Anita73
21-03-2011 om 10:57
Dochter loopt voor behalve technisch lezen
Dochter zit in groep 4 en loopt met alles eigenlijk voor. Met rekenen zit ze in een "kien"groepje en de juf wil haar eigenlijk voor taal ook pluswerk geven, vindt ook dat dochter daar aan toe is. Alleen het technisch lezen blijft achter bij de rest en dit houdt de juf tegen om haar extra werk aan te bieden. Dochter verveelt zich in de klas en is echt wel toe aan wat verrijking. Hoe kunnen wij er voor zorgen dat het technisch lezen vooruit gaat? Komt dit vaker voor dat een kind wel goed is in spelling en begrijpend lezen, maar dat het AVI-niveau niet meewil?
Anita 73

skik
21-03-2011 om 11:09
Het één sluit het ander niet uit
Het kan dat er een kind beter is in begrijpend lezen dan in lezen. Mijn dochter scoorde een A op begrijpend lezen en had AVI0.
Het lijkt me alleen maar goed om jouw dochter extra uitdaging op gebied van begrijpend lezen te geven. In begrijpend lezen is je dochter al goed, dus daarbij kan ze best meer aan. Goed technisch lezen is niet altijd een voorwaarde voor goed begrijpend lezen. En wellicht heeft een hoger niveau begrijpend lezen een positief effect op technisch lezen.
skik

Anita73
21-03-2011 om 11:52
Inderdaad radend
Ze leest inderdaad radend. Herkennend aan bepaalde fouten, waarbij ze een gelijkend vaker voorkomend woord "leest" ipv het juiste woord. Ik kan zo even geen voorbeeld verzinnen. Ze haalt ook in een stukje tekst heel vaak de lidwoorden door elkaar. Ik heb het idee dat ze dan met haar hoofd al bij het (moeilijkere) opvolgende zelfstandignaamwoord is. Zou het ook een stukje faalangst kunnen zijn? Het is trouwens niet helemaal het radende lezen, want voor de toets moet ze ook een stukje tekst lezen en hier scoort ze ook E4 op. We lezen nu al samen, ik lees een bladzij en zij leest hem hardop na, dit om een beetje de vaart er in te krijgen. Het lezen met de fouten is inderdaad ook een goed idee
Anita73

Kobalt
21-03-2011 om 12:30
Guinevere
Ik dacht dat het Guinevere was, die hier ooit een link gaf naar een Belgische site, waarmee je heel goed het leestempo van je kind kunt oefenen. Er staat een verhaaltje en aan de kleur van de tekst kun je zien hoe snel je zou moeten lezen voor het avi niveau.
Maar ik kan het niet in het archief vinden. Misschien kan Guinevere zelf de link geven?

skik
21-03-2011 om 13:43
Website technisch lezen
Dit is de website die Kobalt bedoelt: http://danielbilliau.classy.be/potatoes/avilezen/menu.htm
Anita, als je dochter E4 scoort is ze toch prima op niveau?
skik

Annet
21-03-2011 om 13:58
Is er ook verder getoetst dan e4?
Je schrijft dat ze bij de toets OOK een stukje tekst moest lezen. Waren het verder losse woorden dan?
Je kunt aan de juf vragen om te kijken hoe ver je dochter is met M5.
Verder ben ik het eens met voorgangers, je kunt best moeilijker werk krijgen voor begrijpend lezen zonder dat de leessnelheid in de weg zit.

Anita73
21-03-2011 om 14:19
Skik
Bedankt voor de link. Ze leest zeker prima op groep 4 niveau, alleen vonden juf en ik het vreemd omdat ze met de rest voorloopt. Ze is ook echt toe aan andere werkjes en ze "mag" nu op school boekjes AVI M5 lezen, maar vindt hier niet veel aan, thuis leest ze gewoon boeken die ze leuk vindt, ongeacht welk AVIniveau. Ze
willen hier op school niet van afwijken omdat anders het lezen voor haar frustrerend zou worden. Ik denk dat dit eerder frustrerend is, maar goed wie ben ik.

Anita73
21-03-2011 om 14:22
Annet
Ze heeft inderdaad een losse woordjestest gehad (DMT, kan dat?). Haar juf vindt dit dus wel in de weg staan, ik zal nog eens met haar in gesprek gaan. Bedankt.

Dorry1
21-03-2011 om 15:49
Anita73
Hier ook zo'n dochter; ze las wat ze dácht wat er stond en wat er in het verhaaltje paste. Daardoor inderdaad matige scores op de DMT-toetsen. Nu zit ze in groep 4 en leest AVI M5; loopt opeens een jaar vooruit dus!
Hoe het kan dat het opeens beter is gegaan? Geen idee. Er werd van haar gezegd dat ze een zgn. top-down-lezer was. Geen idee wat we daar mee aanmoesten.
Dorry

Anita73
21-03-2011 om 16:13
Dorry
Inderdaad weten ze zich dan geen raad met de losse woordjes. Lastig he? Fijn dat het zo goed met haar gaat.
Anita

Lentefris
21-03-2011 om 16:22
Vraagje over de site (skik?)
Ik heb net even gekeken en het lijkt me een handige site maar ik heb een (misschien wat slome vraag maar stel hem toch). Is het de bedoeling dat je mee leest met het lichter worden van de letters of is het de bedoeling dat je dat voorblijft? Of is er ergens nog iets te lezen over hoe dat werkt?

Annet
21-03-2011 om 17:22
Dmt en avi
Mijn kinderen waren goede lezers, beiden in de loop van groep 4 avi uit. Maar de DMT scores waren relatief veel lager. Dat maakte de school niet uit. Het doel was immers dat ze goed konden lezen en de tekst begrepen. Begrijpend lezen was bij allebei uitstekend. Doel bereikt!
Ik zou proberen de leerkracht te overtuigen dat jouw kind juist wel de uitdaging in het lezen nodig heeft. Voor jouw kind is het niet frustrerend om een hoger niveau te lezen. Ze kunnen je kind toch doortoetsen op lezen? Gewoon via het oude avi-systeem. Dan weten ze precies wanneer het frustratieniveau bereikt is. En dat is precies het niveau waarop je kind moet gaan oefenen.
Zorg dat je bevestigd dat het in het algemeen best zo kan zijn dat een hoger leesniveau frustrerend kan zijn (oftewel ga die strijd niet aan). Geef aan dat het voor jouw kind toevallig anders werkt.

skik
21-03-2011 om 18:43
Lentefris
Geen idee eigenlijk, ik heb me er nooit zo in verdiept, maar ik wist dat Kobalt deze site noemde. Ik heb mijn zoons een keer die teksten laten lezen, ik vertelde ze dan dat ze voor het oplichten van de letters moesten proberen te blijven.
Bij een gewone AVI-toets moeten ze de tekst binnen een bepaalde tijd lezen. Als ze er langer over doen hebben ze dat niveau niet gehaald. Bovendien mogen ze dan niet meer dan zoveel fout maken. Hakkelen en zichzelf verbeteren horen leveren ook een soort puntaftrek op. Dus dat je kind alleen een tekst van die site tijdig op kan lezen wil nog niet zeggen dat ze dan per defenitie ook dat AVI-niveau ook op school zouden halen. Maar 't is wel een indicatie hoever ze ongeveer zijn.
skik

mireille
22-03-2011 om 09:21
Mooi lezen
Ik weet nog dat mijn dochter maar niet vooruit ging met AVI-lezen. Iedere keer hetzelfde niveau terwijl ze met de overige vakken voorliep. Totdat de docent haar erop attendeerde dat het ging om snel en foutloos lezen en niet om mooi lezen. Want dochter haalde alles uit de kast: stemmetjes, uitroepen etc. Tja, een geboren actrice. Toen ze dat allemaal achterwege liet, ging het avi-lezen als een trein.

ayla
22-03-2011 om 09:30
Tja
er zijn nou eenmaal kinderen die niet goed scoren op avi toetsen. Dat ze dat hele avi lezen nou eens loslaten. omdat mijn oudste ook slordig blijft lezen bij avi lezen hebben ze het bij haar losgelaten, ze scoort gewoon avi uit, leest mee met de plusgroep (en die gaan eigenlijk nog wat langzaam)en leest alles wat ze leuk of interessant vindt. Er is gewoon meer dan die 2 minuten dat zo'n toetst duurt.
Bij de DNT toetst scoort ze trouwens ook niet brilliant, een C geloof ik, maar ja, niets saaier dan woordjes moeten oplezen. Bij begrijpend lezen scoort ze dan wel weer super goed, negens en tienen