Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Do's en dont's als je kind gepest wordt

http://www.bobvandermeer.info/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=88

De deskundige (psycholoog) op het gebied van pesten.

"De ouders zien dat hun kind niet meer goed in zijn vel zit en gaan weer naar school.
Hiermee is het conflict geboren. School en ouders zetten hun hakken in het zand. De ouders eisen veiligheid die de school klaarblijkelijk niet aan hun kind kan geven, houden het thuis en maken duidelijk dat ze hun kind pas weer naar school sturen als de school de pesters, die vaak met naam bekend zijn, de wacht heeft aangezegd. De pesters beloven beterschap, maar blijven gewoon doorgaan.
Dan escaleert de situatie. Er wordt door de school een melding bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). gedaan.

Overdreven? Je weet niet waar je in Nederland terecht komt als je kind wordt gepest en de school niet in staat blijkt dit – in principe niet zo moeilijk aan te pakken – probleem op te lossen. En de gevolgen? De school stuurt je kind van school omdat zij niet meer met de ouders door een deur kan. De school beroept zich op ‘handelingsverlegenheid’, wat dat ook moge betekenen. Je kind zit werkloos thuis, wanneer de school weigert huiswerk thuis te brengen of voor huiswerkbegeleiding te zorgen. De school schakelt de Raad voor de Kinderbescherming in. Soms komt de zaak voor de rechter en wordt er een OTS uitgesproken die dan weer door de ouders met succes bevochten wordt en een tweede rechter het eerste vonnis vernietigt. En vaak gaat de school op zoek naar een andere school, plaatst onwaarheden in het dossier, op grond waarvan geen enkele andere school de gepeste leerling durft op te nemen en men op zoek gaar naar een school voor speciaal onderwijs."

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 12:53

Conflict geboren?

Je gaat wel erg snel van de ouders die naar school gaan, het conflict is geboren en school en ouders zetten de hakken in het zand. Dit doet mij vermoeden dat de ouders niet op een constructieve manier het gesprek zijn aangegaan, en misschien wel op een hysterische tokkie-schreeuwmanier.

Leen13

Leen13

05-07-2014 om 12:59 Topicstarter

dat denk ik niet Katniss

Mij valt de logica op. School kan en wil het pesten niet langer proberen op te lossen. Ouders blijven maar vragen. Halen uiteindelijk kind thuis. Om uit die patstelling te komen doet school een zorgmelding. Daarmee versterkt school de positie tegenover de ouders. Er is geen oplossing dus maken we de ouders verantwoordelijk. Net zoals het gepeste kind verantwoordelijk gemaakt word voor het pesten door anderen. Jij en je kind verstoren de sociale rust. Het zondebokmechanisme.
Ik ben altijd beleefd gebleven maar ik heb wel met mijn naieve hoofd van groep 3 tot groep 8 vaak wekelijks op school gestaan vanwege het pesten. In de bovenbouw ging het wat beter door mannelijke leerkrachten, soms ging het wat beter, maar het stak altijd weer de kop op, het hield nooit op. What was I thinking? Pas het voortgezet onderwijs wist goed met pesten om te gaan.

Dus?

Even een korte samenvatting: als je kind gepest wordt niet met school gaan praten want dan wordt je kind uit huis geplaatst?

Skik

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 13:06

Wat willen ze dan?

De ouders willen dat de pesters geschorst worden, begrijp ik uit je eerste stukje. Dat is nogal een wens, en ik geef je op een briefje dat dat bij 'normaal' pesten niet gaat gebeuren.
Bij ons op school wordt er adequaat gereageerd op pesten, maar de leerkrachten en directie kunnen niet toveren. Dus de pesters uit mijn dochters klas een paar jaar geleden mochten niet meer met de rest van de klas buiten spelen, maar werden niet van school verwijderd. En dan waren er echt wel wat ernstige incidenten voorgevallen, maar wat moet je dan met die kinderen?

Leen13

Leen13

05-07-2014 om 13:15 Topicstarter

onredelijk Katniss?

Er staat in het stukje dat ouders willen dat pesters 'de wacht' wordt aangezegd.
Wat ouders willen is dat het pesten stopt. Dat kan alleen als ouders, leerkrachten en leerlingen pesten niet langer accepteren en elk zijn verantwoordelijkheid neemt en geen uitvluchten zoekt of de verantwoordelijkheid bij het gepeste kind legt. Bob van der Meer beschrijft op zijn site dat het niet ligt aan welke methode je, wetenschappelijk onderbouwd, kiest, maar dat het aan de besluitvaardigheid van iedereen ligt om dit niet meer te accepteren. En te snappen dat door het 'zondebokmechanisme' kinderen juist meer stress en ellende oplopen aan die methodes als 'kanjertraining'en 'sovatraining' die voorbij gaan aan het zondebokmechanisme. En van kinderen in een minderheidspositie, onderuit gehaald, verwachten dat zij zich aan hun haren uit het moeras trekken.

Leen13

Leen13

05-07-2014 om 13:19 Topicstarter

recht op je doel af

Wat ik heb gezien op het voortgezet onderwijs van zoon is dat, na pesten, eerst met iedereen gesproken wordt en alle informatie gedeeld en uitgezocht. Dan wordt duidelijk wat er fout gaat en wie er hier iets zal moeten veranderen of leren. In de gevallen die ik ken werd juist de pester naar een training gestuurd.

Leen13

Leen13

05-07-2014 om 13:22 Topicstarter

Skik

Je ontkomt niet aan de terreur van zorgmeldingen als je een probleem hebt met een kind dat zich niet makkelijk laat oplossen. Het is wel heel handig als je snapt dat scholen en instellingen hun handelingsverlegenheid kunnen omzetten in een zorgmelding, gewoon omdat het kan. Daarmee winnen ze het conflict dat ze met jou hebben, want jij hebt wel wat anders te doen.
Het is een waarschuwing. Neem het niet persoonlijk, het is machtsmisbruik gefaciliteerd door de huidige meldcodes. Kom je er niet uit? Dan doe je een melding want er is een zorg. De gevolgen zijn voor ouders en kinderen, niet voor de school.

Leen13

Leen13

05-07-2014 om 13:28 Topicstarter

Zondebokmechanisme

Daarom werken de programma's van Arie Boomsma, Over de streep/challenge day, en het Project P programma niet. Omdat het onderliggende systeem, het zondebokmechanisme, niet herkend wordt, worden kinderen juist meer slachtoffer. Het pesten is de afgelopen jaren dan ook, onlangs miljoenenuitgaven aan trainers, en trainingsprogramma's, juist toegenomen.
http://www.ijskastmoeder.nl/?p=944
Lees ijskastmoeder, hoe haar autistische dochter van school werd gepest, en daar zelf de schuld van kreeg. Zo werkt het nou eenmaal. Als je dat niet wil zien, dan wordt het alleen maar erger.

Gerard

Gerard

04-01-2016 om 21:38

Mag ik mijn kind spioneren op zijn telefoon?

hi allen,

Ik heb nu al een tijdje een software geïnstalleerd op mijn zoons telefoon. Nu is hij 12 en nog niet aan het puberen. Wel wordt hij online gepest via de sms of Facebook. Nu is het zo dat hij het niet bij ons meld omdat hij zich voor schaamt.

Betreft het programma werkt goed op zijn iphone. Kan werkelijk alles zien. Maar is het verkeerd? voel me redelijk schuldig over wat mijn vrouw en ik kunnen lezen.

voor de mensen die ook hun kind willen volgen op hun telefoon of computer: [reclame verwijderd door forumbeheer]

Groeten,

Gerard

Egel

Egel

04-01-2016 om 22:02

ik vind van niet

Nee Gerard, ik vind het terecht dat je je schuldig voelt. Maar ik kan niet ontkennen dat ik ook wel eens op de telefoon van mijn kinderen kijk / heb gekeken. Dat gaat wel openlijk, of in ieder geval ik vertelde dat het af en toe kon gebeuren voor de zekerheid. Ik vind mijn dochter (net 14) er nu te oud voor want het kan ook voelen als een soort van dagboek. Heel privé in ieder geval. Dus ik hou me sinds kort in.
Of…zit je hier gewoon reclame te maken voor die site? Dat gaan we dat gewoon even bij forumbeheer melden.

Egel

Hoop dat je gemeld hebt, is inderdaad reclame zie ook ander draadje.

Egel

Egel

04-01-2016 om 22:35

ja, gedaan

Ja, ik had dat inmiddels gedaan, vond het inmiddels ook verdacht toen ik het andere draadje zag.

Gerard

Gerard

05-01-2016 om 08:20

Egel

Hi Egel,

Bedankt voor je advies. Maar wat doet u er aan? ik vind 12 jaar nog niet spannend. Ik kom wel dingen tegen die ik niet mag weten maar zal het ook zeker niet tegen hem gebruiken.

Ermee stoppen of is 12 jaar misschien nog te jong voor een telefoon?

bedankt alvast!

Tip of reclame (ot)

Ik denk dat toch heel wat ouders blij zijn met de info dat er een hulpmiddel bestaat in het proces 'pesten'.
Als een ouder in dergelijk proces onder ogen krijgt wat er een bepaalde dag gemaild is, kan het beter inspringen op de prikkelbaarheid van het kind op die dag. Sommige mails zijn niet fijn maar toch te 'licht' om deze met je ouders te bespreken. Uit schaamte vertellen kinderen uiteindelijk dan wel wat er nu weer speelt, maar dan is men wel vaak drie weken verder.
Ik zie het ook niet als reclame maar eerder als een tip. Zo is bv de aanschaf van examenbundels ook eerder een tip dan reclame. Die tip als hulpmiddel kost ook geld.
Dat duplo een prima speelgoed is voor peuters, is dan eigenlijk ook reclame..

Misschien had Gerard niet de prijs erbij moeten noemen maar ik heb het gevoel dat het melden van reclame meer komt uit de aversie voor de tip zelf ( het stiekem meekijken).

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

05-01-2016 om 10:13

Uitleg

Over het algemeen keuren we alle advertenties van nieuwe forumdeelnemers af. Omdat de discussie interessant kan zijn hebben we de tekst laten staan. De bedoelde app is niet nodig voor de discussie.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Gerard

Gerard

05-01-2016 om 12:16

Mijn vraag / TIP

ik heb vernomen dat mijn bericht voor veel problemen zorgde.

Ja ik ben blij dat ik nu mijn kind kan volgen op zijn telefoon of computer maar mijn vraag is nog steeds. Zijn wij als ouders verkeerd bezig als wij ons kind gaan volgen? Of zit daar een leeftijdgrens in?

Veel vrienden van mij vinden het niet kunnen dat wij op die leeftijd alles kunnen volgen.

hangt er vanaf

Ik neem aan dat je kind wel weet dat je meekijkt. Ik zou dat niet stiekem doen, dat lijkt me echt funest voor de relatie met je kind als die er ooit achter komt. Ik zou me daar ook echt niet prettig bij voelen, ik vind privacy erg belangrijk.
Het is verder lastig om er een keiharde leeftijd aan te hangen. Het hangt van je kind af. Maar 12 vind ik persoonlijk wel oud om nog zo tot achter de komma te controleren (maar goed, mijn 11 jarige zit al in de 2e klas VO, dus dat is wel mijn referentie natuurlijk...)

Gerard

Gerard

05-01-2016 om 18:08

Jippox

Nee mijn kind krijgt er niks van mee omdat mijn installatie ook niet zichtbaar is. Op wordtmijnkindgepest zeggen ze ook niks over privacy wetgeving.

Ik heb besloten om het nog even aan te zien tot dat ik het vermoeden heb dat hij het zonder kan. Alsnog bedankt voor je advies!

tja

Zo zou ik dus niet met mijn kinderen om willen gaan: stiekem achter hun rug meekijken op mobiel of computer. Ik vind dat je daar open over moet zijn. Leg uit waarom je af en toe checkt. Stel als voorwaarde van het hebben van een mobiel dat jij ook het password hebt, idem bij emailadressen. Maar stiekem? Nee.

dc

dc

05-01-2016 om 22:45

mijn regel is

dat ik alles will kunnen lezen. Ik zou er niet aan denken om dat te doen zonder dat mijn kind dat zou weten. In het begin zit je er bovenop, en vanaf een bepaalde leeftijd laat je het gewoon steeds meer los, maar probeer je er op andere momenten wel over te praten. Goede voorlichting is beter dan spionage.

Leen13

Leen13

05-01-2016 om 22:49 Topicstarter

Nog een pestgeval

https://janinescherpenberg.wordpress.com/about/blog/in-almere-hebben-we-sterkte-scholen-nee-machtige-scholen/

"Moeder geeft nu toch bij haar zoon aan dat hij de what’s app’jes van zijn klas moet laten zien. Het gaat anders de verkeerde kant op. Hij heeft ze tot nu toe verstopt en hij heeft steeds voor zichzelf ontkend wat de situatie was. “ja, ik word gepest” is een heel grote stap in het verwerken van gepest worden. Nu was hij al een beetje op weg. Moeder schrok van de berichten. Honende opmerkingen die ook op de dag, op school steeds werden gemaakt. Na school ging het verder via mobieltjes. Hij wordt totaal afgemaakt en de klasgenoten hebben daar de grootste lol om."

Een gepest kind heeft last van gebrek aan controle over de situatie. Eerst doe je er alles aan om het vertrouwen te winnen en bij voorkeur niet door zelf controle te gaan uitoefenen over de media van kind. Maar ik kan me voorstellen dat er uiteindelijk een grens is bereikt.

Hier ook een school die het 'protocol' in gaat zetten waarmee een legioen aan functionarissen betaald worden zonder dat er een oplossing in zicht komt. Want daar voorziet het protocol niet in.

Gelukkig een moeder die er stevig instaat en niet meegaat in die verhalen van leerplicht en jeugdarts maar kind thuis aan het schoolwerk zet en dan maar nieuwe aanmelding uitstelt tot het volgend jaar (geen school wil kind in Almere, volgens protocol, tussentijds overnemen).

Ava

Ava

06-01-2016 om 12:24

Niet op social media

Kennelijk werkt het zo dat als je eenmaal op Facebook, twitter, whatsapp-groepje zit, er op wilt blijven, ook als je gepest wordt, maar waarom zou je daar op blijven zitten? Je geeft, in het geval van pesten, pesters een prachtig podium.

Als moeder zou ik die berichtjes wel willen lezen om de vorm en de ernst ervan te zien maar dan zou ik toch overwegen om het account op te heffen.

Gerard

Gerard

06-01-2016 om 23:09

Dat was ook mijn bedoeling

Hi @Ava,

Mijn bedoeling was en is ook om alleen berichten te lezen om de vorm en de ernst ervan te zien. Tuurlijk is iedereen een keer gepest alleen tegenwoordig met social media heb je als ouders geen grip op.

Moeder

Moeder

01-07-2016 om 13:10

Hoeder

Beste gerard
ik vind dat je goed bezig bent , als jij vind dat je het een en ander moet controleren zeker doen , wie anders beschermt je kind .
Privacy ja , maar wat is privacy als anderen iets over jou kind of die van een ander negatieve dingen (pesten) schrijft .
Je zou je eigen het toch nooit vergeven als er erge dingen zouden gebeuren , en het lag onder je neus maar vanwege privacy toch maar niet gedaan , jeen minderjarig kind is geen volwassenen , maar afhankelijk van zijn ouders .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.