Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lottie

lottie

09-03-2009 om 09:24

Dochter moet vrij voor bruiloft, maar het is geen familie

Mijn beste vriendin gaat trouwen. Nu zijn wij de hele dag uitgenodigd. Ze wonen echter wel 2 uur rijden bij ons vandaan. Nu zou onze dochter (bijna 14 en dus op het voortgezet onderwijs) die dag vrij moeten hebben. Nu zal ze geen vrij krijgen omdat het geen familie is. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ziekmelden zou een optie kunnen zijn, maar daar ben ik zelf geen voorstander van. Maar nu is het ook nog zo dat het 24 april is en daarna is het dus vakantie. De controles zullen op die dag extra groot zijn door de leerplichtambtenaar. Dat vinden wij wel erg eng. Ik ben heel benieuwd hoe jullie met dit soort dingen om zouden gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heb je het al gevraagd?

Of neem je aan dat ze het niet zullen toestaan? Dat lijkt met punt 1. Het ligt er misschien ook aan of jouw dochter al vaker een dagje ziek is, of dat dit nooit gebeurd. Als je het zeker weet zou ik gewoon ziek melden. Ik heb mijn oudste zoon ook wel eens ziek gemeld op weg naar Disneyland Parijs. Als het niet te vaak gebeurt zal de school niet meteen de leerplichtamb. op je af sturen... Succes met je beslissing, Suus

Eerlijk duurt het langst.

Ik zou gewoon netjes (met redenen omkleed) vrij vragen. Krijg je onverhoopt geen toestemming, dan laat je school vriendelijk doch beslist weten dat je dochter dan helaas een dagje illegaal van school houdt, omdat je geen andere opties ziet, en geenz in hebt in dubieuze ziekmeldingen.

Ik denk niet dat je op die manier problemen gaat krijgen.

Ingrid

Dubbel geplaatst

Mijn reactie uit algemeen dus nog maar eens.
"Nu zal ze geen vrij krijgen omdat het geen familie is."

Heb je al verlof gevraagd, of ga je hier af op de tekst uit de schoolgids? Gewoon verlof vragen wegens huwelijk. Je hoeft niet eens te zeggen wie er gaat trouwen, laat staan dat je een familieband moet bewijzen. De wet beperkt het verlof ook niet tot familie.

Vraag verlof aan wegens huwelijk op lokatie x gedurende de hele dag. Stuur desnoods een kopietje van de uitnodiging mee. Om privacyredenen kun je de namen en adresgegevens van het stel zwart maken.

Ik denk dat je toestemming krijgt, wat er ook in de schoolgids staat.

Groet,

Miriam Lavell

Ervaring op dit forum

Ingrid:"Krijg je onverhoopt geen toestemming, dan laat je school vriendelijk doch beslist weten dat je dochter dan helaas een dagje illegaal van school houdt,"
Ervaringen op dit forum leren dat dat niet hoeft. Het is ook niet slim, want zonder toestemming verlof nemen levert altijd strafbaarheid op.
Schoolhoofden die vast houden aan zelf verzonnen regeltjes, doen dat vaak omdat ze niet weten hoe de wet in elkaar steekt. Een gesprek helpt dan.
Dus verlof vragen en als je geen toestemming krijgt, meld dat dan weer even hier. Dan gaan we er stap voor stap doorheen en komt het verlof alsnog.
Groet,
Miriam Lavell

lottie

lottie

09-03-2009 om 13:37

Ik ga bellen

Ik heb al contact met school opgenomen.
Ik word hierover teruggebeld. Zodra ik meer weet, laat ik het hier ook weten.

lottie

lottie

11-03-2009 om 11:31

Ik heb gebeld

En dochter krijgt inderdaad vrij. Ze was direct erg spontaan (de directrice). Bedankt voor jullie reacties.

tineke

tineke

13-03-2009 om 11:43

Vrij van school

Het hangt ook van de school af. Mijn broer woont en werkt in Zuid-Frankrijk. Hij werd 50 en gaf een feest op zaterdagavond en heeft ons allemaal uitgenodigd. Wij zagen het niet zitten om op zaterdag om 4 uur te vertrekken en de hele dag in de auto te zitten en dan nog feest, dus op vrijdag vertrekken. Mooi niet! We kregen geen toestemming! En als we toch zouden gaan, zou de school de leerplichtambtenaar inseinen. Geen idee of ze dat gedaan hebben, we zijn gewoon gegaan en hebben er niets meer van gehoord. Een vriendin van mij vertelde dat je maximaal een boete zou kunnen krijgen van 50 euro en zij redeneert als volgt: wintersportvakantie tijdens kerst of de voorjaarsvakantie is drie keer zo duur als buiten die periode. Twee kinderen een week thuis houden zou dan maximaal 500 euro kosten, de vakantie is bijna 1.000 goedkoper, nou, dan gaan we toch? Besparen we toch nog 500 euro! Tja, dat kan ook...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.