om 17:12

Dyscalculie

Ik heb geen ervaring, maar ik denk eerder aan dyscalculie dan aan dyslexie. Kijk hier maar eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyscalculie

Dat omdraaien van letters is nog heel normaal in groep 3, bij wat ik zie bij de jaargenootjes van mijn zoon is het meer regel dan uitzondering namelijk. Ze hebben gewoon nog niet door dat het een andere letter is als je hem omdraait, want voor hun is het precies dezelfde vorm (vergelijk stoel die links of rechtsom gezien wordt, het blijft een stoel). Dat kwartje gaat vanzelf wel vallen.
Die concentratie bij het aankleden e.d. is ook heel gewoon, dan is er opeens iets anders interessant en gaan ze zich daar mee bezig houden ipv met de opdracht...

Ciska22

Ciska22

30-11-2008 om 19:03 Topicstarter

Tango

ze was inderdaad ook laat met kleuren herkennen. We hebben toen nog speciaal een spel gekocht om de kleuren te oefenen...ga even die website bekijken Guinevere..

Ciska22

Ciska22

30-11-2008 om 19:10 Topicstarter

Guinevere

van Wikipedia heb ik dit gehaald: Dyscalculie is een rekenstoornis die vaak samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht, klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht. Bij dyscalculie komt het automatiseren van de rekenhandelingen niet of maar heel moeizaam tot stand. Er zijn problemen bij het optellen en aftrekken. De sprong over het tiental blijft erg lang moeite kosten.

Hier zitten wel dingen in die kloppen. Andere dochter is twee jaar ouder en kan al heel lang op de klok kijken hoe lang ze bv nog even mag lezen in bed. Dan gaf ik aan als de wijzer onderaan is moet de lamp uit. Dat lukt bij de jongste ook niet, klopt dus...
Ruimtelijk inzicht heeft ze wel aardig.
NU denken we te weten wat er is, maar wat nu???

Tango

Tango

30-11-2008 om 19:31

Gesprek

Ik zou met deze informatie een gesprek op school aanvragen met de leerkracht en Intern Begeleider. Misschien kan ze nu al ondersteunende leerstof krijgen voor kinderen met discalculie omdat het vermoeden er is dat ze dit heeft.

Ciska22

Ciska22

30-11-2008 om 19:41 Topicstarter

Morgen

ga ik direct naar de juf en vertel wat mijn ervaringen zijn. Ik ga discalculie nog niet noemen maar ga vragen met haar de cijfers te oefenen zoals ik het heb gedaan en dat ik smiddags graag wil weten hoe zij er over denken. Vanmiddag hadden we nog geoefend en na lang kijken had ik verteld dat de 12 de 12 was.
Toen twee andere cijfers en daarna weer de 12, weer zei ze dt het de 20 was en toen ik zei dat het niet goed was zei ze dat ze het dan ook niet wist...
Ze baalt er zelf ook van..

Guinevere

Guinevere

30-11-2008 om 19:44

Inderdaad, en...

...en heb je deze link ook al bekeken? http://www.dyscalculie.org/
Onder "informatie" kun je zien hoe je verdere stappen kunt zetten.
Enne...geen paniek he, wij kunnen natuurlijk niet erg nauwkeurige diagnoses stellen vanachter onze pc's....wie weet is er wel helemaal niets aan de hand maar loopt ze "gewoon" cijfermatig wat achter. Oefenen jullie thuis veel met haar met getallen e.d.? Er zijn van allerlei huiselijke zaken gemakkelijk cijferspelletjes te maken, met een beetje fantasie ben je de hele dag door aan het rekenen en tellen. En dat geheel spelenderwijs.

Ciska22

Ciska22

30-11-2008 om 19:54 Topicstarter

we zijn nu van alles aan het oefenen maar deden dat tot nu toe niet, het is een kind dat weinig bezig gehouden hoeft te worden. Ze vermaakt zich altijd wel.
Het is ook een kind dat als ze ergens geen zin in heeft zich er niet voor inzet. Ze probeert al 2 jaar haar A diploma te halen maar als je dan vraagt waarom ze niet goed zwemt als de meester niet kijkt, zegt ze gewoon: ik had gewoon geen zin...
Ze puzzelt wel graag en dat kan ze ook goed.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

30-11-2008 om 21:04

Kan wel dyslexie zijn!

Ik weet niet of je dochter ook moeite heeft met leren lezen? Onze zoon is erg dyslectisch en had ook erg veel moeite met het leren lezen (en benoemen) van cijfers. Maar hij kan wel goed rekenen! Het is een beetje lastig voor te stellen hoe dat dan precies werkt, maar dyslectische kinderen hebben erg veel moeite met het automatiseren van kennis. Op jongere leeftijd blijkt vaak dat ze moeite hebben de dagen van de week te leren, en ook kunnen ze lang fouten maken met tellen.
Dyscalculie heeft meer te maken met het niet begrijpen van hoe getallen zich tot elkaar verhouden. Grappig genoeg snapt onze zoon dat wel heel goed.
Wat heel goed heeft geholpen was een kaart met de nummers tot en met honderd erop, in rijen van tien (noemen ze hier een hundred square). Zo kon hij zijn sommen goed maken zonder dat hij last had van dat hij moeite had met het benoemen van de cijfers waarmee hij werkt.
Nu hij 8 is gaat het een stuk beter met de cijfers, maar het zag er vroeger echt zorgelijk uit. Ik ben wel heel blij dat de school al heel snel inzag dat hij geen dyscalculie had, zodat hij wel op het juiste niveau rekenles kreeg.
Nu nog de tafels erin krijgen (op welke leeftijd moeten ze dat in NL eigenlijk kunnen?)O ja, dat slechte werkgeheugen komt ook veel voor bij dyslectie, en goed visueel-spatieel werken (zoals puzzelen) ook.
Succes met je dochter.
Jose

mutsss

mutsss

01-12-2008 om 01:26

Beeld denken

Misschien heeft ze er iets aan als je er een plaatje aan hangt? Mijn dochter is een beelddenker en heeft moeite met dingen uit haar hoofd leren. Maar als ze er iets visueels bij krijgt blijft het wel veel beter hangen.
Of er iets op de markt is voor cijfers weet ik niet maar wellicht kan je er zelf iets van maken?
Voor tafels is er wel wat, ik weet alleen niet of dat ook verkrijgbaar is in nederlands. Wij wonen in een engelssprekend land en dochter gebruikt verhalen bij haar tafels leren.
Voorbeeld: 8X8=64: I ate and I ate till I dropped on the floor. En dan een leuk plaatje bij het verhaal.
Succes ermee!

mutsss

mutsss

01-12-2008 om 01:29

Foutje....

8x8=64 moet zijn I ate(eight) and I ate(eight) till I was sick(six) on the floor(four).

Duidelijk te snel op send gedrukt....

rosa

rosa

01-12-2008 om 08:29

Eerst

zou ik nog eens goed uitleggen hoe dat getal 17 in elkaar zit, als je niet al zeker weet dat dat gedaan is. Mijn dochter heeft daar ook wel een tijd over gedaan tot dat kwartje viel.
Kan vast wel dyscalculie zijn, maar misschien is het simpeler.

rosa

Ciska22

Ciska22

01-12-2008 om 08:44 Topicstarter

Net op school geweest

en met de juf het even besproken. ze gaf aan dat ze zeker al hadden geconstateerd dat ze moeite had met cijfers en dat ze in een RT-groepje zit voor de letters maar dat ze waarschijnlijk ook in een RT-groepje gaat voor de cijfers.
Ze gaat het met de RT-meester overleggen en heeft ons op het hart gedrukt om geen cijfers meer te oefenen met haar. Anders wordt het haar te veel en wil ze helemaal niet meer.
Ik heb gevraagd om ons op de hoogte te houden.

Ciska22

Ciska22

01-12-2008 om 09:32 Topicstarter

Niet oefenen

omdat ze op school eerst even willen kijken hoe het gaat en anders komt er teveel op haar af. Ze is nu thuis ook al heel druk met de letters.
Het gaat niet om het tellen, dat kan ze wel. Een cijferlijn heeft ook geen nut want die hangt ook in de klas en dreunt ze ook het rijtje op omdat ze weet hoe ze tot 20 moet tellen. Ze weet alleen niet welke cijfers erbij horen.
Natuurlijk moet ze thuis gewoon lezen, dat doet ze ook. maar dat is toch wat anders dan cijfers oefenen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

01-12-2008 om 10:34

Mutsss!

Heb je ook een link naar die engelstalige rijmpjes? Het zou onze zoon wel eens heel goed kunnen helpen.
De tafel van 9 heeft hij met een handig hulpmiddeltje geleerd, maar 6, 7, en 8 gaan nog erg moeilijk.
Alvast bedankt!
Jose

Engelandvaarder

Engelandvaarder

01-12-2008 om 10:56

Even pauze

Bij ons werkte dat wel heel goed, even de focus van het problematische onderwerp af. Zo hebben wij bijna een jaar niet thuis gelezen met onze zoon, omdat hij er zo opstandig en gefrustreerd van raakte. Daarna weer begonnen en toen ging het wel goed.
Het is bijna niet voor te stellen hoe lastig het is om een kind dingen te moeten leren die een groot mysterie voor ze zijn en alleen maar frustratie opleveren. We snappen NU pas hoe het ook kan gaan nu onze dochter naar school gaat en met veel plezier alle kennis in zich opneemt. En dat is niet omdat ze slimmer is, meer omdat ze de specifieke problemen van onze zoon niet tegenkomt.
Het klinkt alsof de leerkrachten op je school goed naar je kind kijken, Ciska.
groeten,
Jose

mutsss

mutsss

01-12-2008 om 19:50

Engelandvaarder link

http://www.amazon.com/Times-Tables-Fun-Way-Multiplication/dp/1883841437

Wij homeschoolen en wat mijn kids ook erg helpt is bij de timestables zoveel mogelijk patronen ontdekken.
De 9x is inderdaad een makkelijke (alle antwoorden zijn bij elkaar opgeteld 9). En gelukkig zijn ze omdraaibaar!! (9x3=3x9)
Ik heb ook nog een link met leuke mathgames:http://www.sheppardsoftware.com/math.htm
Weer eens wat anders dan de eindeloze worksheets

Succes ermee!
~Mutss

Engelandvaarder

Engelandvaarder

01-12-2008 om 22:19

Bedankt! en tafel van 9

Ik ga dat boek denk ik bestellen!
Onze zoon doet de tafel van negen met een vingertruukje, staat hier uitgelegd http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/wholenumbers/multiplication/timestables/factsheet.shtml
Ik had er nog nooit van gehoord, maar hij kan nu zo uit zijn hoofd de tafel van 9 opzeggen (erg lastig voor hem normaal gesproken).
Jose

Welke groep?

Ik kan nergens in dit draadje ontdekken over welke groep dit gaat of hoe oud het kind is. Dat lijkt me een interessant gegeven. Namelijk het verschil tussen je ernstig zorgen maken of gewoon meer geduld hebben.
Groet,
Miriam Lavell

marie

marie

02-12-2008 om 09:55

Groep 3

Hallo Miriam,
In het eerste berichtje kun je dit lezen:
Morgen ga ik naar de juf (ze zit in groep 3).
groetjes

Paniek of plan

Jeming, en ik had nog zo gezocht!
Maar dan de volgende vraag: Is er in de kleutergroepen helemaal niets gedaan met cijfers en letters dan? Meer precies: De ene leerling heeft sneller door dat ie iets moet met cijfers en letters dan de andere. De een heeft meer confrontatie, spel en herhaling nodig dan de andere. Voor het eerst met cijfers en letters geconfronteerd worden waar ook werkelijk iets mee moet in groep 3, kan daarom inderdaad tot een trage reactie van de leerling leiden. Er is te weinig gespeeld.
Het wordt anders als de leerling na twee jaar oefening door spel in de kleutergroepen en bijna een kwartaal in groep 3 nog steeds verbaasd opkijkt en niet weet waar het over gaat. Dan is er _echt_ iets aan de hand.
Omdat de juffen zo lakoniek doen heb ik het idee dat deze school in de kleutergroepen niets doet met cijfers en letters.
Klopt die indruk? Ook dit maakt het verschil tussen je kind thuis dan maar onderdompelen in een bad van spel met cijfers en letters, of eigenlijk nu al via je huisarts en zorgverzekeraar onderzoek naar dyslexie/dyscalculie laten doen.
Groet,
Miriam Lavell

Eens met pelle

Niet oefenen is het zotste advies dat je kunt krijgen. Je moet wel oefenen. Sterker nog: de kans dat deze achterstand (die het wel degelijk is) is veroorzaakt door een gebrek aan oefening, is reëel.
De vraag is _hoe_ je moet oefenen. Doe dat zoals Pelle het aangeeft. Niet aan tafel met een lijste op commando, maar overal, altijd speels. Stel ook je doelen bij. Je bent pas twee weken aan het oefenen geweest en komt nu al tot de conclusie dat het niet lukt. Wat is er wel gelukt? Gaat het 'iets' beter? Zo nee, pas dan je oefenmodel aan. Neem desnoods een cijfer per week dat je op alle mogelijke manieren in de dag breit. Kijk daarna wat ze wel weet. Volgende cijfer en zo verder. Kinderen leren het een van het ander. Het is goed mogelijk dat ze tegen de tijd dat ze de cijfers tot en met 15 wel kent, ze de rest ook snapt. Het is veel eerder een knopje dat om moet, wat ik zeg (tellen) kan ook geschreven zijn en dat gaat zo, dan iets uit je hoofd leren.
Maar de juffen begonnen met een probleem over letters. Tegelijkertijd zeg je dat ze thuis al leest. Wat is nu precies het probleem met die letters, behalve de omkering van b en d (wat niet zo heel gek is)? Is dat niet gewoon hetzelfde probleem, wel de letter kennen 'k', maar 'm niet herkennen als geschreven teken?
Misschien moet ook daar gewoon het knopje om en is het probleem met cijfers en letters dus hetzelfde.
Groet,
Miriam Lavell

Ciska22

Ciska22

02-12-2008 om 13:04 Topicstarter

Miriam

Ze is dus 6 en zit in groep 3.
IN groep 2 zijn ze begonnen met cijfers en letters. Ze kent de cijfers tot en met 9, maar zodra er twee cijfers achter elkaar staan raakt ze het kwijt.

Ze leest wel, gewoon avi-1 maar ze hadden een toets gedaan op school en dan moest ze binnen een seconde de letters opnoemen en dat kon ze niet. Maar dat kan ze thuis wel. Wat betreft de letters denk ikdat het wel lukt.
De juf gaf aan met de cijfers niet meer oefenen met de cijferbriefjes omdat het haar anders te veel zou worden en er straks door iedereen aandacht op wordt gelegd. De juf, de stagaire, de RT-man en ook wij nog.
Maar toen ik het tegen dochter zei was ze het er niet mee eens en vind het leuk om te oefenen.

Geen paniek dus

Aha, dat klinkt allemaal al een stukje minder ernstig. Ik zou gewoon lekker met je kind blijven oefenen, ook cijfers en letters. De test die je noemt is een benoemsnelheidstest. Kinderen die de letters onvoldoende kennen die zakken erop. Maar ook kinderen die sowieso wat moeite hebben met dit soort snelheidstestjes, de vertaling van zien naar verwoorden bovendien, die falen nog wel eens. Je kunt ook dat met haar oefenen en dat hoeft niet eens met letters. Dat kan ook met het ontbijt en wat er op tafel staat. Wijs aan => noem. Zo snel mogelijk. Zo zijn er meer spelletjes te verzinnen.
Het lastige is dat leerlingen aan toetsjes worden onderworpen, vaak zonder dat ze zelf doorhebben wat de bedoeling ervan is.
Groet,
Miriam Lavell

Is niet gek in groep 3

Hallo Ciska,

Wat betreft het verwarren van b's en d's enzovoort is normaal. Ze ziet letters nog deels als objecten. De vorm van een b en een d is voor haar hetzelfde. Als je een koffiemok met z'n oor naar links (d) of naar rechts (b) zet, maakt niet uit, het blijft dezelfde koffiemok.

Met tellen zou ik nadruk leggen op wat ze al kan. Kinderen laten graag zien waar ze goed in zijn. Vanuit dat gevoel leren ze het snelste nieuwe dingen. Als ze ergens een foutje maakt, bijvoorbeeld 33 ipv 13, zeg dan bijvoorbeeld met een lach "Goed zo, dat is drieendertig" met de klemtoon op de dertig.

Kijk ook eens op www.lereniseenmakkie.nl Daar vind je ook maniertjes om het tellen te oefenen.

Guinevere

Guinevere

04-12-2008 om 12:49

Bosgeest o.t.

Wauw, dat vind ik nou eens een coole nick. Waar heb je hem vandaan, uit Suske en Wiske "de nerveuze nerviërs"?

Mooi he?

Nee, die heb ik van een collega gekregen. Mooi he?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.