Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jet

jet

24-09-2008 om 09:44

Dochter vervalt met wat ze kon

Mijn dochter van 7 kon vorig jaar in groep 3 al aardig rekenen en las avi 6. Sommen erbij en eraf tot 100 gingen al vrij goed. Best knap dus. Nu zit ze sinds een maand in groep 4 en ze weet van de sommen niets meer. Zelfs niet 18 eraf 12, 50 eraf 40 is ineens 20 geworden, getallenlijn van klein naar groot doet ze twee keer goed dan slaat ze een getal over etc. en met lezen slaat ze hele zinnen over en draait ze letters of leest ze letters die er niet staan. Vorig jaar heb ik aan dyslexie zitten denken omdat ze qua avi ook vast zit en niet verder komt. Ook begrijpt ze 9 van de 10 keer niet wat ze leest. Nu moet ze tafels tot en met 4 leren op school en ze kan het maar niet automatiseren. Zingen, rappen, etc. niks lijkt haar te kunnen helpen om die getallen erin te krijgen en vast te houden. Verder zit ze gelukkig goed in haar vel ze heeft geen klachten en is erg vrolijk en speelt heerlijk met haar vriendinnen. Weet iemand waardoor dit komt en wat ik hier aan kan doen? Het frustreert haar heel erg waardoor ze niet meer wil rekenen en lezen en dat is toch zonde.

Jet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ontwikkeling in sprongen

Soms lijkt het wel of de ontwikeling in sprongen gaat. Je dochter las in groep 3 avi 6 en misschien is dat even de "top". Er is natuurlijk geen sprake van een technisch lezen achterstand. Al komt ze het komende jaar geen avi hoger dan zit ze nog goed. Waarom ze het gelezen niet begrijpt is een ander verhaal. Zijn de boeken te moeilijk? Is het verstandig om voor technisch lezen avi6/7 te blijven uitzoeken en voor begrijpend lezen een stapje lager? Dan komt het langzamerhand misschien weer beter in evenwicht? Mijn zoon begreep alles wat hij las. Zijn tempo was daardoor wel langzaam en hij kwam juist moeilijk door de avi`s. Ik heb hem toen uitgelegd dat hij voor technisch lezen niet moet nadenken maar gewoon foutloos opdreunen. Alleen lezen wat er staat en niet nadenken. Toen ging het beter. Voor begrijpend lezen had hij prima cijfers en begreep ook de moeilijkerder boeken. Net omgekeerd van jou dochter een beetje.De tafels lukken niet bij je dochter. Dat is ook verschillend per school. Hier krijgen ze de tafels in groep 5 en hebben dan een jaar tijd om ze te automatiseren. Bij jullie beginnen ze eerder met de tafels en dus meer kinderen zullen er moeite mee hebben. Ook bij mijn zoon hadden ze een vaag vermoeden van dyslexie. Maar dat is niet aan de orde. Het kwartje valt wel. Alleen met sprongen vooruit en sprongen achteruit. Aan het eind van ieder jaar is hij eigenlijk altijd op niveau. Het is bij jou dochter dus nu zaak te weten waarom ze stagneert. Ze zit lekker in haar vel, dat is erg belangrijk. Til niet te zwaar aan haar vorderingen of het ontbreken daarvan. Ze zit nog maar net in groep 4. Alles is nieuw en moet weer gewoon worden. De black outs herken ik en komen hier altijd weer goed. Misschien kan je als je je zorgen blijft maken eens een praatje maken met de leerkracht. Hier zijn vaak korte gesprekjes in november. Ik merk dat zoon dan meestal net weer een beetje zijn draai gevonden heeft.Het is een heel verhaal geworden....

Thuis of op school?

Jet:"Mijn dochter van 7 kon vorig jaar in groep 3 al aardig rekenen en las avi 6. Sommen erbij en eraf tot 100 gingen al vrij goed. Best knap dus. Nu zit ze sinds een maand in groep 4 en ze weet van de sommen niets meer."
Was en is dat jouw constatering of die van de school? Als ze ook op school van 'goed' naar 'niks' is gegaan, dan is er iets geks aan de hand. Is er iets veranderd in de methode? Of raakt ze in de war van alle nieuwe strategiën die haar worden aangeleerd?
Als je dit alleen thuis constateert, dan zou je moeten kijken of er een verschil is in hoe je thuis met de sommen omgaat en hoe dat op school gebeurt. Verschil in omgang kan heel verwarrend werken.
Groet,
Miriam Lavell

jet

jet

24-09-2008 om 20:15

Mijn dochter is van school geswitcht. Misschien dat ze vooral sociaal bezig is zich aan te passen aan de groep dat dat haar energie opmaakt? Ze heeft al veel vrienden gemaakt en voelt zich goed. Dat vind ik erg fijn voor haar.
Ik vind het opvallend die black outs best beangstigend. Ik merk vandaag dat ze weer wat terugkrabbelt met rekenen. Er was echt helemaal niks meer van over wat mij zorgen baarde. Zeker gezien haar letters en zinnen overslaan dat ze al vanaf het lezen consequent doet. Dyslexie zou heel vervelend zijn maar wel te overzien met hulp en begeleiding. Als de oorzaak elders ergens uit de hersens vandaan komt wordt dat al anders en minder te overzien.

Ook omdraaiingen?

draait je dochter ook letters en cijfers en kleine woordjes om??
zoals ze de zinnen en letters ook overslaat?
zo,ja dan lijkt het mijn dochter wel....
hoewel die weer wel goed kon begrijpend lezen, maar dat was ongetwijfeld te danken aan haar grote boekenhonger. ze las zich helemaal te blubber (nog steeds) en de grote voorraad boeken die haar voor het grijpen liggen. qua rekenen was het een drama. niet in groep 3. toen was het allemaal nog wel jolig. zolang het maar 'overzichtelijk' was. zodra er meer bij kwam kijken raakte ze kluts kwijt.
en omdat ze 'slordig' las (omdraaiïngen, overslaan, onderaan beginnen of rechts van het blaadje etc.) . door die extra veel inzet bij rekenen stagneerde het lezen ook een tijdje, maar zoals hierboven al gezegd werd. als je wat dat betreft vooruit loopt, maakt dat niet zoveel uit. (kwam rond kerst zo weer goed, toen haalde ze in 1 maand de rest van de AVI's erbij...)
de leerkrachten maakten zich toen erge zorgen over dat omdraaien en overslaan. tafels was ook een drama. wij kenden het al een 'beetje' van oudste die het ook al deed, maar in veel mindere mate.
ze hebben toen de r.t.-juf een testje laten doen om (als indicatie) échte problemen uit te sluiten en daar bleek niks van. écht geloven dat er 'iets' was deden zowel wij als de juffen (die ik toevallig erg goed kende en die écht superleerkrachten zijn én veel ervaring) ook niet...dus daar is verder niks mee gedaan.
het omdraaien/overslaan/aan de verkeerde kant beginnen heeft haar láng in de weg gezeten. pas vorig jaar (groep 6) begon het beter te worden. elke leerkracht had weer z'n eigen maniertjes om haar daarin te 'helpen' b.v. de sommen onder elkaar i.p.v. een blad vol rijtjes(dus ook naast elkaar).
de cijfers blijft 'lastig' voor haar. vorig jaar heeft de meester uitgerekend dat 'gemiddeld' van de fouten die ze maakt er 70% omdraaien/slordig lezen zijn. die andere 30 zijn dus de échte fouten. ze schrijft b.v. honderdvijfentwintig als 152 (je hoort de 5 toch ook als eerste??) en 1 zo'n foutje in een langere som maakt de hele som fout. of ze doet een half rijtje aftrekken i.p.v. optellen of ze begint halverwege het rijtje opeens een andere berekening te maken. je snapt dat je als je zoveel fouten maakt door iets anders dan écht rekenen komt, je niveau ook behoorlijk lager is daardoor.
en hoe hogere klas, hoe méér cijfers/hogere getallen en begint het 'geoefen' weer van voren af aan.

ze loopt de laatste 1,5 jaar aardig mee met het 'gemiddelde' niveau van rekenen. ze kan het (met wat extra hulp) 'bijbenen'. maar zowel school als ook wij zijn ervan overtuigd dat als ze die gekke 'afwijking' qua omdraaiïngen niet gehad had dat het heel anders was geweest. voor de rest is haar niveau hoger.

hier werd pas goed duidelijk hoe dat rare 'lezen' van haar werkt.toen we het volgende voorlegden aan haar juf. ze kan een bladzijde op kop nét zo snel lezen als of de bladzijde gewoon is....de juf van groep 4 kon dat niet helemaal geloven en heeft haar AVI toen 'op kop' en 'gewoon' afgenomen en já hoor.....

het is wel overduidelijk dat het omdraaien/slordig lezen in de loop der tijd minder is geworden. maar waardoor weet dus eigenlijk niemand. ooit opperde de r.t.-juf door het grote verschil in inzicht op reken en taalkundiggebied, maar dat was maar een 'idee' van haar. op zich vond ik dat wel een 'logische' verklaring. dat ze dus eigenlijk té goed is taalkundige (dus te snel leest) om het rekenen zo langzaamaan te maken....zoiets.
groeten albana

jet

jet

28-09-2008 om 19:30

Nee

Er lijkt bij haar niet dat ze beter in taal of rekenen is. Vorig jaar had ze met alles A score, avi 6 ze ging als een speer. Lezen vond ik bij haar naast draaiend en vergeten altijd dreunend en draaiend. Inzicht in rekenen vond ik bij haar niet echt. Instructie ging auditief wel maar lezend niet. Met name ruimtelijk inzicht en bijv. kralenplanken voorbeelden namaken kon en kan ze niet. Komt ze niet uit. Kleur op het bord kan ze niet zien alleen wit krijt. Kralenkettingsommen begint ze goed maar aan het eind slaat ze over. Tafels kan ze vandaag nog na veel moeite opdreunen morgen is ze de helft weer kwijt. Het is dus echt heel moeilijk om er een vinger op te leggen wat nu beter of slechter gaat. Het gaat eigenlijk gewoon niet op dit moment. Inmiddels heb ik een gesprek met de juf gehad en haar was het ook al opgevallen dat dochter zulke rare fouten maakte (70-40 etc.) We hebben besloten om het even aan te zien, misschien dat alles op de plaats moet vallen na de schoolswitch. Het baart me wel zorgen. Heb ook al gedacht aan combi dyslexie/discalculie met flinke begaafdheid. Misschien deed ze vorig jaar alles op geheugen en raakt dat nu een beetje vol en snapt ze de instructie niet en loopt ze tegen de lamp? Het blijft gissen, hopelijk trekt moeder natuur het weer bij en was het een tijdelijke terugval in haar ontwikkeling.

Naar de dokter

Jet:"Kleur op het bord kan ze niet zien alleen wit krijt."
Dat lijkt me een tamelijk duidelijk signaal voor een bezoek aan de dokter. Wie weet ziet ze gewoon slecht. Maar gezien de overige klachten (vergeten, de tijdelijkheid) kan het ook nog ernstiger zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.