Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mijntje

Mijntje

21-01-2017 om 17:31

'domeinscholen' niet te druk? (middelbare school kiezen)

Wij moeten een middelbare school gaan kiezen en hebben verschillende scholen op het oog. Binnenkort is er de open dag van een zgn 'domeinschool', modern onderwijs met laptopjes en zo'n 75 kinderen in 1 grote ruimte.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan een kind zich hier wel concentreren als iedereen in groepjes van 5 zit te werken? En een deel 'les' heeft en een deel moet samenwerken/zelfstandig werken.
Er werd gezegd dat onze zoon gebaat is bij een rustige werkomgeving.. is een 'domeinschool' dan bij voorbaat minder geschikt? Een klas met 30 leerlingen met klassikaal onderwijs zal misschien ook niet zo rustig zijn..
Zoon kan volgende maand een middag kijken op 1 school naar keuze, dan kan hij het zelf ervaren, maar ik hoor graag ervaringsdeskundigen!

ano

ano

21-01-2017 om 18:33

Onze zoon zit in vwo2 op een domeinschool. Hij is superenthousiast. Ze hebben daardoor echt hun eigen plek met kluisje in school. Geen gesjouw door school heen. Dat geeft al rust.
Ze hebben aparte instructie ruimtes. Dan zit je gewoon met je eigen vaste klas. In het domein is altijd toezicht en werk je inderddad zelf verder. Sommige kinderen zetten een koptelefoon op met zachte muziek. Zoon heeft er geen last van dat het niet muisstil is. Dat ligt niet perse aan de grootte van de groep maar aan de filosofie. Ze werken uit en samen. Leren doe je thuis.
Op deze school in elk geval.(regio utrecht) Ze hebben vast rooster en altijd toezicht in het domein dus geen gehang in de kantine als een les uitvalt.
Je kunt het eigenlijk niet vergelijken met een reguliere school omdat het domeononderwijs onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Als de grondhouding en visie van de school je aanspreekt neem je waarschijnlijk het domein op de koop toe zeg maar als dat iets is waar je over twijfelt.
Wat op deze school goed geregeld is is de digitale leeromgeving. Ze weten per periode vantevoren waar het over gaat van week tot week. Dus geen gedoe met huiswerk dat niet in magister staat. Of een dag vantevoren nog een berg werk opkrijgen. Dat is grote uitzondering.
Daardoor kunnen ze goed zelf hun werk plannen en maakwerk in domein doen.
Wat mij en zoon ook erg aanspreekt is de gelijkwaardigheid tussen docent en leerling. Docent heet een expert. Iemand die meer weet dan jij op een bepaald vakgebied en die jou daarin coacht. De basishouding tav de leerlingen is daardoor anders (ook voornaam bijvoorbeeld).
Dus wil je een stapje buiten de gebaande paden dan is dat zo'n school een aanrader maar dat gaat verder dan domeinen....maar nogmaals op de school van zoon dan hé.

Vivianne

Vivianne

21-01-2017 om 19:37

Hier ook goede ervaring

Een domein bestaat hier uit een ruimte voor drie klassen. Er is één instructieruimte die verdeeld wordt tussen de klassen, zodat elk vak geregeld in deze ruimte zit.
Gemiddeld is één klas buiten de deur in verband met gym, of een vak in een speciaal lokaal, zoals beeldende vormgeving, muziek, scheikundelab, etc.
Er is veel aandacht voor zelfstandig werken, terwijl de docent rondloopt en kinderen helpt / extra aandacht geeft / beschikbaar is voor vragen. Ze kunnen in groepjes werken maar wel met strenge regels over geluid. De samenwerkplekken zijn ergens anders dan de individuele plekken.
Er zijn laptops beschikbaar. Het is hier niet zo dat iedereen een eigen laptop of tablet heeft.

Als een docent uitvalt, heeft de leerling geen uitval. Dan komt een andere docent of onderwijsassistent de groep begeleiden. In dat geval is er niet altijd inhoudelijke begeleiding maar worden ze wel aan het werk gezet.

Wij vinden het een prima systeem. Drie klassen leren elkaar goed kennen en dat is prettig voor de volgende jaren. Er is meer rust omdat ze niet telkens naar een andere plek hoeven. De docent komt naar de groep toe.

Donderkopje

Donderkopje

22-01-2017 om 17:15

mix van novo's, werkt dat?

Hoe zit het dan met de mix van nivo's? Hier een domeinschool wist niet eens dat dat zo heette), waarin kinderen met mavo, havo en vwo advies bij elkaar komen te zitten. In hoeverre kunnen kinderen dan op hun nivo les krijgen als dat allemaal gezamenlijk moet?

Vivianne

Vivianne

22-01-2017 om 20:00

Bedoel je niveaus in één klas of in één domein

De klassen in een domein zitten bij elkaar maar krijgen apart instructie. In die zin kunnen meerdere niveaus prima. Tijdens het zelfstandig werken lijkt me dat ook geen probleem.
Als meerdere niveaus in één klas zitten, lijkt me een domein-syteem handiger dan een reguliere klas. In een domein wordt meer zelfstandig gewerkt en kan de leraar makkelijker per niveau begeleiden.
Op school van mijn kind zitten in één domein bij elkaar in de brugklas vwo+ en havo/vwo (twee klassen havo/vwo en één klas vwo+). Of havo/vwo en mavo/havo. En daarnaast nog in één domein mavo-brugklas. Vanaf de tweede klas zit vwo+ en havo/vwo (in de praktijk vooral vwo) in één domein. Mavo/havo in een ander domein en mavo in weer een ander domein.

jota

jota

23-01-2017 om 10:24

hier in de buurt

verschillende niveaus door elkaar. (maar mijn kinderen gaan daar dus niet)
Wat ik ervan begrijp is dat het niet vlekkeloos loopt. Niveau is toch meer havo. Dus prima voor de hardwerkende ophetrandje tl'er. En voor de vwo'er is het per docent afhankelijk of er verdieping plaatsvindt en hoeveel. Maar begrijp vaker dat het tegenvalt.
Waarom snap ik nog steeds niet zo goed maar goed differentiëren blijkt toch lastig nog.

Marije

Marije

23-01-2017 om 11:47

hier

Is de domeinschool als volgt georganiseerd. Elk niveau heeft zijn eigen verdieding. Per domein zitten 3 klassen van het betreffende niveau bij elkaar. Voordeel is dus dat je alle kinderen van je eigen niveau snel leert kennen. Nadeel is dat het echt gescheiden werelden zijn. Hier wordt veel huiswerk op school gemaakt waardoor kind thuis niet veel meer hoeft te doen. Dat vind ik een groot voordeel.

Mijntje

Mijntje

23-01-2017 om 13:38

geluid (geroezemoes)

Het gaat me meer om het geluid. Zoon heeft gevoelige oren. Lijkt me wel veel geroezemoes met zoveel mensen in 1 ruimte.
Verder lijkt het me ideaal onderwijs, kleine school. De open dag is over een paar weken, maar zoon moet zich nu alvast opgeven voor een open lesmiddag (hij mag maar 1 school kiezen om dit te volgen). Dan toch maar op deze school om het zelf te ervaren.

Vivianne

Vivianne

23-01-2017 om 18:13

Het is niet echt één ruimte

Het instructielokaal is een gewoon traditioneel lokaal maar dan aan de kleine kant. 1/3 van de groep (bij drie klassen in één domein) zit in die instructieruimte. De rest is of deels weg (gym en zo) of zit in de vrije ruimte. Die is veel groter dan twee lokalen. Er zijn geen gangen in het gebouw. Die ruimte is aan het domein toegevoegd. De vrije ruimte is langgerekt en een deel kan aan de andere kant van het instructielokaal zitten. Zo heb je rustige plekken om alleen te werken of samenwerkplekken.

Volgens mijn zoon is het rustiger dan een gewoon lokaal voor één klas.
Bovendien mag hij bij zelfstandig werken oortjes in met muziek.

Mijntje

Mijntje

24-01-2017 om 13:46

Dank

voor alle informatie. Dit stelt me wel enigszins gerust. We moeten het nog ervaren en mijn zoon gaat er in ieder geval een openlesmiddag volgen.

Linda K

Linda K

24-01-2017 om 19:46

Jahoor

Hier een gevoelige zoon met ADHD die opgebloeid is op een "domeinschool". Oordoppen waren een uitkomst

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.