Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter(4) bang voor juf

Hallo allemaal, ik zou even jullie mening willen hebben over het volgende omdat ik het zelf even niet meer weet.

Mijn dochter is begin November begonnen op een zeer goed aangeschreven school. Al direct begonnen de “problemen”.
De klas waar in zij zou komen werd tijdelijk verdeeld omdat de juf ziek was. Nu kan dat gebeuren maar ik wilde wel dat mijn dochter in een blijvende klas zou starten en niet meer zou hoeven wisselen.
Ik heb zélf contact opgenomen met de directeur en zodoende is mijn dochter in een andere klas geplaatst.

Ik had al zo mijn bedenkingen bij de school maar goed, elke school heeft natuurlijk wel is wat.

Nu klaagde mijn dochter al een tijdje over een schreeuwende juf. Niet tegen haar, maar wel tegen andere kindjes en dat ervaart zij als heel beangstigend. Juf is nogal van de oude stempel zeg maar.

Maar nu het volgende wat er maandag is voorgevallen...
Ik kwam mijn dochter eerder halen en ze stond echt te krijsen. Ik vroeg uiteraard meteen wat er aan de hand was en de juf zei dat ze haar werkje niet wou afmaken...
Op de gang fluisterde mijn dochter dat ze thuis zou vertellen wat er echt gebeurd was omdat ze bang voor de juf was.

Ze wilde haar knip en plak werkje niet afmaken omdat het haar niet lukte waarop de juf ging schreeuwden. Ze moest erg huilen en daardoor spugen (dochter heeft ernstige reflux). Ze moest zelf haar braaksel opruimen en als straf op de nadenk/strafstoel zitten. Ze was zo in paniek dat ze weg wou lopen waarop de juf haar hardhandig weer op de stoel heeft gezet. Mijn dochter noemde het knijpen overigens.
Niemand mocht haar ook troosten of tegen haar praten.
Haar ogen zijn nog een dag enorm dik geweest van het huilen en nu wilt mijn dochter niet meer naar school op de dagen dat de desbetreffende juf les geeft.

Ik ben dezelfde dag nog verhaal gaan halen en de juf vertelde dat mijn dochter idd haar werkje niet af wilde maken en zij dat gewoon moest. Ik legde uit dat ik het daarmee eens was maar dat het bovenstaande wel een beetje veel van het goede was. Mijn dochter geeft al gauw op als iets haar niet lukt maar met een beetje aanmoediging lukt het haar altijd wel.
Ik vroeg ook waarom zij haar eigen braaksel moest opruimen. De juf gaf aan dat mijn dochter niet ziek was dus het niet wilde opruimen. Ook zei ze dat mijn dochter zichzelf ziek maakt en daardoor spuugt. Dat ze een aansteller is. Juf wéét overigens van dochter haar reflux dus waarom ze dit zegt?
Ook vroeg ik haar waarom ze mijn dochter had geknepen...
Ze gaf aan niet geknepen te hebben, maar haar aan haar arm hebben gepakt.
Heb ook gevraagd waarom ze mijn dochter niet even heeft getroost en daarna weer aan het werk heeft gezegt. Ze antwoordde dat een knuffel dan een beloning op het huilen zou zijn.

Heel veel ouders hebben klachten over deze juf, haar aanpak en geschreeuw... Ik dacht altijd dat het wel mee viel tot dat het mijn dochter gebeurde.
Het zijn ook van die kleine dingentjes.
Dochter die met een broek binnenste buiten thuis komt en daarop zegt... Mam, niemand mocht mij helpen en het lukte me niet om het zelf goed te doen. Of dat ze haar drinken persé helemaal op moest drinken totdat ze er buikpijn van had.
Ze noemt mijn dochter ook een stoorzender omdat ze in het begin weleens huilde en wilt haar niet langer dan tot 12 uur in de klas hebben.

Ondertussen is haar “lieve” juf ook uit de running waarop de engelse lerares de klas over neemt. Dochter is ook bang van deze mevrouw omdat ook zij schreeuwt. Zoals ik al zei heb ik enorm mijn bedenken bij deze school. Zo staat er bijv. een onderwijsassistent voor een andere klas. Bij weer een andere klas lijkt het wel regime. Dat weet ik omdat ik een keer mee hielp bij een activiteit en ik en andere moeders schrokken van haar aanpak en vol ongeloof toe moesten zien hoe zei de kinderen toe sprak. Dochter zit meestal of op de gang blokken te bouwen of in de huishoek.

Al met al wil ik mijn dochter het liefst op een andere school hebben. Een school waarop ik mijn dochter met een gerust hart achter kan laten...
Laatst stond de onderwijsassistente voor mijn dochters klas en was mij dochter verbaasd dat zij niet schreeuwde... Ook heeft mijn dochter nachtmerries over de juf, speelt thuis steeds de juf na en als klap op de vuurpijl had zij gisteren last van een versnelde hartslag in rust. De huisarts vroeg of ze iets had meegemaakt thuis of op school...
Dat was voor mij de druppel!
Ik heb de juf gemailt voor wederom een gesprek maar tot op heden nog geen reactie vernomen...
Ik ga maandag een andere school bezoeken. Dochter geeft zelf aan niet naar een andere school te willen omdat ze echt een leuke klas heeft... Maar dit kan ook niet langer zo.

Ik hoor graag jullie meningen.
Alvast bedankt

Geen mening.

Je gaat maandag op bezoek bij een andere school. Je hebt dus zelf al een keuze gemaakt, overplaatsen. Als dat jou gevoel zegt moet je dat doen.
Je dochter zit nog maar net op deze school en je hebt er vanaf de 1e dag al geen vertrouwen in.

Het kan ook dat je een zeer overgevoelig kind hebt dat snel van slag is en huilt. Of ze het dan beter naar haar zin krijgt op een andere school is een groot vraagteken.

Blosje

Blosje

16-02-2018 om 12:32 Topicstarter

Gevoelig

Klopt, mijn dochter is erg gevoelig en kan absoluut niet tegen geschreeuw. Maar dat hoort toch ook niet? Een kleuterjuf die schreeuwt? Bij de andere juf gaat alles eigenlijk prima. Meerdere kindjes klagen dat ze niet naar school willen als die bepaalde juf er is. Dus of dat nou aan mijn dochter ligt?

@Emma

@Emma

16-02-2018 om 12:44

Nee hoor

Een juf die schreeuwt kan het niet aan. Let er wel op bij de volgende school: hoe is de juf? "Goed aangeschreven" is echt geen criterium.

Schreeuwen.

Nee, dat hoort niet. Maar mijn zoon vond bijvoorbeeld een stem verheffen al schreeuwen. En een stem verheffen moet wel eens gebeuren. Heel hard zingen en in de handen klappen door de juf is de moderne variant hier op.
Een hysterisch schreeuwende juf is niet oké, niet goed voor wie dan ook.
Mijn zoon heeft ook enige tijd zo'n juf gehad, hij was toen wel wat ouder. Juf was overspannen.

guera

guera

16-02-2018 om 14:24

wegwezen

Echt niet ok dit. Dat gaat ook echt niet goed komen.
Ga rondkijken bij andere scholen en vraag naar de pedagogische visie. Onze kinderen zitten op Jenaplan en daar worden kinderen echt heel anders benaderd dan op reguliere scholen (over het algemeen, ik kan alleen vergelijken met scholen hier uit het dorp). En overgevoelig vind ik een hele nare kwalificatie. Je kind is gevoelig en heeft een andere benadering nodig. Elk kind floreert bij een persoonlijke benadering. Mijn leidinggevende gaat ook anders met mij om dan met mijn collega. Ik benader mijn ene kind ook anders dan mijn andere. Van een juf mag je dit verwachten. En tuurlijk zijn er algemene momenten maar wat een juf op onze school zou doen is bijvoorbeeld even aankondigen dat er geklapt gaat worden. Dan heeft je kind een moment schakeltijd.
Of uitleggen waarom er af en toe een harde stem opgezet wordt en dat dat niet tegen hem is.
Mijn zoon raakte ook van slag door dat soort zaken omdat het vaak ook was omdat er even een slechte sfeer of ruzie was. Daar kun je met kinderen over praten. Je kunt ook bespreken wat je verwacht van kinderen. En dat doe je met kinderen van 4 anders dan met kinderen van 10.
Een werkje afmaken als een kind net 4 is? hoezo? let it go zeg.

En vertrouw op je kind en je eigen gevoel. Zoveel mensen zoveel meningen. Wat het ene kind nodig heeft of fijn vindt hoeft voor de ander niet te gelden. Ik heb ook weleens meningsverschillen met andere ouders erover. De ene moeder zweert bij juf a en de ander bij juf b. Het ene kind heeft strakke regels nodig en structuur en de ander een wat zachtere aanpak. Een echte topjuf kan goed laveren maar zal altijd een natuurlijke voorkeur hebben. Dat is prima. Een kind voelt goed aan of een juf in de kern ok is en de juiste intentie heeft. Mijn kinderen konden dat altijd goed benoemen.
Juf a doet vaak streng, dat vind ik niet fijn. Maar ik snap het wel, want soms is het wel nodig bv.
Maar je hebt streng en boos en gemeen etc.

Sterkte, luister naar je kind

Blosje

Blosje

16-02-2018 om 14:25 Topicstarter

Nieuwe school

Goed aangeschreven is idd geen criterium. Ik ben bang dat ik verkeerd heb gekozen. Als de nieuwe school mij (ons) bevalt dan wil ik idd eerst kennismaken met de juf. En misschien eventuele meelopen dagen? Het scheelt dat er nog een meisje kort geleden is overgestapt naar de “nieuwe school” en mijn dochter mogenlijk bij haar in de klas zou komen.

@wil40: stemverheffen Kan ik mee leven,, schreeuwen niet. Handen klappen vind ik een beter alternatief. Ju is van de oude stempel en geeft aan dat het haar manier van werken is... Ben bang dat mijn dochter het niet jarenlang met haar gaat uithouden.

Tango

Tango

16-02-2018 om 14:32

Andere school

Zou ook inzetten op een andere school. Vanwege deze juf, want dit is werkelijk te erg voor woorden. Ik zou er overigens nog wel een gesprek over aangaan met de directie, over wat deze juf heeft gezegd, want dat kan echt niet. Soort afsluitend gesprek zeg maar.
Ik zou je dochter op de andere school een aantal dagen laten meedraaien en goed doorvragen over de betreffende juf daar en of er zicht is of zij voor die klas blijft. 100% zekerheid heb je daarin natuurlijk nooit.
Als jullie gevoel dan goed is zou ik overstappen.
Natuurlijk zegt je dochter dat ze niet wil, ze kent geen andere school dan deze. Maar ze is nog heel jong en zal zich snel aanpassen aan de nieuwe situatie. Succes! Laat je weten hoe het afloopt?

Tango

Tango

16-02-2018 om 14:34

Toevoeging

Ik wilde eigenlijk nog zeggen dat je naast de reden van de juf ook vanwege het gehele beleid kan overstappen. Natuurlijk kunnen juffen uitvallen maar het is aan de school om de ouders hierover goed te informeren en te volgen of de oplossing in goede aarde valt. Dat lijkt hier ook niet echt te gebeuren.

Haar manier van werken.

En juist dat is soms zo lastig. Wat guera schrijft herken ik ook. Mijn kind had ieder jaar een andere leerkracht en ook wel 2 tegelijk in een duo baan. De ene ouder vond juf A fijn, de ander B.
Als je nu de juf op de andere school prettiger vindt krijgt je kind over een half jaar misschien een invaller omdat juf zwanger is.

Dus het is aan jou om de beslissing te nemen die het beste is voor je kind. Schreeuwen hoort niet en haar aanpak met 4 jarigen klinkt niet prettig. En je kind heeft haar jarenlang. Geen leuk vooruitzicht.

Ga maandag kijken en praten op die andere school, dan nog een gesprek met de huidige juf en dan beslissen.

Blosje

Blosje

16-02-2018 om 14:51 Topicstarter

Dank!

@guera: dankje voor je reactie! Ik ervaar het precies zo maar kan het niet altijd zo expliciet bemoemen. De school waar ik maandag een gesprek mee heb bieden Dalton onderwijs aan. Ze hanteren een veel persoonlijkere aanpak wat mij enorm aanspreekt.
En het is precies wat je zegt... Mijn dochter heeft een andere benadering nodig. Of even een bemoedigend woordje als iets niet lukt. Van geschreeuw klapt ze dicht.
Ik ga idd twijfelen aan mezelf door de mening van andere. Maar het gaat om MIJN kind en die is op dit moment dood ongelukkig en niet zichzelf. Ze is echt bang voor de juf en zegt resoluut: wie is er maandag? Als *** er is ga ik niet hoor mam!

@Tango: dankje voor je reactie en fijn om te horen dat je het met mij eens bent en ik niet een gekken overbezorgde moeder ben.
Ik ga na maandag idd de directie bellen want de juf negeert al mijn mailtjes.
En je hebt gelijk.. Mijn dochter kent alleen deze school en weet niet beter. Ze is verder een hele spontane meid dus hoop dat ze snel went en zich thuis zal voelen.

Beleid staat mij idd echt niet aan. Communicatie is zó slecht. De eerste schooldag wist de juf niet eens dat mijn dochter kwam. En qua wisselen/uitvallen van juffen. De school vind dat ze het “zo goed mogenlijk oplossen”. Maar een onderwijsassistent en of stagiere als enige lerares kan toch niet?

Ik laat het zeker nog even weten hoe het afloopt!

Blosje

Blosje

16-02-2018 om 14:55 Topicstarter

Verschillende juffen

@wil40: Ik snap dat mijn dochter altijd de ene juf wat leuker zal vinden dan de andere. Dat kan en is ook helemaal geen probleem. Wil ook niet persé alleen wisselen vanwege deze juf. Dit was meer de druppel. Ze is pas 3 maanden onderweg en wilt nu al niet meer naar school.

Ik ga idd doen wat jij zegt. Maandag naar de nieuwe school, gesprek met de juf en dan een beslissing maken. Moeilijk hoor dit. Heb er buikpijn van pfff.

Blosje

Blosje

16-02-2018 om 15:13 Topicstarter

Werkje afmaken

Oh en de reden dat mijn dochter persé haar werkje moest afmaken is omdat ze met een nieuwe thema zouden starten. Ze zei dat mijn dochter zo goed weg kan lopen van haar werkjes en zichzelf ziek maaktte om eronder uit te komen.

Guera

Guera

16-02-2018 om 17:27

Werkje

Er is altijd een reden waarom een kind een werkje niet af wil maken. De juf zou moeten willen weten waarom een kind dat niet wil. Gewoon omdat ....is geen reden. Kinderen hebben een grote intrinsieke motivatie. Gewoon niet willen afmaken is onzin. Is het faalangst? Te moeilijk? Te saai? Onduidelijke opdracht?
Een goede juf wil daarachter komen en kind motiveren om binnen de vermogens van kind het wel af te maken of samen te besluiten het te laten. Even een gesprekje met kind: wat is er aan de hand.
Alleen maar blaffen dat het af moet spreekt geen enkele motivatie in een kind aan. Een kind wordt bang of tegendraads of iets. Je bereikt er niks mee. Het werkje moet af omdat ik het zeg daar hoef je geen genoegen mee te nemen. Ook niet als je 4 bent.
Ik voed mijn kinderen op tot meedenkende, zelfreflectieve, kritische mensen. Ik heb een school gezocht die daarbij past.
Op deze school worden kinderen uitgedaagd hun mening te geven op een respectvolle manier. Een antwoord als: ik vind het leuk wordt vaak geen genoegen mee genomen. Want wat maakt dat het leuk is? Wat spreekt jou daar precies in aan?
En dan op het juiste leeftijdsniveau.
Vraag echt naar een visie op een nieuwe school. Zou mijn tip zijn.

Blosje

Blosje

17-02-2018 om 09:15 Topicstarter

Dat is precies

...hoe ik er ook over denk! Op de peuterspeelzaal wilde ze ook wel eens niet een moeilijke puzzel maken, maar na herhadelijk stimuleren deed ze het wél! Ik denk zelf dus aan faalangst of te perfectionistisch willen zijn.
Wat jij beschrijft vind ik eigenlijk een normale benadering. En idd met dat blaffen bereik je niks bij mijn dochter. Heb ik ook gezegd maar juf vond: mijn wil is wet en klaar.

Dankjewel voor je tips. Hier kan ik wat mee.

Jackie

Jackie

17-02-2018 om 11:10

zweverig

Ben ik de enige die het belachelijk vindt dat een kind van 4 uberhaupt iets 'moet' afmaken? 'Moeten' kleuters tegenwoordig dingen perse doen zoals het hoort en zoals de hele klas het doet? Of ben ik te zweverig?

@Emma

@Emma

17-02-2018 om 12:29

Nee hoor

Dat moet helemaal niet. Kleuters maken graag taakjes af is mijn ervaring. Maar als het niet lukt of het boeit ze even niet dan haken ze (terecht) af. Dan zou je naast ze kunnen gaan zitten om ze te helpen of stimuleren of een ander werkje geven. Dat is niet zwevering of modern, dat deed mijn juf in 1965 ook al. Dat deze juf "van de oude stempel" zou zijn vind ik dan ook erg kort door de bocht. Scholen die "goed aangeschreven" staan omdat de ouders tegen moderne onzin zijn vind ik bij voorbaat al verdacht. Er is weliswaar een hoop onzin op scholen (en dat was er vroeger ook) maar de bezwaren van ts zijn beslist geen moderne onzin.

Iets moeten afmaken.

Dat hoort nog spelenderwijs te gaan. De blokken terug in de bak bijvoorbeeld. Kind haakt af na 5 blokjes. Dan kan je gaan schreeuwen dat álles in de bak moet of je doet het even samen of je roept er nog een kindje bij om het samen te doen. Opruimen is gezellig en het hoort er bij.

Dus het principe dat je kind leert om iets af te maken lijkt me niet zo raar, maar dan wel positief stimuleren.

Het excuus dat juf van de oude stempel is lijkt mij dus onzin, zeker als ze daarmee bedoelt dat ze al blérend een klas kleuters loopt te pushen.
Dat gebeurde bij ons als kleuters zeker niet, en ik ben al heel oud. Integendeel, kleuterjuf zijn was en is een vak apart, engelengeduld moet je hebben.

Blosje

Blosje

17-02-2018 om 14:27 Topicstarter

Juf is echt zo...

Nou, deze juf geeft kleuters straf omdat de blokken niet snel genoeg in de bak zitten naar haar mening. Vriendinnentje van mijn dochter had laatst straf en moest op de gang zitten omdat ze geen zin meer had om een ander kindje te helpen omdat ze haar eigen werkje wilde doen. Ander kindje moest voor straf op de gang omdat hij zijn drinken niet helemaal op had gedronken. In mijn ogen nietszeggende redenen!

Miss Sas

Miss Sas

18-02-2018 om 16:14

Kleuters al voor de gang sturen?

Vind dat nogal heftig hoor een kleuter voor straf op de gang zetten. En is deze juf wel geschikt om juf te zijn van de kleuters?

Blosje

Blosje

18-02-2018 om 17:39 Topicstarter

@Miss Sas

Ik denk dat het tijd voor haar pensioen wordt. Ze haalt ook vaak veel kindjes hun naam door de war bijvoorbeeld.

lieverdje

lieverdje

19-02-2018 om 10:21

parallelklas?

Is er niet nog een kleuterklas op deze school, waar je dochtertje eventueel naartoe kan? Een andere school geeft geen garantie dat je daar geen leerkrachten hebt waar je kind niet mee overweg kan. Zelfs een geweldige visie of jenaplan niet (Sorry Guera).

En heb je dit incident wel besproken op school, evt. met iemand anders dan de juf zelf: een vertrouwenspersoon, ib'er?
Op zich kan ik me voorstellen dat het voor de juf lastig kan zijn om een 'overgevoelig' kind in de klas te hebben, maar dat verhaal met de reflux en de kots die je dochtertje zelf moest opruimen, gaat wel een paar stappen te ver Of je nu wel of niet van school verandert, dat moet je wel even goed uitpraten en de juf mag echt wel haar excuses aanbieden voor hoe dat is gegaan.

Guera

Guera

19-02-2018 om 10:56

Lieverdje

Tuurlijk klopt. Wij hebben ook weleens een mindere leerkracht gehad. Mooie visie ten spijt moet je het doen met de leerkracht die er staat. Echter de school is dan wel beter aanspreekbaar op dit soort gedrag van leerkrachten.
Hier hebben ze bv een ib er die leerkrachten observeert en coacht. Iha rondom eventuele kinderen met problemen rondom leren. Maar dat wordt ook breder ingezet.

Blosje

Blosje

19-02-2018 om 17:46 Topicstarter

Reactie en Update

@lieverdje: Er zijn nog een aantal kleuterklassen. Probleem is alleen dat de juf voor meerdere klassen staat en bij een andere klas staat een juf waar ik haar ook echt niet willen nav ik gezien hebt hoe zij met de kinderen omgaat. De overige klassen zitten op een andere locatie. Het is niet dat ik alleen vanwege deze juf wil overstappen. Het ging vanaf dag 1 al niet zoals het moet gaan. Het hele beleid, visie en omgaan staan mij niet aan.
Ik zag vandaag bijvoorbeeld een groep 5 juf een kind meesleuren aan zijn schouder. Nou, dat lijkt mij toch niet de manier.

Ik heb morgen weer een gesprek met de juf. Ik wil het even allemaal duidelijk benoemen waar mijn dochter bij is. Hoop echt dat de juf haar excuus aanbied zodat mijn dochter het kan afsluiten.

Ik ben vandaag bij de nieuwe school wezen kijken. Die deelt wel het pand met haar oude school. Maar wát een verademing! Hun beleid en visie sluit veel meer aan bij mijn dochter. Ik was gewoon verbaasd over hoe welkom wij geheten werden en wat voor een rust er in alle klassen heerst. Heb serieus elke klas bezocht haha.
De school richt zich echt op het individu en past een hoop daarop aan. Aan mijn wil is wet doen ze niet aan.
Directeur gaf wel aan dat de klassen aardig vol aan het raken zijn, maar word zsm terug gebeld om te kijken of mijn dochter er toch tussen geplaatst kan worden.

Duimen jullie mee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.