Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jolies

Jolies

17-06-2010 om 10:17

Dyslexie

Vanmorgen werd ik door de IB-er even binnengeroepen over mijn dochter die nu in groep 3 zit. Ze blijft het hele jaar al achter met lezen, haalt de leestoetsen niet omdat ze te langzaam is en daarbij ook nog teveel fouten maakt. Op alle andere gebieden gaat het echter hartstikke goed, scoort ze voldoendes en A en B niveaus.

Maar goed, vanmorgen dus even met de IB-er gesproken. Gisteren had dochter weer een eind groep 3 toets gemaakt en van de uitslag waren ze eigenlijk behoorlijk geschrokken. Ze wilde het met mij even hebben over hoe we het thuis aanpakken met lezen. Ik heb aangegeven dat we thuis elke dag lezen, regelmatig in de bibliotheek te vinden zijn en er echt mee bezig zijn. Toen kwam dus aan de orde hoe het dan kwam dat ondanks de begeleiding op school en het lezen thuis er zo weinig vooruitgang in zit. Daarbij is ook het woord dyslexie gevallen. Nou is het wel zo dat het aan beide kanten van de familie voorkomt (hoewel mijn man en ik allebei niet dyslectisch zijn).
Gelukkig heeft dochter veel plezier in het lezen. Ze vindt het leuk om zelf boekjes uit te kiezen. Ze kiest daarbij ook regelmatig boekjes die eigenlijk 'boven haar niveau' zijn, maar omdat ik er toch naast zit om haar eventueel te helpen, vind ik dat prima. Wat mij daarbij wel opvalt is dat ze soms moeilijke woorden in één keer zonder haperen leest en dan een zin verder over heel simpele woorden struikelt.

Wat ik me afvraag. Heeft het zin om nu al te laten onderzoeken of dochter dyslectisch is? School heeft aangegeven dat het wat hen betreft nu nog niet aan de orde is. Bovendien kan een dyslexie-onderzoek niet via school. School wil wel alle medewerking verlenen aan een onderzoek (het geven van informatie die nodig is voor het onderzoek).

Wat is wijsheid?

Groet,
Jolies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

17-06-2010 om 22:38

Antwoorden

"Wat ik me afvraag. Heeft het zin om nu al te laten onderzoeken of dochter dyslectisch is? School heeft aangegeven dat het wat hen betreft nu nog niet aan de orde is. Bovendien kan een dyslexie-onderzoek niet via school. School wil wel alle medewerking verlenen aan een onderzoek (het geven van informatie die nodig is voor het onderzoek)."

Hoe vroeger je test, hoe eerder je het probleem aan kunt pakken. Dyslexie gaat niet over, maar je kunt er wel beter mee om leren gaan. Nu is je dochter nog gemotiveerd voor lezen, dat kan snel minder worden als je geen rekening houdt met de dyslexie.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een dyslexie-onderzoek kan niet via school. School (bv een RT-er) kan niet zelf een onderzoek afnemen. Dat klopt. Maar school kan wel het dyslexieprotocol volgen. Kinderen die, met enkele maanden extra begeleiding, nog steeds tot de laagste 10% scoren (dus een E-score voor lezen) komen in aanmerking voor vergoed dyslexie-onderzoek. Daar kan school je wel meer over vertellen, ze kennen waarschijnlijk ook wel een bureau of schoolbegeleidingsdienst dat het kan afnemen en ze kunnen de contacten leggen. Essentieel daarbij is echter dat school moet aantonen dat zij langere tijd je dochter intensief begeleid hebben. Vraag op school gewoon eens naar het dyslexieprotocol, dan wordt je vast een heel stuk wijzer.

Marieke

Marieke

18-06-2010 om 22:14

Testen nog niet aan de orde

Je moet 1,5 jaar leesonderwijs hebben gehad waarvan een half jaar extra ondersteuning voordat testen een zinvol beeld geeft (=dyslexie protocol). Je dochter kan bijvoorbeeld ook gewoon een late starter zijn met een talent voor rekenen.
De aanpak van dyslexie is overigens niet anders dan dat van een ander leesprobleem of een late starter. Het enige remedie in al deze gevallen is oefenen, oefenen en oefenen; oftewel leeskilometers zoals de juf van mijn zoon zegt. Laat je geen paniek aanpraten, gewoon doorgaan met wat je al doet en ook in de zomervakantie dagelijks even lezen (al is het maar 5 minuten).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.