Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
En nu

En nu

10-02-2010 om 09:36

'dromerige' zoon in groep 4

Hallo,

Onze zoon van 7 ('late' leerling die volgens school versneld door de kleutergroepen gegaan is op ons verzoek) zit nu in groep 4. Groep 3 liet al wat aandachtspuntjes zien: eindrapport matige scores op 'aandacht bij het werk houden', 'werktempo' (algemeen, bij lezen, bij rekenen), 'nauwkeurigheid bij lezen' en een zwakke socre bij leestempo. Eind groep 3 las hij AVI 0, oftewel, frustratieniveau. Juf vertelde dat hij op zich wel door kon, maar dat ie er hard aan zou moeten trekken. Prima, gaan we voor.

Na binnenkomst in groep 4 werden we uitgenodigd voor de tussentijdse rapportage: zoonlief is wel erg afwezig, dromerig, komt niet goed mee, is niet alleen qua leeftijd erg jong, maar ook in zijn belevingswereld (jonger dan waar groep-4-kinderen mee bezig zijn alsdus de juffen), krijgt veel extra instructie en aandacht, maar ze weten niet of dat allemaal voldoende gaat zijn, dus zitten ze te denken aan mogelijk een verlengde leerperiode voor hem. Niet dat dat nu al aan de orde is (het was pas oktober ofzo), maar gezien de prestaties tot dat moment was dat wel waar ze aan dachten.
Wij hebben verteld dat zoon tot nu toe in iedere groep waar hij zat 'opstartproblemen' had: wennen aan de juf, wennen aan de nieuwe stof en dat ie wat later in het jaar weer bij draaide.

Afgelopen week 1e rapportbespreking gehad:. Hij scoort 'slecht' (wat heet slecht; hij doet zijn best en dit komt eruit..). De juffen merkten wel dat ie nu door de opstartproblemen heen was en dat er een stijgende lijn in zijn hele persoontje zit, maar dat de resultaten nog matig-slecht zijn. (o.a. DMT EEE, AVI nu M3).
Als ik naar de rapportbeoordelingen kijk staan er veel 'matig' en 'zwak' vakjes aangestreept, ook daar waar ik ze zelf niet zou verwachten.
Matig zijn bijvoorbeeld weerbaarheid en zelfvertrouwen, opnemen van instructie, heel veel dingen bij lezen en taal (enige echte voldoendes daar zijn nauwkeurigheid, leestoon, toepassing van spelling en gespreksdeelname), ook bij inzet, tempo en inzicht bij rekenen scoort hij matig
Zwak scoort hij bij concentratie en luisteren naar de leerkracht, werktempo en inzet in het algemeen, luistervaardigheid en leestempo.
Wederom werd ons dus gezegd dat 'dit soort kinderen' vaak gebaat is bij een verlengde leerperiode, omdat altijd maar op je tenen lopen (en dat moet hij nu heel erg volgens de juffen) ook frustrerend werkt. Wederom werd benadrukt dat het pas januari is en dat er nog een hoop kan veranderen, maar dat er wel veel zou moeten veranderen wil het een duidelijk geval van 'overgaan naar groep 5' wordt.

Wat ik me nu afvraag: Wat maakt dat hij zo op zijn tenen moet lopen? Ligt dat aan zijn intelligentie (ik heb het idee dat ie gewoon gemiddeld intelligent is, nooit getest) of heeft het met rijpheid te maken? Ik was zelf een late leerling, die prima meekon (voorliep), mijn broer een vroege (net zoals zoonlief) die ook prima meekon. Ik zou denken: als je er 'slim genoeg' voor bent, maakt het niet uit of je een late of vroege leerling bent, dan kom je qua stof wel mee. Vroeg of laat profileert zich dan meer in gedrag dan leercapaciteiten.
Dus ga ik twijfelen: is zoonlief wel slim genoeg? Of spelen er andere factoren? Duidt dat extreem dromerige (juffen zeiden dat hij soms echt helemaal wegdroomt en dan ook niet kan reproduceren waar ze het over gehad hebben) wellicht op iets anders? Ik werd via-via gewezen op ADD, maar om daar nou meteen mee te schermen op school vind ik ook nogal wat, want waar baseer ik dat nou helemaal op?
Mijn man denkt dat zoonlief wel gebaat zal zijn bij verlengen. Op zich ben ik dat met hem eens, maar ik heb ook sterk het gevoel dat ALS er iets zoals ADD zou spelen, het handig zou zijn als dat snel(ler) duidelijk was en dat daar dan mee aan de slag gegaan kon worden. Niet dat je straks aan het end van de volgende keer groep 4 tot de conclusie komt dat het verlengen toch niet gebracht heeft wat men dacht en dat er dan verder gekeken wordt. Mijn man vreest dat onderzoekstrajecten door zoonlief niet als prettig ervaren zullen worden en dat er toch niets uit zal komen. Nog een keer groep 4 en hij komt er wel.

Lang verhaal, maar hoe kijken jullie hier tegenaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
En nu

En nu

10-02-2010 om 09:42

Aanvulling

wat ook opvalt is dat zoonlief soms getallen spiegelt: 70/07. (opmerking van juffen in rapport).
Zelf zie ik dat hij bij lezen soms 'vreemde' dingen doet: ee wordt soms oe, ie en ei en b en d idem

Polly Shearman

Polly Shearman

10-02-2010 om 12:18

Hier ongeveer hetzelfde

echter is mijn zoon ene jaar ouder, zit ook in groep 4 is dus al eerder een jaar blijven hangen. Problemen die jij benoemde bleven, ook al kreeg hij de stof voor de 2de keer. Laten testen: grote verbale/performale iq kloof, ernstig dyslecties en ADD

reaktie van zoon: oh dus ik ben helemaal niet dom!!
en is in een paar weken al van depressief jufffen ontwijkend mannetje aan het opbloeien tot mijn eigen ventje hoe hij thuis altijd is.

sterkte!

En nu

En nu

10-02-2010 om 15:00

Polly

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Als ik nu achter onderzoeken aan zou gaan (waar dan? welke dan? hoe dan? Wat kosten die? wie betaalt dat?), zouden we dus wellicht wat handvatten hebben.
Maar mijn man denkt dat er allemaal niks uit zal komen en dat hij na een jaar verlengen gewoon mee komt voor de rest van zijn schoolcarrière.

Polly Shearman

Polly Shearman

10-02-2010 om 20:41

Nu testen!

voor zijn 9 jaar word het nog vergoed een uitgebreide dislextie test. Juist als hij blijkt dat te hebben heeft dat zitten blijven volgens mij helemaal geen zin. Goede behandeling wel!
Ik heb zoon laten testen bij een Praktijk voor Dyslextie hier in de buurt, wachttijd 1,5 maand. Na de dyslextie test ( heel uitgebreid) kon na 2 weken de ADD test ook gedaan worden, incl observatie in de klas.
Voor het starten van de behandeling is de wachttijd wel iets langer 2,5 maand...
vraag eens aan school, want er zullen wel veel meer kinderen regelmatig getest worden, met welke praktijk hun vaak werken.
School moet wel uitgebreide raportage van de begleiding die ze je kind hebben gegeven meesturen.
groet, Pol

Guinevere

Guinevere

10-02-2010 om 21:50

Testen ja

Waar is je man bang voor? De meeste kinderen hebben helemaal geen moeite met zo'n onderzoekstraject hoor. En al zou je zoon het niet zo leuk vinden, het lijkt me van belang dat de oorzaak van zijn tegenvallende prestaties boven water komt.
Zittenblijven heeft op de lange termijn trouwens weinig zin, daar zijn al onderzoeken naar gedaan. Je moet er echt een hoger doel mee dienen en zelfs dan is het effect twijfelachtig. Wat ze bedoelen met "dit soort kinderen" die gebaat zouden zijn bij een langere leerperiode is me een raadsel. Eerst kijken wat er scheelt, en dan in hokjes indelen zou ik zeggen.
Voor de rest is het trouwens precies alsof je mijn eigen zoon in groep 4 beschrijft. Die heeft ADHD, maar dat wil natuurlijk niets zeggen over jouw zoon. Resultaten grotendeels vergelijkbaar met jouw zoon, maar de verwachte capaciteiten ook. Wij doen nu thuis het een en ander met hem en we zijn met hem naar een orthopedagoog toegestapt om knelpunten (en de oorzaken daarvan!!!) bloot te leggen.
Je hoeft (nu/nog) niet met je ADD-gedachte bij school aan te kloppen. Alleen het feit dat je eraan denkt rechtvaardigt een onderzoek al. Dat zou ik zelf laten uitvoeren, niet een of andere test via de school.

En nu

En nu

11-02-2010 om 08:44

Guinevere

Ik denk dat mijn man bang is dat hij er (nog) faalangstiger van zal worden. En ook dat het 'verspilde' tijd, moeite en geld zal zijn omdat er niets uit zal komen.
In onze omgeving hebben we aan de hand gehad dat iemand haar zoon allerlei trajecten door liet gaan om maar tot een diagnose te komen. Bergen geld kwijt, kind regelmatig voor een test, observatie of onderzoek weg van school en nog is er geen hokje gevonden waar hij inpast.

Ik ben zelf wel een beetje bang dat ik gezien word als de streberige ouder die wil dat haar zoon 'doorgaat'.
Staan op tests om aan te geven dat ie gemiddeld intelligent is, voelt ook al zo pusherig.
Maar ik heb dit gevoel en kan het niet wegwuiven. Ik ga dus achter mijn intuitie aan.
Dank jullie wel!

Guinevere

Guinevere

11-02-2010 om 10:15

Intuitie

Ja, je hebt gelijk dat je je intuitie gaat volgen. Zeker omdat je aangeeft dat er veel meer in je zoon zit dan eruit komt. Jij bent degene die je zoon kan helpen om eruit te halen wat erin zit. Dat zal júist ten goede kunnen komen van zijn zelfvertrouwen. Als je het naar je zoon toe brengt a la : "Zoonlief, ik weet dat je slim bent. Alleen op school is er 'iets' dat ervoor zorgt dat het niet zo gemakkelijk gaat. We willen nu samen met jou gaan uitzoeken wat dat is, zodat we je kunnen helpen".
Je bent absoluut geen streberige ouder. Gooi dat strebergevoel gauw weg, want JIJ bent degene die voor je zoon moet opkomen, iemand anders kan dat nooit op dezelfde manier doen. Wat kan jou het schelen dat ze je op school nu even lastig vinden, áls dat al zo is? Je bent de klant, zij werken voor jou en je zoon! Over 5 jaar maakt het voor jou niets meer uit dat ze je nu eventueel lastig vinden, maar voor de performance en het welbevinden van je zoon kan het een wereld van verschil maken.
Gebruik je intuitie ook als je een persoon tegenkomt bij de onderzoeken waar geen klik mee is. Dat gaat namelijk niet werken. Zoek iemand die voor júllie wil werken en echt naar jullie luistert, in het belang van je zoon wil denken.

En nu

En nu

11-02-2010 om 14:06

Guinevere

Ik zou niet willen zeggen dat er veel meer in mijn zoon zit dan eruit komt, maar ik wil graag snappen waarom eruit komt wat er nu uitkomt. Waarom kan hij niet goed meekomen?
School gooit alles wat niet helemaal volgens de norm verloopt op zijn jonge leeftijd. Soms voelt het een beetje als straf voor ons: wij hebben aan het eind van groep 0/1 doorgedrukt dat hij naar 2 ging en niet nog een jaar in 1 bleef. Nou, zie je wel, hij had gewoon langer moeten kleuteren, dan had je dit gedoe nu niet gehad. Dus laat hem nu maar een jaar overdoen, zul je zien: kind bloeit op en geen vuiltje meer aan de lucht.

En omdat ik niet weet hoe zo'n (kinder)koppie precies werkt, weet ik ook niet of het hout snijdt wat de juffen beweren. Vandaar ook mijn zoektocht nu naar antwoorden, o.a. op de vraag of vroege dan wel late leerling zijn effect heeft op je leercapaciteiten. Want dat is wat ik uit de opmerkingen van zijn juffen proef: hij is een vroege leerling, die nog tekort komt.
Ik denk dat mijn zoon gewoon gemiddeld intelligent is en dan zou je toch verwachten dat ie (ongeacht of ie nou een vroege of late leerling is) gewoon 'mainstream' mee moet kunnen op school?
Cito's maakt ie slecht, methodetoetsen voldoende overigens.

Clarice

Clarice

12-02-2010 om 13:43

Dit soort

Heeft school het echt over 'dit soort kinderen'? Dus school weet wat voor kind jouw zoon is, wat er scheelt en wat de juiste oplossing is en daar staan jullie achter?
De oorzaken van het gedrag van jouw zoon kan legio zijn en doubleren hoeft niet te helpen. Ik zou adviseren om te testen dus, niet om aan te tonen dat je kind best-wel intelligent genoeg is, maar gewoon om te weten wat er aan de hand is. Als school dan al vindt dat je vervelend bent, zou ik uitkijken naar een andere school, bijvoorbeeld een die ervaring heeft met adaptief onderwijs.

En nu

En nu

19-02-2010 om 14:01

3 mogelijkheden

1. zoon kan het cognitief niet aan
2. zoon heeft te kampen met concentratie-/informatieverwerkingsproblematiek
3. zoon is/was nog niet leer-/schoolrijp.

Die 3 opties van mogelijkheden heb ik te horen gekregen van een psycholoog. En 1 en 2 zijn dus te testen. Als het niet 1 en 2 zijn, zal het wel 3 zijn.
Vanavond maar eens met manlief overleggen of we actie gaan ondernemen (=testen) of een jaar verlengen in groep 4 zonder actie en kijken of het aan 3 heeft gelegen.
Dat is, zoals ik al eeder zei, de indruk die ik van de juffen krijg: te jong, dus nog niet rijp om te leren.

To be continued (maar wellicht niet hier)

En nu

En nu

01-03-2010 om 20:43

Besloten

om actie te ondernemen.
Welke wegen zouden jullie ons adviseren? Welke tests zijn zinvol, welke niet? Didactisch onderzoek, psychologisch onderzoek? Via school laten testen of juist niet? Wat moeten we boven tafel zien te krijgen?

Dit omdat ik vandaag een moeder van een klasgenootje sprak die hun kind 'volledig' gaan laten testen. Moeder maakte uit opmerkingen van school op dat kind zwakbegaafd zou zijn. Omdat zij al een ander kind met leer- en gedragsproblematiek hebben en omdat dat erfelijk is, wil ze dat nu bij dit kind goed gekeken wordt.

En nu

En nu

02-03-2010 om 08:56

Jessica5

Ik zou ook helemaal geen probleem hebben met het overdoen van groep 4 hoor. Als ie dat nodig heeft dan moet ie dat krijgen.
Heb jij die ontbrekende rijpheid dan niet gemerkt toen ze naar groep 3 gingen? Je zou zeggen dat als ze niet 'rijp' zijn voor de stof van groep 4, ze daar vorig jaar in groep 3 ook tegenaan gelopen hebben. Tenminste, als het puur om rijpheid gaat dan he?
Of komt dat begrip steeds terug als ze de stof van een bepaalde groep niet beheersen?
Ik wil graag weten of het inderdaad aan rijpheid ligt, of aan iets anders. Mocht er iets anders spelen (in de familie komt PDD-NOS voor, van mijn man vermoeden we dat hij mogelijk dyslectisch is, toch erfelijke dingen), dan kan daar in het verlengde leerjaar concreet mee aan de slag gegaan worden of rekening mee gehouden worden.

Weet je wat ik vooral moeilijk vind in dit geheel? Ik kan zelf niet beoordelen of het rijpheid of iets anders is. De juffen blijven maar hameren op zijn jonge leeftijd, terwijl een bepaalde manier van doen/reageren misschien wel kind-eigen is. Een ander kindje bij hem in de klas is heeeeel stil, volgens haar moeder 'komt er niet uit wat erin zit' (scores waren vergelijkbaar met die van onze zoon), maar school heeft het nog niet over verlengen gehad. Niet dat zij van mij groep 4 over zou moeten doen, maar ik vind het wel vreemd dat het ene kind zou moeten blijven zitten, terwijl de ander dat niet hoeeft als ze hetzelfde presteren op school. Nu snap ik ook wel dat je kinderen niet 1-op-1 kunt vergelijken en wie weet spelen er bij onze zoon nog wel meer dingen die bij haar niet spelen.
Maar mijn man en ik hebben allebei het idee dat school onze beslissing van het doorgaan van groep 1 naar 2 i.p.v. langer in groep 1 blijven mee laten spelen in de beoordeling nu.

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 09:31

Orthopedagoog

Bel eens een orthopedagoog en leg je kwestie voor. Die moet er raad mee weten. En anders weet die orthopedagoog wellicht iemand die er bij kan helpen.
Een orthopedagoog heeft allerlei instrumenten ter beschikking om te onderzoeken waar de pijnpunten zitten. Dus stop met gissen (de school ook) en laat het onderzoeken. En dan kun je ook een beter gefundeerd besluit nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.