Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kreeft

Kreeft

02-10-2012 om 20:16

Dochter stopt met opleiding

Onze dochter (bijna 19 jaar) is net begonnen met een HBO-opleiding en is er nu al achter dat het niet de juiste opleiding is voor haar. Ze ziet het niet zitten om over te stappen naar een andere opleiding (ik weet ook niet of dat mogelijk is), maar wil een jaartje werken en dan aan een andere opleiding beginnen.
Mijn man zit haar nu erg te pushen dat ze toch op stel en sprong met een andere opleiding moet beginnen terwijl ik denk dat we het maar los moeten laten en haar het zelf uit laten zoeken en haar maar een jaartje moeten laten werken. Ik ben heel benieuwd hoe andere ouders daar over denken.
En dan heb ik natuurlijk de nodige vragen:
Ze heeft nu een aantal keren stufi gehad en natuurlijk OV. Moet ze dat terug betalen? En kan ze gewoon een jaartje stoppen en dan volgend jaar aan een nieuwe opleiding beginnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

02-10-2012 om 20:20

Direct duo bellen!

de studiefinanciering die je onterecht hebt gekregen moet je terugbetalen en onrechtmatig gebruik van je OV-kaart (dat is de dag nadag je je opleiding gestopt bent) staat hoge boete op.
Mijn dochter is voor bijna 900 euro het schip ingegaan. Na terugbetaling van studiefinanciering die ze niet gebruikt had (want niet op school) blijft over ruim 500 euro OV-boete waarover we nu in conclaaf met de school zijn.

mix

mix

02-10-2012 om 20:21

Ehm ik bedoel:

zodra ze stopt: meteen die dag alles stopzetten. Dat jaar is niet erg, ze kan ook weer instromen later, maar alsjeblieft doe haar een plezier en laat haar dezelfde dag van stoppen DUO bellen

Sawo

Sawo

03-10-2012 om 10:50

Moeilijk

Hoi Kreeft

Het financiele gedeelte weet ik nog niets vanaf. Ik geloof dat je studiefinanciering altijd moet terugbetalen als je studie niet haalt.

Zelf besprak ik nog met mijn dochter die ook net is begonnen met studeren dat ik wel heel fijn zou vinden als je wel gebruik maakt van het betaalde collegegeld. Maar ik weet niet precies hoe dat zit met overstappen. Ik zou je dochter eventueel met een van jullie erbij in gesprek laten gaan wat er nog mogelijk is op school wat betreft volgen van lessen eventueel bij andere opleiding of maar 1 of 2 leuke nuttige vakken. En vooral nu veel tijd en energie zetten op wat dan wel eventueel hierbij de HBO instelling betrekken. Ik vind dat zij wel een inspanningsverplichting hebben tegenover studenten die betaald hebben.
Dit zou ook nog in combinatie kunnen met werken volgens mij. En dan wel stufi en ov stopzetten.

succes

Saar

Fiorucci

Fiorucci

03-10-2012 om 12:38

Volgens mij....

Hoef je niks terug te betalen als je voor een bepaalde datum stopt, was dat niet 1 februari ofzo? Maar inderdaad, wel doen wat Mix zegt, stoppen is gelijk bellen en afmelden.

mix

mix

03-10-2012 om 12:57

Het is zelfs zo

dat de maand dat je je uitschrijft bij hbo(leiden) de laatste maand is die je betaalt mits je je dan wel uitschrijft bij school uiteraard. (wij betalen per maand, met andere termijnen geen ervaring, misschien is dat anders)Hier verder niet meer betaald de laatste maanden na ze stopte in december.

even kopie van duo:
Stopzetten

Je moet je studiefinanciering stopzetten als je:

stopt met je studie
te veel bijverdient
je rechten op een later tijdstip wilt gebruiken

Zet je studiefinanciering niet stop als je een nullening wilt. Voor het aanvragen van een nullening moet je de samenstelling van je studiefinanciering wijzigen.
Stopzetten studentenreisproduct

Als je je studiefinanciering stopzet, moet je ook altijd je studentenreisproduct stopzetten. Uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.
Geef je uitschrijfdatum door

Als je stopt met je opleiding, moet je de datum waarop je wordt uitgeschreven aan ons doorgeven. Wij zetten dan je studiefinanciering stop. Je hebt recht op studiefinanciering tot en met de maand waarin de onderwijsinstelling je uitschrijft. Vraag de datum waarop je wordt uitgeschreven na bij je onderwijsinstelling.
Ingeschreven tot en met augustus
Om te bepalen tot wanneer je recht hebt op studiefinanciering en je studentenreisproduct, kijken we naar de datum waarop de hogeschool of universiteit je uitschrijft. In de meeste gevallen kun je in de zomermaanden geen collegegeld terugkrijgen en blijf je ingeschreven tot en met 31 augustus. Blijf je ingeschreven staan bij je onderwijsinstelling tot en met augustus en heb je nog niet al je studiefinancieringsmaanden verbruikt? Dan heb je ook recht op studiefinanciering tot en met augustus. Je studentenreisproduct moet je dan uiterlijk op de vijfde werkdag van september stopzetten.
Toch niet studeren?

Heb je je aangemeld voor een opleiding en heb je studiefinanciering aangevraagd, maar ga je toch niet studeren? Dan moet je je aanmelding via Studielink intrekken en je aanvraag studiefinanciering stopzetten door in te loggen op onze site. (Ben je uitgeloot voor een lotingsstudie, dan hoef je je aanmelding via Studielink niet in te trekken.)

Als je je studentenreisproduct al op je kaart hebt geladen, dan moet je deze stopzetten vóór de eerste dag van de maand dat je studiefinanciering zou ingaan.

Heb je ook overbruggingstegemoetkoming aangevraagd en gekregen, dan moet je dit terugbetalen.

Realiseert

je dochter (en jij) dat dit een studiejaar is. Geloof dat ze nu de langstudeerboete weer willen afschaffen maar dit telt als een studiejaar omdat anders voor 1 oktober had uit moeten schrijven. Dus financieel gezien kan ze beter nu een andere studie zoeken als dat ze een jaar gaat werken.

Brianna F

Brianna F

03-10-2012 om 18:42

Hier

is dochter ook gestopt voor 1 februari en hoefde niks terug te betalen. De bedoeling was dat ze het jaar erop weer een andere opleiding zou gaan doen, maar inmiddels leuk werk gevonden en nooit meer gaan studeren tot nu toe. Ze volgt nu een thuisstudie in haar vakgebied.
Als ze weer had gaan studeren dan waren die 4 maanden dat ze studiefinanciering had gehad afgetrokken van het tegoed.

Geen zin meer

Financieel en zo, daar weet ik niks van. Maar bedenk wel, dat je dochter waarschijnlijk niet meer gaat studeren als ze een jaar heeft gewerkt. Vaak is de motovatie dan weg, omdat werken toch ook wel goed bevalt. Ik zou dus toch proberen om haar op een andere studie te krijgen.

groetjes van Charlotte

Fred de Velde

Fred de Velde

03-10-2012 om 19:20

Hangen en wurgen

"Ik zou dus toch proberen om haar op een andere studie te krijgen."

Als ouders iemand op een studie 'praten' terwijl die persoon er zelf niet achter staat wordt het naar mijn ervaring ook weer zo'n 'hangen en wurgen' verhaal, met vaak als resultaat nog een afgebroken studie.

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2012 om 20:16

Eerstejaars?

Is ze echt eerstejaars? Dan mag ze tót 1 februari 'gratis' stoppen. Wel zo snel mogelijk je zaakjes regelen (immers, als ze nu al stopt heeft ze tot 1 febr geen recht meer op stufi), maar ze hoeft niks terug te betalen ofzo.
Tot 1 februari mag je een 'valse start' maken zeg maar.

Tirza

Zus

Zus

03-10-2012 om 21:03

Overstappen naar andere opleiding kan nu niet

Sinds dit jaar kun je overstappen naar een andere opleiding tot 1 oktober, daarna niet meer. Een jaar werken en nadenken lijkt mij sowieso zinvollerndan op stel en sprong iets anders gaan doen. Inderdaad wat betreft stufi is 1 februari de datum tot waar je nog kunt stoppen zonder financiele strop. Overigens hebben veel HBO's, vanwege die nieuwe datum van 1 oktober, studiekeuzebegeleiding ingesteld. Gratis en op de 'oude' opleiding zelf. Voor stoppende studenten dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.