bumpiebritt
06-03-2011 om 00:00
Dromerig in groep 4
Ik moest afgelopen week bij de meester op gesprek komen want de cito's zijn bekend. Mijn zoon van 7 heeft een D voor spelling en een E voor rekenen.1e rapport allebei D.
Een op een apart met de meester gaat redelijk heeft dan een C. Klassikaal ook verder gemiddeld. Leest al wel prima (eind gr 5)ook begrijpend lezen gaat goed.
Het punt is dat mijn zoon erg dromerig/snel afgeleid is.
De meester opperde evt ADD. En ja daar heeft hij wel wat symptomen van.
Maar wat nu? Laten testen, en dan?
Het is een heerlijk kind, veel algemene interesses met name dieren (van insekten tot leeuwen). Geen gedragsproblemen, ook niet in de klas. Heeft vriendjes, speelt liever binnen dan buiten. Gamen/tv/nintendo heeft ook zijn voorkeur, maar dat houden we binnen de perken.
Al met al zit hij lekker in zijn vel, maar presteert dus op school onder de maat.
De leraar voorziet problemen voor groep 5. Ik kan hem een jaar laten zitten, maar dan?
al met al moeilijk, wat zouden jullie doen?
Philou
06-03-2011 om 07:03
Ik zou het uitzoeken. Je kan hem laten zitten maar daar gaat de mogelijke add niet van over. Je schrijft dat je kind geen gedragsproblemen heeft: als jouw zoon, net als de mijne een vermijder is, dan merk je ook weinig omdat je kind het liefst de bekende paden bewandeld. En daarbij vindt jouw kind genoeg steun op dit moment om nog geen faalangst te ontwikkelen bijv. Als er sprake van add is, zijn er handvatten om hem op school beter te ondersteunen. En als er geen add is, is dat ook een antwoord.
ijsvogeltje
06-03-2011 om 11:22
Proberen
Of het nu ADD is of niet, je kind heeft blijkbaar een concentratieprobleem en daar moet je wat mee. Vanaf morgen kun je hiermee al aan de slag gaan. Wij hebben ook een slecht geconcentreerd kind, en inmiddels al het nodige uitgeprobeerd (met resultaat). Onze zoon blijkt alerter te zijn als zijn spierspanning hoger is (die is van nature laag bij hem). Vanaf eind groep 2 heeft hij een wiebelkussen: een soort luchtkussentje dat op zijn stoel ligt. Deze koop je voor 25 euro bij de thuiszorgwinkel. In groep 4 is hij overgegaan op een zitbal, dat is een soort skippybal. Daar zit hij op, i.p.v. op een stoel. Verder is een rustige plek voor hem belangrijk, het liefst met zicht op de muur. Geen kletsende kinderen in zijn groepje, want dat leidt hem teveel af. En hij heeft een MP3-speler in de klas, die hij op kan doen tijdens het werken, en dat helpt hem zich af te sluiten van wat er om hem heen gebeurt.
Wij zijn zelf steeds een stap sneller geweest dan de school met concrete oplossingen, maar school heeft ze altijd dankbaar overgenomen. Wacht dus vooral niet af tot een leerkracht iets heeft verzonnen, onze ervaring is dat je op dat gebied niet teveel deskundigheid mag verwachten (met een bereidwillige houding zijn wij al heel erg blij!).
bumpiebritt
06-03-2011 om 14:21
Bedankt
bedankt voor je reactie Judith. Kan ik wat mee. Hoe oud is jouw zoon en hoe gaat het nu met hem?
bumpiebritt
06-03-2011 om 14:26
Ook ijvogeltje bedankt
Ja wat je zegt is helemaal waar. Hij heeft natuurlijk een concentratie probleem, maar ik hoop eigenlijk dat ie daar ook overheengroeit en het steeds beter zal gaan, maar dat is misschien kop in het zand steken, want hij kan er ook steeds meer last van krijgen en dan wil ik niet helemaal achter de feiten aanlopen.
Lage spierspanning heeft hij niet.
Hij zit al helemaal aan de zijkant.
Wat staat er op de Mp3 als jouw zoon die opheeft?
ijsvogeltje
06-03-2011 om 16:47
Mp3
"Wat staat er op de Mp3 als jouw zoon die opheeft?"
Hij heeft er van alles op staan, van Michael Jackson tot Red Hot Chili Peppers. Geen bewust rustgevende muziek dus, ha ha, maar toch werkt het prima.
Philou
06-03-2011 om 17:52
Brumpiebritt
Mijn zoon is 5 en ik kom er achter dat het makkelijker uit te leggen valt welke aanpak een prikkelzoeker nodig heeft dan een prikkelvermijder. We zijn er ook nog niet helemaal achter wat hem beweegt (letterlijk) zeg maar. Ben nog altijd zoekend en hoop het te hebben gevonden voor hij naar groep 3 gaat.
KGO
06-03-2011 om 21:26
Raar
Wat ik raar vind is dat een meester komt met 'kenmerken van ADD'. Dat soort bijna conclusies is toch niet aan een leerkracht?
Ik zou me daarnaast afvragen dat als een leerkracht problemen ziet dat dan de eerste stap is dat een IB-er er naar kijkt; dat (na toestemming ouders) evt een orthopedagoog via de bovenschoolse zorg kijkt en met oplossingen komt etc.
Karin
Moek
07-03-2011 om 12:14
Add
Hier een dochter bij wie ook een vermoeden bestond, ook gezien de diagnose van zoon. Het bleek niet zo te zijn.
Nu kunnen we dus met volle overgave samen met de leerkracht de "schop onder de kont" methode inzetten, waar ze in alle opzichten (ook qua humeur) enorm van is opgeknapt. Zonder onderzoek had ik dat niet aangedurfd. Dus dat zou ook nog een mooie uitkomst kunnen zijn.
bumpiebritt
07-03-2011 om 13:12
Klopt karin
ja dat is natuurlijk niet aan de meester, maar hij weet er ws wel iets meer van en als je op internet de kenmerken beleest is voor hem misschien 1+1=2.Hij zei er wel duidelijk bij dat het niet aan hem is om te diagnosticeren en ja ik had er ook wel aan gedacht,
hoe het ook zij er is een concentratieprobleem dus er zal iets mee gedaan moeten worden.
We denken nog even na wat te doen, eerst een weekje op vakantie!
bedankt voor je nuttige inbreng
bumpiebritt
07-03-2011 om 13:16
Vermoeden
ja dat is ook een optie, maar wat ik al zei er is nu qua gedrag geen probleem. Maar wat brengt groep 5 etc? nu nog een lekker speels joch met een grote interesse voor dieren/grote fantasie, soms denk ik weleens een ander schooltype (lees minder spelling en taal zou misschien meer bij hem passen maar ja in een dorp waar wij wonen is niet veel keuze