Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Legoblokje

Legoblokje

07-04-2009 om 22:44

Dyslectisch

Het leesproces van mijn zoontje (grp 1) verloopt op dit moment moeizaam. Hij begon in maart vorig jaar met lezen (in groep 2). De voorsprong is nu verdampt, hij hikt tegen een achterstand aan. Hij is dit jaar te weinig vooruit gegaan. Er zijn in zijn drukke klas veel wisselingen geweest qua juffen. Daar baal ik stevig van maar de oorzaak kan natuurlijk ook gewoon in het kind zelf liggen. Bij de kleutercito's voor taal behaalde hij altijd A's en thuis wordt er iedere dag braaf met hem geoefend qua lezen.

Op het internet kwam ik dit signaleringslijstje tegen:
Signalen voor dyslexie in groep 3 kunnen zijn:

lang spellend lezen of vroeg radend lezen -> ja

moeite met aandacht voor verbale informatie -> ja, zijn citoscore was een c, dat was zijn laagste score

moeite om het verschil te horen tussen klanken als m en n, t en k, ba en da, met ritme, klemtoon -> weet ik niet

moeite met de betekenis van woorden -> nee

moeite om verschil te zien tussen bijvoorbeeld p en q, b en d, en met volgorde in woorden (zodat omkeringen en weglatingen het gevolg zijn) -> ja

moeite met het inprenten van reeksen (bijv. tafels)-> tafels zijn nog niet aan de orde

moeite met het onthouden van woordcombinaties -> wat moet ik me hierbij voorstellen?

moeite met het onthouden van uitdrukkingen/gezegdes -> voor zover aan de orde valt ons niet op

vaak struikelen bij het lezen -> valt wel mee

vaak een woord overslaan -> ja (met name aan het einde van een zin)

Ik herken niet de signalen inzake dyslexie in de kleuterjaren (taalontwikkeling was eerder vroeg dan laat, geen moeite met kleuren herkennen, etc). Letterkennis was bij het begin van groep 3 goed.

Wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk

Een aantal van die punten is nog heel normaal in groep 3. Hoort bij beginnend lezen. En op een heel aantal punten doet hij het wel gewoon goed, als ik dat zo zie. En een C is misschien wel lager dan de rest, maar nog steeds niet extreem laag. Het is lastig om er echt iets van te zeggen. Hoe groot is zijn achterstand nu? Heeft hij bijvoorbeeld wel avi 1 gehaald? Wat voor boekjes leest hij zelf?
Met woordcombinaties onthouden denk ik dat ze bedoelen of hij willekeurige woordreeksen goed kan onthouden. Dus bijv. tuin paars boek hand. Hoeveel woorden kan hij onthouden? Verkijk je daar trouwens niet op, volwassenen halen er makkelijk 7, maar een gemiddeld kind in groep 3 kan hooguit een reeks van 4, misschien net 5 onthouden.

Legoblokje

Legoblokje

07-04-2009 om 23:27

Elissa

Nee, hij heeft AVI 1 niveau niet gehaald (volgens mij). Hij had 25 van de 30 woorden. Thuis leest hij AVI 2 boekjes. Dat gaat niet supervlot maar is wel het goede niveau voor hem.

Dat met die woordreeksen vind ik wel grappig. Ga ik morgen meteen uit proberen. De jongste (4) haalt daarbij 7 woorden. Ik dacht dat dat middelmatig was, maar dat is dus supergoed.

Ellen

Ellen

08-04-2009 om 16:19

Legoblokje

onthouden van reeksen is niet alleen tafels maar bij bv de jongere kinderen ook optellen tot tien. gaat om automatiseren. dyslectische kinderen vinden dat erg moeilijk. zo kon mijn zoontje pas eind groep 3 tot 10 tellen.
omkeringen van letters 'mag' volgens mij nog tot in groep 4.
namen van de kinderen onthouden is ook zo'n signaal.
betekenis van woorden is dacht ik juist geen signaal, kinderen met dyslectie begrijpen juist veel. maken hun eigen woorden die dan de betekenis wel dekken maar net niet het woord is dat jij zei.
het herkennen van klanken is wel een belangrijk signaal dacht ik. zo zei mij zoontje gerust als je bvhet woord tak in klanken hakte en hij dat moest plakken: boom???

kun je hier verder mee?

groet ellen

Anonieta

Anonieta

08-04-2009 om 16:20

Slecht onderwijs

Hoi Legoblokje,

Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat je de oorzaak nu vooral nog moet zoeken in slecht onderwijs. Het zou niet moeten mogen, al die wisselingen in groep 3. Weet je dat 45 % van alle kinderen die dyslexie dreigen te ontwikkelen eigenlijk gewoon te maken hebben gehad met slecht onderwijs?
Als ik jou was zou ik de school eens aan een kritische blik onderwerpen.
By the way: hoe spelt je zoon? Gaat dat wel goed, op zijn niveau (AVI 1 en 2 woordjes)
Wanneer het onderwijs verbetert en je zoon (na het krijgen van extra hulp) geen vooruitgang boekt, dan pas komt de term dyslexie in beeld. Geef het de tijd!
Succes,

Anonieta

Anderhalf jaar lees en schrijfonderwijs

Dyslexie is pas vast te stellen naar anderhalfjaar leesonderwijs en daarbij moet er gedurende enige maanden extra ondersteuning zijn geweest en dit heeft geen verbetering gebracht.
Dyslexie is waarschijnlijker als het in de familie voorkomt. Kinderen die dyslexie hebben zijn vaak laat met praten, vinden het ook vaak moeilijk om kleuren te benoemen of namen te onthouden.
De AVI niveau's (en trouwens veel dingen) gaan vaak met sprongen, als je in maart AVI 1 niet haalt betekent niet dat je niet in augustus in AVI 3 kunt zitten. Normen gaan uit van gemiddelden en daarvan is dus de helft sneller en de helft zit daaronder. Dit hoeft niet te betekenen dat het kind minder slim is, maar alleen dat de ontwikkeling geen keurig lineair verloop heeft. Zoals gezegd hierboven, oefen door en kijk het nog een jaar aan.

Legoblokje

7 woorden voor een kind van 4 is heel veel, ik zou zeggen onwaarschijnlijk veel. Dus ik moet misschien ook even de goede manier erbij zeggen: je mag geen intonatie leggen in de woorden, dus je moet ze allemaal monotoon opdreunen. Anders helpt de melodie te veel om het te onthouden. En er moet een duidelijke pauze zitten tussen de woorden. Je kunt het ook met cijferreeksen proberen: 3 6 4 8 etc.

Legoblokje

Legoblokje

09-04-2009 om 17:34

Reacties

Anonieta, ik denk dat je eigenlijk gelijk hebt. Er is blijkbaar een berichtje weggevallen, maar er heeft door langdurige ziekte een totaal onervaren juf voor de klas gestaan. Ze was onbekend met de methode. Om eerlijk te zijn denk ik dat er gedacht is; och, die heeft al een voorsprong, laat maar gaan. Misschien is hij ook wel een beetje afgestompt door die voorsprong. Ik weet het niet. De afgelopen maand heeft hij 4 verschillende juffen gehad. Zoonlief geeft vaak aan dat ze die dag niet hebben gelezen. Twee weken geleden was er een projectweek en is er geen enkele dag gelezen! Ja, daar ben ik boos om geworden. Hij heeft nu drie weken RT een paar x per week, maar deze week heeft hij geen een keer RT gehad.

Spelling scoorde hij een B. Hakken en plakken kon hij in groep 1 (dus geen t-a-k boom). Rijmen ging ook al goed in groep 1. Namen van kinderen zijn ook geen probleem. Alleen het lezen gaat dus niet goed vooruit.

Anonieta

Anonieta

09-04-2009 om 21:58

Klinkt echt als slecht

Hoi Legoblokje,

Klinkt eigenlijk wel een beetje als schandalig slecht, wat daar gebeurt. Hoe presteren de andere kinderen dan?

Ik zou zeggen: blijf thuis met hem oefenen, de gevoelige leeftijd om te leren lezen duurt niet zo heel lang.

Veel succes, en gelukkig gaat de spelling goed. Laat hem ook eens woordjes schrijven en daarna zo snel mogelijk lezen. Dit bevordert de automatisering.
Succes!

Groet,
Anonieta

Hier

mijn dochter heeft dyslectie en ik heb begrepen dat kinderen maar leren lezen tot hun 9e jaar, dus oefenen oefenen,oefenen. kinderen van naam herkennen wil niets zeggen, mijn dochter is heel visueel ingesteld en kon alle kinderen bij naam. je hebt verschillende soorten dyslectie,mijn dochter heeft problemen in 3 soorten, de grootste zit in de dysorthografie= spelling.Wat ik wel geleerd heb is om zelf overal achteraan te gaan en dit blijven te doen en konstand alles in de gaten houden.
gr krulleke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.