Mover
28-05-2012 om 18:00
Dure schoolreisjes/-reizen; kunnen we er iets tegen doen?
Nav een ander draadje over het duurder worden van alles, vroeg ik mij het volgende af: de dure schoolreisjes van onze kinderen. Kunnen we, en zo ja hoe, er voor zorgen dat scholen, -besturen, weet ik niet wie die reisjes plant, meer realistische (lees: betaalbaardere) reizen gaat organiseren voor mijn kinderen.
Als ik dit bespreekbaar wil maken op de scholen van mijn kinderen, hoe kan ik dat het beste doen?

penningmeester or
28-05-2012 om 18:55
Bij de ouderraad
en geloof me, de meesten houden daar best rekening mee. Eerlijk gezegd, van mij hoeft het ook zo nodig niet meer. Wat de prijs overigens opdrijft is de bus, de entree bij de dierentuin of pretpark valt voor groepen en schoolreizen best mee. Dus wat zou het alternatief zijn denk je?

Picasso
28-05-2012 om 19:50
Invloed kun je ook uitoefenen via de MR. Maar idd, vraag is of er wel echt te besparen valt.
Hier komend jaar geen groep 8 kamp meer naar Texel omdat vooral de bootreis voor de bus de trip te duur maakte. Op zich erg jammer, leek me erg cool voor 7e groeper. Dus besparen gaat altijd ten koste van iets. Ik heb er zelf die ene keer per jaar niet zo'n moeite mee (de Efteling is niet aan ons besteed, fijn dus dat oudste dit jaar met de klas ging).

lisetje
29-05-2012 om 11:14
Bijde keuze van het vo heb ik wel rekening gehouden met de reisjescultuur op de verschillende scholen, zo viel de dichtsbijzijnde school al af omdat daar heel veel reisjes worden georganiseerd de eerst 3 jaar binnen europa, londen, wintersport, surfreis enz. Na 3 jaar europaheb je het natuurlijk wel gezien dus dan wordt het iets verder, China, india en voor diegene die Azie nietzo leuk vinden Peru....natuurlijk zijndeze reizen niet verplicht maar het is natuurlijk niet leukal al je vrienden weggaanen jij blijft op school.
Wij hebben dus bewust gekozen voor een minder reislustige school een taalreis naar een europees land bij gastgezinnen of een reis naar Rome als je gym doet. Verder wel tussendoor dagjes weg maar dat is aanmerkelijk minder prijzig
Lisetje

Mover
29-05-2012 om 13:05
Bo en vo
Met nog een jaar BO voor de boeg, en de keuze van VO in het verschiet, zal ik de huidige b-school eens benaderen.
Werkelijk nooit bedacht om de buitenlandse reizen van het VO mee te nemen als selectiecriterium; zeker geen slecht idee.
Kosten BO zijn (nog) te overzien, maar als ik soms bedragen VO hoor... En dan niet een keer, maar bijna elk jaar wel iets.
In de BO schoolgids (die ik ondertussen heb uitgeplozen) zag ik de MR en de OR genoemd als (mede)organisatoren van de schoolreizen. Ik ga maar eens piekeren over een mailtje.
Bedankt in elk geval.

Mover
29-05-2012 om 14:43
@ p, en extra uitleg
Ik heb ook niet gezegd dat ik het het geld niet waard vind. In mijn BO geval is de totale ouderbijdrage 50 euro, incl. schoolreisje. Kosten groep 8 incl. schoolreisje en -kamp zijn 125 euro. Dat zijn bedragen waar ik nu niet heel erg lang wakker van lig.
Ik was me alleen maar aan het afvragen, of het nodig is, en hoe we in het algemeen, scholen kunnen/moeten benaderen met het verzoek om betaalbaardere schoolreizen (VO dan in het bijzonder) te organiseren. Misschien vinden mensen het helemaal niet nodig, om de dure reisjes aan de kaak te stellen. Maar ik zal straks bij de keuze VO zeker rekening houden met de reisjes en bijbehorende kosten.
Als ik zie wat de kosten zijn van het gymnasium, hier om de hoek: nou, dat is elk jaar iets van 300 euro (!) En als niemand daar iets van zegt, en iedereen betaalt maar, "want het is zo zielig als mijn kind als enige een alternatief rooster moet volgen en thuis moet blijven" dan verandert er dus niets.
Ik zou graag zien dat er een kentering komt in de dure reizen (VO)en dat er goedkopere alternatieven worden bedacht. Hopelijk zijn er hier mensen op het forum die ervaringen hebben met het goedkoper maken van de schoolreizen en het overtuigen van OR/MR organisaties dat sommige dure reizen best een beetje minder duur mogen.
Ik hoop dat ik zo eea iets duidelijker heb gemaakt.

penningmeester or
29-05-2012 om 14:54
Nou mover
in mijn tijd, het stenen tijdperk, jawel, waren schoolreisjes VO ook al zo duur! Dat weet ik nog wel. En ik ging alleen maar een weekje naar Castricum. Dus of dat echt gaat veranderen?

Temet
29-05-2012 om 15:42
In mijn stenen tijdperk
In mijn stenen tijdperk, toen ik zelf op het VO zat (tussen 80 en 86) weet ik niet hoe het met het gewone schoolreisje zat (ik weet niet eens of we elk jaar een reisje hadden, maar we zijn wel een keer naar Artis geweest). Maar hoe het zat met de reis in de voor-examenklas weet ik nog precies. Ik zat op de gymnasiumafdeling dus de Romereis lag voor de hand, waarop mijn ouders mij haarfijn voorrekenden dat die ene week Rome ongeveer net zoveel kostte als de halve drieweekse vakantie voor het hele gezin, dus dat dat mooi niet doorging. Wat ik weliswaar jammer vond, maar volkomen begrijpelijk. Maar op die school bestond er een aanbod in alle prijsklassen. Er waren zaken als 'fotocursus' en 'kanovaren in de grachten' die niets kostten (of misschien 20 gulden, voor 5 dagen). Dat was gewoon in de plaats zelf. Er was 5 dagen fietsen in de Ardennen oid en dat kostte dan wat meer, dan had je Londen en Parijs dat kostte nog weer meer en Rome was het duurst. Iedereen kon kiezen uit het totale aanbod (mogelijk was Rome alleen voor het gym, maar dat weet ik niet meer).
School hield dus gewoon rekening met de mensen met de smalle beurs, wat ik altijd zeer gewaardeerd heb. Met onze beurs viel het best mee, maar ik vond dit gewoon fatsoenlijk (ook op mijn 17e al). Er zal meegespeeld hebben dat veel gezinnen meerdere kinderen op die school hadden, en dat opstromen ook nogal eens voorkwam, en dan had je dus 2 keer zoiets. Dan ben je toch blij dat het op een koopje kan.
Ik vind dit zeker iets om rekening mee te houden bij de keuze van een school. Niet alleen om de kosten op zich, maar ook om de houding van de school die eruit spreekt. Een school die ervan uitgaat dat iedereen maar de portemonnee kan trekken als school daar zin in heeft, zou bij mij geen streepje voor hebben.
Groeten,
Temet

Zweedse
29-05-2012 om 17:04
Temet!!! (ot)
Ik kon het al bijna, Temet , concluderen aan jouw naam, maar volgens mij heb jij op mijn school gezeten! De keuze was bij nl. precies hetzelfde. En hoewel ik niet op het gymnasium zat, ben ik naar Rome geweest, ik wilde gewoon de verste reis
. Als ik het me goed herinner, kostte het eind jaren '80 695 gulden. Dat zal nu wel bijna dat bedrag in euro's zijn.
Inmiddels heb ik een zoon op het voortgezet onderwijs zitten, zij zijn al één keer op reis geweest, naar Engeland... Ik zal maar niet vertellen waar ze in de 4de hoogstwaarschijnlijk naartoe gaan, bijna naar de andere kant van de wereld, en in de 5de volgt nog een internationale stage. U raadt t al, hij zit op tweetalig onderwijs

Tirza G.
29-05-2012 om 17:22
Zweedse (ot)
Ik weet bijna zeker dat Temet niet bij mij op school gezeten heeft, en toch hadden wij zo ongeveer dezelfde keuzes Op die grachten na dan, maar ach, hier kun je zeilen enzo. London, Parijs of Berlijn. Rome of Athene. Enzovoort
Tirza

Temet
29-05-2012 om 17:24
Zweedse
Ik heb op het PCC gezeten. En inmiddels beslaat die school geloof ik het halve onderwijsaanbod in Alkmaar, maar toen was het nog gewoon een havo/vwoscholengemeenschap met 1 hoofdvestiging en 2 dependances.
695 gulden inderdaad, zoiets had ik ook in mijn hoofd. En dus niet alleen voor gymnasiasten, dat wist ik dus niet meer. Van mijn piepkleine gymklasje gingen er geloof ik 7 of 8 van de tien, de rest ging iets goedkopers doen.
En, inderdaad dezelfde school?
Groeten,
Temet

Temet
29-05-2012 om 17:25
Tirza (ot)
"Ik weet bijna zeker dat Temet niet bij mij op school gezeten heeft"
Nou, ik ook, gezien jouw opmerking, ooit, dat jij a) alle Noordhollandse accenten op 1 hoop veegt en b) ze geen van alle verstaat. Of iets in die trant dan toch
Groeten,
Temet

Zweedse
29-05-2012 om 17:33
Temet ot
Ik zat even te broeden op een mooi Westfries woord, maar niets komt in de buurt bij 'temet'. Ik heb inderdaad ook op jouw school gezeten Grappig zeg!

Temet
29-05-2012 om 20:58
Ariola
Inderdaad. Ik vind het een grappig woord, ook al omdat het een palindroom is. Vandaar die nick. Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit (ik spreek ook geen dialect), dit itt tot de Westfriese klassiekers 'noh' en 'denk'.
Groeten,
Temet

Tihama
29-05-2012 om 20:59
Halfweg jaren 80
hebben ze op mijn gymnasium de Rome en Athene-reis geschrapt. Dankzij het feit dat gymnasium niet langer voorbehouden was aan de elite, moest er een steeds groter beroep gedaan worden op het noodfonds om alle leerlingen mee te laten gaan.
De beste oplossing was om dan de reizen gewoon te schrappen.
Dan hoef je niemand teleur te stellen.
De rijkeren komen er toch wel en de minder-rijken scheelt het piekeren.
Ik vond het wel jammer. Het gebeurde namelijk 1 jaar voor ik aan de beurt was . Maar ik vond het wel redelijk. We zijn wel met de hele klas 3 dagen op kamp geweest in Nederland.
Tihama

lanc
29-05-2012 om 21:46
Te veel keuze
Op de school van mijn dochter VO wordt ook veel, ik vind het eigenlijk te veel aangeboden. Waarom zoveel keuzes? Reisjes kosten tot ongeveel 500 voor de duurste. Ook nog eens een extra mogelijkheid om wintersport te boeken, los van deze reizen.
Rome
Toscane
Istanbul
Londen
Salamanca
(Frankrijk) is in plaats gekomen van iets, pas vanaf dit jaar
Nederland
Berlijn
Belgische Ardennen/survival
Barcelona

dirksmama
30-05-2012 om 03:31
Volkomen ot
als je de richting van tirza op gaat dan wordt temet bekant.

Yura
30-05-2012 om 13:18
Ook rome geweest
Ik ben in 5 vwo ook naar Rome geweest, was in 1985. Was een categoraal gymnasium, dus van oudsher ouders met geld, die dat bedrag ineens ophoestten (al vanaf de jaren 50 dacht ik). Er kwamen in de jaren 80 steeds meer arbeiderskinderen (zoals dat toen nog genoemd werd, en waaronder oa mijn nu nog beste vriendin en ik ook vielen) op school en vanaf dat ik in de tweede zat, werd er gewoon maandelijks voor gespaard, volgens mij is het dan bijna voor iedereen te doen. Ik dacht dat het rond de 500 gulden was voor 10 dagen, er werd toen ook wel op de kosten gelet, want op een gegeven moment zijn ze ook overgestapt van reizen per trein naar de bus omdat dat goedkoper was.

Vic
30-05-2012 om 16:13
Jeetje
Ik heb net eens gekeken wat bij ons de Romereis kost. 750 euro! Die is trouwens in het zesde jaar. De reizen in het vijfde jaar (o.a. Polen, Barcelona, Istanbul) zijn tussen de 250 en 480 euro.

Maylise
30-05-2012 om 18:07
Sparen
Op de school waar mijn middelste dochter geeft gezeten was de Rome reis min of meer het hoogtepunt van de schooltijd. Om de reis zo toegankelijk mogelijk te houden werd er vanaf de brugklas al gespaard. Hierdoor was het voor de meeste kinderen toch financieel mogelijk om mee te gaan. Een en ander kan natuurlijk alleen als er verder geen reisjes worden georganiseerd wat op deze school het geval was.
De school waar mijn jongste dochter zit is een school die elke jaar tig reisjes organiseert. Allemaal facultatief, zeker niet allemaal educatief en ik heb nog niet begrepen waarom de school meent als reisbureau te moeten functioneren voor een groep kinderen die sowieso al echt niks tekort komt.
Een spannende schoolreis in de 5de klas vind ik nog wat; dat kan je daar voor sparen en kind kan tegen die tijd ook zelf een bijdrage leveren. Elk jaar meerdere reisjes is nergens voor nodig. Zeker niet gezien de kosten.
Dit jaar doen we wel mee aan een uitwisselingsproject met Spanje. Daarvoor vallen de kosten mee. Kinderen gaan in gastgezinnen en alleen de vervoerskosten hoeven betaald te worden. De educatieve activiteiten schijnen uit een of ander subsidie potje te komen. Dus we betalen een redelijk bescheiden bedrag met wel de verplichting om ook als gastgezin te functioneren maar dat vind ik niet bezwaarlijk.

Mover
31-05-2012 om 21:37
Sparen en vroeger
Dank voor alle reacties. Ik zie dat er nog al wat verschillen zijn in bedragen, en (ook) in aantallen reizen. De 2 VO scholen in de buurt zijn beide duur. De ene 300 per jaar, de andere ruim 200.
Wat me een beetje tegenstaat is de sociale druk van de schoolreizen, en dus de verplichting te betalen als ouder. Zijn er meerdere reizen, en kunnen de ouders/kinderen kiezen tussen wel/niet meegaan. Het scheelt nogal of er jaarlijks een soort van verplichte reis is, waaraan je moet deelnemen, omdat je anders de enige bent met een "holland" programma, terwijl de rest in buitenlandse oorden verblijft.
In mijn stenen tijdperk was er een Frankrijk uitwisseling voor Atheneum, en een Rome-reis voor het Gym. Verder niets.... (Lekker overzichtelijk).
Ik zal zeker niet schromen om kind mee te laten betalen/sparen voor de reis/reizen. En ik zal ook zeker bij de uiteindelijke keuze van VO de reizen/kosten laten meespelen.
Mocht er iemand nog een successtory hebben mbt het goedkoper maken/afschaffen van dure schoolreizen, dan hoor ik ze graag.
Bedankt nogmaals voor jullie reacties.

Vic
31-05-2012 om 22:45
Vroeger
Ik had het van de week met mijn dochter (nu brugklas) over de dure schoolreizen en zei dat de meeste ouders hun kinderen voor een deel lieten bijbetalen. Dat vond ze gelukkig helemaal niet raar Toen hadden we het over mijn schoolreis 'heel lang geleden' en dat er toen geen reizen waren met het vliegtuig maar alleen de bus. Waarop dochter zegt 'oh, hadden ze toen al bussen dan?'. Lekker ding

kamille
03-06-2012 om 10:39
Als er één schaap over de dam is...
Mijn oudste kind zit op voortgezet onderwijs en zou dit jaar voor de tweede keer naar skikamp gaan. Ik hikte daar erg tegenop wegens heftige inkomstendaling. Gelukkig vond mijn kind het uit zichzelf ook wel welletjes: "Eén keer was leuk om mee te maken, maar ik heb het nu wel gezien."
Dat hielp met knopen doorhakken, en ook tegen schuldgevoelens ("ik doe mijn kind tekort", "straks mag hij als enige niet").
Ik heb vervolgens aan school doorgegeven dat kind niet mee zou gaan. Er werden me direct financiële regelingen aangeboden, die bestonden uit het in gedeelten betalen van de reissom of gebruik maken van een speciale regeling voor mensen die het echt niet konden betalen, maar dan moest ik wel met mijn hele administratie op school komen. Ik heb de regelingen afgeslagen (immers, kind wilde zelf ook niet mee) en voet bij stuk gehouden.
Er werd nog streng gezegd dat mijn kind wél gewoon naar school moest in die week, maar mijn kind wist dat zelf al, dus daarmee konden ze ons ook niet overhalen Ook hebben ze zonder succes geprobeerd mijn kind over te halen ("joh, dat is toch LEUK, skikamp?").
Mijn kind bleef gewoon thuis. En hij bleek niet de enige te zijn, bleek achteraf.
Toevallig hoorde ik deze week in de wandelgangen dat men dit soort reizen binnenkort nog eens zou gaan bespreken omdat er steeds meer ouders zijn die aangeven serieus problemen te hebben met de prijs van deze reizen. Blijkbaar hebben de ouders van die kwart van de klas die thuisbleef bewust of onbewust toch een signaal afgegeven, namelijk dat de grens is bereikt en dat onze portemonnee niet van elastiek is.
Mijn kind blijkt, zonder dat dat onze bedoeling was, een soort voorbeeldfunctie te hebben gehad: "Kamillekind gaat niet, dus mijn kind zal niet meer de enige zijn die niet mee gaat." Dat weet ik ook pas sinds kort. Maar de houding van mijn kind ("ik hoef niet meer zo nodig") heeft het me ook makkelijk gemaakt want je wil toch ook niet dat je kind die ene zielige (?) uitzondering wordt en moederziel alleen zit in een klaslokaal wegens de centen, terwijl de rest wel gaat. Toen twijfelende ouders hoorden dat er in ieder geval één kind niet mee zou gaan, was het voor hen ook makkelijker om nee te zeggen (ook als hun kind wél wilde).

M Lavell
04-06-2012 om 08:52
Waarom wil je dat?
Mover, ik ben zo benieuwd waarom je wil dat de school andere reisjes plant.
Je kunt 'gewoon' je kind niet mee laten gaan als je het te duur vindt. Waarom zou je willen dat niemand meer gaat?
Ik ben geen voorstander van de gewoonte van dure schoolreizen, maar ondertussen is het volgens mij het slimste om ieder diertje zijn pleziertje te laten. Zolang al die diertjes jou maar niet gaan dwingen (we gaan allemaal, dus waarom jij niet?).
Juist daarom is het volgens verstandig om je juist niet te bemoeien met het feit dat 'zij' wel gaan. Laat ze, zoals jij ook in je vrije keuze gelaten wilt worden.
Groet,
Miriam Lavell

Mach
04-06-2012 om 16:50
Liever met het vliegtuig!
en het is vaak nog goedkoper ook! Hier zitten we dicht bij de Duitse vliegvelden. Er zijn klassereizen naar Rome, Barcelona en Londen. EN internationale uitwisselingen naar Italie, Polen, Estland en nog veel meer op inschrijving. Maar erg duur is het nooit.De klassereizen 300 euro. En de uitwisselingen maximaal 200 door verblijf in gastgezin. Vliegen met easyjet of ryanair oid met alleen handbagage.
Parijs en Berlijn gaan met de bus.
Trouwens erg grappig om de wanhoop te zien als een 17jarig meisje alles voor een week in een handbagageformaat koffertje moet zien te proppen! EN dan maximaal 10 kgr.
Ik vind die busreizen echt veel gevaarlijker. Liever niet dus.

Mover
04-06-2012 om 18:07
Waarom ik het zou willen
Omdat ik nogal erg sterk de sociale druk voel "iedereen gaat, dus zal ik mijn kind ook mee MOETEN laten gaan, anders is het zielig". Terwijl ik jaarlijks 200 euro wel veel vind voor field trips en naschoolse activiteiten (andere school in de buurt 300 euro). Elk jaar een buitenlandse trip, ofwel een of meerdere dagen naar een of meerdere parken, lijkt mij niet nodig. Als ik zou weten dat er een normaal "Holland programma" op de rit staat, en dat het normaal is als meer dan 1 kind niet meegaat met al die activiteiten, dan vind ik het al minder erg. Maar het is die sociale druk, waar ik me zelf een beetje zorgen om maak.
Zoals eerder omschreven als er een schaap over de dam is, volgen er meer. Als er nou meer ouders "protesteren" bij de scholen dat misschien minder ook kan, wie weet volgen dan scholen dat idee op.
Waarom moeten die scholen verkapte reisburo's zijn met internationale activiteiten die ik zelf als gezin niet eens jaarlijks onderneem?
Waarom lijkt het zo dat scholen elkaar de loef proberen af te steken met meer en meer dure buitenlandse activiteiten, terwijl iedereen toch de broekriem moet aanhalen?
Voor de duidelijkheid, het gaat er niet om of ik het KAN betalen. Het gaat er mij om of het wenselijk is dat scholen deze buitenlandse reizen steeds meer "als normaal" beschouwen en dus opvoeren in het schoolprogramma met de (hoge) kosten voor de ouders tot gevolg.
Gewoon nieuwsgierig naar de gedachten van anderen...

M Lavell
04-06-2012 om 20:16
Absoluut onwenselijk
Mover, ik vind het absoluut onwenselijk dat scholen zich als reisbureau gedragen. Maar de echte kwaal zit 'm wat mij betreft in die sociale druk: allemaal wel, anders zielig.
Vandaar dat ik geen heil zie in het omgekeerde, allemaal niet op last van een nieuw schooldecreet.
Inderdaad, als er een schaap over de dam is dan volgen er meer. Je hoeft daarvoor niet meer te doen dan het eerste schaap zijn. En dat is makkelijker dan je denkt. De enige aan wie je uitleg verschuldigd bent is aan je eigen kind. Mooie les over het weerstaan van sociale druk. Heel nuttig ook in het kader van drankgebruik, drugs, wilde seks of de afspraken met je ouders negeren. Als je hoopt dat je kinderen dat soort sociale druk weerstaan, dan is het bijzonder zinnig om dat voor te leven.
Grijp je kans.
Met als mega voordeel dat je missie nu al geslaagd is. Je bent mogelijk het eerste schaap, maar er volgen er beslist meer.
Groet,
Miriam Lavell

lennest
04-06-2012 om 22:10
Geen schoolreisjes gehad
Ik heb examen gedaan begin jaren '80 en op onze scholengemeenschap werden geen reizen georganiseerd. zelfs geen eendaagse uitstapjes. Mijn 'oude' school is er nog steeds en nu worden er wel reizen georganiseerd, van taalreizen tot wintersport en als ik de verhalen mag geloven, is het niet goedkoop. Dat er cultuurreizen georganiseerd worden, dat kan ik nog wel begrijpen, alhoewel? Heb ik dan zo veel gemist doordat ik nier in Rome of Berlijn ben geweest? Echter: wintersport? Moet dat?