Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hangkous

Hangkous

18-09-2018 om 11:08

Doorschuifhuiswerk

Dochter van 16 (net gestart in 5 VWO) zit hier al een paar jaar mee, het gemak waarmee klasgenoten uitstel krijgen voor niet ingeleverd huiswerk. Vaak worden de regels dan ook nog eens niet toegepast (punt aftrek per dag te laat) waardoor de klasgenoten er ook niets van leren en met hetzelfde gemak de volgende opdracht weer niet op tijd klaar hebben.
Met individuele opdrachten heeft dochter er niet zoveel hinder van, is blij dat zij het al klaar heeft en niet nog na de training uren verder moet om dingen af te krijgen. Met groepsopdrachten is het wel moeilijk, zij wil het op tijd af hebben en klasgenoten hebben zo'n houding van: ach we krijgen toch wel 3 dagen tot een week uitstel dus waarom haasten. Het gaat hier niet om gewone lesjes uit het werkboek maar om boekverslagen, presentaties, werkstukken en dat soort dingen.

Inmiddels begin ik er ook genoeg van te krijgen. Dit jaar is er voor Engelse literatuur een boek uitgereikt dat ze met zijn allen gaan lezen en dan per zoveel bladzijdes aan de hand van vragen gaan bespreken. Engels is de slechtste taal van dochter, ze heeft hier bijles voor en met dit zeer ingewikkelde boek lees ik samen met haar op, zodat ik haar kan helpen met het maken van de vragen. Wij zijn, zoals de planner aangaf keurig op bladzijde 100 na 2 weken school, de rest van de klas is net over de helft. Voor dochter werkt het niet lekker zo, zij is al verder in het verhaal maar moet nog wel die vragen over het begin bespreken. Waardoor ze een beetje de verhaallijn kwijtraakt. De planning loslaten wil ik niet, dat boek moet straks toch een keer uitgelezen zijn en ik vind iedere dag 10 bladzijdes nog wel te behappen, straks ineens 150 in een weekend daar zitten dochter en ik niet op te wachten.

Herkennen jullie dat doorschuifhuiswerk en wat heeft je kind (of hebben jullie) er aan gedaan? Gewone lesjes uit het werkboek is niet zo'n probleem, dan is dochter alleen maar blij dat ze het al af heeft. Die grote dingen die met een groepje of de hele klas gedaan worden zijn wel lastig voor dochter, zeker dat Engelse boek nu.

juf Ank

juf Ank

18-09-2018 om 12:16

je legt

het duidelijk uit, waarom geen mail naar deze leraar en/of de mentor en het probleem voorleggen met het verzoek dit in de veradering eens te bespreken?

In principe zou ik zeggen: leer je dochter haar eigen weg te gaan en haar eigen schema aan te houden. Maar als ze steeds last heeft van de anderen die dat niet doen wordt het een ander verhaal.

Hangkous

Hangkous

18-09-2018 om 12:23

Leeftijd om het zelf op te lossen

Dochter begint nu wel de leeftijd te krijgen in 5 VWO dat ze de dingen zelf op moet leren lossen. Mail aan docent/mentor heb ik ook al aangeraden en aangeboden dat samen te doen. Dochter wil dat nog niet, misschien over een paar weken wel.
Zoals ik al zei van dat gewone lesjes maken bij biologie of scheikunde heeft ze niet zo'n last, het wordt later besproken heeft ze even geen huiswerk voor dat vak. Pas als aan het eind van het jaar niet alle stof behandeld is wordt het lastig, want de eindexamens gaan natuurlijk wel over alle stof die eindexamenkandidaten moeten beheersen.
Als dat uitstellen blijft gaan we als ouders misschien toch maar eens met de mentor praten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-09-2018 om 13:35

Eigen schema

Mijn dochter had daar ook last van op het vwo. Gelukkig kreeg ze voor Engels in de vijfde een apart lestraject ivm vervroegd examen, maar voor andere talen kwam het ook voor. Ze heeft altijd haar eigen schema volgehouden, en durfde in de les ook haar eigen vragen te stellen. Met ‘leuke’ samenwerkingopdrachten hield ze zelf zoveel mogelijk de regie. Ze heeft ook wel eens een opdracht met een onvolledig hoofdstuk ingeleverd, en erbij gezegd dat Pietje dat deel niet op tijd had aangeleverd. Geen idee wat Pietje daarvan vond, maar ik geloof niet dat het heel erg uit de hand liep.

Tine Winkel

Tine Winkel

18-09-2018 om 13:43

hier

speelt dat probleem minder, omdat school zich over het algemeen redelijk stipt houdt aan de puntenmindering bij te laat inleveren. Verder vinden veel leerlingen het niet fijn om te moeten vragen om uitstel. Als mijn dochter haar deel klaar heeft, zal ZIJ dus nooit om uitstel (hoeven) vragen. Als er dan gedreigd wordt door leraar met puntenmindering, levert dochter haar deel in en geeft, net als Phrynes dochter, aan dat Pietje de rest had moeten doen. Pietje van mijn dochter werd boos...

Hangkous

Hangkous

18-09-2018 om 14:27

docenten zeggen zelf o doe morgen maar

Er hoeft door klasgenoten niet gevraagd te worden om uitstel, de docenten zeggen zelf dat het de volgende les/week ook nog mag. Doordat het nu door verschillende docenten al vaker is gedaan, dat uitstellen, gaan klasgenoten er van uit dat de inleverdatum toch wel opschuift waardoor het voor dochter moeilijk wordt om alle hoofdstukken tijdig bij elkaar te hebben. Zelf de regie houden doet dochter al, om te voorkomen dat alles nog op de avond voor de uiterste inleverdatum gedaan moet worden.

Docent

Docent

18-09-2018 om 18:54

Raar gedoe

Docenten die bij alles zeggen dat het ook wel een weekje later kan? Slecht voor de school, slecht voor de leerlingen. Hoeven die docenten hun rapportcijfers niet op tijd in te voeren? Wat gebeurt er als verslagen en toetsen niet op tijd zijn nagekeken? Zeggen de leerlingen en directie dan ook dat het allemaal niet uitmaakt? Boeit het eigenlijk iemand daar of mensen hun werk op tijd af hebben? Onbegrijpelijk, zo kan je toch niet werken?
Met een kind in 5 vwo kun je er als ouder weinig mee. Je kind kan het aankaarten bij docenten of in de MR (leerlingenraad)

Dymo

Dymo

19-09-2018 om 15:49

tempo volhouden

Mijn dochter had daar ook last van. Gelukkig mochten ze vaak zelf de groepjes samenstellen waarin de samenwerkingsopdrachten werden gedaan en dan werkte ze het liefst met een paar jongens die eigenlijk niet haar vrienden waren, maar die wel de deadlines haalden.
Inmiddels studeert dochter al een paar jaar geneeskunde en is ze bijna de enige in haar jaar die alles in één keer haalt en alle opdrachten op tijd inlevert. Ze had aan het einde van het vorige studiejaar tien dagen eerder vakantie dan de rest omdat die tijd was gereserveerd voor inhalen, inleveren en herkansen. Terwijl iedereen nog zat te stressen zat dochter met haar vriendje in het buitenland op het strand.
Moraal van het verhaal: niet gaan inkakken, probeer zelf mensen in een groepje te krijgen die hetzelfde werken en later heb je profijt van je manier van werken.
Even uitzitten dat VWO en daarna lekker naar de universiteit.

Zo veranderd

Dat is zo'n fenomeen dat samenwerken. Dat had ik vroeger pas op de universiteit! Ik heug me nog zo'n jongen in ons damesgroepje die echt helemaal niets deed.
En wij gingen dat nog met de manter der liefe bedekken.
En ons werkstuk was een gezamenlijk product.
Gelukkig eiste de docent dat we aangaven welk deel van het werkstuk door wie gemaakt was.
Nou dat was echt niet helemaal te ontwarren, dus we maakten er maar wat van.
Maar er was niets van P bij. Dat was wel duidelijk.
Die zagen we het jaar erop ook niet meer terug.

Bij zoon heb ik van het begin af aan besproken hoe je daar mee om kunt gaan. Je overziet het geheel, je verdeelt duidelijk de taken en zet een termijn. Als iemand niet loskomt kun je daar ook naar vragen. Hoe komt het. Wat houd je tegen. En als het nodig is doe je dat even samen, je trekt er tijd voor uit, of je legt het uit en geeft ze een kans en dan doe je het samen. Niet op het laatste moment maar gedurende het proces.

Samenwerken is ook iets dat je kunt aanleren en te vaak wordt verwacht dat men daar dan zelf maar achter moet komen.

Hangkous

Hangkous

20-09-2018 om 09:14

docent, niet bij alles en niet iedereen

Maar het komt voor, meer dan dochter en mij lief is. Klasgenoten en trouwens dochter ook weten perfect bij welke docent er werk later ingeleverd kan worden zonder gevolgen. Waar de een strikt is, maandag inleveren is maandag inleveren weten de leerlingen dat ze dan niet om uitstel hoeven te zeuren. Andere docenten zijn wat makkelijker te "bespelen" daar is het zielig doen over 3 so's al genoeg om iets later te mogen inleveren. Verder zijn er 2 docenten (waar dochter nu les van heeft) die in het verleden al heel makkelijk waren, die kijken de klas rond, zien maar 2 mapjes op tafels liggen klaar om ingeleverd te worden en zeggen dan zelf: Zullen we de opdrachten de volgende les/week maar inleveren? Ik zie dat het hier en daar nog niet klaar is.
Ik zie het toch niet heel verkeerd dat het des pubers is om dat doorschuiven van huiswerk, soms dus zelfs op initiatief van de docent, in te calculeren in hun planning, voor zover alle pubers een planning van huiswerk maken?

Hangkous

Hangkous

20-09-2018 om 09:23

Dymo en AnneJ

Dochter gaat zeker niet inkakken, dat probeert ze echt te voorkomen. Rustig in eigen tempo door.
Helaas is de keuze van het groepje op deze school soms niet vrij, dan deelt de docent groepjes in en dan zit dochter dus soms met de 'gebakken peren'.

Dat samenwerken op deze school is iets dat de leerlingen zichzelf aan moeten leren. We hebben ooit op een ouderavond gezeten over onderwijsvernieuwing, waar ouders ook mochten vertellen wat ze goed vonden aan het onderwijs en wat ze minder goed vonden.

Er stond een vader op die zei dat hij projectmanager was en dus 'professioneel' projecten begeleidde. Als hobby had hij dan nog een aansturende functie in de projectjes van zijn pubers en dat dit hem nu een beetje boven het hoofd ging groeien nu zijn 3e kind ook op deze school zat.
Samenwerken? Prima! maar willen JULLIE dat dan leren aan de kinderen, ik heb er geen tijd meer voor.

Triva

Triva

20-09-2018 om 10:10

dat kan

niet. Een school kan kinderen niet leren samenwerken, dat kun je wel of dat kun je niet en dan ben je nog afhankelijk van je klasgenoten die wel of niet willen. Het is overigens onzin dat dat vroeger niet zo was AnneJ. Dat zal aan de school liggen. Mijn oudste zat 7 jaar geleden in een brugklas en daar was het ook zo en vast niet voor het eerst. Op de basisschool hadden we die ellende ook al.

Een school kan wel helpen en dat is dus inderdaad streng zijn met deadlines en hulp bieden als het met de groepjes niet werkt maar ik vermoed dat het vooral gezien wordt als 'lekker makkelijk, scheelt nakijken'.

Ik neem aan dat de vragen er al liggen, die maak je dus gewoon samen en dan ga je verder. De antwoorden liggen er al en die lepelt ze gewoon op later. Dat ze dan wellicht iets gaat zeggen wat pas verder in het boek gebeurd is dan maar jammer maar als ze de antwoorden heeft opgeschreven toen ze het las kan dat bijna niet. Als ze zelf vragen moet verzinnen doen jullie dat ook zelf, daar zal het groepje alleen maar blij mee zijn.

Zo heb ik mijn oudste ook aangestuurd: neem de leiding, zorg dat je het ten alle tijden kan overnemen en zorg dat je zo geliefde wordt in samenwerken dat je ZELF kunt uitzoeken wie er in jouw groepje komt. Probleem voorbij (en dan lig je idd 10 dg eerder op het strand want dat is hier ook zo, hij haalt alles in 1x en kiest zijn groepjes uit en verkoopt samenvattingen)

Triva

Triva

20-09-2018 om 10:12

oja

Met technasium werkt je altijd samen, het is dan ook wel grappig dat mensen denken dat hun techneutzoon die altijd alleen werkt en verlegen is precies zou passen op een technasium. Nee dan moet je praten, overleggen, presenteren en heel heel heel veel samenwerken. Techniek is ondergeschikt, dat is de inhoud maar

Oeps

Heb ik toch voor niets al die dure project- en managementcursussen in de IT gedaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2018 om 10:22

Ja, die vakanties

Mijn dochter is dit jaar de hele maand januari vrij geweest, en had zomervakantie van begin mei tot september. Het academische jaar zou prima gehalveerd kunnen worden als colleges wat efficiënter worden ingedeeld en een week wordt ingepland voor hertentamens en plaats van een hele maand.

Mira

Mira

20-09-2018 om 12:07

welke studie is dat?

Phryne: "Mijn dochter is dit jaar de hele maand januari vrij geweest, en had zomervakantie van begin mei tot september."
Welke studie is dat? Dat komt mij erg onbekend voor. Mijn kinderen (en hun vrienden plus kinderen van vrienden) hebben 2 weken kerstvakantie, beginnen meteen in januari weer en gaan door tot begin juli. Als ze herren hebben van de laatste periode, dan zijn die medio augustus, anders beginnen ze de eerste week van september weer en dan is het flink doorkachelen.

;
;

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2018 om 14:47

Mira

Een cultuurstudie in Leiden. Overigens heeft ze verder alleen de kerstvakantie, geen herfst- of voorjaarsvakantie. Waar zitten al die kinderen die jij kent?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-09-2018 om 14:59

Wat is vrij dan in jouw ogen?

Mijn kind op de universiteit heeft op bepaalde momenten door het collegejaar collegevrij om schriftelijke tentamens voor te bereiden en schrijf- en andere opdrachten te doen. Dan is er dus geen college maar moet ze wel erg hard werken.

De eerste keer stonk ze er een beetje in en heeft ze wat te lang gerelaxt, waardoor ze op een gegeven moment met haast en moeite de boel op orde kreeg.

Haar colleges waren zeker niet al in mei klaar. Zeker tot in juni college gehad.

Verder, afgelopen jaar had ze twee weken kerstvakantie en één week meivakantie. Dit jaar alleen kerstvakantie.

Aagje

Mira

Mira

20-09-2018 om 15:41

diverse plekken

Dat is op diverse plekken en in ieder geval VU, Wageningen, Eindhoven, Delft, Utrecht, Nijmegen.

Blondie

Blondie

24-09-2018 om 12:13

Structuur

Als de school al geen structuur aanbiedt in de vorm van strakke deadlines, wordt het wel erg lastig voor de leerlingen om plannen en structuur aanbrengen aan te leren. Dat staat nog los van het samenwerken binnen een groep zelf. Lastig voor de dochter van Hangkous, die wel graag plant en gestructureerd werkt.

Mijn dochter zit ook in 5 VWO en is ook liever op tijd klaar dan dat ze op het laatste moment nog veel moet doen. Gelukkig voor haar is haar school wel streng op deadlines en mag ze vrijwel altijd kiezen met wie ze samenwerkt. Ze moet nu bijvoorbeeld met iemand samen hetzelfde boek lezen voor Nederlands en heeft daarvoor een vriendin gekozen die ook erg serieus is met plannen. Ze houden elkaar up-to-date met hoe ver ze zijn.

Dochterlief heeft al wel aangegeven dat ze haar profielwerkstuk het liefst alleen wil gaan doen.

Hangkous, ik zou dit punt zeker aangeven bij school.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-09-2018 om 13:52

Nee, echt vrij

Dochters nieuwe semester begon in februari, dus vanaf de kerstvakantie had ze in principe niets te doen. Laatste college was ergens in mei, ze moest toen nog wel een opdracht inleveren.
De overige maanden zijn wel aanpoten, met name omdat ze nog een vreemde taal moet leren tot het niveau waarop ze academisch onderwijs kan volgen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-09-2018 om 14:16

Phryne

Dat beeld herken ik nog steeds totaal niet van mijn dochter die in een andere stad een studie in min of meer dezelfde richting studeert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.