Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

26-06-2012 om 13:52

Dochter scoort erg hoog

Oke jongste gaat het wat minder mee, zie draaje hier ver boven. Maar dat lijkt vooral een juf-probleem en wordt vooralsnog goed opgepakt door school.
Maar mijn oudste kwam thuis met een wel heel hoge score voor de entree toest. 98% en de beste van de klas. Dit was ook met de laatste 2 rapporten. Heowel dat niet geheel objectief is omdat de kinderen officieel die info niet ondrling mogen uitwisselen.
Op zich zijn we erg trots en blij voor haar, maar er knaagt bij mij iets, wat ik niet helemaal kan plaatsen.
Bij haar in de klas zitten momenteel drie kinderen die hoogbegaafd zijn en die krijgen, samen met allemaal extra lessen aangeboden. Mijn dochter niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

26-06-2012 om 14:11

Doorzeuren

Jouw kind is een kind die op haar slofjes hele hoge cijfers haalt, maar geen gedragsproblemen en officieel etiketje heeft. Je kind had allang pluswerk moeten krijgen, en een plusklas is met alleen maar A+-jes ook geen overbodige luxe. Gewoon de ib-er en/of de directeur vragen of er nu echt eerst etiketten moeten komen voordat er wat gedaan wordt. Of je kind hb/mb of gewoon erg slim is, doet niet ter zake, ze leert heel makkelijk en haalt heel hoge cijfers en dan heeft ze nog niet leren leren en leren doorzetten. Jij wilt dat graag als leerdoel voor het laatste jaar zodat jouw gymnasiumkind daar niet strandt op een gebrek aan vaardigheden.

Wat wil ze zelf?

Wat wil je dochter zelf eigenlijk? Zit die wel op pluswerk te wachten, of doet ze het liever kalmpjes aan?

Als het van haar niet hoeft zou ik het geloof ik maar laten, kennelijk zijn ze op deze school niet erg ontvankelijk voor dit soort dingen (althans niet van jou).

Dat ze niet "uithalen wat er in zit" mag waar zijn, maar is dat erg? Krijgt ze bonuspunten later als ze nu extra werk doet? Nee toch? VWO wordt het toch wel. Dan is het nieuwe ronde nieuwe kansen, zou ik denken.

Als ze wel graag pluswerk wil doen zou ik er inderdaad nog eens over beginnen en vragen wat die andere leerlingen hebben wat jouw dochter niet heeft.

Groeten,

Temet

Cicade

Cicade

26-06-2012 om 14:37

Inderdaad ook aan dochter vragen

of ze zich verveelt en graag meer uitdaging zou willen.
Zo ja, dan zou ik zeker aandringen bij leerkrachten.

Als voorbeeld, mijn dochter (gaat naar H/VWO brugklas na vakantie) krijgt m.i. al zo'n 3 jaar te weinig uitdaging.
Ik heb al eerder ervoor gepleit haar een jaar te laten overslaan, maar dat was toch niet het beste volgens leerkrachten. Ze rekende wel een klas hoger en mocht/moest vaak mindere leerlingen helpen (tja, dat was toch niet helemaal wat ik voor ogen had), maar de laatste 1,5 jaar is ze vreselijk aan het puberen geslagen, veel problemen op school en thuis en weinig aandacht voor de lesstof. Desondanks is ze toch 1 van de beste leerlingen gebleven maar ik blijf vinden dat de school meer voor had kunnen betekenen qua verdieping stof. Overigens verwijt ik het ook mezelf dat ik te weinig gedaan heb om ervoor te zorgen dat dochter meer uitgedaagd werd. Gevolgen hier; kind is erg chaotisch, soms lui qua leren/huiswerk, snel afgeleid, slecht in plannen en organiseren, slordig.
En dat ligt uiteraard niet allemaal aan school, maar het speelt wel degelijk een rol.

Dus sorry voor het lange verhaal, maar kijk naar je dochter zou ik zeggen en vraag haar of ze het fijn zou vinden om meer uitdaging te krijgen. Zo ja, houd dan je poot stijf en zie erop toe dat er iets mee gedaan wordt. Zeker gezien het feit dat klasgenoten wel in een plusprogramma meedraaien en het dus wel kán op haar school.

Mediamom

Mediamom

26-06-2012 om 14:51

Zoon ook

Mijn zoon heeft ook zo'n hoge score, hoger dan zijn (zeer) hoogbegaafde broer. Toch zit er wel verschil tussen mijn kinderen, ook in hun behoefte aan extra werk. Ze zijn allebei slim, maar leren op een andere manier.

Dit jaar gaat mijn jongste één dag in de week naar een externe plusklas (groep 8) en hij krijgt op z'n eigen school Spaans erbij. Er wordt bij dit soort dingen overigens geen onderscheid gemaakt tussen kinderen met een officiële diagnose en kinderen die gewoon hoog scoren.

Als de extra lessen bij jullie al worden aangeboden kan je natuurlijk vragen of ze mag aanschuiven als ze dat wil.

Yura

Yura

26-06-2012 om 15:12

Je dochter valt gewoon niet op

Mijn dochter had ook altijd hele hoge scores, met name voor rekenen, een hele hoge A. Ze is echter al die jaren nooit in het ingedikte rekenprogramma geweest, heel veel andere kinderen wel en die kregen ook pluslessen enzo. Ik dacht eigenlijk dat die blijkbaar nog veel beter dan mijn dochter waren dan blijkbaar. Maar ook mijn dochter scoorde op rekenenen op haar eindcito een percentiel van 98, dus dat betekent dat maar 2% in Nederland beter is dan zij en je maakt mij niet wijs dat die allemaal bij haar in de klas zaten. Haar cito was 498, de op een na hoogste van de klas. Pas toen kwam ik erachter dat er een stukje frustratie zat bij haar, zij had al die jaren niet echt geloofd dat die andere kinderen zo veel meer konden dan zij, dus ze was enorm blij met die cito, gewoon om te laten zien dat ze altijd onderschat was. Uiteindelijk is zij nu van die klas de enige die na de vakantie in de tweede gymnasium gaan doen, twee van die voormalige plusleerlingen gaan zelfs havo doen straks. Ik denk dat mijn dochter gewoon niet opviel ofzo.

margje van dijk

margje van dijk

26-06-2012 om 17:58

Ze doen maar wat

Ik ben eerlijk gezegd niet zo actief betrokken bij de school van mijn zoon (jongste van drie, de enige die nog op de basisschool zit). Mijn kinderen zijn allemaal vrij pienter, en in het begin bemoeide ik me wel meer met wat er kon en wat er was, maar intussen heb ik een beetje de houding van 'als je het maar leuk hebt op school', en de echte uitdaging komt later wel. En dat gaat heel erg op voor mijn jongste zoon, die altijd met een goed rapport thuis komt en ook verder nooit problemen heeft of geeft.

Toen werd ik een paar weken geleden ineens benaderd of jongste misschien volgend jaar maar niet eens naar de plusklas moest? Die was er al een paar jaar, maar ze hadden mijn zoon daar niet eerder voor uitgenodigd. (Ik wist niet eens dat-ie bestond). "Want hij scoort al jaren hoog en stabiel". Ik vroeg waarom hij dan niet eerder naar die plusklas had gekund, en het antwoord luidde dat dit een overkoepelende plusklas is (van meer scholen) en dat er maar een beperkt aantal kinderen geplaatst kan worden, en dat ze dus alleen maar het aantal kinderen uitnodigen dat ze ook werkelijk kunnen plaatsen, en niet méér.

Kortom: andere ouders dramden blijkbaar harder. Of: als ik wat meer had gedramd was hij misschien wel eerder geplaatst. Of: andere kinderen zijn minder happy dan het mijne en meer gebaat bij zo'n plusklas. Of: van andere kinderen hebben ze meer last dan van het mijne.

Ik heb me wel even schuldig gevoeld dat ik blijkbaar zijn belangen niet goed heb vertegenwoordigd.

Maar later dacht ik: ach, waar zou ik me druk om maken. Hij vind het leuk op school, hij is altijd positief en enthousiast, hij ervaart blijkbaar geen gemis. En inderdaad, die uitdaging komt vanzelf wel, straks. Natuurlijk vind ik het nu wel leuk voor hem dat hij volgend jaar gaat, maar ik ga me niet wrokkig blijven afvragen waarom hij verdorie nooit eerder gevraagd is.

Overigens doet hij wel al een paar jaar het 'routeboekje', het compacte rekenen, samen met een stuk of vijf andere kinderen uit zijn klas. Ik denk dat dat op basis van prestatie is gebeurd, niet op basis van testen of zo. Ik heb daar ook nooit wat aan gedaan, ineens deed-ie het.

Maar als jouw dochter verschilt van mijn zoon, en er wel onder 'lijdt' dat ze niet gezien/erkend wordt, dan zou ik er wel achteraan gaan. Gewoon een gesprek met de juf of de directeur aanvragen, en duidelijk maken dat je vindt dat ze best meer energie in je dochter mogen steken.

Succes!
Margje

Chon

Chon

26-06-2012 om 21:29

Prima toch als het goed gaat

Ik denk dat het precies is zoals Margje hierboven schrijft. Vraag het aan je dochter!
Mijn dochter had destijds ook 98 percentiel maar geen hele hoge uitzonderlijke punten op haar rapport. Scoorde ook altijd A, een enkele B in al die jaren maar deed prima mee in de groep. Nooit het idee gehad dat ze zich verveelde of het saai vond, plusklasjes bestonden toen nog niet bij haar school. Een overijverige juf in groep 4 heeft haar eens doorgetoetst en trok mij daarna aan mijn arm om te laten weten dat ze toch wel ver vooruit liep. Maar echt, ik kon het niet uitzonderlijk merken in de groep.
Ze kreeg een Vwo advies, is geen plus gaan doen, daar had ze geen zin in. In de eerste scoorde ze nog wel wat hoger dan de anderen maar de laatste jaren is dat ook niet meer echt aan de orde. Ze is nu niet naar de 6e over, met een heel gemiddeld rapport. Motivatie, werkhouding ed is ook minstens zo belangrijk. Dochter heeft het altijd wel prima gevonden denk ik, dus geen problemen ondervonden net gewoon meedoen met de klas op de basisschool. Zeker geen HB aan de hand!

hbmama

hbmama

27-06-2012 om 07:28

Tja

Mijn tweeling zou ook naar de plusklas, maar toen was het geld op. Verder is er ook weinig gebeurd. Maar ze zitten goed in hun vel en vinden het wel lekker relaxed zo.

Zelf vond ik de lagere school gruwelijk vervelend en ben ik pas opgebloeid op het gymnasium (dat ik na een paar jaar ook weer saai begon te vinden, maar je bent dan groter en kan er zelf meer aan doen). Maar als ze lekker gaan, vind ik toeters en bellen niet nodig. Laat ze maar knallen op het gymnasium. Nu gaan ze gewoon lekker voetballen en dat is ook prima voor ze.

lisbeth

lisbeth

27-06-2012 om 09:31

Wiz-zy

Ze moeten ergens de plusklas zetten. Als je het tijdens de gym zet zijn er ouders die zeuren idem voor zaakvakken of creatieve vakken. Je moet voors en tegens afwegen. Of een uurtje plusklas of een uurtje creatieve vakken.

Daarnaast wil ik he wel meegeven, een plusklas is maar een uur per week. Daar wordt het werk in de klas niet minder saai mee. Kijk liever wat er in de klas aangepast kan worden.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Beetje hetzelfde verhaal

Ik vind het ook erg moeilijk om in te schatten of kind nood en baat heeft bij extra oefeningen. Het verschil is dat onze school haar aanbod al van zo'n hoog niveau vindt, dat ze daarbuiten niks aanbiedt. Ik denk dus over een schoolverandering, vooral om wat leerstof in te dikken.
Ik zie haar thuis wel allerhande oefeningen en (al dan niet) schoolse zaken doen, maar dat is dan vrijwillig en waar ze zelf zin in heeft, dat is iets anders dan verplichte oefeningen van de school.
De enige klacht die ik krijg van school is dat ze niet wil samenwerken, daar zou zo'n plusklas wel handig voor kunnen zijn (maar ja, 1 uurtje?).

Mama 5

Mama 5

27-06-2012 om 10:18

Wiz-zy

Ik herken wel het een en ander. Bij onze dochter ging het ook zo. Ze is nog nooit getest, maar ik vermoed dat haar iq wel boven de 130 zal komen.
Ze zit nu in 4 vwo en dit is pas het eerste jaar dat ze het gevoel heeft dat ze 'gezien' wordt. Dat komt doordat ze nu de vakken heeft die ze razendleuk vindt. En docenten vinden het altijd leuk als iemand geinteresseerd is in de lesstof. Tenminste op het vwo.
Op de basisschool vinden ze dat helemaal niet leuk, als je geinteresseerd bent en wilt leren. Als je een intelligente vraag stelt, weten ze daar geen antwoord op, omdat ze de stof zelf niet in die mate beheersen. En dan is er een mismatch.
Ik herinner me nog een tien-minuten gesprek in groep 7. De leerkracht zei toen halverwege het jaar heel verschrikt: 'Dochtersnaam is heel intelligent!' Wij: 'Ja, dat wisten wij. Is het nieuw voor jullie ?' En dan het gevoel: hebben ze haar wel gezien de afgelopen 7 jaar? Niet leuk.

Testen

Wij hebben onze oudste zoon vorig schooljaar laten testen op zijn iq. Die bleek op havo-niveau te zijn. Dat gaf ons een heel goed gevoel. Geen sprake van hoogbegaafdheid (hij haalt nl. overal het allerhoogste op), maar wel prima in staat om te leren. Gaf ons rust.

Volgens mij kan zo'n test geen kwaad en dan weet je gewoon net even meer. Van daaruit kun je dan weer verder.

Vic

Vic

27-06-2012 om 20:15

Creatieve lessen

Ik vind het een beetje suf om de plusklas tijdens creatieve lessen te plannen. Bij ons is het 'gewoon' tijdens de reken- en taallessen, want die hebben de kinderen die meedoen in de plusklas niet of minder nodig. Ik denk dat mijn dochter ook was afgehaakt als ze dan geen tekenen of handvaardigheid meer zou kunnen doen.

Annet

Annet

27-06-2012 om 21:00

Helemaal eens: een plusklas plan je tijdens de 'gewone' lessen t

Die lessen kunnen de pluskinderen makkelijk missen.
En dat zeg ik ook terwijl mijn kinderen helemaal niet creatief zijn en zelf de creatieve lessen best zouden willen missen als ze uitdaging in de plaats zouden krijgen. Maar als ouder zou ik daar nooit mee instemmen.
Op oude school van jongste was de plusklas in de ochtend, tijdens de gewone lessen.

Volgend jaar

he Wizzy

Ik denk dat het wel belangrijk is om volgend jaar met de leerkracht te gaan praten. Mijn dochter heeft net ook de entreetoets gedaan, percentielscore 99.
Leraar heeft letterlijk gezegd dat als dochter nu de citotoets zou doen, ze al een hoge score zou gaan halen, en dat we heel goed moeten gaan bedenken hoe we haar volgend jaar op school bezig gaan houden.

het doel van de entreetoets is voornamelijk om hiaten er uit te halen. als een kind ergens slecht op scoort dan kunnen ze daar op gaan oefenen in groep 8. maar wat te doen met een kind dat de toets bijna foutloos maakt? er is volgend jaar voor haar bijna niets meer te doen. ja de musical en kamp

alle reden om daarom naar school te gaan, het is nog een heel jaar wat ze vol moeten maken!

Toevoeging

ik bedoelde dat ZIJ na gaan denken hoe ze dochter op school bezig gaan houden, niet wij.

en de plusklas is hier ook tijdens gewone lessen. mijn dochters zouden ook afhaken als de lessen tijdens handenarbeid oid zouden zijn!!

Kendra

Kendra

27-06-2012 om 22:44

Plusklas

Onze kinderen vinden die plusklas juist zo leuk. Niet alleen omdat ze meer verdieping krijgen en interessante onderwerpen behandelen. Ze vinden het ook leuk dat er kinderen zijn die (citaat) "net zo denken als zij zelf". De plusklas is een hele ochtend. Ze missen dan vooral gewone lessen, geen gym of knutselen, want juist die gewone vakken halen ze makkelijk in. Lieve Wizzydochter, het heeft niets te maken met opvallen. Het is leuk, je leert leren en je moet in een hogere versnelling voor je gewone schoolwerk. Mijn kinderen zien alleen maar voordelen. Ze zijn blij dat ze volgend jaar weer mogen.

Fransien

Fransien

28-06-2012 om 10:20

Leren leren

Als ze geen hiaten heeft en komend jaar eigenlijk niets meer kan leren op school, heeft ze een saai jaar en heeft ze op het vwo een probleem. Er haken nogal wat kinderen met een hele hoge cito-score af op het vwo omdat ze geen leerstrategieen hebben, nooit hebben leren leren. Dat is ook een van de belangrijkste doelen van een plusklas, leren om te leren.
Jouw dochter heeft het grote gemak van een goed stel hersens en het gewone schoolwerk komt haar aanwaaien, maar ze loopt er een keer tegenaan dat ze ergens haar best voor moet doen, en dan is het wel handig dat ze dan weet dat ze iets kan leren als ze er moeite voor doet.
Mijn dochter zou overigens ook direct van het pluswerk af willen als ze dat tijdens de creatieve vakken zou krijgen, daar heeft ze namelijk de meeste lol in. Mijn zoon zou het geen probleem vinden, hij houdt niet van verplichte knutsels, maar daar zou ik het een probleem vinden, hij is niet zo goed in knutselen en daar kan hij nou echt iets van leren ipv altijd maar met zijn hoofd bezig te zijn.

Eens met francien

Er zijn genoeg slimme kinderen o het BO die zonder enige moeite ooit te hebben gedaan op het VWO terecht komen en daar het heel zwaar krijgen. Puur omdat ze nooit hebben leren leren, plannen etc, nooit eens moeite voor iets hebben moeten doen.
S

sommige VWO-scholen tackelen dit prima hoor maar niet alle

Zelfstandigheid helpt wel.

Hoewel ik steeds minder tevreden ben met de huidige basisschool(zit jongste nog op) weet ik wel dat ze de pluslessen goed op orde hebben.

Niet dat je iets aan een ander verhaal hebt maar misschien kun je er toch iets mee:

Het begon ooit voor de kinderen die overal ver in waren, niet genoeg hadden aan de gewone lessen. Deze kinderen gingen in de klas versneld door de stof (dus ipv opgave 1 t/m 10 moesten ze opgave 3. 6 en 10 maken bijv; bij alle vakken een selectie waar mogelijk). Dan gingen ze 1x pw naar de plusklas, 2 uur. Opdrachten waren zeer divers en ze konden kiezen uit aantal opdrachten, die opdrachten duurden aantal weken. Daar moetsen ze ook in de klas aan werken. Al met al genoeg uitdaging want ze hadden minder tijd voor de gewone stof, leuk extra werk en samen zijn met 'soortgenoten'.

Dat is later uitgebreid voor kinderen die 'ergens' een voorsprong in hadden, 'ergens' extra uitdaging in nodig hadden, niet meer zo strict als eerst.
Dat begon met kinderen die voorliepen met rekenen, in dat zelfde jaar ook taal en 2 jaar later is het nog wat uitgebreid, ook deels door externen.
Al met al zijn er nu 5 groepen kinderen buiten de gewone lessen. 2 groepen geven hun opgebouwde kennis ook door aan de klas waarin ze zitten.

Afhankelijk van die extra lessen is het vanaf groep 5, 6. 7/8. Taal is tnt alleen vanaf groep 7 maar volgend jaar ook vanaf groep 5/6.

Ik waardeer van school dat ze hiermee spelen en zoekende zijn, kritisch zijn en aanpassen.

Ik weet dat het behoorlijk wat vergt van school, hulp vanaf de onderkant is al langer en meer geconsolideerd. Er wordt hulp van ouders gevraagd op een steeds betere en constructievere manier, het loopt steeds beter.

(nu nog de andere issues op school aanpakken......)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.