Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter laten meerekenen met een groep hoger waar zoon zit?

Hallo iedereen,

Hier doet het volgende probleem zich voor:
Dochterlief, net 7, na de vakantie gestart in groep 4, loopt voor op de rest van de klas en dan met name met rekenen. Vorig schooljaar ( groep 3) is dit al ter sprake gekomen en stelde school een versnelling voor naar toen groep 4. Het probleem is dat, wat nu groep 5 is,dat haar oudere broer in deze groep zit. Een versnelling leek ons dus niet op z'n plaats. Vanaf april/mei heeft dochterlief gerekend buiten de groep, met als hulpmiddel de computer.Dit ging goed, alleen dochter nam niet het initiatief.

Nu heeft vandaag de juf van groep 4 ( toevallig ook de juf van groep 3 vorig jaar) contact met ons gezocht, dat de extra werkzaamheden wel erg hap snap zijn en stelde voor om haar mee te laten rekenen met groep 5.
We hebben bedenktijd gevraagd.

De vraag is wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2009 om 15:26

Wat mij ook niet op zijn plaats lijkt

is dat jouw dochter de ruimte niet krijgt omdat je het sneu voor haar broer vindt. Het zal even vreemd zijn, maar gun je dochter deze mogelijkheid.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2009 om 15:29

Doen

Ik heb op de basisschool ALTIJD bij mijn zus in de klas gezeten. Echt, er zijn veel ergere dingen (zoals structureel onder je niveau werken).

ishtar

ishtar

26-08-2009 om 16:59

Middelste

rekent ook in de groep van oudere broer.
Wij hebben ook bewust niet voor een versnelling gekozen omdat dat voor oudste heel slecht zou zijn. Maar ik kan mij voorstellen dat er een moment komt dat het voor middelste slechter zal zijn om een klas lager te blijven, en dan kan de keus alsnog anders worden.
Wij hebben ook gekozen om middelste niet met alleen het materiaal van een groep hoger, maar wel in de eigen klas te laten rekenen. Hebben we wel eerst geprobeerd, maar dat werkte niet. Hij begon pas wat te 'doen' toen hij ook lijfelijk in die groep hoger mocht meedoen.

Jade

Jade

26-08-2009 om 19:21

Enle,

ik zou het wel doen en het niet af laten weten omdat ze dan bij haar broer in de groep komt. Dat het daarom over is gegaan begrijp ik eerlijk gezegd niet.....

enle

enle

26-08-2009 om 21:07 Topicstarter

Verder over nagedacht

We hebben nu het even kunnen laten bezinken.

Het niet laten versnellen vorig jaar naar toen groep 4 was omdat we dachten dat er meer met verdiepen en verrijking gedaan kon worden. Tevens speelt hier ook mee dat dochterlief thuis behoorlijk dominant is ten opzichte van haar grote broer. Grote broer heeft daarnaast het probleem dat hij dyslectisch en op een aantal vlakken door zusjelief is ingehaald.

We gaan morgen een gesprek aanvragen, we staan er wel voor open om haar te laten meerekenen in groep 5. Maar er zijn natuurlijk een aantal valkuilen, bijvoorbeeld gaan ze haar testen welke hiaten ze heeft ten opzichte van hetgeen ze eind groep 4 zou moeten kunnen. Hoe gaan ze om met het feit dat haar schrijfsnelheid laag is?

Ik hoop morgen deze vragen te kunnen stellen en beantwoord te krijgen zodat de overgang voor rekenen zo snel mogelijk gedaan kan worden

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2009 om 22:44

Groep 5 rekenwerk

"Overigens kan ze toch ook MET groep 5 boek in haar eigen klas rekenen?"

Maar ook voor slimme kinderen is het fijn als ze zo nu en dan (klassikale) instructie krijgen. En dat gaat eenvoudiger als ze gewoon even in een andere klas zitten. Extra werk in de huidige groep is (is tenminste onze ervaring) toch vooral zelfstandig uitvogelen hoe het zit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-08-2009 om 08:53

Pelle

Ik ben het deels met je eens. Maar om nu te zeggen dat een slim(mer) kind überhaupt geen instructie nodig heeft? Voor sommigen geldt dat misschien, maar voor mijn zoon was het toch erg fijn dat hij in de hogere groep ook bepaalde methoden leerde om de grotere sommen uit te rekenen (en dat het dus niet allemaal uit het hoofd hoeft). Natuurlijk kan een groep 3 leerkracht hem dat ook leren, maar die heeft daar over het algemeen veel minder tijd voor.
Daarnaast kan het voor een kind fijn zijn om eens hetzelfde te kunnen doen als de anderen, en niet als enige met wat anders bezig te zijn.

Nog wel een tip voor enle: bespreek direct wat dit betekent voor de volgende schooljaren. Als je kind nu een groep hoger gaat rekenen, dan moet dat daarna ook kunnen worden doorgezet. Is dit schoolbeleid, of heb je nu toevallig gelukkig met twee betrokken leerkrachten? Je moet natuurlijk voorkomen dat je kind dat dit volgend jaar niet meer mag of kan, en je kind voor de tweede keer door de groep 5 rekenstof heen moet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-08-2009 om 09:38

Pelle, ik zie nu dat ik jouw bericht niet helemaal goed heb gelezen. Maar goed, mijn reactie verandert er niet echt door.
En adaptief onderwijs... ach, het klinkt zo mooi. Hier heet het 'we houden zo veel mogelijk rekening met onderlinge verschillen'. Maar maatwerk is het natuurlijk niet.
Het is meestal een goed teken dat school zelf naar de ouders stapt, aangeeft dat er een probleem is, en met de ouders wil praten over een bepaalde oplossing. Hier op het forum lees je toch ook veel verhalen waar het initiatief steeds weer vanuit de ouders moet komen.

koentje

koentje

27-08-2009 om 12:18

En...

richt veel energie op je zoon om zich niet te laten overheersen door zusje en zijn eigenwaarde te versterken!! Hij zal het nog nodig hebben als hij dyslectisch is en minder makkelijk meekomt.

enle

enle

27-08-2009 om 17:30 Topicstarter

Het gaat door

Vanmiddag een gesprek gehad op school. Vanaf aanstaande maandag rekend dochterlief mee in groep 5.

We hebben het de kinderen verteld, dochterlief reageerde enthousiast. Zoonlief reageerde met dat hij het niet cool vindt. Hij vindt het echt niet leuk, maar om zuslief tegen te houden in de ontwikkeling is de keuze wel gemaakt.

De leraar van zoonlief benadrukte het feit om aan zoonlief te vertellen dat het maar ongeveer 45 minuten per dag zal zijn.
Wij en hij zullen zoonlief extra in de gaten gaan houden hoe hij zich gedraagd.

Overiens koentje samen met zoonlief steken we heel veel energie in zijn dyslectisch zijn, hij vroeg laatst of hij altijd gehandicapt zou blijven met lezen en daarop geantwoord dat hij dat wel blijft maar dat we met oefenen heel ver kunnen komen. Hij vindt het af en toe ook wel makkelijk dat zusjelief dingen voor hem voorleest enz. Maar we hebben hem voor ons gevoel erg duidelijk gemaakt dat hij er niets aan kan doen dat hij dyslectisch is.

Het is overigens wel een nadeel van een kleine school dat ze bij elkaar in de klas komen, maar het grote voordeel is de korte lijnen die je kunt hebben.

Jesse_1

Jesse_1

27-08-2009 om 22:33

Maar hoe verder?

IJvogeltje stipt het ook al aan, maar wat voor idee heeft de school hier verder bij? Als ze zonder moeite met groep 5 mee kan rekenen, betekent het waarschijnlijk dat rekenen (ook op dat niveau) haar makkelijk af gaat.
Hier op school proberen ze van alles. Eerst hebben ze de kinderen vooruit laten rekenen (zoals jouw dochter dus gaat doen), maar kwamen daar weer op terug omdat het geen zin had. Vervolgens hebben ze deze kinderen laten compacten en verdiepen en hun voorsprong qua rekenboek laten terugvallen. Het laatste idee van vorig jaar was om ze gewoon alleen te laten compacten en een gedeelte van de rekenlessen te laten vervangen door iets compleet anders. De rekenstof gaat ze zo makkelijk af, dat het niet echt zinnig was om ze hierin nog meer te laten verdiepen.
NB, hier gaat hierbij om 3 of 4 kinderen uit dezelfde groep die minstens een jaar voorlopen qua rekenstof.
Jesse

enle

enle

28-08-2009 om 08:28 Topicstarter

Jesse

Toen de school aangaf dat dit de bedoeling was gaven ze ook aan dat dit voor haar verdere basisschoolcarriere zou zijn, dus ook in de volgende groepen. In groep 8 hopen we dat dochterlief zelfstandig een aantal projecten kan aanpakken.

We gaan eerst kijken of het werkt, van beide kanten.

Het probleem is best complex,broer die dus een groep hoger zit, dochterlief is van augustus dus best een jonge leerling etc, waardoor een klas overslaan voor de toekomst problemen kan geven. De juf kwam gisteren tijdens het gesprek op het feit dat bij ons in de buurt ( dat wil zeggen op redelijke rijafstand) een infoavond was voor een leonardoschool. Toevallig kunnen we die avond niet, maar we houden ons open voor deze optie, maar we twijfelen sterk aan het feit of onze dochter hoogbegaafd is, meerbegaafd dat wel, hoogbegaafd vragen we ons zeker af.

Het punt is dat we op deze manier hopen voor haar toch voor elkaar kunnen krijgen dat ze wat uitdaging krijgt en hopelijk fouten leert maken, want er begint bij haar ook wat faalangst om de hoek te kijken.

Mooi weer

Mooi weer

28-08-2009 om 11:51

Enle

Neef wordt begin november 11 en neefje is in juni 8 geworden. Neefje is versneld en zit in de zelfde groep als zijn broer, wel in een parallelklas.

Ervaring met rekenen in groep hoger

Hier is mijn zoon van groep 3 naar 5 gegaan met rekenen. Hij was de groep ver vooruit en is wat betreft gewoon goed, verver niet zoals met rekenen. Hij zit nu in groep 7 en rekent in groep 8. Tot halverwege vorig jaar hadden wij rekeninstructie klassikaal en ging hij met een ander jongetje naar de volgende groep om te rekenen en hadden ze een eigen rekenboek en een rekentijgerboek ( voor extra uitdaging). Afgelopen januari hebben ze allerlei testen gedaan op welk niveau de kinderen rekenden, plus/min, delen breuken ed. Op basis daarvan krijgen ze nu per week een rekentaak. Dit is op eigen niveau en als ze op een onderdeel hoog scoren wordt dat compact gedaan. Zo zat zoon bijv. met plus/min en vermenigvuldigen al op niveau vervolgonderwijs en verder begin groep 8.

Wij zijn wel blij dat we dat toen gedaan hadden, want het was voor hem erg frusterend dat de anderen dingen niet begrepen die hij met twee vingers in de neus deed.
Klokkijken kon hij digitaal en gewoon begin groep3 en hij maakte sommen tot 150.

Groetjes

Jean

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.