Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
IM

IM

30-03-2009 om 22:23

Dromerige kleuter

Hallo,

Zojuist hebben we een tienminutengesprek gehad over onze zoon van 5 (wordt 6 in juli), hij zit in groep 2.

Onze zoon is heel dromerig in de les en maakt de werkjes niet. Bij de uitleg door de juf droomt hij al weg en als ze dan aan de slag moeten is het helemaal bekeken met hem. Veel aansporen door de juf helpt eigenlijk niet, belonen als het een keertje wat beter gaat ook niet. Op de cito-toetsen scoort hij slecht/matig (C en D) maar de juf zag hem wegdromen tijdens de toetsen. Bij het omkleden voor de gymles (dat doen ze in de klas) doet hij een half uur niets terwijl iedereen zich omkleedt, en als ze dan naar de gymzaal gaan kleedt hij zich in een minuutje om en voegt zich bij de groep. Juf heeft hoogbegaafdheid vermoed (hij had wel wat eigenschappen van hoogbegaafde kinderen, zoals o.a. dingen van achter naar voren doen, ik noem maar een voorbeeld) maar moeilijke werkjes boeien hem ook niet dus eigenlijk heeft de juf dat vermoeden naast zich neer gelegd en kunnen we daar niet veel mee.

Onze zoon is zeer leergierig. Op zijn derde wist hij minstens 50 dinosaurussoorten bij hun naam en hij zuigt kennis op. Hij kent bij voorbeeld alle landen van Europa en weet waar ze liggen. Bosnië Herzegovina onthoudt hij ook na één keer. Hij kan zich opvallend goed dingen herinneren, vaak tot in de details, ook van toen hij nog heel klein was. Thuis maakt hij werkjes uit bv. de Bobo zonder moeite en zonder veel aansporen. Aan de andere kant kost het me vrselijk veel energie om hem dingen te laten doen zoals aankleden en schoenen aandoen. Ouders hebben IQ van 125+.

Volgens de juf is hij nog niet klaar voor groep 3 om de volgende redenen:
- hij voert zijn taakjes/werkjes niet uit
- hij is nog niet met letters bezig (thuis schrijft hij de dierenencyclopedie over)
- hij is nog te speels

De juf adviseert een onderzoek om erachter te komen of er een oorzaak is van het dromen. Wij staan zeker achter dat onderzoek.
De juf stuurt ook aan op nog een jaartje kleuteren en ik zou graag van jullie lezers van dit forum wat advies en tips krijgen of dit een verstandige keuze is, hoewel ik me realiseer dat dat misschien moeilijk is op grond van dit verhaal zonder hem verder te kennen. Ook heb ik geprobeerd het verhaal zo objectief mogelijk te brengen ookal heb ik natuurlijk ook mijn mening en vermoedens.

Fijn als je de moeite wil nemen hierop te reageren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

30-03-2009 om 22:39

Zucht....

niet naar jou toe hoor IM, je zorgen vind ik meer dan terecht.....de zucht is weer eens voor de juf.....die het niet lijkt te begrijpen....nooit van onderpresteren gehoord? Nooit van bijv ADD gehoord (dat is een variant van ADHD, alleen dan zonder de hyperactiviteit)....Even wat dingetjes uit je posting:

**Onze zoon is zeer leergierig. Op zijn derde wist hij minstens 50 dinosaurussoorten bij hun naam en hij zuigt kennis op. Hij kent bij voorbeeld alle landen van Europa en weet waar ze liggen. Bosnië Herzegovina onthoudt hij ook na één keer. Hij kan zich opvallend goed dingen herinneren, vaak tot in de details, ook van toen hij nog heel klein was. Thuis maakt hij werkjes uit bv. de Bobo zonder moeite en zonder veel aansporen**

Ik ben geen psychiater, maar heb inmiddels wel veel kennis van bijv ADHD/ADD en ASS (autisme spectrum stoornissen)....een aantal dingen die je hier noemt zijn terug te leiden tot deze aandoeningen....zonder je nu meteen die hoek in te willen drukken, geef ik ze alleen mee om over na te denken en te lezen....Veel autistische kinderen kunnen dingen inderdaad tot in detail beschrijven, plus dat ze vaan gefascineerd zijn door 1 bepaald onderwerp en daar dus alles van weten (dino's, landen)

Advies wat mij betreft: niet langer laten kleuteren, daar wordt hij echt niet minder dromerig van.....En is hij toch een HB kind (want ook dat lijkt niet uitgesloten, feit dat hij die werkjes niet wilde doen vind ik niet afdoende bewijs), dan zal blijven zitten hem alleen meer frustreren met alle gevolgen van dien....(gedragsproblemen kunnen een gevolg zijn....)

Geen goed idee

"De juf adviseert een onderzoek om erachter te komen of er een oorzaak is van het dromen. Wij staan zeker achter dat onderzoek. De juf stuurt ook aan op nog een jaartje kleuteren"
Dat is een rare combinatie. Juf weet niet wat de oorzaak is van het 'dromen' maar adviseert wel een oplossing. Dat klopt niet. Als dat 'dromen' een combinatie is van gewoon gedrag (hij is een beetje dromerig) en verveling, dan is blijven zitten het ergste wat je hem aan kunt doen.
Tip: Neem op de video op wat hij thuis doet aan spelletjes en laat dat aan juf zien. Duw na vertoning de kaak van juf weer op zijn plaats en opper dat ze hem eens laat meedraaien in groep 3. Kijken of hij daar wel 'werkjes' doet.
Dat is een eenvoudig, snel en gratis 'onderzoek' waarmee de oplossing wellicht in een heel andere richting gezocht kan worden.
Groet,
Miriam Lavell

Zo gauw mogelijk

laten testen, hopelijk heb je dan voor het komende schooljaar een uitslag, en die bepaalt dan mede of hij blijft zitten of door gaat.

Guinevere

Guinevere

31-03-2009 om 20:21

Nee, niet eens jasset

Dit kind moet gewoon door naar groep 3, heeft helemaal niets met de uitslag van de test te maken. Laten testen is op zich niet zo'n gek idee, laten ze er dan ook maar een uitgebreide IQ-test tegenaan gooien.
God, wat gaan ze dit kind aandoen op die school als ze 'm laten zitten. En dromerigheid danwel niet goed opletten is natuurlijk al helemaal geen reden voor doubleren.
Ik dank mezelf nog steeds elke dag op mijn blote knieën dat we ons niet goed oplettende kind (score B/C) vorig jaar hebben doorgeduwd naar groep 3. Hij was vermoedelijk volslagen gefrusteerd geworden tussen die kleintjes en had er een enorm minderwaardigheidscomplex van opgelopen. Vandaag had ie het er nog over: "Juf X wilde me vorig jaar niet naar groep 3 laten gaan, en ik ben nog wel ouder dan vriendje Z.!". Leergedrag is nu nog steeds een aandachtspunt, de prestaties zeker niet.

Maar guinevere

Ga je er dan al vanuit dat het ventje hb is?
HIer een slimme dochter, én dromerig enz. die erg heeft genoten van haar 3e kleuterjaar!

Guinevere

Guinevere

01-04-2009 om 12:13

Nee, hoeft niet hb

HB hoeft ie helemaal niet te zijn om gewoon net zoals zijn klasgenootjes naar groep 3 te mogen. Die zijn tenslotte ook niet allemaal hoogbegaafd.
Voor doorkleuteren mogen ze wel met meer aankomen dan deze argumenten. Ik zie hier gewoon nergens een aanleiding om 'm langer in groep 2 te houden.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-04-2009 om 13:32

Mijn dochter

blijkt ook een dromer, geen hoogvlieger in de scores, 2 maal een C-score (zie ook mijn andere draadje onder)....Toch gaat ze gewoon naar groep 3 volgens de juf....

IM

IM

01-04-2009 om 13:41

Miriam

Beste Miriam,

Ik heb het gevoel dat als een kleuter niet voldoet aan de 'toelatingscriteria' van groep 3, deze gewoon in het verzamelvat kleuters blijft zitten, net zo lang totdat je daar wel aan voldoet, of het achterliggende probleem nu wel of niet duidelijk is. De toelatingscriteria zijn niet zwart/wit en heel subjectief. Pas als alle slagbomen open staan mag je door. De tijd en daardoor de rijping maakt haast elk probleem minder groot. Overigens is ook de juf ervan overtuigd dat hij onderpresteert.

Ik heb zelf het gevoel dat de interactie tussen de juf en mijn zoon niet (meer) werkt en de 'gewoonte' (van het dromen/niet werken) doorbroken moet worden, bij voorkeur door een andere juf, of dat nu in groep 2 of 3 is. Juf verwacht dat hij ongelukkig wordt in groep 3 door het werktempo, het moeten werken en minder spelen. Ze is geen voorstander van het gewoon proberen en dan als het niet lukt terugplaatsen omdat dat een gevoel van falen zou geven. Ik denk dat dat wel meevalt en denk dat het juist dat terugplaatsing een verademing zal zijn voor hem als het inderdaad niet lukt. Het is ook maar net hoe je het brengt.

Bedankt ook voor de tip met de video, gaan we zeker doen.

Groet, Ingeborg

IM

IM

01-04-2009 om 13:45

Pelle

Ja, ze weet dit en vindt het zelf ook heel dubbel allemaal. Juf is niet heel ervaren (2 jaar groep 3 gehad en nu voor het eerst kleuters) maar ze begeleidt ook de plusklas op school dus haar HB-antenne zou moeten werken dunkt me.

IM

IM

01-04-2009 om 14:01

Jasset en guinevere

Inderdaad gaat dat onderzoek wat ons betreft heel snel gebeuren omdat we zelf erg graag snel willen weten hoe het nu zit met hem. Gek he, natuurlijk ken je je zoon goed maar dit schoolprobleem is echt een dubbeltje op z'n kant. Is hij HB of niet. Gaat hij het leuk vinden in groep 3 of juist helemaal niet. Komt de dromerigheid mede door hoe de juf zelf daarmee opgaat of gaat hij het krijgen bij elke juf. Vooral omdat we zelf zo onzeker zijn hierover kunnen we hem op dit moment nog niet echt met veel overtuiging 'doorduwen' naar groep 3.

Emmawee

Emmawee

01-04-2009 om 23:30

Onze zoon mag samen met een ander jongentje 'alvast wennen' in de middenbouw (groep 3, 4, 5). Ze draaien 3 ochtenden per week tot 9.45 mee. Dat is de werktijd in de onderbouw. Daarna gaan ze naar hun eigen klas, buitenspelen, bouwhoek, zandtafel, verfbord etc. Het idee is dat ze in de middenbouw wat meer geprikkeld worden, door kinderen die iets meer op hun niveau aan het werk zijn. Maar ze blijven verder gewoon bij hun eigen klas horen.
Misschien kun je zoiets eens voorstellen? Hier op school hebben ze er al aardig wat ervaring mee. En het is precies zoals Miriam zegt: gratis onderzoek.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.